Juha-Matti Lavonen

Ilyushinilla Istanbuliin (HEL-OSL-SVO-IST/SAW-ARN-HEL)

15 viestiä aiheessa

Reissu takana ja tässä olisi matkakertomusta. Pahoittelut vastavalosta ja ikkunoiden heijastuksista. Mutta reissun tarkoitus ei ollutkaan kuvailu, vaan kokea millaista on matkustaa Ilyushin 96.lla ja bonuksena samalle matkalle sattui Sukhoi Superjet.

 

Matka alkoi siis Helsinki-Vantaalta, josta Finnairin lennolla AY657 Osloon, portilla 23 A319 OH-LVD juuri edelliseltä lennoltaan Oulusta saapuneena.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ollaankin jo Oslossa muutama tunti myöhemmin. Lennon SU2535 Oslosta Moskovan Sheremetyevolle lensi Aeroflotin Sukhoi Superjet 100 RA-89008, lentoaika 2h 20min. Kone saapui Osloon päälle kaksi tuntia myöhässä, mutta se ei menoa haitannut, koska koneella on aikataulunmukainen kääntö 2h 55min. Tosin Moskovaan lähdettiin kuitenkin 40min myöhässä, matkustajia, laskelmia yms odotellessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cabiinia. Jokseenkin herätti huomiota samankaltaisuus Finnairin vanhan värimaailman kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siipeen oli kertynyt kerros jäätä, joka sitten sai myöhemmin kyytiä de-ice paikalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Yölento meno lähinnä nukkuessa. Ruoka kuvia ei tältä legiltä tullut otettua, tarjolla oli laatikossa kaksi erilaista leipää+tilpehöörit päälle ja suklaakeksi. Alkoholittomat juomat ilmaisia.

 

Moskovaan saavuttu paikallista aikaa kellon ollessa 0530.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneesta ulos ja kohti transfer-tiskiä. Vaihto sujui varsin mutkattomasti, koska myös Istanbulin lento lähti terminaalista D. Transfer-tiskin jälkeen oli edessä turvatarkastus ja passintarkastus, jonka jälkeen oltiin puhtaalla puolella ja viisumiton 24h aika alkoi tikittää. Vaihto aikaa tällä matkalla kertyi n.6h, sen kulutti hyvin kävellessä ympäri D,E,F terminaalien välillä ja välillä pilkkien penkillä.  ;D

 

 

Putkella 22 olikin sitten reissun kohokohta IL-96-300 RA-96008, SU2130 Moskova-Istanbul Atatürk, lentoaika 2h 40min.

[ attachment removed / expired ]

 

Siipinäkymää paikalta 26A.

[ attachment removed / expired ]

 

Istuimen selkänojassa oleva numero tarkoittaa edessä olevan istuimen numeroa, joka hieman näytti aiheuttavan harmaita hiuksia joillekin. Tällä koneella reissua suunnittelevien kannattaa pitää mielessä, että rivit 38,28,24,18 ja 8 ovat ikkunattomia.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullailua

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hop ilmassa ollaan. Melkoisen loivalla kulmalla kipusi Illu taivaan sineen.

[ attachment removed / expired ]

 

Syömään. Tällä lennolla tarjolla kana ja liha vaihtoehdot. Lisänä rasiassa leipää ja tilpehöörit. Jälkiruokana myslipatukka.

[ attachment removed / expired ]

 

Ehkä elämäni hirvein lentokoneruoka... Puolet siitä maisteli, kunnes rupesi tökkimään.  :P ... joo omat eväät mukaan

[ attachment removed / expired ]

 

Cabiini, leveyttä ja tilaa on vaikka muille jakaa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sochin olympialaiset ovat hyvin näkyvästi esillä, myös kuullutuksissa mainittiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestytään Atatürkia

[ attachment removed / expired ]

 

Ja putkella perillä yhtä kokemusta rikkaampana  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Atatürkilta matka jatkui Havatas-bussiyhtiön kyydillä Istanbulin keskustaan Taksim aukiolle, jonka lähellä myös hotelli sijaitsi.

[ attachment removed / expired ]

 

Muutama kaupunki otos:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana aamuna aikainen lähtö saman Havatasin kyydissä kohti Istanbulin toista kenttää Aasian puolelle. Istanbul Sabiha Gökçen.in pääkäyttäjät ovat Pegasus, Sun Express ja myös Turkish Airlinesilla on joitain reittejä sieltä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pegasusta piisaa

[ attachment removed / expired ]

 

Pegasuksen lennon PC845 Sabihalta Tukholman-Arlandaan operoi B737-800 TC-AEP, lentoaikaa kertyi 3h 15min. Kaikenlaista tallaajaa kyydissä ja tupakkaakin joku jossain poltti, sen verran vahva haju levisi ilmastoinnin kautta, eipä kukaan noteerannut?!

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tarjoilu lennolla, joka tosin oli etukäteen tilattu varausvaiheessa. Sämpylä Tikka masala täytteellä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestytään Arlandaa. Laskun jälkeen suurella osaa koneesta oli omat säännöt ja heti kiitotien vapautuksen jälkeen pomppasivat pystyyn kymmenpäine perheineen koluamaan tavaroitaan hyllyiltä, eipä siinä enää auttanut edes matkustamohenkilökunnan käskyt istua turkiksi ja englanniksi.  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

TC-AEP Arlandan terminaalissa 5, putkessa olikin sitten tulli koirineen vastassa ja kuinka taas sattuikin, niin poimivat jutulle, että miksi ja minkä takia nyt sitten oikein tulin Ruotsiin. On ilmeisesti kovin outoa, että joku tälläisiä matkoja tekee lentelyn ilosta.  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Arlandasta matka jatkui vielä Helsinkiin Blue1/SAS.n lennolla SK716, jonka lensi OH-BLH B717.

 

Kiitos, että jaksoit lukea! Todellakin jos vielä halajaa Il-96.n kyytiin, niin ehdottomasti suosittelen! Näillä näkymin, kun konetyyppi päättää uransa Aeroflotilla maaliskuun lopussa. Viimeiset reitit Moskovasta Istanbuliin ja Tashkentiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ehdin jo odottaa! Mielenkiintoiseltahan tuo näyttää. Millaisia koneita olivat matkustajan kannalta Sukhoi ja Illu? Oliko jotain merkittäviä eroavaisuuksia länsivehkeisiin? Esim. olen kuullut ihmeteltävän Sukhoin äänimaailmaa ja taas Illun ohjausta?

 

Kiitos kun jaoit tämän. Vielä ehtisi...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukhoissa erikoisen humiseva ääni sisällä, hieman tuli E170 mieleen. Oslossa laskun jälkeen koneen rullatessa terminaaliin kuului jo todella kaukaa, kuin pahaääninen lehtipuhallin olisi tullut :P Muutoin aivan, kuin mikä tahansa länsikone tasaisen pehmeää kyytiä. Laskussa tärisi melko paljon kiitotiellä, vaikea sanoa oliko jarrut jotenkin huonot vaiko kiitotie.

 

Illussa ohjaus tuntui melko voimakkaasti, varsinkin kaarroksissa ei kone paljoa kysellyt, vaan sitten mentiin ja melkein samantien esim. vasemmalle tehdyn terävän ohjausliikkeen jälkeen tuli toinen liike oikealle ettei aivan tahattomasti lähde vaeltamaan. Varsin pehmeä lasku Istanbuliin ja reverssi huusi kunnolla muutaman sekunnin. Muuten todella hiljainen kone itäraudaksi. Kesällä testattu B787 oli paljon äänekkäämpi. Jossain oli vertailtu A380.n tyyliseen hiljaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makee stoori ja hyvät kuvat! :thmbup: Millainen oli asiakaspalvelu Aeroflotilla ja Moskovassa?

Lentoemännät olivat hymyssä suin, stuertit ei juurikaan. Kentällä tuli hyvät lentojen toivotukset transfer tiskillä ja portillakin. Ihan henkilökohtaista palvelua ja asiakkaan toiveet kuultiin, niin koneessa, kuin varmasti kentälläkin jos jotain tarvetta olisi ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos matkakertomuksesta! :thmbup: Eiköhän nuo lennot mene tilaukseen parin viikon päästä, jos hinnat pysyy maltillisina! Täytyy pitää mielessä tuo Ilyushinin paikka 26A. Muistatko miltä paikalta tuo oikeanpuoleinen siipikuva on otettu? Se jossa näkyy moottorit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemännät olivat hymyssä suin, stuertit ei juurikaan.

 

Ei kai se nyt ole yllätys että venäläistä stuerttia ei paljoa hymyilytä.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko miltä paikalta tuo oikeanpuoleinen siipikuva on otettu? Se jossa näkyy moottorit.

Oven ikkunasta otettu, mutta riveiltä 9->12 saa kohtuu hyvän moottori näkymän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin joskus 90-luvulla IL86:lla Moskovasta Alma-Ataan (Kaupungin nimi silloin). Siinä koneessa tultiin sisään "alakerrasta", jätettiin matkalaukku ruumaan ja sitten noustiin portaita pitkin matkustamoon. Onko nyt niin, että tuossa IL96:ssa noudatetaan tavanomaisempaa järjestelyä matkatavaroiden kanssa, elikkä oliko tämä vain tuon vanhemman version ominaisuus....

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla