Mikko Tuomi

SUIO:n tulevaisuudesta

1 209 viestiä aiheessa

Onko sulla peiliä?

 

Jos sinä teet itsestäsi pellen julkisesti, niin kannattaako sitä ehdoin tahdoin jatkaa?

 

Minä lentelen lähinnä Teiskossa ja Pirkkalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Heti on kimpussa nämä hyeenat,repimässä, raatetelemassa,nolaamassa. SUIO:n tulevaisuus näyttää synkältä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulle selvinnyt, että ketkä kaikki siinä Räyskälän mafiassa oikein vaikuttaa?

 

Olenhan minä sitä kai joskus yrittänyt kysellä. Kaippa se Omerta ainakin pitäisi toimia tässäkin MeidänAsiassa, mutta vähemmän ne siellä Italiassa nettiin kirjoittelee:

 

Onko sinulle selvinnyt, että ketkä kaikki siinä Räyskälän mafiassa oikein vaikuttaa?

 

Äkkiäkös sinä Jouni sen muutat kaikkiin tarvittaviin koneisiin olethan SUIO:n mafian sisäpiiriä ja asiamies Teiskossa.

 

Mafia-kommenttiasi en edelleenkään ymmärrä.

 

Tässähän Arvostettu Pitkän Linjan Ilmailija on vahvistanut että olet "SUIO:n mafian sisäpiiriä ja asiamies Teiskossa".

 

Mitäs tässä aloittelija konkareiden sanomisia kyseenalaistamaan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti  SUIO jatkaa hyviä kursseja ja toimintaa edelleen vaikka muutoksia tapahtuikin...vähän niinkuin jääkiekkotuomarin vaihto tyyliin...

Toivottavasti toiminta laajenee entisestään ja käsittää etenkin hyväksytyn ATO.n alaista toimintaa....niinkuin on suunnitelmissa.

Se tietää moottorilentotoiminnan suuntaan laajenemista ym.

 

Itse esim. olen menossa huomenna 22.2.2014 SUIO.n kurssille....Salossa....ei siis Räyskälässä.

 

Ainakin SIL. virallisessa tiedotteessa luvataan uudelle toimarille haasteellista työtä....eli kait jatkuvuutta on.

 

https://drive.google.com/file/d/0B0HJbof-DUPtalNxZzVEMlhfbERVNjhpa3psUF9fSmM4Q0dF/edit?usp=sharing

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenhan minä sitä kai joskus yrittänyt kysellä. Kaippa se Omerta ainakin pitäisi toimia tässäkin MeidänAsiassa, mutta vähemmän ne siellä Italiassa nettiin kirjoittelee:

 

Tässähän Arvostettu Pitkän Linjan Ilmailija on vahvistanut että olet "SUIO:n mafian sisäpiiriä ja asiamies Teiskossa".

 

Mitäs tässä aloittelija konkareiden sanomisia kyseenalaistamaan.

 

 

 

 

Oletteko kuullut sarkasmista KVG.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopiston ja sen toimihenkilöihin on täällä kohdistettu kärkevää kritiikkiä. Arvostelussa ei kuitenkaan ole tullut esille seikkoja, jotka olisivat aiheuttaneet haittaa ilmailuharrastajille. Osalla kirjoittajista vaikuttaa olevan tarkoituksena vahingoittaa toimintaa. Saattaa myös olla, että SILin sisällä on henkilöitä, joiden intressissä on haitata toimintaa. Syynä tähän voi olla joku oman tai oman etupiirin hyöty, tai sitten vain narsistinen pätemisenhalu. Syynä voi olla myöskin ihan vain ajankulu, vähän kuin tietokonepelin pelaaminen.

 

Suurin osa ilmailijoista ilmeisimmin kokee käydyn keskustelun kiusallisena ja tuntee myötähäpeää. Toisaalta on hyvä, että vaikutuskanavaksi on valittu julkisuus. Valittaessa edustajia SIL:n hallitukseen ja johtamaan myös Suomen Urheiluilmiluopiston toimintaa voimme painottaa niitä kykyjä ja ominaisuuksia joita haluamme, tämänkin keskustelun valossa.

 

Oma mielipiteeni on, että SIL:n hallitukseen tulee valita henkilöitä, joilla on pitkäaikaista hyvää näyttöä yhdistystoiminnassa, politiikassa tai yrityksissä toimimisesta. Energian tuhlaaminen oman erinomaisuuden esittelyyn ja ristiriitojen lietsontaan aiheuttaa kaikelle toiminnalle suurta haittaa. Yhteistyökyky, aikaansaavuus ja harkitsevaisuus olisivat minun listallani korkealla.

 

Jokaisessa yhdistyksessä, yrityksessa ja yhteisössä yleensä syntyy samanmielisten porukoita, jotka vakaasti uskovat omiin tavoitteisiinsa ja keinoihinsa. Nämä porukat saavat usein aikaan merkittäviä asioita, mutta sulkevat huomaamattaan toisinajattelijoita ulkopuolelle. Tämä saattaa loukata suuresti niitä, jotka haluaisivat myös osallistua, mutta tulevat ylenkatsotuksi, ja jopa joskus ivatuiksi. Osa kohauttaa olkapäitään ja suuntaa kiinnostustaan muualle, mutta osa kanavoi vihansa kostoon. Sulkeutuneet porukat, jotka olivat joskus aikaansaapia degeneroituvat ja ryhtyvät huomaamattaan jarrumiehiksi. Isojakin yrityksiä ajautuu muutamassa vuodessa konkurssiin, jos johto alkaa kuvitella olevansa erehtymätön tai korvaamaton. Toisaalta myös kostoa hakevat sabotöörit on siivottava pois.

 

Suomen urheiluilmailuopisto on kehittänyt laadukasta ja suosittua toimintaa purjelentäjille. Vastaavalla mallilla pystyttäneen toteuttamaan toimintaa myös muille ilmailulajeille. Ehkä näemme jatkossa manuaalin, jossa kuvataan toimintatapa jolla esim. hankitaan eri ilmailulajeille tarpeelliseksi katsottuun koulutustoimintaan soveltuvaa kalustoa yhteisomistukseemme, ja operoidaan niitä osin harrastepohjalta. Tämähän on ilmailun harrastajien toimintatapa, jota voidaan täydentää kattojärjestötasolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suurin osa ilmailijoista ilmeisimmin kokee käydyn keskustelun kiusallisena ja tuntee myötähäpeää. Toisaalta on hyvä, että vaikutuskanavaksi on valittu julkisuus. Valittaessa edustajia SIL:n hallitukseen ja johtamaan myös Suomen Urheiluilmiluopiston toimintaa voimme painottaa niitä kykyjä ja ominaisuuksia joita haluamme, tämänkin keskustelun valossa.

 

Jos keskustelun tuntee kiusallisena se lienee aika selvä merkki siitä että jotakin on pielessä?

 

 

Suomen urheiluilmailuopisto on kehittänyt laadukasta ja suosittua toimintaa purjelentäjille. Vastaavalla mallilla pystyttäneen toteuttamaan toimintaa myös muille ilmailulajeille. Ehkä näemme jatkossa manuaalin, jossa kuvataan toimintatapa jolla esim. hankitaan eri ilmailulajeille tarpeelliseksi katsottuun koulutustoimintaan soveltuvaa kalustoa yhteisomistukseemme, ja operoidaan niitä osin harrastepohjalta. Tämähän on ilmailun harrastajien toimintatapa, jota voidaan täydentää kattojärjestötasolla.

 

 

No eihän tuo toiminta ole hirveän harrastuspohjaista ollut kuin asiakkaalle, ihan siellä on hinnasto ollut samanlaista kuin kaupallisella puolella toimivillakin ja ihmisiä tekemässä palkkatyötä - ero on ollut ALV:n luokkaa. Konevuokraus purjelentäjille on toiminut kyllä edullisesti, tulevaisuus näyttää onko se tehty myös kestävällä pohjalla (eli niin että sitä voidaan jatkaa). Ja sitä avoimuuttakin on puuttunut, kun se vielä korjataan niin ollaan jo paljon paremmalla uralla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos keskustelun tuntee kiusallisena se lienee aika selvä merkki siitä että jotakin on pielessä?

....

 

Kiusallinen voi merkitä myös sitä, että häpeää toisten puolesta, synonyymi myötähäpeälle. Niin minä koen tämän keskustelun. Kyse on tulkintaeroista, näkökannoista ja erilaisesta ajatusmaailmasta. Sanavalinnoilla voi tehdä paljon, mutta tämä jälleen kerran todistaa, että luemme asioita eri tavoin. Enkä nyt suinkaan tarjoita juuri sinua Kari, vaan yleisesti meitä kaikkia, miten me luemme tekstiä eri tavoin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiusallinen voi merkitä myös sitä, että häpeää toisten puolesta, synonyymi myötähäpeälle. Niin minä koen tämän keskustelun. Kyse on tulkintaeroista, näkökannoista ja erilaisesta ajatusmaailmasta. Sanavalinnoilla voi tehdä paljon, mutta tämä jälleen kerran todistaa, että luemme asioita eri tavoin. Enkä nyt suinkaan tarjoita juuri sinua Kari, vaan yleisesti meitä kaikkia, miten me luemme tekstiä eri tavoin.

 

 

niinpä mutta periaateessa voi tämänkin keskutekunpohjalta kysyä miksi muutos on niin vaikeaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et olisi ehdolle lähdössä liittokokouksessa?    ;)

 

Taisin jo määritellä hyvälle ehdokkaalle kriteerit, joita en itse täytä  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tuo toiminta ole hirveän harrastuspohjaista ollut kuin asiakkaalle, ihan siellä on hinnasto ollut samanlaista kuin kaupallisella puolella toimivillakin ja ihmisiä tekemässä palkkatyötä - ero on ollut ALV:n luokkaa. Konevuokraus purjelentäjille on toiminut kyllä edullisesti, tulevaisuus näyttää onko se tehty myös kestävällä pohjalla (eli niin että sitä voidaan jatkaa). Ja sitä avoimuuttakin on puuttunut, kun se vielä korjataan niin ollaan jo paljon paremmalla uralla...

 

Luulen, että millään kaupallisella taholla ei olisi halua ottaa riskiä opiston tarjoaman palvelun järjestämiseksi, eikä antaa koneita kaikenlaisten aloittelijoiden ja tumpeloiden lennettäväksi vaikka Romaniaan. Eikä se olisi kiinnostavaakaan, kun on tuommoista nappikauppaa, ja kausi kotomaassa lyhyt. Epäilen myös, että ilman hankita-avustuksia toiminta olisi paljon kalliimpaa. Olikos se nyt 60 euroa tunti opettajan kanssa?  Jos tahdotaan järjestää kilpapurjelentäjien koulutusta ja valmennusta, minun on vaikeaa nähdä mikä olisi parempi vaihtoehto. Muissa ilmailulajeissa saattaa joku muu toimintatapa olla parempi.

 

Avoimuus on kivaa, mutta työrauhakin pitäisi olla. Osakeyhtiön kirjanpito ei noin yleensä ole julkista, tilinpäätöstiedot ovat. Ihmisten palkkoihin ja työsuhde-etuihin ei yleensä tällä tasolla olla puututtu tai niitä julkistettu, ja tietääkseni opiston työntekijöillä ei ole ollut avobemareita opiston piikkiin tilauksessa.

 

Toisaalta avo BMW valkoinen vetokoukulla ja purtsikka perässä olisi aika tyylikäs, ja kohottaisi järjestömme imagoa kummasti SUIO teippaukset ja kaikki.

Voisiko sen motoorikoneeseen saadun ministeriön avustuksen ohjata tällaiseen, olisi varmaan hakijoita opiston reksiksi enemmän. Eikös se Bemari ole kunnostautunut lentokonemoottoreidenkin tekijänä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että millään kaupallisella taholla ei olisi halua ottaa riskiä opiston tarjoaman palvelun järjestämiseksi, eikä antaa koneita kaikenlaisten aloittelijoiden ja tumpeloiden lennettäväksi vaikka Romaniaan.

 

Viittasin kommentillani ultraopejen koulutukseen joka on hinnaltaan ollut täsmälleen sama kuin kaupallisella puolella pl. alv:ta johtuva ero. Purtsikkavuokraus on ollut halpaa kuten sanoin, mutta onko se sitten sitä mitä SUIO:n pitäisi tehdä, tai mitä se kertoo avustusta hakiessaan päätehtäväkseen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viittasin kommentillani ultraopejen koulutukseen joka on hinnaltaan ollut täsmälleen sama kuin kaupallisella puolella pl. alv:ta johtuva ero. Purtsikkavuokraus on ollut halpaa kuten sanoin, mutta onko se sitten sitä mitä SUIO:n pitäisi tehdä, tai mitä se kertoo avustusta hakiessaan päätehtäväkseen?

 

Luulisin että purjekoneet on hankittu jatkokoulutuksen ja valmennuksen tarpeisiin. Purjelentoa harrastetaan kilpaurheiluna.

Olen aina luullut, että Ultrapuolellakin koulusta tehdään paljon kerhoissa, eikä ainoastaan yksityisissä lentokouluissa. Luulisin että opiston tarkoitus on tarjota SIL:n jäsenkerhoille ja jäsenille täydetävää koulutusta, johon olisi näköjään rahoitustakin saatu.

 

:)  Kysytäänpä nyt näin päin: Mitä mielestänne Suomen urheiluilmailuopiston EI pitäisi tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisessa yhdistyksessä, yrityksessa ja yhteisössä yleensä syntyy samanmielisten porukoita, jotka vakaasti uskovat omiin tavoitteisiinsa ja keinoihinsa. Nämä porukat saavat usein aikaan merkittäviä asioita, mutta sulkevat huomaamattaan toisinajattelijoita ulkopuolelle. Tämä saattaa loukata suuresti niitä, jotka haluaisivat myös osallistua, mutta tulevat ylenkatsotuksi, ja jopa joskus ivatuiksi. Osa kohauttaa olkapäitään ja suuntaa kiinnostustaan muualle, mutta osa kanavoi vihansa kostoon. Sulkeutuneet porukat, jotka olivat joskus aikaansaapia degeneroituvat ja ryhtyvät huomaamattaan jarrumiehiksi. Isojakin yrityksiä ajautuu muutamassa vuodessa konkurssiin, jos johto alkaa kuvitella olevansa erehtymätön tai korvaamaton. Toisaalta myös kostoa hakevat sabotöörit on siivottava pois.

Ihan pätevää analyysiä, näitä itseensä liian tyytyväisiä organisaatiota löytyy joka alalta. Mutta nämä eivät ole yksinkertaisia asioita arvottaa. Aikanaan aikaansaava porukka on päässyt puulaakin johtoon. Tapahtuu degeneroitumista, ja johdosta ja johdon hangaroundeista tuleekin omia etujaan vartioivia jarrumiehiä; kaikki muutos on pahasta. Johto alkaa kuvitella olevansa erehtymätön ja korvaamaton. Kaikki muutosta tai avoimuutta haluavat leimataan kostoa hakeviksi sabotööreiksi. Kostoa hakevat sabotöörit on siivottava pois.

 

Suomen urheiluilmailuopisto on kehittänyt laadukasta ja suosittua toimintaa purjelentäjille.

Tämä koko SUIO:n ympärillä käyty ja käytävä keskustelu oikeastaan liittyy tähän (mahdolliset talouden väärinkäytökset ovat toki eri asia). Onko SUIO:n toiminta ollut laadukasta ja kustannustehokasta? Sehän on jo tuossa sanottukin, että purjelentäjille. Onko tarkoituksenmukaista, että kaikki yhteiskunnan ilmailulle antamat resurssit käytetään yhden lajin (1/9-osa SIL lajikirjosta) tarkoituksiin? Mittavasta valtiontuesta huolimatta SUIO:n palvelut ovat olleet käytännössä markkinahintaisia. Otetaan kuviteltu analogia moottorilennon puolelta: mitä järkeä olisi käyttää valtion tukea esimerkiksi SUIOn ylläpitämälle AVGAS-jakelulle, jos bensa maksaisi SUIOn pumpulla saman kuin Shellillä?

SUIOn rahaa on käytetty suuria summia investointeihin, jotka on tehty yhdelle, tavattoman pienelle ja syrjäiselle paikkakunnalle jonne ei ole käytännössä minkäänlaisia julkisia liikenneyhteyksiä. Lisäksi talouslukujen perusteella SUIOn johdolla ei ole ollut oikein minkäänlaista käsitystä miten näiden investointien rahoitus pitkässä juoksussa hoidetaan. Nyt on hallia ja muuta kamaa lähes tiettömässä korvessa, tasearvo voi olla mitä vaan mutta jos ne pitäisi realisoida niin mitähän itse kukin luulisi lopputuloksen olevan?

 

Että kuinka laadukasta ja koko Suomen ilmailevan väen keskuudessa suosittua se SUIOn toiminta nyt sitten onkaan? Väitänpä, että se näyttäytyy aika erilaiselta jos sitä katsoo Hämeenlinnan sijasta vaikkapa Kajaanista.

 

En tiedä olisiko se valkoinen avobemari sittenkään ollut huonompi vaihtoehto. Sen voisi ajaa Helsinkiin ja myydä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Kuhmoon ainakin koulutettiin huoltomiehet SUIOn kurssilla. Kajaaniin hankittiin itsestarttaava 2-paikkainen purtsikka, en tiedä SUIOn Duojen innostamana vai ilman.

 

Eikös tuo 24% ero ole kerholle jo ihan hyvä raha - siis jos ultraopen saa koulutettua 4 donalla 4850 euron sijaan? Kyllä molemmille varmaan silti löytyy sijansa (vrt. laskuvarjokerhot ja skyxperience - kysyntä ja tarjonta).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo 24% ero ole kerholle jo ihan hyvä raha - siis jos ultraopen saa koulutettua 4 donalla 4850 euron sijaan? Kyllä molemmille varmaan silti löytyy sijansa (vrt. laskuvarjokerhot ja skyxperience - kysyntä ja tarjonta).

t. Timo

Minun on mahdoton sanoa etkö oikeasti tosiaankaan ymmärrä vai etkö vaan halua ymmärtää?

 

SUIOn toiminnan kulut ovat noin puoli miljoonaa euroa (500.000€) vuodessa. Jos sillä saadaan aikaan se, että saadaan ultraopettajia koulutettua 850€ per ukko halvemmalla, niin edelleenkin kysyn onko se mielestäsi kustannustehokasta? En tiedä montako ultra/pursi - opettajaa Suomessa vuodessa leivotaan, mutta enpä usko että uusia tulisi yhteensäkään yli 20. Jos niitä olisi 20, jakamalla samaa rahaa avustuksina kerhoille opettajien koulutukseen menisi siis 4850€ taksalla 20 x 4850€ = 97.000€. Eikös tuo olisi kerhoille hyvä raha 0€ versus 4 donaa? Vielä jäisi puolesta miljoonasta 403.000€ johonkin muuhun. Ja tämä siis joka vuosi.

 

Puoli miljoonaa euroa on ilmeisesti niin suuri paali rahaa, ettei porukka hahmota mitä sillä järkevästi käytettynä saisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kirjotettu, Kimmo! Juuri noin uskon, että moni on tämän kokenut. Ja ultrapuolella tuntemukset ovat tässä aika lähellä purjelentäjiä. Saattaa olla, että purjelento ja ultrat ovat monessa lähempään toisiaan, ehkä harrastepohjasta johtuen.

 

Ultraopet koulutetaan SUIO:ssa, joka on paitsi kehittänyt koulutuksen, myös tehnyt siihen liittyvää kerhokoulujen käyttämää materiaalia, ainoan koulutuksessa käytettävän laajan oppikirjan ja järjestää meille kerhokoulutusorganisaatioille jatkokoulutuksen. Tässä puhutaan pitkän linjan kehitysyhteistyöstä laajan harrastajakunnan kesken. Tällaiselle lajiryhmän kehittämistyölle on hyvin vaikea osoittaa taloudellista tuottavuuden mittareita. Tähän käytettyä rahaa ei oikein voi ottaa kannattamattomana sijoituksena pois ja suunnata muualle. Kehitys turvalliseen harrastamiseen tarvitsee panoksensa.

 

Voidaan tietysti sanoa, että rahalla on saatu liian vähän, vaihdetaan miehiä. Mutta tässä onkin kyse siitä, että työhön on valittava oikeat ihmiset, vaihtoehtoja ei ole. Ei tämä ole kisaa investointikohteiden tuottavuuden kesken. Tämä on työtä ilmailulajien parissa.

 

Meidän kaltaisissamme perinteisissä ilmailukerhoissa opetetaan käytännössä kaikki ultralentäjät harrastevoimin, eikä siihen mielellään soviteta kaupallisia toimijoita. Tosin kaupallisetkin toimijat mahtuvat kentälle, mutta varsinainen työ on tehty ja tehdään kerhoissa ja SUIOssa.

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puoli miljoonaa euroa on ilmeisesti niin suuri paali rahaa, ettei porukka hahmota mitä sillä järkevästi käytettynä saisi.

 

 Hienoa  :thmbup:     Kerro lisää, mitä lopuilla tehdään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultraopet koulutetaan SUIO:ssa, joka on paitsi kehittänyt koulutuksen, myös tehnyt siihen liittyvää kerhokoulujen käyttämää materiaalia, ainoan koulutuksessa käytettävän laajan oppikirjan ja järjestää meille kerhokoulutusorganisaatioille jatkokoulutuksen. Tässä puhutaan pitkän linjan kehitysyhteistyöstä laajan harrastajakunnan kesken. Tällaiselle lajiryhmän kehittämistyölle on hyvin vaikea osoittaa taloudellista tuottavuuden mittareita. Tähän käytettyä rahaa ei oikein voi ottaa kannattamattomana sijoituksena pois ja suunnata muualle. Kehitys turvalliseen harrastamiseen tarvitsee panoksensa.

...

Jussi

Samaa koulutusta saa markkinoilta käytännössä samaan hintaan. Jos ultrista puhutaan, voidaanko sanoa että kehitys olisi ollut turvalliseen harrastamiseen päin menossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Hienoa  :thmbup:     Kerro lisää, mitä lopuilla tehdään?

Jaetaan ne vaikka tasan Suomen kaikille ilmailukerhoille. Sillä saataisiin harrastamisen kustannuksia reilusti alas - tasapuolisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään