Ilkka Mäkelä

Comac C919 - uusi kiinalainen 150-paikkainen kone

65 viestiä aiheessa

COMAC esittelee ensilennolle lähtevät viisi koelentäjää:

 

Five test pilots from the Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) will conduct the maiden flight of the China-built passenger jet C919 on May 5. The C919 will take off from Shanghai Pudong International Airport.

 

The pilots, Cai Jun (captain), Wu Xin (co-pilot), Qian Jin (observer), Ma Fei and Zhang Dawei (engineers) have all worked for renowned airlines and possess many years of flight experience. Cai, Wu and Qian were also involved in the evaluation of the aircraft's cockpit during the preparatory stage.

 

http://en.people.cn/n3/2017/0504/c90000-9211122.html

 

Ensilento siis tapahtuu ei vielä tänään, vaan huomenna perjantaina 5.5 Shanghaissa kahdentuhannen kutsuvieraan läsnäollessa. Mahdollinen varapäivä on lauantaina.

 

A ceremony with about 2,000 guests will be held near Shanghai Pudong International airport's fourth runway to witness the flight. Several of the country's political heavyweights are also expected to be in attendance.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/comac-sets-friday-5-may-for-c919-first-flight-436790/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C919 laskeutui noin 15:18 paikallisaikaa. Iso merkkipaalu kiinalaiselle ilmailuteollisuudelle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonevalmistaja Comac on siirtolennättänyt yhden C919:n Shanghaista Xianiin, missä koelentoja jatketaan. Noin 2,5 tuntia kestäneellä 1300 km lennolla kaikki sujui normaalisti. Comac aikoo käyttää koelennoilla kuutta eri koneyksilöä.

Lainaa

Aircraft B-001A took off from Shanghai Pudong International airport's fourth runway at 11:38 local time on 10 November, and flew for 2h 24min before landing uneventfully at Xian Yanliang airport.

In a statement, the Chinese manufacturer says the jet flew for more than 1,300km. It achieved an altitude of 7,800m and a cruising speed of Mach 0.74. All systems functioned normally and the jet was in good condition.

https://www.flightglobal.com/news/articles/comac-transfers-c919-to-xian-for-flight-tests-443092/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen C919-koelentoyksilö on lentänyt ensilentonsa:

Lainaa

China's second homemade COMAC C919 passenger plane makes its first trial flight from Shanghai Pudong International Airport on Sunday, December 17, 2017. Photo:Screenshot of CGTN

China's second homemade COMAC C919 passenger jet made its first trial flight from Shanghai Pudong International Airport on Sunday.

It came seven months after the first C919 passenger jet took its maiden flight in Shanghai, on May 5.

http://www.globaltimes.cn/content/1080640.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonevalmistaja COMAC kertoi Singapore Airshown yhteydessä tekevänsä parhaansa saadakseen toimitettua ensimmäisen C919:n asiakkaalle, China Easternille vuonna 2021. Konetyypillä on nyt 785 tilausta, suurin osa Kiinasta, jonka markkinoille COMAC suuntaa toiveensa ensin. Koneen suunniteltua listahintaa ei kerrota, vertailussa mainitaan C919:n osalta vain toimintamatka 5555 km., mikä jää noin 1000 km pienemmäksi kuin A320neo:n  tai 737 MAX 8:n. Listahinta jää COMACin edustajan mukaan todennäköisesti kuitenkin halvemmaksi kuin kilpailijoiden.

Lainaa

The C919 has a range of 5,555 kilometres (3,444 miles).

The Airbus A320 at list price is $101 million with a range of 6,500 kilometres (A320neo), and the Boeing 737 MAX 8 has a list price of $117.1 million and a range of 6,570 kilometres.

https://www.yahoo.com/news/chinas-comac-deliver-first-plane-2021-102001076--finance.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C919 suorittaa parhaillaan koelentosarjaa, joka valmistelee koneen sertifiointia ja toimituksien aloittamista v. 2021. Myös foorumillakin aikaisemmin mainitun kiinalais-venäläisen laajarunkokonetyypin CR929:n suunnittelu on päässyt vauhtiin yhteistyössä venäläisten kanssa: CR929:stä tulisi C919:n suunnitteluprosessiin perustuva pitkän matkan laajarunkokone, jonka ensilento voisi olla v. 2025.

Lainaa

China’s first domestically developed large passenger jet, the C919, is currently undergoing a series of test flights before becoming available for public use in 2021 as planned, said an expert at a summit on May 7.

Lainaa

In addition, the designer revealed that the Sino-Russian designed long haul, wide-bodied and two-aisle airliner CR929, based on research of the C919, has now entered the preliminary design phase and is expected to make its first flight in around 2025.

http://en.people.cn/n3/2018/0510/c90000-9458791.html

https://en.wikipedia.org/wiki/CRAIC_CR929

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/22/2016 at 16.12, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

CFM Internationalin LEAP-1C-moottori, joka on ainakin alkuvaiheessa C919:n ainoa moottorivaihtoehto, on saanut FAA:n ja EASA:n tyyppihyväksynnän. Myöhemmässä vaiheessa saattaa olla mahdollista, että Kiinassa kehitetään kotimainen moottorivaihtoehto.

http://atwonline.com/engines/cfm-leap-1c-powering-c919-gains-faa-easa-certification

Kiinalainen moottorivalmistaja AECC Commercial Engine Co. on koekäyttänyt kiinalaisten omaa moottorivaihtoehtoa, jonka tyyppi on CJ-1000AX. Kiinalaiset aikovat rakentaa 24 moottoria lisää lentokelpoisuuskoekampanjaa varten, jonka toivotaan johtavan moottorityypin käyttöönottoon v. 2021.

Lainaa

China plans to build 24 more CJ-1000 prototype engines to support an airworthiness campaign, with entry into service targeted after 2021.

The C919 will initially be powered by CFM International Leap-1C powerplants.

https://www.flightglobal.com/news/articles/c919s-local-engine-alternative-powered-up-448721/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/24/2018 at 17.02, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Comacin C919:n kaksi ensimmäistä koelentoyksilöä ovat jälleen suorittaneet koelentoja useita viikkoja kestäneiden modifikaatiotöiden jälkeen. Kolmas koelentoyksilö valmistunee lentokuntoon vielä tämän vuoden aikana.

http://atwonline.com/airframes/grounded-comac-c919-test-aircraft-fly-again-after-modifications

C919:n kolmas koelentoyksilö on suorittanut ensilentonsa, siis juuri ja juuri tämän vuoden aikana. Konetyypillä on nyt 815 tilausta.

Lainaa

Commercial Aircraft Corp of China Ltd (COMAC) said the plane landed safely at Shanghai Pudong International Airport at 12:45 p.m. (0445 GMT), having flown for 1 hour and 38 minutes.

The jet will next fly to the city of Xian in central China for more test flights with a focus on aircraft flutter and airspeed calibration, the company said.

The second prototype of the C919 jet conducted its first flight in December 2017, seven months after the maiden flight of the first C919.

COMAC said it is assembling a further three prototypes, and that all six will be scheduled to conduct flight tests next year.

https://www.yahoo.com/news/third-prototype-chinas-c919-jet-completes-first-test-080628403--sector.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Zdnet on koonnut artikkelin, joka pohjautuu Crowdstriken  (pdf) tekemään raporttiin  Raportissa kerrotaan kuinka Kiinan yksi kunnianhimoisimpia tavoitteita on ollut kuroa kiinni länsimaiden ilmailuteollisuuden etumatkaa keinoja kaihtamatta. Lopputuloksena on ollut Comac C919 -kone, jonka raportti osoittaa olevan erittäin koordinoidusti suoritetun pitkäaikaisen tiedonhankinnan tulosta. Raportissa väitetään, että lopullinen tavoite on on ollut hankkia tarvittavat immateriaalioikeudet kaikkiin Comac C919 koneen valmistuksessa tarvittaviin komponentteihin. Kiinan valtion turvallisuusministeriön sanotaan antaneen tehtävän johtamisen kahdelle upseerille, jotka koordinoivat tiedonhankintaa. Toinen johti koordinoitua hakkerointia, jossa yrityksiin ujutettiin eri tavoin haittaohjelmia, kun taas toinen pyrki rekrytoimaan ilmailu- ja avaruusteknologiayhtiöissä työskenteleviä henkilöitä.

Raportissa osoitetaan muun muassa, että kiinalaisen Aero Engine Corporationin (AECC) valmistamassa CJ-1000AX -moottorissa on paljon yhteneväisyyksiä CFM Internationalin valmistamiin LEAP-1C- ja LEAP-X -moottoreihin.

Kun yhdysvaltojen viranomaiset alkoivat päästä meneillään olleen toiminnan jäljille ja pidättivät niihin osallistuneita henkilöitä, Kiinan hallitus vastasi kieltämällä kiinalaisten tutkijoiden osallistumisen kansainvälisiin turvallisuuskonferensseihin, pelätessään Yhdysvaltojen saavan kiinni heille tärkeitä toimijoita. Hyökkäysten ulkomaisiin ilmailuyrityksiin odotetaan jatkuvan. Koska C191 ei näytä osoittautuvan niin suureksi menestykseksi, kuin Kiinassa on toivottu, suunnitelmissa on valmistaa parannettu malli, C929.

Samanlaista tiedonhankintaa on havaittu tapahtuvan monilla muilla teollisuuden aloilla, meriteollisuudesta laitevalmistukseen ja akateemisesta tutkimuksesta biotekniikkaan.

https://www.zdnet.com/article/building-chinas-comac-c919-airplane-involved-a-lot-of-hacking-report-says/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolla jenkit taas tekee kiusaa lähinnä itselleen. Kiinalaisten oma moottori ei vielä ole valmis mutta soitto naapurille voi auttaa. Aviadvigatel PS-90 voisi toimia. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

China Eastern on perustanut tytäryhtiön nimeltä OTT Airlines, jonka on tarkoitus käyttää kotimaisia lentokoneita, siis C919- ja ARJ21-700-kalustoa.

Sama uutinen kertoo, että kiinalaiset lentoyhtiöt ovat avanneet uudelleen joitakin koronaviruksen takia lakkautettuja reittejä.

Lainaa

State-owned China Eastern Airlines on Wednesday confirmed plans to launch a new regional subsidiary from Shanghai Hongqiao International Airport as part of a wider effort to promote China’s domestically developed regional and narrowbody jet programs. 

According to Comac, OTT Airlines will become the launch customer of China’s home-built C919 narrowbody passenger jet—a position originally designated to China Eastern. Additional plans call for the operation of a mixed fleet of ARJ21-700 regional jets serving destinations along the Yangtze River Delta

Lainaa

Meanwhile, China Eastern and other Chinese-based airlines have begun restoring service to a number of destinations where they reduced capacity/frequencies or suspended flights due to the new coronavirus outbreak. China Eastern’s resumed batch of routes includes Shanghai, Beijing, Guangzhou, Chengdu, Xi'an, Nanjing, and other cities with large labor demand.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-02-26/china-easterns-ott-airlines-becomes-c919-launch-operator

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C919:n lopullinen sertifiointi on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa Kiinan viranomaisen annettua alustavan hyväksyntänsä. Kuusi koelentoyksilöä on suorittanut yhteensä 4200 lentotunnin verran koelentoja ja erilaisia testejä ennen hyväksynnän saamista.

Lainaa

Certification of China’s C919 is scheduled to start early next year as scheduled after the Civil Aviation Administration of China issued issued the first type inspection approval letter for the commercial passenger airliner.

Comac has put six C919 test aircraft through more than 4,200 flight hours before presenting the C919 to the Civil Aviation Administration of China (CAAC) for certification. The narrow-body airliner made its maiden flight in May, 2017. Development of the C919 began in 2008.

The C919 aircraft has completed a series of test flight tasks in Yanliang, Shaanxi, Nanchang, Jiangxi, Dongying, Shandong, Xilinhot, Inner Mongolia, Turpan, Xinjiang, and Dunhuang, Gansu.

According to Comac, the testing conducted had covered flutter/aero-servo elasticity, stall, airspeed calibration, high temperature and high humidity, and liquid drainage of the whole aircraft. The company has also carried out a series of ground verification tests, R&D flight test and compliance flight test, verifying the flight control system, hydraulic landing gear, avionics and electrical systems and conducted static testing of the whole aircraft including the 2.5g limit load static test.

https://www.aerospacetestinginternational.com/news/flight-testing/chinas-c919-to-enter-certification-testing-phase.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/17/2020 at 11.55, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Yhdysvallat on harkitsemassa teknologian vientikieltoa, joka vaikuttaisi Comac C919 koneissa käytettäviä

CFM International Leap-1C  - moorroreita ja mahdollisesti myös Honeywellin lennonohjausjärjestelmiä.

https://www.flightglobal.com/air-transport/us-mulls-halting-leap-engine-sales-to-c919-programme-reports/136781.article

 

 

USA:n puolustusministeriö on nyt lisännyt sanktiolistalle COMACin ja kahdeksan muuta kiinalaista yhtiötä, joiden ministeriö katsoo edistävän teknologiallaan Kiinan kansanarmeijan modernisointia. Tämä tapahtui vain muutama päivä ennen vallanvaihtoa USA:ssa. Riipuen siitä, miten Bidenin hallinto tulee asiaan suhteutumaan, COMACin lisääminen listalle vaikeuttaa C919:n ja ARJ21:n valmistusta, koska moottorit ja avioniikka ovat amerikkalaista valmistetta.

Lainaa

The U.S. Department of Defense on Friday added Comac among eight other Chinese companies to its list of civil entities that allegedly contribute advanced technologies to China’s effort to modernize the People’s Liberation Army.

Depending on what position the Biden administration takes, the inclusion of Comac on the list could threaten the viability of the C919 narrowbody and ARJ21 regional jet given their U.S. content, most notably their engines and avionics. CFM Leap-1Cs power the C919 and GE CF34s power the ARJ21. Collins Aerospace and Honeywell contribute to the programs’ respective avionics and flight controls.  

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-01-15/us-adds-comac-dod-sanctions-list

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Comac aikoo viedä yhden C919-koelentoyksilön maaliskuussa Kanadaan kylmän ilmanalan testeihin.Testit aiotaan suorittaa tukikohtana London, Ontario, joka on etelämpänä kuin Toronto. Airbus ja kumppanit ovat yleensä testanneet pohjoisessa, Iqaluitissa, missä on nytkin huomattavasti kylmempää. London-Iqaluit-väli on 2500 km, jos sinne saakka mennään. Toisaalta testit riippuvat myös koronavirustilanteesta.

Lainaa

Certification flight tests of natural icing conditions for China’s C919 aircraft are to be conducted in Canada in March.

The certification flights will be conducted out of London International Airport near Toronto with support provided by training and flight test provider ITPS (International Test Pilots School).

One of the six prototype C919s Comac has will be used for the certification flights out of London Airport.  The test campaign is scheduled to be conducete dduring March 2021 but may be delayed to the fall of 2021 depending on Covid-19 and other factors, said ITPS.

https://www.aerospacetestinginternational.com/news/flight-testing/comac-c919-to-be-certified-in-canada-for-cold-weather-operations.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan C919-matkustajakoneesta on julkaistu uutinen Kiinan mediassa, mutta uutisessa ei ole oikeastaan mitään uutta. Samat kuusi koelentoyksilöä lentävät edelleen koelentoja, mutta sertifioinnin aikataulusta ei mainita mitään. Koneella on 815 tilausta, mikä on sama luku kuin yli 3 vuotta sitten, joten yhtään uutta tilausta ei ole tullut. Uutinen lieneekin kirjoitettu lähinnä siksi, että tänään on alkanut Airshow China-nayttely Zhuhaissa ja asiaa on hyvä pitää esillä.

Kiinalais-venäläisestä yhteistyöprojektista C929-laajarunkokoneesta mainitaan, että kehittelytyö sujuu hyvin.

Lainaa

Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) said on Tuesday that six of its self-developed C919 large passenger aircraft are undertaking test flights.

Research and development of the wide-body passenger jet C929, jointly developed by the Chinese company and its Russian partner, is also progressing smoothly, according to a post that COMAC sent to the Global Times on Tuesday.

https://www.globaltimes.cn/page/202109/1235350.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C919:n sertifiointiin tarvitaan uutisen mukaan vielä 240 koelentoa lisää. Tieto on sikäli ristiriitainen, että sen mukaan C919 on selvittänyt vasta 34 koelentoa vaadittavista 276 koelennosta. Kuitenkin kuusi koelentoyksilöä on osallistunut lentoihin ja varmasti lentänyt yhteensä enemmän kuin 34 lentoa.

Lainaa

Flight testing of the COMAC C919 is still a long way off being completed anytime soon before the type will be certified. Yet, the Chinese OEM expects the first deliveries of the single-aisle aircraft to happen this year. COMAC C919 still needs some 240 flights until certification.

Zhenmei said that the test program has completed 1.694 of the planned 3.273 ‘test points’, so more than half. But the number of test flights is lagging behind. Only 34 flights of the scheduled 276 have been done. Zhenmei must have been referring to flights that are part of the certification program only, as the fleet of six C919 test aircraft must have done more flights since the maiden one on May 5, 2017. Still to be completed are icing tests.

https://airinsight.com/comac-c919-still-needs-some-240-flights-until-certification/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

C919:n sertifiointiin tarvitaan uutisen mukaan vielä 240 koelentoa lisää. Tieto on sikäli ristiriitainen, että sen mukaan C919 on selvittänyt vasta 34 koelentoa vaadittavista 276 koelennosta. Kuitenkin kuusi koelentoyksilöä on osallistunut lentoihin ja varmasti lentänyt yhteensä enemmän kuin 34 lentoa.

Olisiko niin, että koelentojen avulla tositettavista vaatimuksista 34 kpl 276:sta on saatu maaliin? Koelentosuorituksia niihin voi sisältyä vaikka kuinka paljon, varsinkin jos tulee muutostarpeita.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/10/2018 at 14.09, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Myös kiinalais-venäläisen laajarunkokonetyypin CR929:n suunnittelu on päässyt vauhtiin yhteistyössä venäläisten kanssa: CR929:stä tulisi C919:n suunnitteluprosessiin perustuva pitkän matkan laajarunkokone, jonka ensilento voisi olla v. 2025.

http://en.people.cn/n3/2018/0510/c90000-9458791.html

https://en.wikipedia.org/wiki/CRAIC_CR929

Kiinassa todetaan, että Venäjälle asetetut sanktiot vaikeuttavat tai estävät edistyneen teknologian hankintaa Venäjältä ja yhteistyöprojekti CR929-laajarunkokoneen parissa on käytännössä kuollut. Venäjällä tai Kiinalla ei kummallakaan ole esim. laajarunkokoneen vaatimia riittävän tehokkaita moottoreita.

Kiina pyrkiikin pitkällä tähtäyksellä suurempaan teknologian omavaraisuuteen jatkossa.

Lainaa

Russia’s increasing isolation from the West may reinforce China’s push for self-reliance in advanced technologies, according to analysts, with Western sanctions already leaving one joint venture “effectively dead”.

However, Beijing’s long-term objective remains intact as it seeks to become self-reliant in crucial technologies to ensure economic security.

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3170400/ukraine-war-provides-new-motivation-china-seek-technological

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään