Mikko Tuomi

SUIO:n tulevaisuudesta

1 209 viestiä aiheessa

Ilmailuliiton "Pj Blogi!":ssa - http://ilmailu.fi/node/960 - puheenjohtaja lausuu SUIO-keskustelusta seuraavasti:

Urheiluilmailuopiston tilanne näyttää huolestuttavan useita harrastajia. Kiivasta keskustelua kuulemma käydään asiasta myös SOME:ssa. Asiat eivät kuitenkaan parane kiviä heittelemällä. Ensin on tutkittava tarkasti, mitä on tapahtunut ja kuka on toiminut väärin. Sen jälkeen on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin. 2014 kevään ja minun puheenjohtajakaudella on otettu tiukkalinja ja Ilmailuliitto on johdollani päättänyt selvittää asiat. Mutta vaikka kuinka haluaisimme, ei asiat selviä päivässä tai kahdessa, ei välttämättä edes kuukausissa. Mutta ne selvitetään niin nopeasti kuin mahdollista. Väärinkäytöksiä on kuitenkin tapahtunut ja on erittäin oleellista, että jäsenistö ja kaikki muutkin saavat tietää totuuden siitä, missä ja miten, kuka tai ketkä ovat toimineet lainvastaisesti.

Blogissa on myös kaksi kommenttia, ensimmäisen on kirjoittanut Harri Heikkilä ja toisen Ilkka Mäkinen. Viimeksi mainittu on toiminut SIL:n hallituksessa muistaakseni ainakin 4 vuoden ajan, ja Ilkan kirjoittama näkemys tapahtumien kulusta ei vaikuta täysin vastaavan sitä, millaisen kuvan Suomen Urheiluilmailuopisto Oy antaa asioista tiedotteessaan 3/2014. Tiedotteessa korostettiin, että opiston hallitus sai tiedon Fici-Copyn tutkinnasta opistoon liittyen vasta tammikuussa 2014, ja muutenkin annettiin ymmärtää, ettei mitään syitä puuttua tai selvittää toimintaa olisi ennen tuota ollut, eihän tilintarkastajakaan ollut mitään huomannut. Asiaan liittyen on poliisia jo lähestetty tietopyynnöllä siitä, pitääkö väitetty ajankohta ylipäätäänsä paikkaansa, eli eikö poliisi muka ollut aiemmin yhteydessä hallitukseen - ensimmäinen toimitusjohtajan kuulustelu on kuitenkin tehty 2011. Ilkan versio tapahtumien kulusta akselilla SIL-SUIO on kuitenkin seuraava (katkelma kommentista):

Se väite, että Opiston epäselvyydet olisivat tulleet SIL:n ja SUIO:n hallitusten tietoon vasta keväällä 2014, on suomeksi sanottuna valhetta.

Ollessani SIL hallituksen jäsenenä maaliskuuhun 2013 liittokokoukseen saakka, tein syksyllä 2012 SIL taloudesta tiettyjä selvityksiä joista sitten niiden valmistuttua järjestettiin jäsenistölle tiedotustilaisuus ilmailumuseolla. SIL taloutta penkoessani kiinnitin huomiota muutamiin erikoisiin rahaliikennetapahtumiin SIL:n ja SUIO:n välillä. Edelleen tutkittuani julkisia tietoja Opiston tilinpäätöksistä, oli helppo tulla siihen johtopäätökseen että Opiston taloudenpidossa on suuria häiriöitä ja ongelmia. Lähetin 09.12.2012 tästä asiasta sähköpostin SIL:n ja Opiston hallitusten silloisille puheenjohtajille. Esitin tuossa sähköpostissa erityistilintarkastuksen teettämistä Opistossa, mieluiten jonkun "Big Four" - firman toimesta. Asiasta myös keskusteltiin useasti. Keskustelut eivät kuitenkaan johtaneet muuhun kuin Opiston taloustietojen entistäkin tiukenpaan salailuun.

Kommentit näkyvät blogin yhteydessä vain kirjautuneille, mutta helposti ne voi lukea esimerkiksi tästä.

Jos Ilkan esittämä pitää paikkaansa, olisi äärettömän mielenkiintoista kuulla mm. SIL:n pitkäaikaiselta puheenjohtajalta ja toisaalta koko SUIO:n hallitukselta, etupäässä sen 2011 aloittaneelta puheenjohtajalta, miksei mitään aktiivisia toimia asioiden selvittämiseksi tehty tai haluttu tehdä Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:ssa, ja miksei SIL:n hallitus vaatinut Opistolta niitä taloustietoja käyttöönsä, joiden saamiseen sillä kokoajan on ollut laillinen oikeus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvää huomenta, Hesarissa on tänään julkaistu faktaa. No onhan sitä ollut somessa jo hetken luettavissa.. nyt koko kansalle.

On tosiaan julkaistu faktaa, ja sen päälle tietysti ilmailuliiton tyyliin "arveluita". Puheenjohtajan mukaan hallitus hoitaa asiaa aktiivisesti, mutta suuresta aktiivisuudestaan huolimatta SIL ei ole lähettänyt asiasta minkäänlaista tiedotetta jäsenistölle edelleenkään, vaikka aikaa olisi siihen ollut puoli vuotta. Vaikuttaa siltä, että Tähtinen ja sitä ennen Mäkinen ovat ainoita SIL:n hallituksen jäseniä, jotka todella ymmärtävät, mikä ilmailuliitto on ja mikä liiton hallituksen suhde jäsenistöön pitäisi olla.

Eli koko muun kansan lisäksi, Helsingin Sanomat toimii nyt ensisijaisena tietolähteenä myös yhdistyksen jäsenille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän tyyppinen tiedottaminen tai se puute, liiton taholta, kertoo jäsenten  aliarvioimisesta.

On pakko ryhtyä miettimään että, onko mitää järkeä olla mukana tällaisessa organisaatiossa ja vielä maksaa siitä lähes 100€/ vuosi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi viikkoa sitten lausuin, että "tämä SIL:n hallitus on se joka avoimesti kertoo, mitä on tapahtunut sen sijaan että se, asioiden tullessa muulla tavoin julkisiksi,  saa loputtomiin selitellä hämillään, mitä tulikaan tehdyksi ja mitä tuli jätettyä tekemättä."

Hallituksen eräs jäsen kyseenalaisti tämän linjauksen välittömästi ja teroitti punakynänsä hyökäten laatimani tiedoteluonnokseen kimppuun.

Olen järkyttynyt siitä tehottomuudesta vai pitäisikö sitä kutsua passiiviseksi vastarinnaksi, jolla SIL hallitus (jossa itsekin olen) onnistui menettämään tuhannen taalan tilaisuutensa aitoon, jäsenistöä arvostavaan tiedottamiseen.

Jotakin on mennyt perusteellisesti pieleen jos SIL jäsenet saavat lukea liittonsa sisällä tehdyistä rikoksista sanomalehdestä eikä oman liittonsa tiedotteesta.

Koen suurta voimattomuutta siinä, että juhlapuheissa esillä ollut avoin tiedotuslinja ei käytännössä toimi.  Tällainen toimintatapa ei ole jäsenistöä kohtaan oikein eikä se anna Liiton päärahoittajalle OKM:lle kovinkaan myönteistä kuvaa liiton asioista.

Minulle on ajoittain epäselvää se, kenen etu on etusijalla liiton tiedottamisessa. Tai siitä pidättäytymisessä. Viimeksi eilen yrittäessäni selvittää tapahtuneita väärinkäytöksiä sain Räyskälästä hallitustasolta moitteen MENNEISYYDESSÄ RYPEMISESTÄ. Se sai minut aprikoimaan, eikö Räyskälässä todellakaan haluta totuuden selviävän. Tätä olettamaa vahvistaa myös asioita selvitelleen ystäväni torstaina saama uhkaussoitto. "Mikäli et lopeta Räyskälään kohdistuvia tutkimuksiasi, ME LOPETAMME ne."

Vielä on monta kaappia avaamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On tosiaan julkaistu faktaa

Irtisanottu toimitusjohtaja kiistää kaiken, ja toteaa tulleensa huijatuksi kopiokonekaupoissa. Kyllä fakta on näin! Vaikkei se ole totta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Irtisanottu toimitusjohtaja kiistää kaiken, ja toteaa tulleensa huijatuksi kopiokonekaupoissa. Kyllä fakta on näin! Vaikkei se ole totta.

No, tuolle pohjalle lähtisin varmaan itsekin puolustusta rakentamaan (fakta).

Mainitsin jo toisessa keskustelussa toisaalla, että edellisen toimitusjohtajan puheissa on totuuttakin (fakta). On nimittäin täysin selvää, että sekä SUIO että SIL ovat tienneet ATK-konsultoinnista ja vuoden 92 tuomiosta. Minäkin kuulin asiasta keväällä 2008, kun lensin GPL-lupakirjan Räyskälässä (fakta).

Pidin itsestäänselvyytenä, että liiton ja opiston hallinto ovat menettelystä tietoisia ja että se jostain käsittämättömästä syystä on heidän tahtotilansa. Siitä, miten ja missä olosuhteissa edellinen toimari oli saanut kenkää ja uusi valittu tilalle, en tiennyt silloin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon että aikamoni liiton jäsenistössä voi allekirjoittaa Jyrki Ahvenaisen ajatukset. Myös allekirjoittanut on miettinyt juuri samaa. En mitenkään voi ymmärtää liiton hallituksen linjaa ja täytyy myöntää että olen PETTYNYT liiton puheenjohtajaan, jonka uskoin tuovan hallitukseen uutta otetta ja selkärankaa vaikeassa tilanteessa.

Kirjoitan tämä omalla nimelläni ja toivoisin että olen ymmärtänyt tilanteen jotenkin väärin. Uskon ja tiedän myös että en ole tämän harmillinen tunteen kanssa yksin. Hallitus ehdottomasti tarvitsisi nyt selkärankaa ja voimakkaita otteita asioiden selvimiseksi mahdollisimman nopeasti. Tämä myös tarkoittaa avointa tiedotusta ja ymmärrystä ketä varten hallituksessa ollaan! Nyt se tuntuu unohtuneen!!! Ennen kuin mennyt epämääräinen, suurta osaa jäsenistöstä syrjivä ja rikollinen toiminta on selvitetty, on uutta turha suunnitella uutta.

Peter ei varmastikaan räiskyvänä persoonana ja kannanottajana ole kaikkia miellyttävä, mutta viime vuosina hän on tehnyt korvaamattoman arvokasta työtä "Kultapossu" kerhossamme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt kuitenkin tutkittaisiin ensin. Ja sitten vasta hutkittaisiin.

Arvoisa Kimmo Hytönen. Mitä erityistä asiaa pitäisit tärkeimpänä tutkimuksen kohteena? Mistä asiasta olet epävarma?

Tiedätkö esimerkiksi, että Fici-Copy esitutkinta on valmistunut. Asia on nyt syyttäjällä. On korutonta kertomaa....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin Peter, ilmeisesti tiedät jo kuka on syyttäjä joka tekee päätöksen syyttää tai tehdä syyttämättäjättämispäätöksen?

tiedän, että sinulla on ollut suora yhteys tapausta tutkivaan poliisihenhilöön. Minulla on siitä email jossa poliisihenkilö kertoo keskustellensa sinun kanssa tapauksesta. Tapauksesta, joka on kaikilta muilta kielletty kommentoida! No, asiahan ei koske Peter Tähtistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä entinen Opiston Tj Kuosmanen.

Suomen Ilmailuliiton hallitus on erityisesti valtuuttanut minut pääsemään käsiksi kaikkeen siihen materiaaliin joka liittyy siihen mitä Opistolla on (erityisesti sinun aikanasi ja sinun tekemänäsi) tapahtunut.

Ja kyllä, minulla on aktiivinen keskusteluyhteys tutkinnanjohtajan ja syyttäjän kanssa. Syyttäjänä Fici-Copyn rikosvyyhdessä toimii Jari Auvinen Salpausselän syyttäjänvirastossa Lahdessa. Hämeenlinnan poliisilla on lisäksi käynnissä esitutkinta erinäisistä muista tekemiseksi epäillyistä rikoksista.

Oletettavasti poliisille tehdään sinusta vielä uusia tutkintapyyntöjä.

Peter Tähtinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta, jota minulla ei ole ollut vuonna 2011 tehdyn 2tunnin kyselyn jälkeen kuin vasta tammikuussa saamani epäilyn fici-copyn tutkinnan perusteella. Ilmeisestikin Antti Joupin yli 6kk kestäneet tutkimukset ovat olleet huonoja jun pitää pyytää konkurssin tehnyt yrittäjä selvittämään Opiston asioita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta, jota minulla ei ole ollut vuonna 2011 tehdyn 2tunnin kyselyn jälkeen kuin vasta tammikuussa saamani epäilyn fici-copyn tutkinnan perusteella. Ilmeisestikin Antti Joupin yli 6kk kestäneet tutkimukset ovat olleet huonoja jun pitää pyytää konkurssin tehnyt yrittäjä selvittämään Opiston asioita?

Arvoisa Kuosmanen.

Mahdollisesti et ole etkä voisikaan olla tietoinen alulle panemiesi asioiden käänteistä.

Koska mainitsemasi selvityshenkilö katsoi ja selitti olevansa kykenemätön informoimaan opiston pääomistajaa havainnoistaan ehdotin että opistoon perustetaan sisäisen tarkastuksen yksikkö. Näin tapahtui.

SIL hallitus katsoi nähtävästii minulla olevan tarvittava kompetenssi mm sinun jälkiesi selvittämiseen tai tulkitsemiseen koska se nimesi minut SIL mandaatille  ko. tarkastusyksikköön. Tarkastelu on paljastanut aivan uskomattomia asioita. Ihailen innovatiivisuuttasi. Muuta ihailun aihetta en ole havainnut.

Asioiden eskaloiduttua odotettua nopeammin ehdotin myös pätevänä pitämääni henkilöä Opiston hallituksen puheenjohtajaksi. Hänet valittiin. Edelleen hahmottelin SIL hallitukselle ohjelman jolla opisto voitaisiin pelastaa. Se ohjelma on nyt käynnissä.

Poliisi tutkii tekojasi tahollaan, syyttäjä harkitsee omalla tahollaan; opiston hallitus selvittää ohjelman mukaisia asioita ja minä muiden muassa teen eräitä pistokokeita. Sinulla on meihin kaikkiin hyvin työllistävä vaikutus.

Saanko kysyä, mikä olikaan ongelmasi kun tänään olet ilmestynyt foorumille.

Ongelmasi ei aivan käynyt kirjoituksestasi ilmi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peter, toivottavasti pidätte huolen myös siitä, että tämän toiminnan mahdollistaneet eivät pääse kuin koira veräjästä, vaan Jouppi, Turja etc asetetaan vastuuseen myös rikoksistaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sakari Kuosmanen,

Saanko samalla kysyä mitä tarkoitusta varten olet tänä vuonna rekisteröinyt verkkotunnuksen

Eroailmailuliitosta.fi ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikanaan varasin tuon domainin siksi kun kukaan joka puhui tuosta asiasta ei sitä ollut varannut. Jotkut toimii ja toiset vain miettii, että mitähän pitäisi tehdä? Onkobtuon domainin varaaminen jotenkin vaikuttanut haitallisesti tai yleensäkään mitenkään sinun tai SIL tilanteeseen? Olisit tyytyväinen kun sitä en ole ottanut aktiiviseen käyttöön. Sinä ilmeisesti olisit löytänyt sille jotain ikävää käyttöä kun asiaa nyt juuri kysyt? Haluatko ostaa domainin?

itse asiassa halusin ottaa asian haltuun enkä jäädä miettimään mahdollisia jatkoja. Mitä olen tehnyt? Miksi sinun pitää nostaa tämä asia juuri tässä ja nyt esille? Ilmeisesti joku ajatus. Kerro lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikanaan varasin tuon domainin siksi kun kukaan joka puhui tuosta asiasta ei sitä ollut varannut. Jotkut toimii ja toiset vain miettii, että mitähän pitäisi tehdä? Onkobtuon domainin varaaminen jotenkin vaikuttanut haitallisesti tai yleensäkään mitenkään sinun tai SIL tilanteeseen? Olisit tyytyväinen kun sitä en ole ottanut aktiiviseen käyttöön. Sinä ilmeisesti olisit löytänyt sille jotain ikävää käyttöä kun asiaa nyt juuri kysyt? Haluatko ostaa domainin?

itse asiassa halusin ottaa asian haltuun enkä jäädä miettimään mahdollisia jatkoja. Mitä olen tehnyt? Miksi sinun pitää nostaa tämä asia juuri tässä ja nyt esille? Ilmeisesti joku ajatus. Kerro lisää.

Taitaa Peterin kysymyksen ajankohta liittyä siihen, että asia nousi epäsosiaalisessa mediassa esiin kaikenmaailman hyppääjien toimesta noin pari tuntia sitten. Hyvä Tommi ja Harri :)

Tunnus on näemmä myönnetty 9.2.2014, eli 5 päivää sen jälkeen, kun opisto purki johtajasopimuksenne. Näkisin mielelläni sen vitsin, jossa domaini olisi otettu aktiiviseen käyttöön :D

eroailmailuliitostafi.png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varauksen ajankohtaan nähden sopivampi olisi ollut potkutopistosta.fi, sillä rikollinen toimintasi oli jo paljastunut kun päätit ko. domainin rekisteröidä.

Se on muuten vieläkin vapaana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh heh, Tatu ja Tuomi kannustamassa. Varsin sopivaa. Laskekaapa ketkä ovat olleet aktiiviset kirjoittajat tässä ketjussa?

Jep. Sinä olet varastanut minun rahojani. Mielestäni minulla on silloin syytä kommentoida.

Toivottavasti kuulemme sinun version tapahtumien kulusta. Sinulla ei ole mitään hävittävää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on että äänessä täällä ollaan, kuten paha tapani usein on :)

Mutta hei, olisi mielenkiintoista kuulla oma versiosi siitä, millaisella prosessilla sinut valittiin SUIO:n johtoon. Hallitusherrojen versiot poikkeaa toisistaan kovasti, kumpikohan "muistaa väärin"? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai on Tuomen rahoja varastettu! Odottakaa vaan paljonko Opisto on ihan rahansiirroissa velkaa minulle? Peter voisi tutkia hieman tarkemkin mikä on tilanne ennenkuin alkaa syyttämään. Minä olen koettanut pitää opistoa pystyssä monta vuotta fici copyn kusetuksessa. Onko kukaan miettinyt miten rahoitusyhtiöt ovat voineet hyväksyä noin ylihintaisia sopimuksia? Jos rahoitusyhtiö hyväksyy 100prosenttia ylihintaisen sopimuksen niin onko syy asiakkaan, rahoitusyhtiön vai myyjän?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään