Esa Järvelä

Mopun verhoilu

6 viestiä aiheessa

Kertokaanhan tietämättömälle millaisia lupia vaaditaan, mikäli aikoo verhoilla mopun uudelleen. Riittääkö kun materiaali on paloluokaltaan riittävän hyvää ja jos on näin niin mitä paloluokkaa materiaalin tulee olla? Kone olisi G109B...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaanhan tietämättömälle millaisia lupia vaaditaan, mikäli aikoo verhoilla mopun uudelleen. Riittääkö kun materiaali on paloluokaltaan riittävän hyvää ja jos on näin niin mitä paloluokkaa materiaalin tulee olla? Kone olisi G109B...

 

Kyseessähän on EASA-kone, joten joudut askartelemaan aika paljon paperitöiden kanssa. Kannattaisiko aluksi ottaa yhteyttä Tammer-Suojaan ja kysellä mitä kotimainen valmistaja niistä velottaisi?

 

Edit: Avustin vastaavassa tapauksessa, kun työkaverit halusivat hyväksyttää ELTin ja Intercommin tyyppihyväksyttyyn koneeseen. Ensin otettiin yhteyttä Trafin avioniikkapuolen asiantuntijaan. Sen jälkeen tehtiin hakemus ja muutostyösuunnitelma, jossa kuvattiin muutostyön vaikutus (mm. painopisteeseen sekä lentokelpoisuusvaatimusten suhteen) ja esitettiin asennuskuvat (näiden ei tarvitse olla mitään CAD-mysteereitä, selkeä käsin tehty piirroskin riittää). Hakemukseen tuli sivuja hieman vajaat sata liitteineen ja sitä jouduttin pariin otteeseen korjailemaan. Hinta ei ollut mahdoton, muitaakseni muutamia satasia. Työtä se kuitenkin vaati. Sisustuksen samat kaverit kuitenkin hankkivat tuolta Tammer-Suojasta, se kun oli pienimmän vastuksen tie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset viestistä! Olen lueskellut air t1-10 ja air t1-12 useampaan kertaan, enkä saanut näistä ihan selkeää vastausta. Sisustus materiaalit tulisi vaihtamaan ammattilainen ja hän pyysi varmistamaan asian sillä hänen mukaan "asiaa tulkitaan vaihtelevasti". Mitkään verhoilulevyt tms ei muuttuisi vaan ainoastaan pinnoite. Pinnoite myös täyttäisi air t 1-10 vaatimukset. Grobissa ei käytetä verhoilun taka mitään lämpö tai äänieristyksiä, samoin penkin toppaukset pysyisi samoina. Paloluokat paranisi alkuperäisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Nuo mainitsemasi ilmailumääräykset on kumottu. Linkki trafin listaan:

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/ilmailumaarayskokoelmasta_poistetut_ja_kumotut_seka_l-sarjaan_siirretyt_maaraykset

 

Nyt Easan aikakaudella, osilla tulee olla Easa form 1 poislukien ei primäärirakenne osilla. Ehkä on parempi ottaa yhteyttä Trafiin ennen hommaan ryhtymistä. 

 

edit: poistettu linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään