Ilkka Mannikainen

Finnairilla valonpilkahdukset vähissä (tilinpäätös 2013)

94 viestiä aiheessa

Vuosi 2013 Finnairilla meni penkin alle kuten uumoiltiinkin, tulos sentään positiivinen mutta toiminta persnetolla.

 

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/Tilinptiedote_2013_full_FINAL.pdf

 

- Viimeinen neljännes aivan kuralla

- Likevaihto tippui

- Mikään markkina ei lupaa hyvää

- Rähinää henkilöstön kanssa luvassa.

- Ei osinkoja vuodelta 2013

- Kasvua ei luvassa

 

Ja merkillepantavaa on se, että oli pääjohtajana kuka tahansa, niin sama levy soi aika pian:  :laugh:

 

Monet palkka- ja työaikarakenteemme ovat peräisin suljettujen markkinoiden ajoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh noh Ilkka, ei se tilanne nyt niin huono sentäs ole. Kriisiyhtiöstä ei vielä voida puhua, rahoitusasema on sen verta vahva.

Finnairilla on vain vähän pskamainen positio siinä, että tulot ovat Jeneissä, menot Dollareissa, ja henkilöstökulut 70-luvulla :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tähänhän saa listata ihan vapaasti niitä positiivisia asioita mitä on tulossa vuonna 2014 joilla tilikausi 2014 laitetaan positiiviseksi.  :) Rahoitusasemallakaan ei oikein ole virkaa kun itse bisnes sakkaa.

 

Näyttää ulkopuoliselta siltä, että niitä yhden euron säästökiviä käännetään ja ravistellaan niin vimmatusti, että kehitystyö tulevaisuuden suhteen on jäissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh noh Ilkka, ei se tilanne nyt niin huono sentäs ole. Kriisiyhtiöstä ei vielä voida puhua, rahoitusasema on sen verta vahva.

Finnairilla on vain vähän pskamainen positio siinä, että tulot ovat Jeneissä, menot Dollareissa, ja henkilöstökulut 70-luvulla :)

 

 

Ja tämänkin rahoitusaseman takaa Suomen Pitkämieliset ja Kaikkeen Tyytyväiset Veronmaksajat . No, näillä valtionlainan koroilla tuo sijoitetun pääoman tuotto lienee jotenkin hyväksyttävän rajoissa... Ei kyllä ole millään muotoa helppo yhtälö ratkaista Finnairin ongelmia, vaikka lafka hyvässä kunnossa muihin pieniin euroyhtiöihin verrattuna onkin. Yieldejäkään ei oikein saa nostettua, Helsinki ei ole Zürich tai Bryssel.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso muutos olisi, jos Japani pääsisi vihdoin vuosikausien deflaatiokierteestään ja saisi Abenomicsin toimimaan.

 

Kassassa kuitenkin piisaa vielä rahaa, eli pikavippiyhtiöiltä ei tarvitse kallista rahaa vielä lainata investointeihin.

 

Ainoa äkkiä mieleen tuleva tapa parantaa yieldejä olisi jenin vahvistuminen, joka voisi vahvistaa Japsien vapaa-ajan matkustusta Eurooppaan. Nykyisellään yhtälö on kyllä aika hankala.

 

2014 menee varmaan myös punaiselle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiveet Japanin piristymisestä ovat sitä "toivotaan toivotaan " -osastoa joihin ei voi itse vaikuttaa ja täysin epävarmaa spekulaatiota.

 

Eikä taseessa eikä tuloksessa ei ole paikkaa minne sijoitetaan eurot/jenit eristä "toivotaan ja rukoillaan parannusta".

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso muutos olisi, jos Japani pääsisi vihdoin vuosikausien deflaatiokierteestään ja saisi Abenomicsin toimimaan.

 

Kassassa kuitenkin piisaa vielä rahaa, eli pikavippiyhtiöiltä ei tarvitse kallista rahaa vielä lainata investointeihin.

 

Ainoa äkkiä mieleen tuleva tapa parantaa yieldejä olisi jenin vahvistuminen, joka voisi vahvistaa Japsien vapaa-ajan matkustusta Eurooppaan. Nykyisellään yhtälö on kyllä aika hankala.

 

2014 menee varmaan myös punaiselle.

 

 

Pikaisesti silmäilemällä ei oikein selvinnyt, mikä oli jenin heikkenemisen tarkka vaikutus tulokseen, vaikka Japani iso markkina finskille onkin niin kyllä ongelmia on muuallakin. Yleensäkin valuuttakurssivaihteluihin vetoaminen on aina hieman kyseenalaista, tässä tapauksessa tosin ymmärrettävää. Mikään megatrendi ei tue Japanin pitkäaikaista menestystä, Abenomics perustuu massiiviseen velkaelvytykseen mutta maailman nopeiten vanheneva väestö, korkein julkisen sektorin velka ja pakkaselle valahtanut vaihtotase (energiantuonti suurimpana syynä) ei oikein lisää luottoa Japanin joukkovelkarjamarkkinoita kohtaan. Valtiolle vippaaminen kansanhuvina verojenmaksun sijaan toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta joskus sekin korttitalo alkaa huojua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kun lisää porukkaa pihalle kannattaa sulkea koko tekniikka, emännät Aasiasta ja eiköhän Afrikasta löydy lentäjiäkin halvalla. Lisää DI:tä johtoon niin siitä se onnistuu.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalentopuolen kyykähtämiseen ei oikein nopealla luvulla löydy hyvää selitystä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä siellä puuhastellaan ja mikä on meininki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalentopuolen kyykähtämiseen ei oikein nopealla luvulla löydy hyvää selitystä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä siellä puuhastellaan ja mikä on meininki.

 

Egyptiin siellä viitattiin ainakin jossain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/finnair_valayttaa_muita_vaihtoehtoja_jos_saastoja_ei_saavuteta/7081170

 

Finnairin viime vuoden liiketulos painui miinukselle. Finnair yrittää raivokkaasti kääntää kurssiaan takaisin voitolliseksi ja yhtiön kasvu-uralle. Yhtiöllä onkin käynnissä 200 miljoonan euron säästöhjelma. Tavoitteena on saavuttaa 200 miljoonan euron vuosittaiset pysyvät säästöt tämän vuoden loppuun mennessä. Vertailutasona on vuoden 2010 taso.

 

Viime syyskuun loppuun mennessä säästöjä oli kasassa 150 miljoonaa euroa. Kolmessa kuukaudessa eli joulukuun loppuun mennessä säästöjä oli kaivettu lisää vain viisi miljoonaa euroa.

 

Finnair on sopinut matkustamohenkilökunnan, lentäjien ja Ilmailualan Unionin kanssa solmituissa työehtosopimuksissa jatkavansa säästöneuvotteluita tämän vuoden alkupuoliskolle.

 

– Monet palkka- ja työaikarakenteemme ovat peräisin suljettujen markkinoiden ajoilta. Niiden neuvottelu nykyisiä markkinakäytäntöjä vastaaviksi on haastava tehtävä, mutta haluamme edetä Finnairin rakennemuutoksessa ja kustannussäästöissä yhteistyössä henkilöstön ja sen edustajien kanssa, Vauramo kommentoi tulostiedotteessa.

 

– Samaan aikaan joudumme kuitenkin tutkimaan muita vaihtoehtoja siltä varalta, ettemme pyrkimyksistämme huolimatta saavuttaisi säästöjä yhdessä neuvotellen, hän jatkaa.

 

 

 

 

http://yle.fi/uutiset/finnairin_hallitukselta_uusia_kannustimia_johtoportaalle/7081254

 

Säästöjä etsivän lentoyhtiö Finnairin hallitus on hyväksynyt uuden osakeohjelman konsernin avainhenkilöiden kannustamiseksi. Uusi, vuosia 2014-2016 koskeva suoritusperusteinen osakeohjelma on osa Finnairin hallituksen viime vuonna hyväksymää pidemmän ajan kannustinjärjestelmää.

 

Pidemmän ajan kannustinjärjestelmä koostuu vuosittain alkavista rullaavista ohjelmista. Osakeohjelman tavoitteena on muun muassa sitouttaa Finnairin johtoporrasta yhtiöön.

 

Kannustinjärjestelmä on tarkoitettu noin 50:lle Finnairin avainhenkilölle. He voivat ansaita Finnairin osakkeita, jos hallituksen asettamat suoritustavoitteet täyttyvät. Vuosina 2014-2016 suoritustavoitteita ovat sijoitetun pääoman tuotto ja osakkeen kokonaistuoton kehitys.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Egyptiin siellä viitattiin ainakin jossain

 

Egyptin tilanne (esim. Aurinkomatkat peruutti Egyptin matkat ajalta 12.10.2013–19.4.2014) on vain osasyy kun lukee nämä rivit:

 

Lomaliikenteen kapasiteetti laski 19,9

prosenttia vertailukaudesta, ja tilauslentojen matkustajamäärä putosi loka–joulukuussa 30,6 prosenttia

vertailukaudesta noin 135 000 matkustajaan. Lomaliikenteen matkustajakäyttöaste laski 10,4 prosenttiyksikköä

edellisvuodesta 77,3 prosenttiin.

 

Lomaliikenteen kysyntä kehittyi hyvin vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla alan toimijoiden sopeutettua

lomamatkatarjontaa vastaamaan kysyntää. Markkina kuitenkin kääntyi kesällä, kun kuluttajien epävarmuus

omasta taloudestaan alkoi hidastaa myyntiä ja laskea markkinahintatasoa. Egyptin levottomuuksien vuoksi 

kaikki alan toimijat peruuttivat talvikauden matkat Egyptiin, mikä näkyi etenkin vuoden viimeisen neljänneksen

volyymeissa ja tuotoissa.

 

 

Eli jos vaikka viimeisen neljänneksen Egyptin tarjonta olisi tuo 19,9% vuoden 2012 vastaavasta, niin Finnair ei ole pystynyt myymään korvaavia lomia ja muitakin asiakkaita on hävinnyt jonnekin (tiputus 30,6%). Vielä alkuvuodesta 2013 lomaliikenteen kehitys oli tuon kertomuksen mukaan hyvä.

 

Jotain mätää lomalentopuolella on ja ne ei ole toteutumattomat Egyptin matkat. Tilauslentoliikenne ei Finavian tilaston mukaan kuitenkaan ole 2013 sukeltanut, esim. Turkki +18,4%, Espanja +10,1%, Kreikka -3,9%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla lomalentojen osalta kyseessä maakuntalennot? 2013 ei tainnut Finnair enää lentää edes Oulusta. Lienee sekin näkyvän jossain, että muut yhtiöt haalivat lomaliikenteen muualta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aurinkomatkat (kaiketi kuuluu konserniin) ainakin on laittanut tälle talvikaudelle niin korkean hinnoittelun , että on ajanut asiakkaita muille ja paljon.

Joutunut sitten myymään lentoja  äkkilähdöillä puoli-ilmaiseksi (Kanarialle)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS tänään:

 

"Muut vaihtoehdot merkitsevät käytännössä suunnitelmia, jossa Finnair muuttaisi strategiaansa ja alkaisi toimia merkittävästi pienempänä yhtiönä.

 

Tätä ei kuitenkaan tiedotteessa mainittu."

 

Voisiko merkittävästi pienempi  tarkoittaa muuta kuin että Aasian strategia naftaliiniin ja AY kutistuisi lähinnä alueelliseksi yhtiöksi, vaikea nähdä miten firman asema silloinkaan helpottuisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on vain toimittajan näkemys, että alkaisi toimia pienempänä. Ja sehän on sama kun alettaisiin laittamaan ovia kiinni sekä Finnairissa että Vantaan kentällä.

 

Itse oletan "muiden vaihtoehtojen" olevan ne jos henkilöstöneuvotteluissa ei päästä tälle vuosituhannelle, että otetaan Finnairissa luuri kouraan ja toisesta päästä kuuluu "Addecco hyvää päivää, kuinka voidaan auttaa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisiko lomalentojen kannattavuuteen vaikuttaa se että hyvät ja edulliset 757:n koneet vaihdettiin uusiin A321ER koneisiin joiden kulut ja sopivuus charter liikenteeseen on vähintäänkin kyseenalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisiko lomalentojen kannattavuuteen vaikuttaa se että hyvät ja edulliset 757:n koneet vaihdettiin uusiin A321ER koneisiin joiden kulut ja sopivuus charter liikenteeseen on vähintäänkin kyseenalainen.

 

Lomalentojen kannattavuuttahan Finnair ei raportoi erikseen mutta voihan se olla, että suomalaiset ovat Jenkkiraudan häviämisen myötä vaihtaneet samalla palveluntarjoajaa.  :laugh: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin nuo uudet Airbussit jotka korvaavat 757:t ovat iso syy tappiolliseen tulokseen. Joko kohta myönnetään, että Finnair vaan kuuluu samaan ongelmallisten yhtiöiden sarjaan kuin esim LOT ja Alitalia? Yritetää olla isoa ja kaunista, mutta kun rahkeet ei riitä millään.

 

Nythän kärsitään pahasti valitusta yhden ilmansuunnan strategiasta. 15 laajarunkoa, joista liki kaikki liitelee Helsingin ja Kauko-Idän väliä. Samalla Euroopan ja kotimaan liikenne menee kuten joten. FlyBe Nordic kyntää kohtuu syvällä ainakin vielä. Kuinka kauan heiltä saa apuja asiakkaiden rahtaamiseen Eurooppaan ?

 

No, seuraava säästökierros tarkoittanee taas häiriöitä ja lakkoilua, eli maksavat asiakkaat kärsivät ja kilpailijat kiittävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku viisaampi kertoa minulle mikä tässä oli alun perin ideana?

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/finnairin-tulos-tyotaistelu-uhat-tulivat-kalliiksi-mainekin-meni/?shared=30467-5b867786-1

 

Selvästi suurempi vaikutus liikevaihtoon oli teknillisten palveluiden myynnillä. Yhtiö huolsi ja korjasi muiden lentoyhtiöiden koneita ja moottoreita, mutta toiminta loppui kuin seinään tekniikan ulkoistusten myötä.

 

Nyt moottoreita korjaa Helsinki-Vantaalla amerikkalainen yritys, jolla menee hyvin. Finnairilta sen sijaan katosi liikevaihdosta talousjohtaja Erno Hildénin mukaan ”muutama kymmenen miljoonaa”.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku viisaampi kertoa minulle mikä tässä oli alun perin ideana?

 

Vähän vaikea hahmottaa mitä tarkoittaa "alun perin" tässä yhteydessä mutta Finnair myi moottorikorjaamon joka ei kannattanut, jenkkifirmalle.

Myynnin jälkeen korjaamon liikevaihto ei ole enää Finnairin liikevaihtoa vaan sen jenkkifirman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan mietin sitä, että oliko se niin hyvää bisnestä myydä, jos kerran ostaja tekee sillä mukavasti tulosta. Vai meneekö ostajalla hyvin korjaamosta huolimatta, eikä niinkään sen ansiosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan mietin sitä, että oliko se niin hyvää bisnestä myydä, jos kerran ostaja tekee sillä mukavasti tulosta. Vai meneekö ostajalla hyvin korjaamosta huolimatta, eikä niinkään sen ansiosta?

 

Niin, siitähän ei tarina kerro miten Vantaan moottorikorjaamolla yksikkönä kulkee vaan sen, että sen ostaneella jenkkifirmalla tuon mukaan kulkisi.

 

Joku syy kirjoittajalla on ollut tuoda asia esille juuri noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan mietin sitä, että oliko se niin hyvää bisnestä myydä, jos kerran ostaja tekee sillä mukavasti tulosta. Vai meneekö ostajalla hyvin korjaamosta huolimatta, eikä niinkään sen ansiosta?

 

Asiastahan en juuri mitään tiedä, mutta Finnairin moottorikorjaamo työllisti aikoinaan useita satoja, kun taas toiminnan ostanut GAT pyörittää nyt toimintaa alle sadalla hengellä. Toki tästä tiedosta ei voi ihan kovin suoraa johtopäätöstä tehdä tuntematta korjaustoiminnan laajuutta eli en tiedä miten montaa moottorityyppiä tämä uusi paja huoltaa verrattuna myytyyn Finnairin pajaan...mutta kenties homma on silti tehty tehokkaammin.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään