Sami Puro

Kiina ja Venäjä suunnittelevat yhteistä laajarunkokonetta

7 viestiä aiheessa

Kiinalainen Comac ja venäläinen Irkut ovat suunnittelemassa yhteistyötä uuden laajarunkokoneen osalta. Firmojen kapearunkoprojektit (MS-21 ja C919) valmistunevat kolmen vuoden kuluessa, ja 6-8 vuoden päästä yhteinen isompi kone voisi olla jo käytössä.

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_02_17_2014_p25-663909.xml

 

A feasibility study for the widebody will be finished within a few months, after which the program will be ready for launch, Mikhail Pogosyan, president of Irkut owner United Aircraft Corp. (UAC), tells Aviation Week. The target for entry into service is 2023-25. “The long-range widebody aircraft segment is quite interesting for us,” Pogosyan says. “But we should study the market very closely and define clearly the level of technology we need . . . to enter a very competitive market with a product that provides qualitatively new solutions.”

 

The widebody studies have focused on an aircraft rather like the Airbus A330, say industry executives in China. Comac thinks airlines will need a replacement for that Airbus type next decade. That implies competition with the 787, a seemingly daunting challenge, but the Russo-Chinese aircraft will have access to technology, especially for propulsion, more than a decade newer than that available to the Boeing type when the 787 was launched in 2004.

 

Pogosyan does not mention a specific Chinese partner for the widebody, but it must be Comac, with which the Russian state company signed an agreement in 2012 to study joint development of a widebody aircraft. The program, targeting domestic and export markets, calls for Chinese involvement from design to after-sales support. The Russian government's Aircraft 2020 program can support technological development, says Pogosyan. UAC estimates airlines globally will need 8,000 airliners in the 20 years to 2033, including 1,000 in China.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaista uutta kerrottavaa tästä yhteistyöhankkeesta ei ole, muuten, kuin että kiinalaisen Comacin puheenjohtaja vahvistaa suunnitelmat, jotka pohjautuisivat venäläisen median mukaan (ainakin osittain) IL-96-konetyyppiin, ja otsikossa sanotaan "next year". Siis suunnittelu aloitetaan tai tapahtuu "next year".

 

The Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) is planning to design a new widebody aircraft with Russia’s United Aircraft Corp. next year, according to COMAC chairman Jin Zhuanglong.

 

Russian media said in June the new widebody would be designed based on the Russian-made Ilyushin IL-96 aircraft and would have a capacity of 250-300 seats, which should be competitive with aircraft of the same type from other manufacturers. Currently, only Airbus and Boeing manufacture aircraft that size.

 

http://atwonline.com/manufacturers/china-design-new-widebody-russia-next-year

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pariisin ilmailunäyttelyn yhteydessä Venäjän UAC:n edustajalta on saatu lausunto, jonka mukaan ao. konevalmistajat, UAC ja Comac esittävät syyskuussa maiden hallitusten hyväksyttäviksi omat laajarunkokoneen suunnitelmansa, jonka jälkeen projektin jatkamisesta varsinaisesti päätetään. Mikäli projekti pääsee vauhtiin, ensimmäinen kone voisi olla asiakkaalla v. 2025 eli 10 vuoden sisällä.

 

United Aircraft Corporation (UAC) and Comac will present detailed plans for their widebody aircraft to the Russian and Chinese governments in September, UAC President Yuri Slyusar said at the Paris air show.

 

The plans will form the basis for a government-level decision to formally launch the aircraft project, which Slyusar described as getting equal input from the Russian and Chinese aerospace industries. The two companies plan to develop, get certification and deliver the first aircraft within ten years and forecast 2025 for entry-into-service.

 

http://aviationweek.com/paris-air-show-2015/uac-comac-define-widebody-aircraft-september

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan Comac ja Venäjän UAC ovat päättäneet perustaa ja rekisteröidä yhteisyrityksen laajarunkokoneen suunnittelua ja valmistusta varten. Koneelle on annettu tyyppimerkintä C929. Uutisessa on kuva koneen pienoismallista, joka oli näytteillä äsken päättyneessä ilmailunäyttelyssä Zhuhaissa.

 

Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) and the Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) will form a joint company to produce a new model widebody airliner dubbed the C929, a joint Russian-Chinese delegation headed by  Russian Minister of Trade and Industry Denis Manturov announced on the second day of the November 1 to 6 China International Aviation and Aerospace Exhibition in Zhuhai.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2016-11-07/uac-and-comac-form-joint-venture-new-widebody

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän (UAC:n) ja Kiinan (COMACin) laajarunkokoneyhteistyöprojekti on nimetty uudelleen CR 929:ksi, missä C=China ja R=Russia. Perusversio on CR 929-600 ja pienempi versio CR 929-500, minkä lisäksi suunnitellaan pidennettyä CR 929-700-mallia. Perusversioon mahtuisi 280 matkustajaa ja toimintamatka olisi 6500 NM eli 12000 km, ja perusversio vastaisi lähinnä A330-900:n kokoluokkaa. Koneen kehittelyn arvioidaan maksavan mahdollisesti jopa 20 miljardia dollaria.

Lainaa

Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) and China’s Comac have agreed to name the new widebody airliner on which they have begun to collaborate the CR 929-600. During a ceremony at Comac headquarters in Shanghai, the companies also revealed plans for a smaller variant of the airplane called the CR 929-500 and a stretch variant designated the CR 929-700.

Lainaa

The new widebody would seat some 280 passengers and fly to a range of 6,500 nautical miles, placing it roughly in the category of the Airbus A330-900. The airplane, an agreement to establish a partnership for which Comac and UAC signed in June of last year during Russian president Vladimir Putin’s official visit to China, would cost between $13 billion and $20 billion to develop.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2017-09-29/uac-comac-name-new-widebody-cr-929

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simple Flying uutisoi Venäjän vetäytyneen CR929-laajarunkokoneen kehityshankkeesta.

Lainaa

6 years after the establishment of the joint venture CRAIC, Russia withdrew from the high-profile China-Russia CR929 project.

Russia Pulls Out Of The CR929 Widebody Program

Muokattu: , käyttäjä: Esa Kaihlanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina sulki Moskovan ulos matkustajakoneen projektista.

https://www.verkkouutiset.fi/a/kiina-sulki-venajan-ulos-matkustajakoneen-projektista/#49a35ece

"Peking sulki venäläiskumppanit ulos pitkän matkan CR929-matkustajakoneen suunnitteluprojektista, joka alkoi kymmenen vuotta sitten ja jota pidettiin Airbusin ja Boeingin kilpailijana."

"Heinäkuun 22. päivä alkaneessa Farnborough’n ilmailunäyttelyssä 280-paikkaista konetta esitellään pelkästään kiinalaisen kehitystyön tuloksena, vaikka konetyypin tunnuksessa esiintyneiden kirjainten CR piti aiemmin symboloida kumpaakin projektiin osallistunutta maata (C = China, Kiina, R = Russia, Venäjä). Nyt konetta esitellään tyyppinimellä C929. Koneen pienoismallin esittelytilassa ei ole mitään mainintaa Venäjästä tai United Aircraft Corporationista, joka toimi projekti yrityskumppanina."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään