Ilkka Mannikainen

Finnairilla valonpilkahdukset vähissä (tilinpäätös 2013)

94 viestiä aiheessa

Seurailen tätä Finskin puuhastelua vähintäänkin huvittuneena. Muistan kun ilmailuopiston kahviossa käytiin kovaa keskustelua säästöistä vuonna 2009 ja siitä miten henkilöstön pitää joustaa. Nyt on vedetty samaa virttä 2010, 2011, 2012, 2013 ja vedetään myös 2014. Välillä mustamaalataan pilotteja ja välillä kabiinia. Vähän sössitty siellä täällä johdon bonusten kanssa.

 

Jatkuvasti rakasteltu Exceliä ulkoistuskiima silmissä (ihan niin kuin ulkoistamisella saavutettaisiin _oikeasti_ mitään säästöjä vs. toiminnan aito tehostaminen).

 

Finnair haluaa olla business-matkustajia kuljettava Premium-luokan lentoyhtiö, mutta fokus tuntuu olevan low costien tyylisessä toiminnassa. Finskistä ei kuitenkaan tule koskaan halpalentoyhtiötä, eikä se nykyään tipahda premiumiinkaan. Puolivälissä viipottamalla ennuste ei ole kovinkaan ruusuinen.

 

Mietin tässä taannoin, kun lensin Norwegianilla Kreikkaan ja checkasin itseni sisään kätevämmin, lensin uudemmilla koneilla, sain parempaa palvelua ja surffailin netissä koko lennon ajan, että mikä olikaan se Finnairin pihvi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin nuo uudet Airbussit jotka korvaavat 757:t ovat iso syy tappiolliseen tulokseen. Joko kohta myönnetään, että Finnair vaan kuuluu samaan ongelmallisten yhtiöiden sarjaan kuin esim LOT ja Alitalia? Yritetää olla isoa ja kaunista, mutta kun rahkeet ei riitä millään.

 

Nythän kärsitään pahasti valitusta yhden ilmansuunnan strategiasta. 15 laajarunkoa, joista liki kaikki liitelee Helsingin ja Kauko-Idän väliä. Samalla Euroopan ja kotimaan liikenne menee kuten joten. FlyBe Nordic kyntää kohtuu syvällä ainakin vielä. Kuinka kauan heiltä saa apuja asiakkaiden rahtaamiseen Eurooppaan ?

 

Onko tulos todella niin huono, että kannattaa ruveta puhumaan "ongelmallisesta yhtiöstä"? Tulos oli sentään (vähän) plussalla. Käsittääkseni aika harva lentoyhtiö Euroopassa takoo säännöllisesti kovin vahvaa tulosta. Pikemminkin aika moni on vähintään kerran vuodessa hattu kourassa pyytämässä lisää rahaa, joten Finnairin n. nollatulos on minusta ihan hyvä juttu. Ei maksa veronmaksajille mitään, ja toiminnan tuloksena Suomesta on uskomattoman kattavat suorat yhteydet Eurooppaan ja Aasiaan. Kai osa Finnairin työntekijöistä maksaa verojakin Suomeen?

 

Kun ottaa karttapallon käteen, voi havaita, että nyt valittu ilmansuunta sattuu olemaan ainoa, jossa Finnairilla on luontaista kilpailuetua markkinoilla. Helsingin kautta lentämisestä ei tule ylimääräistä kiertoa juuri lainkaan (esim. MAN-HEL-KIX vs. MAN-DXB-KIX). Esim. pohjois-eteläsuunnassa kysyntää olisi varmaan aika tavalla vähemmän ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EJotain mätää lomalentopuolella on ja ne ei ole toteutumattomat Egyptin matkat. Tilauslentoliikenne ei Finavian tilaston mukaan kuitenkaan ole 2013 sukeltanut, esim. Turkki +18,4%, Espanja +10,1%, Kreikka -3,9%.

 

Mitään todellista faktaahan minulla ei ole, mutta pikkulintujen viserryksen mukaan Aurinkomatkojen, joka siis nykyään on finnairin lomalentojen ylivoimaisesti tärkein asiakas, täyttösteet ovat olleet katastrofaalisen huonoja (noin 80%) verrattuna Tjäreborgin ja Finnmatkojen täyttöasteisiin (95% luokkaa). Aurinkomatkat on muutenkin ottanut pahasti pataan valmismatkamarkkinoilla eikä Finnair ole oikein onnistunut myymään lentoja muille suurille matkanjärjestäjille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko kohta myönnetään, että Finnair vaan kuuluu samaan ongelmallisten yhtiöiden sarjaan kuin esim LOT ja Alitalia? Yritetää olla isoa ja kaunista, mutta kun rahkeet ei riitä millään.

 

Oletko vilkaissut LOTin ja Alitalian tasetta? Finnairin rahoitusasema on lentoyhtiöksi erinomainen eikä sitä voi millään muotoa verrata noihin kahteen yhtiöön, jotka todella ovat konkurssin partaalla. Oikeastaan teknisesti ne ovat jo konkurssissa, mutta velkojien pitkämielisyys ja politiikka ovat estäneet varsinaisen konkurssiin hakemisen jo useaan otteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentokentälle on tulossa hiihtolomakaudella uusi matkustajaennätys. Lentokentän johto kartoittaa parhaillaan henkilökunnan halukkuutta tulla vapaaehtoisavuksi neuvomaan asiakkaita automaattien käytössä tämän ja ensi viikon torstaina ja sunnuntaina muutamien tuntien ajaksi.

 

Kysymyksen vapaaehtoisavusta on allekirjoittanut johtaja Johanna Bagge Helsingin lentoasemalta.

 

Hän on vastannut samalla keskustelupalstalla arvosteluun, ettei keneltäkään olla viemässä työpaikkaa eikä kenenkään ammattilaisen työpanosta korvata tällä. Kyse on puhtaasti asiakkaan huomioimisesta ja tervetulleeksi toivottamisesta kentälle.

 

”Erikseen maksettua palkkaa, lisätyökorvausta tai ylityökorvausta tästä ei saa, mutta sen sijaan saa tavata ja keskustella matkustajien kanssa, auttaa heitä matkaan ja toivottavasti myös hyvän mielen”  :D

 

Tarjouksesta nousi myrsky Finnairin sisäisellä keskustelupalstalla.

 

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3118573/finnairissa-taas-tunteet-kuumina-henkilokuntaa-kutsutaan-apuun-hyvan-mielen-palkalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien näkemys talkootyöstä: http://www.hs.fi/talous/Finnair+Ovathan+johtajatkin+mukana+tekem%C3%A4ss%C3%A4+ilmaista+ty%C3%B6t%C3%A4/a1392177440978

 

Myös Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho ja viestintäjohtaja Arja Suominen ovat lähdössä lähipäivinä lentokentälle auttamaan hiihtolomamatkalaisia ruuhkapäivinä, Finnair tiedotti.

 

Yleensä yritysjohtajilla ja johtoryhmän jäsenillä on kuitenkin kokonaispalkka, joka ei riipu tehdyistä viikkotunneista. Suorittavassa portaassa on yleensä työaika, jonka ylittävästä työstä maksetaan ylityökorvauksia tai annetaan rästivapaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari kertoi näin (ym. linkki):

Muutamaksi tunniksi voi tulla joko esimiehen kanssa sovittuaan työajalla tai omalla ajalla "niin sanottuna vapaaehtoistyönä".

 

 

Ja yhtiö tiedottaa nyt näin: http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=xml_1533823.html

Finnair: Hiihtolomaviikolla ennätysmäärä matkustajia - apua ruuhkiin palkallisena

 

Finnair haluaa oikaista ja tarkentaa julkisuudessa esiintyneitä, tulevien viikonloppujen ruuhka-apuun liittyviä tietoja:

 

Lentomatkustaminen suosio hiihtoloma-aikaan jatkaa kasvamistaan, ja Finnair on tekemässä matkustajaennätystä hiihtolomaviikonloppujen aikana. Kiireisimmät päivät ja ajat ovat 13. - 16.2. sekä 20. - 23.2. aamun ja iltapäivän tunteina. Finnair toivookin, että asiakkaat varaavat riittävästi aikaa lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen, jotta matka voi alkaa vailla huolta koneeseen ehtimisestä.

 

Odotettavien ruuhkien ja ennätysvilskeen vuoksi yhtiö on sisäisillä intranet-sivuillaan julkaisut uutisen, jossa haetaan Helsingin lentokentän asiakaspalveluun vapaaehtoisia finnairilaisia neuvomaan asiakkaita ja ohjaamaan heitä mm. automaattien käytössä juuri huipputuntien aikana. Vastaavia tempauksia on järjestetty aikaisemminkin muun muassa lähtöselvitysautomaatteja käyttöön otettaessa. Työstä tietysti maksetaan. Ne työntekijät, jotka haluavat auttaa asiakkaita ruuhka-aikaan, sopivat oman esimiehensä kanssa normaalien tehtäviensä korvaamisesta asiakaspalvelutehtävillä.

 

Olemme luonnollisesti allokoineet osaavat asiakaspalvelijamme normaaleihin työtehtäviin, mutta hiihtoloma-aikaan lentoasemalla on paljon harvemmin matkustavia lomalaisia, joten haluaisimme tarjota heille näin sujuvaa matkallelähtöä kenttäopastuksen muodossa. Liikkeellä kun on tuhansia matkustajia.

 

Finnair toivoo kaikille matkustajilleen sujuvia hiihtolomalentoja.

 

 

Noh, kärpäsestä härkänen kyllä. Suuri osa on kiinni tiedotuksen ajoituksesta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotakin tuohon suuntaan, toisessa Hesarin juttussa oli mainittu seuraavaa.

 

HS: Finnair suututti työntekijät ehdottamalla palkatonta työtä

 

HS ei tavoittanut Johanna Baggea kommentoimaan asiaa. Finnairin viestinnän asiantuntija Manti Väätäinen-Pereira piti kohua "väärinymmärryksenä"

 

"Korostan, että emme edellytä keneltäkään palkatonta työtä. Tästä voi sopia oman esimiehen kanssa, että korvaa normaalitehtäviä. Jos joku haluaa tulla vapaaehtoisena, niin saa tulla. Emme sitä voi estää", Väätäinen-Pereira sanoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko vilkaissut LOTin ja Alitalian tasetta? Finnairin rahoitusasema on lentoyhtiöksi erinomainen eikä sitä voi millään muotoa verrata noihin kahteen yhtiöön, jotka todella ovat konkurssin partaalla. Oikeastaan teknisesti ne ovat jo konkurssissa, mutta velkojien pitkämielisyys ja politiikka ovat estäneet varsinaisen konkurssiin hakemisen jo useaan otteeseen.

 

En ole vilkaissut taseita ko yhtöistä, mutta en kylläkään maininnut sanallakaan taseesta viestissäni mitään. Finnair on liian pieni, en osaa muuta ajatella . Ja esim tämän päiväinen sekoilu / itkupotkuraivari Vantaan kentän Finnairin henkilöstön talkoista tai "talkoista" ensi viikolla on malliesimerkki.

 

Finnair ei vain osaa edes yksinkertaista viestintää. Jos kerran kyse onkin omien tehtävien korvaamisesta kunhan sopii esimiehen kanssa, niin mistä kuitenkin kaikki saivat ensin käsityksen palkattomasta talkoilusta.

 

Miten koko ajan on tunne, että osa Finnairin henkilöstöstä on kuin pellet sirkuksessa. Hosutaan ja huhkitaan, mutta hommassa ei ole mitään tolkkua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämä ei ole löytänyt julkaisusta vasta kun palkkataulukon jota pyytävät vilkaisemaan:

 

Olipas mielenkiintoinen taulukko. Joko liksat on olleet tekniikassa kovassa nosteessa parina viime vuonna tai sitten mä oon ollut totaalisessa palkkakuopassa. Olin vielä vuonna 2011 tekniikassa huoltoteknikkona (FT) avioniikkaa korjaamassa täyden vuoden ja siltä vuodelta bruttoansiot 2-vuorotyöstä lisineen olivat 43770e eli laskennalliseksi kk-ansioksi tulee 3648e. Ja tämä 14 vuoden talossa palvelun jälkeen, eli olihan tuossa jo kerennyt ikälisiä ja kokemukseen pohjautuvaa henkilökohtaista lisääkin kerennyt tulemaan. Kollegoiden palkat ei tuosta paljoa heittäneet. Siitä huolimatta noilla tuloilla jää 25% kvartiiliin.

 

Kiva olis tietää mistä hommista maksetaan niin paljon, että sijoittuu 75% kvartiiliin. Tokihan 3-vuorotyöstä tulee lisinä jonkun verran extraa, mutta vähän epäuskoisena tuon taulukon palkkoja kattelee tässä...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se varmaan pitää paikkansa aika hyvin. Nyt tekniikassa duunarit tekee pääsääntöisesti kolmivuoroa, mikä nostaa keskipalkkaa taulukossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomaliikenne on kamalassa syöksyssä edelleen aamulla julkaistujen maaliskuun tilastojen perusteella:

 

Lomaliikenteen kapasiteetti laski maaliskuussa 27 prosenttia ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna laski 31,3 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksota.

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=xml_1576270.html

 

Missään ei ole kunnollista selitystä asialle. Egyptin tarina ei mene enää läpi jos on koskaan mennytkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Bojojen vaihtaminen Busseihin vaikuttaa lukuihin? 227-->209 jakkaraa pienentää ainakin henkilökilometrejä, jos lentojen määrä pysyy samana. Lisäksi joitain kohteita, jotka lennettiin aiemmin lomalentoina, lennetään nykyään reitteinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita talouslehden julkaisemia lukuja kun katselee, niin en oikeastaan yhtään ihmettele jos firmalla menee huonosti jos lentoemot saa yli 4000 euroa kuussa liksaa. Kuinka moni tarjoilija saa muualla vastaavia palkkoja perseen keikuttamisesta ja väkinäisestä hymystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy toki muistaa, että lentoemot ovat siellä kabiinissa vastuussa aika monesta muustakin asiasta, kuin sapuskojen tarjoilusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita talouslehden julkaisemia lukuja kun katselee, niin en oikeastaan yhtään ihmettele jos firmalla menee huonosti jos lentoemot saa yli 4000 euroa kuussa liksaa. Kuinka moni tarjoilija saa muualla vastaavia palkkoja perseen keikuttamisesta ja väkinäisestä hymystä?

 

Paljonko lentoemännän palkan pitäisi olla, että firmalla menisi hyvin ts. se tuottaisi voittoa?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy toki muistaa, että lentoemot ovat siellä kabiinissa vastuussa aika monesta muustakin asiasta, kuin sapuskojen tarjoilusta...

 

Aivan kuten maadoitetut sisarensakin: ovet on lukittava, viinaa on myytävä, asiakastyytyväisyydestä on huolehdittava sekä siisteydestä ja yleisestä turvallisuudesta on kannettava oma vastuunsa.

 

Villelle ja Juhalle voin vastata, että lentoemännän palkka on juuri oikea jos ja kun se maksetaan voimassaolevan TES:n mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Bojojen vaihtaminen Busseihin vaikuttaa lukuihin? 227-->209 jakkaraa pienentää ainakin henkilökilometrejä, jos lentojen määrä pysyy samana. Lisäksi joitain kohteita, jotka lennettiin aiemmin lomalentoina, lennetään nykyään reitteinä.

 

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta se tarkoittaisi myös sitä että asiakkaat ovat vaihtaneet Bussien tulon myötä lomalentonsa muiden konsernien lennettäväksi. Tietenkin sekin on ymmärrettävää.  :laugh:

 

Mitkä lomalennot on viimeisen 12kk aikana muutettu reittilennoiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villelle ja Juhalle voin vastata, että lentoemännän palkka on juuri oikea jos ja kun se maksetaan voimassaolevan TES:n mukaan.

 

Juurikin näin.

 

Ja se mikä minua suuresti kummastuttaa, on se että näitä "liikaa palkkaa" -juttuja on helppo huudella, mutta kukaan ei koskaan osaa vastata siihen yksinkertaiseen kysymykseen paljonko niitä liksoja pitäisi alentaa, että voittoa tulisi.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin.

 

Ja se mikä minua suuresti kummastuttaa, on se että näitä "liikaa palkkaa" -juttuja on helppo huudella, mutta kukaan ei koskaan osaa vastata siihen yksinkertaiseen kysymykseen paljonko niitä liksoja pitäisi alentaa, että voittoa tulisi.

 

Juha

 

Asiaan on kaksi näkökulmaa: oikeusvaltiossa kunnioitetaan tehtyjä sopimuksia, joten oikea palkka on aina voimassaolevan TES:in mukainen, mikä se palkkataso sitten ikinä onkaan. Toisaalta taas voidaan kysyä mikä on markkinahinta kyseiselle työlle kun verrataan sitä alalla vallitsevaan yleiseen palkkatasoon (jos kolmikannassa voidaan markkinahinnoista puhua), miksi esimerkiksi paperitehtaan siivoojan pitäisi saada paljon parempaa liksaa kuin vaikkapa hotellisiivoojan? Tai miksi Finnair maksaisi enemmän kuin kilpailijat samasta työstä?

 

Käsittääkseni yksi jatkuva keskustelunaihe on Finnairin sisäiset palkkaluokat, yhtiössä pitkään olleilla saattaa olla yli kaksinkertainen liksa aloittelijoihin nähdän, vaikka työnsisältö ja vaatimustaso ovat identtisiä. Onko tämä sitten oikeudenmukaista, vaikka se olisi kuinka TES:in mukaista tahansa? Finnairin tulos on ollut kehno jo vuosia, vaikka tase onkin pääomaruiskeilla pidetty kunnossa. Kun katsoo yrityksen kustannusrakennetta ovat palkkakustannukset hyvin tärkeässä osassa, mistä muusta voisi enää nipistää merkittävästi? Lentoalalla työn tuottavuuttakaan ei voi parantaa kun tiettyyn pisteeseen asti, EASA:n mukaan lentävä henkilökunta saa lentää 900 tuntia vuodessa eikä yhtään enempää. Jos matkustamohenkilökunnalle maksetaan muualla huomattavasti vähemmän, niin pitää Finnairin saada kurottua tuo kustannuserä jostain muualta umpeen.

 

Jatkuva palkkojen alentaminen on myrkkyä kansantaloudelle kokonaisuutena, mutta jos kustannsutaso on karannut jollain vientialalla käsistä niin lopputulema on myös sillä alalla todella ikävä. Joten olisiko oikea vastaus että palkkataso olsi sopiva sitten kun se olisi markkinatasoinen, tässä tapauksessa siis pääkilpailijoiden tasolla? Enää jää jäljelle pääkilpailijoiden määrittäminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miksi esimerkiksi paperitehtaan siivoojan pitäisi saada paljon parempaa liksaa kuin vaikkapa hotellisiivoojan? Tai miksi Finnair maksaisi enemmän kuin kilpailijat samasta työstä?

 

Miksi 400 henkilöä työllistävän paperitehtaan johtaja saa parempaa liksaa kuin 400 henkilö työllistävän siivousfirman johtaja saa - vai saako?

 

Käsittääkseni yksi jatkuva keskustelunaihe on Finnairin sisäiset palkkaluokat, yhtiössä pitkään olleilla saattaa olla yli kaksinkertainen liksa aloittelijoihin nähdän, vaikka työnsisältö ja vaatimustaso ovat identtisiä. Onko tämä sitten oikeudenmukaista, vaikka se olisi kuinka TES:in mukaista tahansa?

 

Onhan se oikeudenmukaista, kauan aikaa sitten pitkään palvelleilla oli tosi huono liksa, jos se nyt on kaksinkertainen oppivuosiin verrattuna. Tämä voidaan nähdä sitouttamisena, niin kuin avainhenkilöiden saamat optiotkin - jotka ovat myös joskus kohtuuttomia jonkun ryhmän mielestä.

 

Jatkuva palkkojen alentaminen on myrkkyä kansantaloudelle kokonaisuutena, mutta jos kustannsutaso on karannut jollain vientialalla käsistä niin lopputulema on myös sillä alalla todella ikävä. Joten olisiko oikea vastaus että palkkataso olsi sopiva sitten kun se olisi markkinatasoinen, tässä tapauksessa siis pääkilpailijoiden tasolla? Enää jää jäljelle pääkilpailijoiden määrittäminen...

 

Palkkatason, olosuhteiden ja muiden etujen pitää olla sellaiset, että niiden kanssa viitsii elää. Jos työntekijöille annettaisiin suvereeni oikeus omistajan kustannuksella päättää yrityksen tuloksen jakamisesta, niin epäilemättä palkkakin voisi olla markkinatasoinen. Kapitalismi ei kuitenkaan toimi näin entisessä sekatalousmaassakaan. Sopimus on sopimus, ja sitä on noudatettava tai sitten on kaikkien kannalta parasta panna lappu luukulle. Tämänkin pitäisi toimia markkinatalousmaan lainalaisuuksien perusteella normaalisti, mutta vuodesta toiseen vaan räpistellään ilmassa - ilmeisesti varaa kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään