Jukka Luoma

6. Jakarta / Frankfurt

14 viestiä aiheessa

...ja tämän matkan viimeinen etappi oli sitten Indonesian Jakarta (CGN)

 

 

 

 

Jakartan kentällä on monta terminaalia ja siipeä. Tässä yksi niistä.

Lion Air, Sriwijaya, Expressair (= indonesialainen kotimaanlentoyhtiö).

[ attachment removed / expired ]

 

Tältä puolelta löytyy ainakin Garudan koneita.

Kuinka monta konetta kuvassa??  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Garuda Boeing 737-800 PK-GEG

[ attachment removed / expired ]

 

 

Garuda Boeing 737-800 PK-GMK

[ attachment removed / expired ]

 

 

Garuda Boeing 747-400 PK-GSG

Firmalla on kaksi jumboa.

Garudan suunnitelma on varata nää kaksi konetta pyhiinvaelluslennoille Mekkaan.  ???

[ attachment removed / expired ]

 

Jakartan keskustaa

Nämä portaat ei johda mihinkään.

Kun valot vaihtuivat vihreäksi, niin mikään auto ei pysähtynyt! Piti sitten vaan hypätä sekaan.  :'(

[ attachment removed / expired ]

 

 

Garuda Boeing 737-800 PK-GFM

Näköjään vanhempi väritys  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

...ja vähän lähempää

[ attachment removed / expired ]

 

 

Indonesian Airways Boeing 737-800 PK-GFN

Toisenlainen vanhempi väritys

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yli 10 miljoonaa ihmistä asuu näillä nurkilla  :-

[ attachment removed / expired ]

 

 

Parkissa Batavia Airin koneita. Firma meni konkurssiin viime vuonna kymmenen toimintavuoden jälkeen.

Lensi pääasiassa kotimaan lentoja ja muutamiin lähimaihin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Batavia Air ja Citylink.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Näilläkin voi liikkua Jakartassa.

Juu, menis meilläkin ihan helpolla katsastuksesta läpi!  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sriwijaya Air Boeing 737-200 PK-CJP

Jotenkin vaikeasti muistettava lentoyhtiön nimi!  :'(

Näitä oli useimmilla kentillä Aasiassa, mutta koti on täällä Jakartassa.

Firmalla ​runsaat 30 konetta, kaikki mallia 737.

Yhtiö on vuonna 2003 perustettu indonesialainen kotimaan reittilentoyhtiö; lentää myös muutamiin naapurimaiden kaupunkeihin.

Sriwijaya ​oli aikanaan paikallinen kuningaskunta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sriwijaya Air Boeing 737-500 PK-CLU

[ attachment removed / expired ]

 

Indonesian Airways DC-3 RI-001

[ attachment removed / expired ]

 

Kone oli Taman Mini - kulttuuripuistossa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Siellä oli myös näyttely lentoliikenteestä Indonesiassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

...ja erilaisia rakennuksia kaikista Indonesian osista.

[ attachment removed / expired ]

 

 

...sekä tämä Garuda MD DC-9-32 PK-GNT.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lion Air MD-90-30 PK-LIP. Sittemmin romutettu.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kartika Airlines MD-83 PK-KAP. Indonesialainen kotimaan lentoyhtiö. Firma ei ilmeisesti enää toiminnassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Transjakarta metro, eli metro, mutta bussi. Erittäin kätevä ratkaisu oikeaa metroa odotellessa.

Busseilla omat kaistat ja terminaalit (siksi nuo ovet on niin korkealla).

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mandala Airbus A320-200 PK-RMQ

Indonesialainen halpalentoyhtiö, osa singaporelaista Tiger Airia, siksi tiikeriväritys.  :)

Firmalla yhdeksän Airbus A320-konetta.

Lentää pääasiassa kotimaanlentoja, sekä muutamiin kohteisiin lähimaissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Malaysia Airlines Boeing 737-800 9M-MXM

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yemenia Airbus A340

Ehkä Jemenillä ja Indonesialla on paljon yhteistyötä. Ainakin molemmat ovat muslimimaita.

[ attachment removed / expired ]

 

Lion Air Boeing 747-412 PK-LHF.

Firmalla kaksi jumboa, joilla lentää pääasiassa Jeddaan, Saudeihin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lion Air Boeing 737-900 PK-LKF

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jakartan pimenevää iltaa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Frankfurt

Paluu Suomeen oli Frankfurtin kautta.

Pilvisestä säästä huolimatta otinpa kuitenkin muutaman kuvan.

Näitä koneita ja firmoja ei liiemmälti tarvinne esitellä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Köh, köh!  :'(

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä kuvia maailman kolkasta, johon olen menossa ekaa kertaa parin viikon päästä. Kiitokset!  :thmbup:

Selamat datang! ;) Itse tosin tulen täältä piakkoin pois. Onneksi.

 

Tuo Jakartan kenttä vaatii kyllä uudistamista, ainakin se kotimaan puoli. Kolmosterminaalissa en ole käynyt, mutta kotimaan terminaali on kyllä viimesen päälle tukkoinen. Vähän on ajastaan jäänyt, ja on kuitenkin todella vilkas kenttä. Maailman top 15:ssä, jos oikein muistan. Vähän samanlainen sekamelska, kuin tämä koko maa.

 

Garudan jumbot tosiaan lentää vain ja ainoastaan Jeddahiin reittilentoja. Ja ilmeisesti niitä käytetään korvaamaan muuta kalustoa, jos jossain joku hyytyy. Pyhiinvaelluslentoihin (Hajj) Garudalla ei kyllä riitä oma kalusto läheskään. Joka vuosi liisaavat turkasen määrän koneita muualta maailmasta, että saavat kaikki halukkaat roudattua Saudi Arabiaan. Se on muuten iso statussymboli täällä, jos on tehnyt sen pyhiinvaelluksen Mekkaan...

 

Batavia Airin konkurssi liittyy nimenomaan noihin pyhiinvaelluslentoihin. En tarkkaan tunne säännöksiä, mutta ovat jotenkin luvanvaraista hommaa. Sinä vuonna, kun Batavia kupsahti, oli firma voittanut itselleen tuon sopimuksen, ja oli jo järjestänyt kaiken lentoja varten. Garudalla tästä ei ilmeisesti oltu tyytyväisiä, ja sieltä käsin vesitettiin tuo Batavian sopimus. Batavia Air menetti näin ison tukun rahaa, ja meni sitten konkurssiin hieman myöhemmin.

 

Tuo TransJakarta on kyllä ihan fiksu keksintö (vaikkakin aina tupaten täynnä) muuten niin täysin lohduttomassa Jakartan kaupungissa. Eräs ystäväni oli tässä kuukausi sitten ajamassa töistä kotiin vähän yhdentoista jälkeen illalla. Seisoi kolmatta tuntia ruuhkassa. Kaupungin rajojen sisällä asuu arviolta 20 miljoonaa ihmistä, koko Suur-Jakarta mukaanlukien noin 35-40 miljoonaa. Päivisin Jakartan kaupungin ihmismäärä kasvaa lähemmäksi 30 miljoonaa, kun lähialueelta valuu ihmisiä töihin. Vuosittain Suur-Jakartan väkiluku kasvaa seitsemännumeroisella luvulla.

 

Niin ja kun Jukka noista liikennevaloista mainitsi, niin mainitsen minäkin. Täällä ei tosiaan noihin jalankulkijoiden valoihin kannata luottaa. Useimmissa paikoissa niitä ei edes ole. Maassa maan tavalla: tie ylitetään kun siihen on tarvis, ei etsitä suojateitä. Niitä on muuten yllättävän harvassa. Ja tosiaan, tielle ängetään kun sopiva väli löytyy, ja kaistaviivan päällä seisotaan odottamassa uutta väliä ;D Ei ne autot tahallaan päälle aja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä kuvia maailman kolkasta, johon olen menossa ekaa kertaa parin viikon päästä. Kiitokset!  :thmbup:

 

Hyvät matkat!

Ota itekki kuvia ja laita tänne!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selamat datang! ;) Itse tosin tulen täältä piakkoin pois. Onneksi.

 

Tuo Jakartan kenttä vaatii kyllä uudistamista, ainakin se kotimaan puoli. Kolmosterminaalissa en ole käynyt, mutta kotimaan terminaali on kyllä viimesen päälle tukkoinen. Vähän on ajastaan jäänyt, ja on kuitenkin todella vilkas kenttä. Maailman top 15:ssä, jos oikein muistan. Vähän samanlainen sekamelska, kuin tämä koko maa.

 

Garudan jumbot tosiaan lentää vain ja ainoastaan Jeddahiin reittilentoja. Ja ilmeisesti niitä käytetään korvaamaan muuta kalustoa, jos jossain joku hyytyy. Pyhiinvaelluslentoihin (Hajj) Garudalla ei kyllä riitä oma kalusto läheskään. Joka vuosi liisaavat turkasen määrän koneita muualta maailmasta, että saavat kaikki halukkaat roudattua Saudi Arabiaan. Se on muuten iso statussymboli täällä, jos on tehnyt sen pyhiinvaelluksen Mekkaan...

 

Batavia Airin konkurssi liittyy nimenomaan noihin pyhiinvaelluslentoihin. En tarkkaan tunne säännöksiä, mutta ovat jotenkin luvanvaraista hommaa. Sinä vuonna, kun Batavia kupsahti, oli firma voittanut itselleen tuon sopimuksen, ja oli jo järjestänyt kaiken lentoja varten. Garudalla tästä ei ilmeisesti oltu tyytyväisiä, ja sieltä käsin vesitettiin tuo Batavian sopimus. Batavia Air menetti näin ison tukun rahaa, ja meni sitten konkurssiin hieman myöhemmin.

 

Tuo TransJakarta on kyllä ihan fiksu keksintö (vaikkakin aina tupaten täynnä) muuten niin täysin lohduttomassa Jakartan kaupungissa. Eräs ystäväni oli tässä kuukausi sitten ajamassa töistä kotiin vähän yhdentoista jälkeen illalla. Seisoi kolmatta tuntia ruuhkassa. Kaupungin rajojen sisällä asuu arviolta 20 miljoonaa ihmistä, koko Suur-Jakarta mukaanlukien noin 35-40 miljoonaa. Päivisin Jakartan kaupungin ihmismäärä kasvaa lähemmäksi 30 miljoonaa, kun lähialueelta valuu ihmisiä töihin. Vuosittain Suur-Jakartan väkiluku kasvaa seitsemännumeroisella luvulla.

 

Niin ja kun Jukka noista liikennevaloista mainitsi, niin mainitsen minäkin. Täällä ei tosiaan noihin jalankulkijoiden valoihin kannata luottaa. Useimmissa paikoissa niitä ei edes ole. Maassa maan tavalla: tie ylitetään kun siihen on tarvis, ei etsitä suojateitä. Niitä on muuten yllättävän harvassa. Ja tosiaan, tielle ängetään kun sopiva väli löytyy, ja kaistaviivan päällä seisotaan odottamassa uutta väliä ;D Ei ne autot tahallaan päälle aja.

 

 

Itse ehdin käydä vain kolmosterminaalissa. Sain ilmeisesti liian hyvän kuvan koko kentästä, koska ainakin kolmosterminaali on hyvin tilava ja viihtyisä. Sieltä näkee erinomaisesti kentän tapahtumat eri suuntiin.  :thmbup:

 

Kiitos lisätiedosta Bataviasta ja Garudasta. Aina mukavaa oppia uutta!  :thmbup:

 

Juu, kyllä se liikenne on siellä aika hurjaa, iso kaupunki kun on. Ilmeisesti oikea metro on tulossa jossain vaiheessa, sitten vähän helpottaa. Kuinka sitä porukkaa mahtuukaan niin paljon pienelle alueelle!  :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät matkat!

Ota itekki kuvia ja laita tänne!  :laugh:

 

Kiitokset!

Pitänee yrittää jokunen kuvatus napata, jos ei muuten niin edes todisteeksi paikalla käynnistä. Tiedossa kiireinen viikko työn merkeissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ehdin käydä vain kolmosterminaalissa. Sain ilmeisesti liian hyvän kuvan koko kentästä, koska ainakin kolmosterminaali on hyvin tilava ja viihtyisä. Sieltä näkee erinomaisesti kentän tapahtumat eri suuntiin.   :thmbup:

 

Kiitos lisätiedosta Bataviasta ja Garudasta. Aina mukavaa oppia uutta!  :thmbup:

 

Juu, kyllä se liikenne on siellä aika hurjaa, iso kaupunki kun on. Ilmeisesti oikea metro on tulossa jossain vaiheessa, sitten vähän helpottaa. Kuinka sitä porukkaa mahtuukaan niin paljon pienelle alueelle!  :o

 

Joo, se kolmosterminaali on uusi ja viimeisimpien standardien mukaan rakennettu. Nuo muut terminaalit (etenkin ykkönen) ovat jääneet liian pieniksi nykyisille matkustajamäärille; siellä on kyllä tilasta puutetta ja paljon.

 

Mitä noihin kaupunkeihin tulee, ei sinne alueelle oikeasti mahdu niin paljoa porukkaa, kuin siellä on. Jakarta taistelee jo nyt aika merkittävien ympäristöongelmien kanssa, näistä yksi on tulvat. Jakarta ja sen lähialueet on rakennettu vanhalle peltomaalle, joka on myllätty ympäri moneen kertaan. Nykyisin maaperä on siinä kunnossa, että se ei ime vettä enää käytännössä ollenkaan. Tästä johtuen Jakartassa tulvii ihan joka ikinen vuosi, ja aika merkittävä osa kaupungista on veden vallassa pari kolme kuukautta vuosittain. Vedenkorkeus vaihtelee muutamasta kymmenestä sentistä yli metriin, vähän kaupunginosasta riippuen. Tulvavesi on taivas hyttysten lisääntymistä ajatellen, ja näin denguekuume leviää Jakartassa enemmän kuin missään muualla Indonesiassa. Malaria tuskin yhtään vähempää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläpä pienenä kysymyksenä ajattelin, että mahtaako sieltä lentokentältä löytää kuinkin helposti automaattia, josta nostaa paikallista valuuttaa vaikkapa esim. taksia varten? Vai on vain helpompi ottaa jo täältä koto-suomesta mukaan pieni alkupääoma ettei tarvii kävellä hotelliin ja syödä mitä sattuu löytämään...?

ETA olisi siellä maanantaina jotain puolenpäivän aikoihin paikallista aikaa niin alkaa jo vähän kiinnostamaan käytännön asiatkin..  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläpä pienenä kysymyksenä ajattelin, että mahtaako sieltä lentokentältä löytää kuinkin helposti automaattia, josta nostaa paikallista valuuttaa vaikkapa esim. taksia varten? Vai on vain helpompi ottaa jo täältä koto-suomesta mukaan pieni alkupääoma ettei tarvii kävellä hotelliin ja syödä mitä sattuu löytämään...?

ETA olisi siellä maanantaina jotain puolenpäivän aikoihin paikallista aikaa niin alkaa jo vähän kiinnostamaan käytännön asiatkin..  ;D

 

 

Kyllähän lentokentillä yleensä on kaikenlaisia pankkiautomaatteja ja rahanvaihtopisteitä.

Myös esim. Hgin Rautatieaseman Forexista voi joskus saada Indonesian valuuttaa (voi tilata myös puhelimitse). Myös välilaskupaikaissa voi mahdollisesti vaihtaa rahaa, varsinkin, jos se on Aasiassa.

Lentokentillä ei yleisesti kannata kovin suuria summia vaihtaa, on huonommat kurssit (paitsi paikoissa, jossa se on oikeastaan pakollista, kun ei valuuttaa voi maan ulkopuolella vaihtaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Jakartassa voi vaihtaa rahaa, tosin kannattaa ottaa huomioon, että lentokentän työntekijät eivät aina puhu kovin kummoista englantia. Kuitenkin ehkä suosittelen pistäytymistä Forexiin Suomessa, on helpompaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla