Mikko Tuomi

SUIO:n tulevaisuudesta

1 209 viestiä aiheessa

Alkaa vain kyllästyttää jo tämä kommenttien heittely puolin ja toisin. Meillä maallikko ilmailuharrastajilla ei ole mitään mahdollisuutta, toisin kuin viranomaisilla, punnita asioiden laillisuutta ja laittomuutta. On melkoisen hyödytöntä ja turhaa aikaa vievää heitellä täällä foorumilla syytöksiä suuntaan ja toiseen. Oikeusvaltiossa kun ollaan antaa oikeuslaitoksen tehdä johtopäätökset. Ja me oikeuslaitoksen ulkopuoliset ilmailijat ja ilmailusta kiinnostuneet voimme sillä aikaa keskittyä: ottamaan kiinnostavia ilmailu valokuvia, lentämään aina kun voimme ja puolustamaan Malmia! Olenko väärässä...

Se on totta, ettei asian selvittäminen parin edellisen sivun keskustelujen perusteella etene mihinkään. Toisaalta, ei avoin keskustelu välttämättä pahaksi ole, vaikka todennäköisyys asioiden etenemiselle tai selkeytymiselle vaikuttaakin tässä keskustelussa aikalailla alhaiselta. On äärimmäisen vaikea arvioida, mikä merkitys julkisella keskustelulla on esimerkiksi Suomen Ilmailuliiton toimintaan, itse kyllä uskon sen vaikuttavan asioiden kulkuun. Ja nyt kun päästiin ilmailuliittoon käsiksi, niin on syytä muistaa, että liitto muodostuu sen jäsenistöstä. Jos Ilmailuliiton hallitus päättää alistaa joitakin tähän liittyviä vahingonkorvaus/yms vaateita päätettäväksi yhdistyksen kokoukselle, on jäsenistön pakko saada asioista tietoa päätöksenteon tueksi. Avoin ja monipuolinen keskustelu tulee päätöksentekoa joka tapauksessa paremmin, kuin liiton yksipuolinen "tiedonanto", joten siinä mielessä keskustelusta on apua.

Malmin puolustaminen on myös haaste. Ei kuitenkaan syy sille, etteikö mitään muuta voisi tai pitäisi tehdä samaan aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep joo juu... Minähän olen vain tavallinen ilmailusta kiinnostunut valokuvaaja enkä ymmärrä itse lentämisestä mitään. Tuo muutaman sivun kestänyt asioiden puiminen ja kommenttien heittely alkoi vain nyt silti kuullostaa siltä että nyt ei mennä enää eteenpäin eikä taaksepäin vaan nyt tulee koko asialle hallaa... Mennään mökkeihimme ja mietitään millä voisi kokonaisuutta edistää! Eikös? Kommenttien (lue: loan) heittely puolin ja toisin saa aikaan vain eripuraa koko lentoyhteisön piirissä. Todellisuudessa pitäisi pitää yhtä ja puhaltaa yhteen hiileen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EIköhän asia ole nyt hyvissä käsissä. Asiaa tutkitaa ja lisä julkisuus tuskin asiaa parantaa kumankaan oasapuolen kannalta. En usko että ainakaan uutta tietoa käsittelyyn tulee.

Tähtinenkin vois hiukan miettiä liiton ja harrastusilmilun julkisuuskuvaa - siis ihan tosi!

Ainakin Sakari ja muut vastapuolet saavat hyvän mahdollisuuden valmistella omia vastineitaan jokaiselle mahdolliselle komentille mitä on tullut esille.

Toisaalta Sakarillakaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa tutkinnan ja siitä seuraavien jatkotoimien tuloksia nyt. Kaikki muu pahentaa tilannetta.

Ei kannata provosoitua tyhmistä väitteistä....

Lopullinen totuus on kuitenkin vasta se mikä korkeimman oikeuden mukaan on uskottavampaa  oli se totta tai ei.... :'(

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EIköhän asia ole nyt hyvissä käsissä. Asiaa tutkitaa ja lisä julkisuus tuskin asiaa parantaa kumankaan oasapuolen kannalta. En usko että ainakaan uutta tietoa käsittelyyn tulee.

Tähtinenkin vois hiukan miettiä liiton ja harrastusilmilun julkisuuskuvaa - siis ihan tosi!

Ainakin Sakari ja muut vastapuolet saavat hyvän mahdollisuuden valmistella omia vastineitaan jokaiselle mahdolliselle komentille mitä on tullut esille.

Toisaalta Sakarillakaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa tutkinnan ja siitä seuraavien jatkotoimien tuloksia nyt. Kaikki muu pahentaa tilannetta.

Ei kannata provosoitua tyhmistä väitteistä....

Lopullinen totuus on kuitenkin vasta se mikä korkeimman oikeuden mukaan on uskottavampaa  oli se totta tai ei.... :'(

-Juha

Aamen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä ollaan aika yksimielisiä Sakari Kuosmasen syyllisyydestä monenlaisiin laittomuuksiin ja kähmimiseen. Olisiko kuitenkin oikeus- ja sivistysvaltion perinteiden mukaista todeta, että häntä epäikllään ja että asiaa tutkitaan ja sitten vasta tuomitaan.  MInun on vaikea uskoa, että Sakari Kuosmanen olisi yksin tai ainoa syyllinen kaikkeen siihen, mitä vuosikausien ajan on tapahtunut. Tietenkin olisi kohtuullista kuulla Sakari Kuosmasen oma kertomus tapahtumista, mutta silloin on myös muistettava,että syytetyllä on oikeus puoustaa itseään parhaaksi näkemällään tavalla. olivatpa epäillyksen kuinka suuria tai vakavia tahansa.

Olisi mielestäni varsin kohtuullista, että ne SIL:n ja SUIO:n johdossa olleet ja sen toimintaa valvoneet joutuisivät selvittämään oman osuutensa ja passiivisuutensa tässä prosessissa. Kun tässä yhteydessä puhutaan Malmin kentän kohtalosta, niin tekisi mieleni väittää, että siinä näyttää siltä, että Finavian ja Helsingin kaupungin johto ja jotkut muut Malmin kentän tuhoamista ajavat saattavat pelata paljon suuremmilla rahoilla, kuin mistä SUIO:n tapauksessa on koskaan kysymys.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko viheltää valehtelu poikki. Tj Kuosmanen on opistossa yksin hoitanut rahaliikenteen ja kirjanpitotisitteiden tiliöinnin. Vieläpä sellaisella tavalla ja oveluudella, että esim opiston kirjanpito vuodelta 2013 on nyt tekeillä jo kolmanteen kertaan. Tilitoimisto on kirjannut tositteet joita Kuosmanen on laatinut.

Teille jotka ette tilannetta tarkemmin tunne, annan neuvon. Älkää uskoko mitään mitä tässä asiassa kuulette Kuosmaselta.

Peter Tähtinen

Minulle ei ole mitään aavistusta siitä, että miten tämä sotku kehittyy.

Oman kertomansa mukaan Tähtisen oma firma on aikanaan ollut konkurssikypsä, mutta hän on sen silkalla tahdonvoimalla (ja ehkäpä sopivilla onnenkantamoisilla) pinnistellyt kuiville, ja menestukseen. Toivotaan että hän onnistuu tässä myös opiston suhteen.

En kuitenkaan pidä siitä, että Peter Tähtinen on soitellut ja lähetellyt minulle yksityisviestejä, joissa kertoo tietoja jotka on oman kertomuksensa mukaan saanut poliisilta esitutkinnan aikana.  Koska esitutkinnassa olevat asiat ovat salaisia, otin  heti yhteyttä poliisiin. Heidän mukaansa Tähtinen valehtelee. En tiedä oliko näin vai tahtoisiko poliisi peitellä omaa virhearviotaan, mutta siitä olen varma, että poliisi ei ollut mielissään Tähtisen toiminnasta. Poliisin mukaan tutkinnassa olevat asiat eivät kuulu sosiaaliseen mediaan leviteltäviksi.  Tämän jutun tutkinnan hoitavat ihan muut tahot kuin Tähtinen et al., eivätkä he kaipaa  tämäntyyppistä apua. Jokainen voi tahollaan miettiä, mikä osa keskustelusta tähtää Urheiluilmailuopiston tilanteen parantamiseen, ja mikä osa kunkin kommentoijan egon pönkitykseen, kostoon, jne.

Meillä kaikilla pitäisi olla ihan perustuslain voimalla erinäisiä oikeuksia. Yksi näistä oikeuksista on se, että meitä ei lynkata. Ei edes kuvainnollisesti SOMEssa. Oikeutta jakaa oikeuslaitos, puolueettomasti.

Tämä palsta toimii kaupallisin perustein, ja palstan moderaattorit ovat tyytyväisiä siitä että saavat mahdollisimma paljon klikkauksia. Epäilen, että tämä vaikuttaa moderointiin. Palstan pitäjät ovat varmaan iloisia jos Kuosmanen yrittäisi puolustaa itseään täällä. En kuitenkaan usko, että täältä hän saa oikeutta. Mikä se oikeus nyt sitten aikanaan tässä tapauksessa tuleekaan olemaan. Jos hirveimmät tarinat pitävät paikkansa, leivättömän pöydän ääressä on aika monta muutakin henkilöä.

Olen myös surukseni huomannut, että jokunen ilmailija pyrkii saamaan Opiston entistäkin heikompaan tilanteeseen ja vaikeuksiin verottajan kanssa. On vaikeaa ymmärtää, millä tavalla tämä parantaa harrasteilmailun toimintaedellytyksiä Suomessa. Après nous le déluge?  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sakari Kuosmanen et al ovat oikeutettuja ns syyttömyysolettamaan.

Olen pyrkinyt siksi tarkoin välttämään syyttämistä tai rikosnimikkeiden luetteloa foorumilla. Olen selvittäjä. En tuomari enkä syyttäjä.

Hytönen taas on esiintynyt täällä ainakin näennäisen kritiikittömästi kaiken opistolla tehdyn ihailijana. Siksi olen pariin otteeseen valistanut häntä yksityishenkilönä eräältä tutkintaa lähellä toimineen poliisin minulle kertomista rikosepäilystä, jotta Kimmo ei enemmälti nolaisi itseään suotta.

Muistan yhden pitkähkön puhelun kun Hytönen soitti minulle. Silloin ensi kertaa sain käsityksen hänen näkökannastaan. Peitelty palkanmaksu on ok jos ei muu auta. Jaca:ssa oli upeaa lennähdellä. Saku on hieno mies ja suuri hyväntekijä. Vielä paljastumattomat rikokset on parempi salata.

Luovutan. Kimmo on kantansa lukinnut. No further Comments hänestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska esitutkinnassa olevat asiat ovat salaisia, otin  heti yhteyttä poliisiin.

Olen myös surukseni huomannut, että jokunen ilmailija pyrkii saamaan Opiston entistäkin heikompaan tilanteeseen ja vaikeuksiin verottajan kanssa. On vaikeaa ymmärtää, millä tavalla tämä parantaa harrasteilmailun toimintaedellytyksiä Suomessa. Après nous le déluge?  :'(

1. Tätä samaa tyhjänpäiväistä paskaa on nyt toistettu aika monta kertaa, ilman minkäänlaista perustelemista. Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta en enää tiedä miten itseäni ilmaisisin. Mihin ihmeeseen perustat käsityksesi siitä, että esitutkinnassa olevat asiat ovat salaisia? Näin ei yksinkertaisesti Suomessa ole, eikä laki ole asian suhteen myöskään muuttunut miksikään ihan hiljattain. Täydellisen disinformaation levittämisessä ilmiselvästä asiasta ei ole mitään järkeä. Tiedän, ettet koskaan tule väitettäsi minulle asiaperustein perustelemaan, koska tarvittavia perusteluja ei yksinkertaisesti ole olemassa.

2. Mitä tulee VALTION TUELLA, yleishyödyllisesti toimivan yrityksen toimintaan verojen osalta, on ehdottomasti parempi tuoda epäillyt tai havaitut puutteet esiin. Mikäli kävisi myöhemmin ilmi, että nykyinen johto olisi tiennyt epäselvyyksistä mutta yrittänyt lakaista ne maton alle, saattaisi OKM:n tuki katketa täysin ja pysyvästi. On sekä Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:n, Ilmailuliiton että yleisen edun mukaista selvittää nämä asiat ja tarpeen vaatiessa myös kantaa vastuu veroseuraamuksista, jos VeroH sellaisia asettaa. Uskon, että valtaosa jäsenistä ajattelee oikeustajunsa mukaan samoin.

Tämä palsta toimii kaupallisin perustein

Perustelisitko höpöhöpösi. Moderaattorit eivät saa mitään palkkaa, palkkiota, kilometrikorvauksia tai muutakaan etua esimerkiksi ATK-konsultoinnin nimessä. Sitä, riittävätkö sivun pari banneria kattamaan palvelimen kuukausimaksun, en tiedä. Niin sanotulle "tuntipalkalle" ei Sami Puro ole tämän foorumin kanssa varmasti päässyt, kyllä tätä ylläpidetään rakkaudesta lajiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha poliittinen viisaus sanoo: Jos mikään muu ei tunnu auttavan, niin kokeile vaihteeksi totuutta.  Tämä pätee sekä poliittisiin, että myös muihin sotkuihin ja skandaaleihin. Voisin hyvin kuvitella valtiovallan siis ministeriön sekä poliittisten vallankäyttäjien suhtautuvan ilmailuun tukemisen arvoisina kohteina varsin epäilevästi. Mitä kauemmin tämä ja muut sopat kiehuvat ja mitä enemmän kaikkea yritetään peitellä sitä suurempi on epäluulo, joka neuvoo jäädyttämään kaiken tuen kaikkeen ilmailuun liittyvään. Sen vuoksi kissan nostaminen pöydälle ja avoin ja rehellinen tilanteen ja taustojen selvittäminen on varmasti paras ja nopein asken prosessiiia, joka tähtää luottamuksen ja uskotavuuden palauttamiseen.

Tällä hetkellä käytävä Malmin lentoaseman pelastamisyritys nojaa varsin keskeisesti ilmailuväen uskottavuuteen. Meidän pelastuksemme riippuu siitä voiko suuri yleisö uskoa väitteitämme Malmin lentoaseman merkityksestä yleisilmailun ja sen osan harrasteilmailun tärkeimpänä tukikohtana ja miten tämän tukikohdan hävittäminen tulee jatkossa pitkällä aikavälillä vaikuttamaan koko ilmailun koulutukseen ja kehitykseen. koska harrasteilmailusta melkein puolet (n. 45 %) tapahtuu Malmilla ja ylläpitämällä tai tuhoamalla yhtä yleisilailukentää, jossa on lennonjohto, valtiovalta ja Helsinkgin kaupuinki ja valtiovalta, käsikassaranaan Finavia, voivat ratkaisevasti vaikuttaa koko yleisilmailun tulevaisuuteen. 

On myös mielenkiintoista, että Helsingin Sanomat antaa Suomen urheiluilmailuopistolle melkein koko sivun, mutta ei ole kiinnostunut millään tavoin avamaan keskustelua Malmin lentoaseman tuhoamiseen liittyvistä miljardipanoksista, jossa jotkut harvat voittavat paljon, mutta veronmaksajat maksavat kaikki viulut.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tämä palsta toimii kaupallisin perustein, ja palstan moderaattorit ovat tyytyväisiä siitä että saavat mahdollisimma paljon klikkauksia. Epäilen, että tämä vaikuttaa moderointiin.

Perustelisitko höpöhöpösi. Moderaattorit eivät saa mitään palkkaa, palkkiota, kilometrikorvauksia tai muutakaan etua esimerkiksi ATK-konsultoinnin nimessä. Sitä, riittävätkö sivun pari banneria kattamaan palvelimen kuukausimaksun, en tiedä. Niin sanotulle "tuntipalkalle" ei Sami Puro ole tämän foorumin kanssa varmasti päässyt, kyllä tätä ylläpidetään rakkaudesta lajiin.

Emme harrasta mitään klikkihuorausta täällä, tai muutenkaan spammaa tätä foorumia/linkkejä tänne lisäklikkien ja lukijoiden toivossa (kuten eräät saitit). Kiva että väkeä ja viestejä riittää, mutta esim. tämä keskustelu alkoi eilen illalla näyttää taas kerran siltä, että lukkonappi oli jo melko lähellä...

Foorumilla on kaksi mainosbanneripaikkaa joiden tarkoitus on kattaa palvelimen kulut. Sivustoa (ja sen aiempia esiasteita) on eri muodoissaan ylläpidetty alkaen vuodesta 1998 ja pitkään piti aika useasti käydä kerjuulla, että saatiin raavittua kasaan serveritilaa ja vastaavaa. Nykyään homma pyörii aika pitkälti plusmiinus-nolla tasolla, joka on tarkoitus. Mitään _oikeaa_ bisnestä tästä ei saa aikaiseksi, ts. sellaista mikä työllistäisi edes osapäiväisesti jonkun.

(Palstan valvojan hommaa on muuten helppo kritisoida, mutta aina se rajanveto missä vihelletään pilliin ja pistetään peli poikki ei ole ihan yksinkertaista. .. tervetuloa kokeilemaan.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen pyrkinyt siksi tarkoin välttämään syyttämistä tai rikosnimikkeiden luetteloa foorumilla. Olen selvittäjä. En tuomari enkä syyttäjä.

Hytönen taas on esiintynyt täällä ainakin näennäisen kritiikittömästi kaiken opistolla tehdyn ihailijana. Siksi olen pariin otteeseen valistanut häntä yksityishenkilönä eräältä tutkintaa lähellä toimineen poliisin minulle kertomista rikosepäilystä, jotta Kimmo ei enemmälti nolaisi itseään suotta.

Muistan yhden pitkähkön puhelun kun Hytönen soitti minulle. Silloin ensi kertaa sain käsityksen hänen näkökannastaan. Peitelty palkanmaksu on ok jos ei muu auta. Jaca:ssa oli upeaa lennähdellä. Saku on hieno mies ja suuri hyväntekijä. Vielä paljastumattomat rikokset on parempi salata.

Soitin sinulle kun yksityisviestissäsi pyysit ja lähetit puhelinnumerosi.

Toivon että tuo lupauksesi siitä, että et enää koskaan viittaa minuun henkilönä kirjoituksissasi pitää.

Näköjään poistit tänään kirjoituksestasi kohdan, jossa kerroit kopiokonesotkujen tutkintaa lähellä olevan poliisin sinua informoineen. Lienemme yhtä mieltä siitä, että kyseinen poliisi menetteli virkaansa kuuluvan salassapitovelvoitteen vastaisesti. Minusta tämä on vakava asia. Koska olet hyvin huolissasi kaikkien mahdollisista (ja ehkä mahdottomienkin ;^) sääntöjen noudattamisesta kaikilla elämän aloilla ja erityisesti ilmailussa, pyydän että ilmoitat meille kuka poliisi on ollut kyseessä. Ihan samalla tavoin kuin pyydät Lennuklubiin liittyvien väärintekemisten raportointia. Se, että sinulla on kertomasi mukaan suhteita poliiseihin, jotka jakavat sinulle tietoja tällä tavoin, on mielestäni aika vakava asia ja heidän toimintaansa pitää puuttua.

Minulle kirjoitit että "Hämeenlinnan poliisin talousrikosyksikkö on tehnyt minulle seikkaperäisesti selkoa...", mutta jostain syystä siellä kielsivät koskaan keskustelleensa sinun kanssasi. Mikäli minulle - ja ilmeisesti monelle muullekin - antamasi tiedot henkilöistä ja rikosnimikkeistä joita tutkitaan pitävät paikkansa, lienee selvä että kyseessä on todistetusti viranomaisen salassapitovelvollisuuden rikkomus.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

Pykälät 23 ja 24 ovat kiintoisia.

Laki salassapidosta taitaa ulottaa salassapidon myös luottamustehtävissä toimiviin, tähän kuulunee SIL  ja Urheiluilmailuopiston hallitus. Kyseiset tahot ovat pääsääntoisesti olleet aika vaitonaisia tässä asiassa.

Pullasta ei voi poimia rusinoita. Jos joku on mahdollisesti toiminut lainvastaisesti, ei se anna muille oikeutta rikkoa lakia. Tämä johtaisi ilmailijoiden Ku Klux Klanin perustamiseen. Käsitykseni on, että lunkkausmentaliteetin salliminen johtaa väistämättä onnettomaan lopputulokseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emme harrasta mitään klikkihuorausta täällä, tai muutenkaan spammaa tätä foorumia/linkkejä tänne lisäklikkien ja lukijoiden toivossa (kuten eräät saitit). Kiva että väkeä ja viestejä riittää, mutta esim. tämä keskustelu alkoi eilen illalla näyttää taas kerran siltä, että lukkonappi oli jo melko lähellä...

Foorumilla on kaksi mainosbanneripaikkaa joiden tarkoitus on kattaa palvelimen kulut. Sivustoa (ja sen aiempia esiasteita) on eri muodoissaan ylläpidetty alkaen vuodesta 1998 ja pitkään piti aika useasti käydä kerjuulla, että saatiin raavittua kasaan serveritilaa ja vastaavaa. Nykyään homma pyörii aika pitkälti plusmiinus-nolla tasolla, joka on tarkoitus. Mitään _oikeaa_ bisnestä tästä ei saa aikaiseksi, ts. sellaista mikä työllistäisi edes osapäiväisesti jonkun.

(Palstan valvojan hommaa on muuten helppo kritisoida, mutta aina se rajanveto missä vihelletään pilliin ja pistetään peli poikki ei ole ihan yksinkertaista. .. tervetuloa kokeilemaan.)

Tässä tapauksessa minun on erityisen vaikeaa ymmärtää, miksi sallitte joillekin henkilöille palstan käytön ihmisten mustamaalaukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Soitin sinulle kun yksityisviestissäsi pyysit ja lähetit puhelinnumerosi.

Toivon että tuo lupauksesi siitä, että et enää koskaan viittaa minuun henkilönä kirjoituksissasi pitää.

Näköjään poistit tänään kirjoituksestasi kohdan, jossa kerroit kopiokonesotkujen tutkintaa lähellä olevan poliisin sinua informoineen. Lienemme yhtä mieltä siitä, että kyseinen poliisi menetteli virkaansa kuuluvan salassapitovelvoitteen vastaisesti. Minusta tämä on vakava asia. Koska olet hyvin huolissasi kaikkien mahdollisista (ja ehkä mahdottomienkin ;^) sääntöjen noudattamisesta kaikilla elämän aloilla ja erityisesti ilmailussa, pyydän että ilmoitat meille kuka poliisi on ollut kyseessä. Ihan samalla tavoin kuin pyydät Lennuklubiin liittyvien väärintekemisten raportointia. Se, että sinulla on kertomasi mukaan suhteita poliiseihin, jotka jakavat sinulle tietoja tällä tavoin, on mielestäni aika vakava asia ja heidän toimintaansa pitää puuttua.

Minulle kirjoitit että "Hämeenlinnan poliisin talousrikosyksikkö on tehnyt minulle seikkaperäisesti selkoa...", mutta jostain syystä siellä kielsivät koskaan keskustelleensa sinun kanssasi. Mikäli minulle - ja ilmeisesti monelle muullekin - antamasi tiedot henkilöistä ja rikosnimikkeistä joita tutkitaan pitävät paikkansa, lienee selvä että kyseessä on todistetusti viranomaisen salassapitovelvollisuuden rikkomus.

Laki salassapidosta taitaa ulottaa salassapidon myös luottamustehtävissä toimiviin, tähän kuulunee SIL  ja Urheiluilmailuopiston hallitus. Kyseiset tahot ovat pääsääntoisesti olleet aika vaitonaisia tässä asiassa.

Pullasta ei voi poimia rusinoita. Jos joku on mahdollisesti toiminut lainvastaisesti, ei se anna muille oikeutta rikkoa lakia. Tämä johtaisi ilmailijoiden Ku Klux Klanin perustamiseen. Käsitykseni on, että lunkkausmentaliteetin salliminen johtaa väistämättä onnettomaan lopputulokseen.

Taas väärin. En ole poistanut mitään. Lopetetaan jo tulokseton jankutus.

Sen sijaan selvitä itsellesi mitä tarkoittaa asianosaisjulkisuus esitutkinnassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lienemme yhtä mieltä siitä, että kyseinen poliisi menetteli virkaansa kuuluvan salassapitovelvoitteen vastaisesti. Minusta tämä on vakava asia. Koska olet hyvin huolissasi kaikkien mahdollisista (ja ehkä mahdottomienkin ;^) sääntöjen noudattamisesta kaikilla elämän aloilla ja erityisesti ilmailussa, pyydän että ilmoitat meille kuka poliisi on ollut kyseessä.

Ainakin minä jätän eriävän mielipiteen.

Viranomainen voi antaa tiedon, ketä se epäilee esitutkinnassa ja millä rikosnimikkeellä asiaa tutkitaan. Täysin laillisesti.

Johtuen JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdasta, poliisi ei voi antaa asiaan liittyvistä asiakirjoista tietoa. Itse asia ei kuitekaan muutu salassapidettäväksi sillä perusteella, että asiakirjat, jotka sisältävät samoja tietoelementtejä, ovat salaisia. Esitutkintaan liittyen on JulkL:n lisäksi erityislainsäädäntöä, mutta siihen et jostain syystä kommentissasi kuitenkaan viittaa?

Jos laki salassapidosta tarkoittaa julkisuuslakia (lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta), se ei lain 2 §:n soveltamisalan rajausten mukaan ulotu esimerkiksi "luottamustehtävissä toimiviin".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas väärin. En ole poistanut mitään. Lopetetaan jo tulokseton jankutus.

Sen sijaan selvitä itsellesi mitä tarkoittaa asianosaisjulkisuus esitutkinnassa.

Editoinneista jää aina jälki. Moderaattorit voivat varmaankin kertoa, että muistanko väärin  :)

Mutta takaisin pääasiaan, mistä saitkaan nämä salassapidettävät tiedot? Kuka onkaan se virkamies, joka menettelee lainvastaisesti? Vai oletko julkistanut salassapidettäviä tietoja, jota olet saanut luottamusasemasi perusteella?

Asianosaisjulkisuudella tarkoitetaan tutkinnassaolevan oikeutta saada tietoja siitä, mistä häntä syytetään, ja millä perusteella. Tiedon saaminen ei tarkoita että sen saa julkistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin minä jätän eriävän mielipiteen.

Viranomainen voi antaa tiedon, ketä se epäilee esitutkinnassa ja millä rikosnimikkeellä asiaa tutkitaan. Täysin laillisesti.

Johtuen JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdasta, poliisi ei voi antaa asiaan liittyvistä asiakirjoista tietoa. Itse asia ei kuitekaan muutu salassapidettäväksi sillä perusteella, että asiakirjat, jotka sisältävät samoja tietoelementtejä, ovat salaisia. Esitutkintaan liittyen on JulkL:n lisäksi erityislainsäädäntöä, mutta siihen et jostain syystä kommentissasi kuitenkaan viittaa?

Jos laki salassapidosta tarkoittaa julkisuuslakia (lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta), se ei lain 2 §:n soveltamisalan rajausten mukaan ulotu esimerkiksi "luottamustehtävissä toimiviin".

No hyvä, sittenhän Peter voi huoletta kertoa, kuka on se poliisimies jolta hän on tietoja saanut!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kimmo hyvä, minäpä en todellakaan aio kertoa sinulle vähäisintäkään tietoa siitä kuka poliisi minulle kertoi, mistä rikoksista Sakari  Kuosmasta epäiltiin. Niitä oli toki useita ja osa törkeitä.

Ehkäpä sinulle on muodostunut vahva pakkomielle asiasta. Minä en Kimmo hyvä ole sinulle tilivelvollinen yhtään mistään. Sinun täytyy nyt vain tulla monityydyttymättömän uteliaisuutesi kanssa toimeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Editoinneista jää aina jälki. Moderaattorit voivat varmaankin kertoa, että muistanko väärin  :)

Mutta takaisin pääasiaan, mistä saitkaan nämä salassapidettävät tiedot? Kuka onkaan se virkamies jne jne jne pälä pälä diiba daaba.

Eipä tähän moderaattoreita tarvita. Minä voin vaikka valaehtoisesti todistaa että sinä olet väärässä. Kuten tavallista.  Väärä oli myöskin tulkintasi asianosaisjulkisuudesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun luen insinööri Hytösen lain selityksiä, alan vajota epätoivoon.

Yhtäkkiä esimerkiksi laki viranomaistoiminnan julkisuudesta muuttuukin hänen viesteissään "laiksi salassapidosta." Samaan syssyyn hän lukeekin minut keksimänsä  salassapitolain alaisuuteen.

Ei ole päätä eikä häntää tuossa juridiikassa.

Asianajajapuolisollani on ollut tapana sanoa, että "on hirveätä jos juristi luulee olevansa insinööri. Ja että vielä monin verroin hirveämpää on jos insinööri luulee olevansa juristi. " Alan ymmärtää, miksi.

Vai onko Hytönen todella Räyskälän niiden piirien edusmies ja lainopillinen neuvonantaja, jotka ovat purjehtineet erotetun toimitusjohtajan vanavedessä, erityisistä etuoikeuksista nauttien? Hänen tuottamansa disinformaatio vetää vertoja jo Venäjän viimeaikaiselle propagandalle. Joka tapauksessa on selvää, että disinformaatio on huolellisesti suunniteltua. Mietin, ketkä kaikki kuuluvat Hytösen aivoriiheen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai onko Hytönen todella ...

Noniin. Herrat Tähtinen ja Hytönen. Nyt riittää.

Kaikki teidän keskinäinen naljailu ja piikittely lähtee tästä eteenpäin poistoon tästä ketjusta, ja myös muista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kimmo hyvä, minäpä en todellakaan aio kertoa sinulle vähäisintäkään tietoa siitä kuka poliisi minulle kertoi, mistä rikoksista Sakari  Kuosmasta epäiltiin. Niitä oli toki useita ja osa törkeitä.

Ehkäpä sinulle on muodostunut vahva pakkomielle asiasta. Minä en Kimmo hyvä ole sinulle tilivelvollinen yhtään mistään. Sinun täytyy nyt vain tulla monityydyttymättömän uteliaisuutesi kanssa toimeen.

Mikäli arvoisat moderaattorit sallivat, haluaisin vastata Tähtisen minulle suoraan osoittamiin viesteihin.

Edellä olevissa viesteissä olen vahventanut kohdat, joiden kohteliaimmin huomauttaisin vaikuttavan ristiriitaisilta.

Koska Tähtinen syyttää minua joidenkin määrittelemättömien Räyskäläläisten tahojen asian edistäjäksi, haluan kertoa seuraavaa:

Minulla ei ole mitään suhdetta Räyskälään. En siellä lennä, en kuulu siellä toimiviin kerhoihin, enkä halua puolustaa kenenkään väärinkäytöksiä. Olen osallistunut Urheiluilmailuopiston kursseille, ja joskus lainannut opiston Duoa ulkomailla. Pidän kuitenkin Räyskälän raivaamista maailmanluokan purjelentokeskukseksi suomalaisen harrasteilmailun sankaritarinana. Jos joku on urheiluilmailuopistossa syyllistynyt rikoksiin tai laiminlyönteihin ei se mielestäni ole purjelentäjien tai räyskäläläisten kerhojen vika. Eikä mielestäni nollaa niitä asioita, jotka Urheiluilmailuopistossa on tehty hyvin. Koska harrastan purjelentoa, pidän erittäin arvokkaana sitä, että suojelemme sitä ilmailukulttuuria joka on vuosien saatossa luotu Räyskälään.

Noin yleensäkin pyytäisin että Tähtinen ei pistäisi suuhuni sanoja, vaan kommentoisi kirjoittamiani asioita.

Peterille olen sanonut, että älä heitä ensimmäistä kiveä, koska tuskin kukaan meistä on synnitön. Minä itse en ainakaan ole, jos kaikkia tekemisiäni aletaan tarkasti tutkimaan. Minusta on erityisen iljettävää kuunnella, kuinka joku pullistelee sillä että on saanut tietoja toiseen henkilöön kohdistuvista rikosepäilyistä tai rikostutkinnasta, ja levittää tätä tietoa minulle suullisesti ja yksityisviestein. Pyytämättä ja yllättäen, ihan niinkuin entiselle rva pääministerille. En nyt tarkoita yksinomaan Tähtistä, enkä tätä Urheiluilmailuopiston asiaa. Se on periaatteellisesti väärin, ihan silläkin uhalla että nolaan itseni osallistumalla keskusteluun ilman tätä tietoa.

Mutta jotta saamme selvyyden tähän asiaan, ehdotan Tähtiselle ja Koiraselle, että kysymme tätä esitutkintaan liittyvien tietojen julkistamisasiaa poliisilta. Näin saamme asian selvitettyä ilman riitaa, ja ehkä saamme myös täällä käytävälle keskustelulle soveliaat reunaehdot selviksi. Emmehän ole lynkkausporukka, emmekä tahdo aiheuttaa kärsimystä kanssaihmisille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän jutun tutkinnan hoitavat ihan muut tahot kuin Tähtinen et al., eivätkä he kaipaa  tämäntyyppistä apua. Jokainen voi tahollaan miettiä, mikä osa keskustelusta tähtää Urheiluilmailuopiston tilanteen parantamiseen.

Kimmo, asioita voi onneksi tutkia monella eri taholla! Pääasia on, että nyt tutkitaan  :thmbup: se on ainut tie parannukseen.

En kuitenkaan usko, että täältä hän saa oikeutta. Mikä se oikeus nyt sitten aikanaan tässä tapauksessa tuleekaan olemaan. Jos hirveimmät tarinat pitävät paikkansa, leivättömän pöydän ääressä on aika monta muutakin henkilöä.

Olet oikeassa! ei keskustelupalstoilla jaeta oikeutta, täällä jaetaan arvostusta silloin kun siihen on aihetta. Tuskin tästä kovinkaan moni lusimaan lähtee, laveammat kirpaisut saattavat kohdistua henkilökohtaiseen talouteen vahingonkorvausvaateiden muodossa?

Olen myös surukseni huomannut, että jokunen ilmailija pyrkii saamaan Opiston entistäkin heikompaan tilanteeseen ja vaikeuksiin verottajan kanssa.

Olet surukseni tehnyt taas virhearvion, päätökset konfliktista verottajan kanssa on tehty ihan muualla kuin tällä foorumilla tai näillä kirjoituksilla. Ilmailijoiden toimesta kyllä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tänään viranomaisen julkisesta asiakirjasta (kirje) lukenut, että erästä SUIO:n entistä toimijaa on kuultu syylliseksi epäiltynä samoista törkeistä petoksista ja kavalluksista kuin Fici-Copyn pääepäiltyä Kimmo Andersonia (vastuunalainen yhtiömies). Lisäksi saman SUIO:n entisen toimijan on epäilty syyllistyneen lahjuksen ottamiseen elinkeinotoiminnassa sekä luottamusaseman väärinkäyttöön asiaan liittyen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että nyt olisi hyvä kaikkien keskittyä siihen, miten saamme Malmin lentokentän pelastettua. Uskon, että Malmin kentän kohtalo on meille kaikille erittäin tärkeä asia. Myöskin minusta tuntuu, että viranomaiset tutkivat SUIO asioita ja minä ainakin luotan siihen, että tämä tutkmus tehdään asianmukaisella tarkkuudella ja huolellisuudella siten, että asiaa ei ole tarpeen revitellä tälläkään palstalla.

Jos jollakulla on tekemisen puutetta, niin MLY:ltä saa varmasti ideoita siihen mitä voitte tehdä. Itsekin voin yhden idean antaa ja se on viikon päästä oleva mielenosoitus, jonne erityisesti toivon kaikkien SUIO asioista kirjoitelleiden osallistumista.

Peace.

t. Tapio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään