Mikko Tuomi

SUIO:n tulevaisuudesta

1 209 viestiä aiheessa

On hyvä, että on hankittu koneita, panostettu jatkokoulutukseen ja valmennukseen. Toteaisin kuitenkin, että ennen kuin tämä argumentti alkaa "kilpaurheilusta" alkaa elämään omaa elämäänsä, niin kilpapurjelento on marginaalia myös purjelentäjien keskuudessa. Mielelläni näkisin, että purjelentoon kohdistuvat panostukset tulisi jatkossa suunnata peruskoulutukseen, koulutus-, kerhotoiminnan ja lentokeskusten kehittämiseen sekä markkinointiin. Mielestäni SUIO on tehnyt hyvää työtä em. asioiden hyväksi esim. verkkoteorioiden, lentoleirien, simulaattorin, muutaman Duo:n ja esim. opettaja- ja taitolentokurssin osalta.

 

Ikämiesten kilpailutoiminta on hieno asia, mutta se ei voi olla minkään kasvavan lajin perusta ja siihen ei tule kohdistaa yhteisiä varoja.

 

;)

 

 

T. Mika

 

ps. Tuossa on viimeisten 4? vuoden aikana ranking -kisoihin osallistuneet suomalaiset kilpapurjelentäjät.

 

http://igcrankings.fai.org/SearchResults.php?alpha=0&surname=&nationality=FIN

 

Mika ja kumppanit en ymmärrä mitä on tullut käsitys että SUIO:n Duoilla valmennetaan maajoukkuetta yms. Kyllä koneet ovat olleet paljolti kaikkien Suomen kerhojen käytössä perusmatkalentokoulutukseen ja se jos mikä on parasta koulutusta jos halutaan kurssin jälkeen edistää aloittelijan uraa. Purjelentomaajoukkue on käyttänyt todella vähän kyseisiä koneita kun taas esimerkiksi nuorten porukka käytti niitä perusmatkakoulutukseen. Mika kotikenttäsi Nummela on käyttänyt myös ansiokkaasti SUIO:n koneita jatkuvasti ja ovat olleet tyytyväisiä. Kyllä Suomesta peruskoulutusta löytyy ja onhan SUIO tarjoamassa ATO palvelut kaikille halukkaille sekä SUIO G tarjoaa kohtuuhintaisia palveluja myöskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nuorten porukka käytti niitä perusmatkakoulutukseen

 

Matkalentämistä on vaikeaa aloittaa, ellei pääse jonkun kokeneen kyytiin pitkälle reissulle.

Meidän junnut ainakin on hyvin rokotettu matkalentämiseen Duoilla, ja kilpailutoimintakin on alkanut kiinnostaa.

Kiitokset opistolle ja opettajille  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaa on varmaan koulutettu ilman Duoitakin, hieman edullisimmalla koneilla. Jos liitoluvusta puuttuu 5 pykälää niin ei se tee koulukoneesta sen huonompaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaa on varmaan koulutettu ilman Duoitakin, hieman edullisimmalla koneilla. Jos liitoluvusta puuttuu 5 pykälää niin ei se tee koulukoneesta sen huonompaa.

 

 

Tästä olen kyllä vähän eri mieltä ;)

 

Olen opettanut/näyttänyt matka- ja kilpalentoa niin Twin Astirilla kuin Duollakin ja oikeasti se lentäminen on ihan eri juttu Duolla kuin Twinillä. Mitenkään halveksimatta koulutusta vaikka sitten K-7:lla, mutta itse lentämisen luonnekin on toinen jo Twinin ja Duon välillä...

 

nimim. matkaa ja kilpaa K-8b:stä -> Ls 8:iin/Duoon (kumpi nyt sitten kenenkin mielestä on parempi kone).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukieurot on käytettävä toimintaan johon ne on tarkoitettu, ei niitä voi säästää.

Tarkoitatko esimerkiksi kopiointiin? Siihen on SUIOssa on ainakin satsattu:

https://www.veikkaus.fi/idc/groups/beneficiaries/documents/document/veikkausvoittovarat2010.pdf

25 tonnilla saa aika messevän kopiokoneen. Tosin täytyy muistaa että Hämeessä kopiokoneet ovat olleet poikkeuksellisen kalliita viime vuosina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko esimerkiksi kopiointiin? Siihen on SUIOssa on ainakin satsattu:

https://www.veikkaus.fi/idc/groups/beneficiaries/documents/document/veikkausvoittovarat2010.pdf

25 tonnilla saa aika messevän kopiokoneen. Tosin täytyy muistaa että Hämeessä kopiokoneet ovat olleet poikkeuksellisen kalliita viime vuosina.

Selite oli "Kopiokoneen ja tietokoneiden" ... mitäköhän toi sisälsi? Ei ainakaan pelkästään yhtä kopiokonetta - mutta jos haluaa niin kain sen voi yheksi kopiokoneeksikin tulkita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy 2010 toiminta-avustus  200 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Kopiokoneen ja tietokoneiden  25 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Koulutus- ja huoltotilan hankinta  125 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy purjelentokoneen hankkimisesta  20 000,00 Liikunta

 

:thmbup:  Joka noi avustukset on lobannut opistolle ansaitsee suuret kiitokset  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Kopiokoneen ja tietokoneiden  25 000,00 Liikunta

:thmbup:  Joka noi avustukset on lobannut opistolle ansaitsee suuret kiitokset  :thmbup:

Komppaan! Varsinkin jos kopiomasiina on, niinkuin osaisin arvata, merkkiä KonicaMinolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy 2010 toiminta-avustus  200 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Kopiokoneen ja tietokoneiden  25 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Koulutus- ja huoltotilan hankinta  125 000,00 Liikunta

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy purjelentokoneen hankkimisesta  20 000,00 Liikunta

 

:thmbup:  Joka noi avustukset on lobannut opistolle ansaitsee suuret kiitokset  :thmbup:

Peukaloa pystyyn vaan jotka sitä mieltä ovat. Yhden vuoden aikana 370.000€ veronmaksajien rahaa! Missä nämä rahat nyt ovat? Mitä näillä rahoilla on saatu aikaan kaikkien Suomen ilmailijoiden hyväksi?  Entä vuoden 2012 ja 2013 osalta? Kolmen vuoden ajalta yli miljoona €?

 

Herätkää pahvit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä saisi sellaisen SUIO-kynän?  Jolla olisi sekä nimenkirjoitus- että tilinkäyttöoikeus?

Fici-Saku voisi hoitaa homman. Ja R-yleisö taputtaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peukaloa pystyyn vaan jotka sitä mieltä ovat. Yhden vuoden aikana 370.000€ veronmaksajien rahaa! Missä nämä rahat nyt ovat? Mitä näillä rahoilla on saatu aikaan kaikkien Suomen ilmailijoiden hyväksi?  Entä vuoden 2012 ja 2013 osalta? Kolmen vuoden ajalta yli miljoona €?

 

Ei ole veronmaksajilta tulevaa rahaa, lueppa tarkemmin. Ja huoltohallissa Räyskälän männikössä ovat varmassa tallessa.

Purjekonettakin on rahoitettu ja ilmailutoimintaa avustettu. Toihan on jo bonusten paikka  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole veronmaksajilta tulevaa rahaa, lueppa tarkemmin. Ja huoltohallissa Räyskälän männikössä ovat varmassa tallessa.

Purjekonettakin on rahoitettu ja ilmailutoimintaa avustettu. Toihan on jo bonusten paikka  :thmbup:

Äh!

 

Pitääkö tässä tämäkin opettaa? Kansantalouden tilinpidossa veikkausvoittovarojen tuloutuksen katsotaan olevan verovaroja, koska ne tuloutetaan suoraan valtion budjettiin (www.vm.fi)

 

Öh.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fici-Saku voisi hoitaa homman. Ja R-yleisö taputtaa...

 

Immärsinkö oikein, että viitataan Fici-copy nimisen yrityksen liiketoimintaan, jossa asiakkailta pyrittiin petoksen keinoin laskuttamaan miljoonia liikaa? Aika kovia väitteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Immärsinkö oikein, että viitataan Fici-copy nimisen yrityksen liiketoimintaan, jossa asiakkailta pyrittiin petoksen keinoin laskuttamaan miljoonia liikaa? Aika kovia väitteitä.

Mieti itse. Niinhän sen pitäisi aina olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toihan on jo bonusten paikka  :thmbup:

 

Toivon sydämestäni, että juuri tuo ajatus ei ole tullut Räyskälässä kenenkään mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Koulutus- ja huoltotilan hankinta  125 000,00 Liikunta

 

Mitä tällä on hankittu? Montako hallineliömetriä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika ja kumppanit en ymmärrä mitä on tullut käsitys että SUIO:n Duoilla valmennetaan maajoukkuetta yms. Kyllä koneet ovat olleet paljolti kaikkien Suomen kerhojen käytössä perusmatkalentokoulutukseen ja se jos mikä on parasta koulutusta jos halutaan kurssin jälkeen edistää aloittelijan uraa. Purjelentomaajoukkue on käyttänyt todella vähän kyseisiä koneita kun taas esimerkiksi nuorten porukka käytti niitä perusmatkakoulutukseen. Mika kotikenttäsi Nummela on käyttänyt myös ansiokkaasti SUIO:n koneita jatkuvasti ja ovat olleet tyytyväisiä. Kyllä Suomesta peruskoulutusta löytyy ja onhan SUIO tarjoamassa ATO palvelut kaikille halukkaille sekä SUIO G tarjoaa kohtuuhintaisia palveluja myöskin.

 

Taisin ilmaista itseäni huonosti, kun olen saanut muutaman tämän henkisen viestin tänne ja muita kanaviakin pitkin. Tarkennan lausuntoani.... Olen sangen iloinen, että meillä on käytössä Duo:t käytettiin niitä sitten vuoristo-, kilpalento- tai aloittelijoiden ja pidemmälle ehtineitten koulutukseen. Kaikki lentäminen on hyvästä. Duo on verkkoteorioiden ohella ainakin minulle melkein ainoa näkyvä vastike SIL jäsenyydelle. En ole myöskään väittänyt, että Duo:t olisi maajoukkueen (tai Räyskälän mafian  :P ) käytössä, vaan niitä voi lainata/vuokrata erittäin toimivin ehdoin ja käytännöin.... Olen itsekin viime kesänä lentänyt Duo:lla ja aion tehdä sitä myös ensi kesänä.

 

Kilpalento on hieno asia ja ehkä kokeilen sitä ensi kesänä, mutta koska täällä nyt kuitenkin keskustellaan SUIO:n tulevaisuudesta, niin halusin tuoda esille sen, että koko ilmailun ja purjelennon erityisesti kannalta tulevaisuudessa olisi oleellista, että SUIO keskittyisi sellaisiin koulutuspalveluihin (tässä minun prioriteettijärjestyksessä) , jotka...

 

1) Kasvattavat Liiton ja kerhojen jäsenten määrää.

2) Laskee Liiton jäsenten keski-ikää.

3) Kasvattaa jäsenten lentämien lentojen ja tuntien määrää.

4) Mahdollistaa lupakirjojen ja kelpuutusten suorittamisen hajautetusti ympäri Suomea (ATO hoitaa tämän osittain?)

5) Kehittävät seura- ja valmennustoimintaa eri puolilla Suomea olevilla kentillä.

6) Kehittää lentämisen turvallisuutta.

7) Kehittää kilpailutoimintaa.

 

Kirjoitukseni oli vasta-argumentti muutamalle argumentille, jolla pyrittiin perustelemaan sekalaista joukkoa asioita mihin SUIO:n tulisi tulevaisuudessa tehtä, sillä syyllä "että se edistää kilpapurjelentoa". Tämä argumentti ei mielestäni ole kovin pätevä, koska vain 100 pilottia yli 2000 lupakirjallisesta on osallistunut ranking -kisoihin viime vuosina. Kilpapurjelento on siis marginaalia myös purjelennon sisällä. Jos kilpapurjelentoa halutaan kehittää, niin sekin kehittyy parhaiten lisäämällä lupakirjojen ja lennettyjen keikkojen määrää, kehittämällä kerhojen, SUIO:n, SIL:lin omaa ja yhteistyössä tuottamaa koulutusta ja toimintaa.

 

Toivottavasti selvensi,

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin ilmaista itseäni huonosti, kun olen saanut muutaman tämän henkisen viestin tänne ja muita kanaviakin pitkin. Tarkennan lausuntoani.... Olen sangen iloinen, että meillä on käytössä Duo:t käytettiin niitä sitten vuoristo-, kilpalento- tai aloittelijoiden ja pidemmälle ehtineitten koulutukseen. Kaikki lentäminen on hyvästä. Duo on verkkoteorioiden ohella ainakin minulle melkein ainoa näkyvä vastike SIL jäsenyydelle. En ole myöskään väittänyt, että Duo:t olisi maajoukkueen (tai Räyskälän mafian  :P ) käytössä, vaan niitä voi lainata/vuokrata erittäin toimivin ehdoin ja käytännöin.... Olen itsekin viime kesänä lentänyt Duo:lla ja aion tehdä sitä myös ensi kesänä.

 

Kilpalento on hieno asia ja ehkä kokeilen sitä ensi kesänä, mutta koska täällä nyt kuitenkin keskustellaan SUIO:n tulevaisuudesta, niin halusin tuoda esille sen, että koko ilmailun ja purjelennon erityisesti kannalta tulevaisuudessa olisi oleellista, että SUIO keskittyisi sellaisiin koulutuspalveluihin (tässä minun prioriteettijärjestyksessä) , jotka...

 

1) Kasvattavat Liiton ja kerhojen jäsenten määrää.

2) Laskee Liiton jäsenten keski-ikää.

3) Kasvattaa jäsenten lentämien lentojen ja tuntien määrää.

4) Mahdollistaa lupakirjojen ja kelpuutusten suorittamisen hajautetusti ympäri Suomea (ATO hoitaa tämän osittain?)

5) Kehittävät seura- ja valmennustoimintaa eri puolilla Suomea olevilla kentillä.

6) Kehittää lentämisen turvallisuutta.

7) Kehittää kilpailutoimintaa.

 

Kirjoitukseni oli vasta-argumentti muutamalle argumentille, jolla pyrittiin perustelemaan sekalaista joukkoa asioita mihin SUIO:n tulisi tulevaisuudessa tehtä, sillä syyllä "että se edistää kilpapurjelentoa". Tämä argumentti ei mielestäni ole kovin pätevä, koska vain 100 pilottia yli 2000 lupakirjallisesta on osallistunut ranking -kisoihin viime vuosina. Kilpapurjelento on siis marginaalia myös purjelennon sisällä. Jos kilpapurjelentoa halutaan kehittää, niin sekin kehittyy parhaiten lisäämällä lupakirjojen ja lennettyjen keikkojen määrää, kehittämällä kerhojen, SUIO:n, SIL:lin omaa ja yhteistyössä tuottamaa koulutusta ja toimintaa.

 

Toivottavasti selvensi,

 

Mika

 

Allekirjoitan Mikan listan. Kohdat 1-4 ovat melkein samalla tasolla, joskin kohta 2 seuraisi melko luontaisesti, kun kohtia 1 ja 4 toteutettaisi tehokkaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitukseni oli vasta-argumentti muutamalle argumentille, jolla pyrittiin perustelemaan sekalaista joukkoa asioita mihin SUIO:n tulisi tulevaisuudessa tehtä, sillä syyllä "että se edistää kilpapurjelentoa". Tämä argumentti ei mielestäni ole kovin pätevä, koska vain 100 pilottia yli 2000 lupakirjallisesta on osallistunut ranking -kisoihin viime vuosina. Kilpapurjelento on siis marginaalia myös purjelennon sisällä. Jos kilpapurjelentoa halutaan kehittää, niin sekin kehittyy parhaiten lisäämällä lupakirjojen ja lennettyjen keikkojen määrää, kehittämällä kerhojen, SUIO:n, SIL:lin omaa ja yhteistyössä tuottamaa koulutusta ja toimintaa.

 

En kyllä tiedä miksi tuohon on tuo ranking-kisataso otettu "rajaksi". Väitänpä että melkein toinen mokoma tai vähintään ainakin puolet siitä kertyy alemman tason kilpailuista, joista osa lähtee tasolta koulutuskisa (Oripää Camp esim), osa sitten enempi tai vähempi "hevimpiä": Tinttiralli, Moskiito-ralli, Jannen kisat, Teisko Gladiators, Jämi Vintage, SUIO GP... Lisäksi aika monessa koneessa nykyään kulkee kaksikin kisapilottia, joten sikälikin tuo ranking-raja ontuu (vain toinen saa pisteitä). Jos mennään lähelle 200 (OK, voi olla hiukan yläkanttiin, ei välttämättä paljon, jos otetaan viimeiset vuodet yhtälailla kuin rankingissakin.), niin puhutaan noin reilun 10-20% marginaalista, joka ei minusta ole marginaalia. Ja lentotunneissa mitaten paljon enemmänkin, uskoisin. Kuinkahan moni pursipilotti muuten KÄYTTÄÄ lupakirjaansa vuosittain?

 

En minä väitä, että SUIO:n toiminnan lamaantuminen kilpalennon puolella rappeuttaisi nykyisen vanhan "ukkokaartin", mutta tekisi kyllä uusien kaverien mukaan tulon taas astetta vaikeammaksi. Ja tässä kohtaa tuo perustelu hyökkää jo kohtien 2,... kimppuun salakavalasti.

 

En minä tarkoita, että KAIKKIEN pitäisi olla kilpalentäjiä, mutten myöskään pidä siitä, että sen tielle asetetaan (joissakin kerhoissa vallitsevien asenteiden lisäksi) esteitä turhan päiten.

 

hannu, kilpapurjelentäjä, eikä edes tajua hävetä sitä....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin ilmaista itseäni huonosti, kun olen saanut muutaman tämän henkisen viestin tänne ja muita kanaviakin pitkin. Tarkennan lausuntoani.... Olen sangen iloinen, että meillä on käytössä Duo:t käytettiin niitä sitten vuoristo-, kilpalento- tai aloittelijoiden ja pidemmälle ehtineitten koulutukseen. Kaikki lentäminen on hyvästä. Duo on verkkoteorioiden ohella ainakin minulle melkein ainoa näkyvä vastike SIL jäsenyydelle. En ole myöskään väittänyt, että Duo:t olisi maajoukkueen (tai Räyskälän mafian  :P ) käytössä, vaan niitä voi lainata/vuokrata erittäin toimivin ehdoin ja käytännöin.... Olen itsekin viime kesänä lentänyt Duo:lla ja aion tehdä sitä myös ensi kesänä.

 

Kilpalento on hieno asia ja ehkä kokeilen sitä ensi kesänä, mutta koska täällä nyt kuitenkin keskustellaan SUIO:n tulevaisuudesta, niin halusin tuoda esille sen, että koko ilmailun ja purjelennon erityisesti kannalta tulevaisuudessa olisi oleellista, että SUIO keskittyisi sellaisiin koulutuspalveluihin (tässä minun prioriteettijärjestyksessä) , jotka...

 

1) Kasvattavat Liiton ja kerhojen jäsenten määrää.

2) Laskee Liiton jäsenten keski-ikää.

3) Kasvattaa jäsenten lentämien lentojen ja tuntien määrää.

4) Mahdollistaa lupakirjojen ja kelpuutusten suorittamisen hajautetusti ympäri Suomea (ATO hoitaa tämän osittain?)

5) Kehittävät seura- ja valmennustoimintaa eri puolilla Suomea olevilla kentillä.

6) Kehittää lentämisen turvallisuutta.

7) Kehittää kilpailutoimintaa.

 

Kirjoitukseni oli vasta-argumentti muutamalle argumentille, jolla pyrittiin perustelemaan sekalaista joukkoa asioita mihin SUIO:n tulisi tulevaisuudessa tehtä, sillä syyllä "että se edistää kilpapurjelentoa". Tämä argumentti ei mielestäni ole kovin pätevä, koska vain 100 pilottia yli 2000 lupakirjallisesta on osallistunut ranking -kisoihin viime vuosina. Kilpapurjelento on siis marginaalia myös purjelennon sisällä. Jos kilpapurjelentoa halutaan kehittää, niin sekin kehittyy parhaiten lisäämällä lupakirjojen ja lennettyjen keikkojen määrää, kehittämällä kerhojen, SUIO:n, SIL:lin omaa ja yhteistyössä tuottamaa koulutusta ja toimintaa.

 

Toivottavasti selvensi,

 

Mika

Niin ensinnäkin alkaa olla jo vanha vitsi puhua Räyskälän mafiasta, kyllä Nummelassakin löytyy oma keskinäisen kehumisen kerhonsa niinkuin lähes kaikissa muissakin paikoissa. Onko kenellekkään tullut koskaan mieleen ettei Duoja hankittukkaan kilpavalmennukseen vaan matkalentovalmennukseen ja silloinhan kohderyhmänä on lähes koko purjelentävä kansa! Tulevaisuudessa purjelentokoulutukseen vaaditaan matkalentoosuus ja kyllä se on viisaampi suorittaa jollain muulla kun K7:lla.

Kerhoilla on olemassa tarpeeksi hyvä peruskoulutuskalusto jota Duot täydentävät hienosti. Nummela oli aikoinaan johtava purjelentokouluttaja Suomessa ja tietääkseni siellä on vieläkin samat mahdollisuudet, mutta jokin puuttuu. Ehkä sinulla Mika päälennonopettajana on syytä käyttää voimavarasi tähän ja auttaa keskuksesi uuteen nousuun sillä se on edelleenkin mahdollista. Ja kommentteja listaasi.

1. SUIO:n verkkoteoriota käyttää todella moni kerho.

2. Kyllä kai koulutus aina laskee keski-ikää.

3. Ei nuo Duo lennot ainakaan vähennä lentoja, päinvastoin.

4. ATO.

5.  Tätähän SUIO hoitaa purjelennossa DUOlla hyvin ja nytkin tänään on ilmailumuseolla opekertaus ensi kesänä Duot ovat nuorten valmennus (ei kilpa) käytössä. Yms. Ultrahuoltokoulutus Penan puutyö-, päällystys-, mittariasennus- yms kurssit. Lasikuitukurssit vetäjinä Korhosen Hanski, Miuku, Tikli eli parasta osaamista Suomesta. Ja paljon muuta kurssitusta.

6. SUIO on jo vuosia järjestänyt lentoturvallisuuspalaverin yhdessä Trafin kanssa museolla esimerkiksi.

7. No eikö tätä kilpailutoimintaa juuri pitänyt rajoittaa kun on vaan 100 ranging listalla SUIO GP

Ei tuo nyt mielestäni kovin huonosti hoidetulta näytä, joiltakin osin päinvastoin.

Martti ilmailun sekatyömies

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä keskustelua seuranneena, mieleeni tulee että,

 

Tunnenko kenties häpeää kuuluessani Suomen ilmailuliittoon?

Kuuluisiko minun?

 

T.

Jyrki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään