Jouni Laukkanen

SIL liittokokous 2014

161 viestiä aiheessa

Eiköhän se Ari ole sitä vaalityötä ! Mielestäni tulevien Suomen ilmailuliiton hallituksen jäsenten tulee olla kaikkien lajien etua ajavia pyyteettömästi.  :thmbup:

Vaikka SIL:n hallituksessa on monien isojen harrastelajien "vahvoja nimiä" ei hallituksessa ole todellakaan näkynyt kotiinpäin vetoa lajien asioissa.  Lajitoimikunnissa tehdään lajitöitä.  Hallitus keskittyy enemmänkin kaikkia lajeja koskettavien suurempien linjojen ajamiseen.

Jotkut foorumilaisistakin taitavat tietää, että esim. tammikuussa SIL ja Trafi tapasivat, SIL:n puolelta tulleesta aloitteesta,  laajalla kokoonpanolla (Trafi:10, SIL hallituksesta 3), jolloin agendana oli juurikin Ilmailulain 169 pykälän mukaisen viranomaistehtävä-statuksen mahdollisuuksien selvittäminen ja sellaisten viranomaistehtävien löytäminen, joita SIL:n olisi mahdollista ryhtyä tekemään.  Halua tähän oli molemmilla puolilla pöytää, kunhan vain löydetään sellainen toiminnan tapa ja muoto joka tuo aitoa lisäarvoa.

Pallo on nyt SIL:llä.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peter hyvä miten tämä edellä esittämäsi on linjassa siihen että julkisesti tällä foorumilla syytät purjelentäjien rikkovan kategorisesti ilmailumääräyksiä, ilmoitat että Räyskälässä on mafia mutten suostu kertomaan ketkä siihen kuuluvat jos tämä ei ole vaalityötä niin mikä sitten? Etkä ainakaan aja kaikkien lajien etua mielestäni tasapuolisesti ?

Martti hyvä,

taidat muistella keskustelua, jossa lainasin kokenutta purjelentäjää, joka kertoi minulle kahden kesken, että lentosääntöjen mukaisia minimietäisyyksiä pilven pohjasta ei purjelennossa yleensä noudateta.  Kysyin asiasta (kun en tiedä) ja purjelentäjien puolelta tuli oitis vahvistus tälle otaksumalle, ts että purjekoneet ("viisi viidestä") lentävät nostossa pilven pohjissa kiinni, vaikka IMC-varausta ei ole tehty.  Haluatko sinä jotenkin kommentoida tällaista käsitystä? Eikö tällaisesta asiasta tulisi keskustella tällä palstalla?  Ei kai kyse ole kategorisesta syytöksestä. Itse IFR:ää lentävänä olen kovastikin kiinnostunut siitä todennäköisyydestä, että pilven pohjassa saattaa tulla vastaan purjekone, vaikka teoriassa niin ei pitäisi tapahtua.

Räyskälän osalta en valitettavasti voi mennä yksityiskohtiin tutkinnan ja selvitystöiden ollessa kesken.  Räyskälän tapahtumista voisi tiedustella enemmän vaikka Hansalta,joka meistä kahdesta ainoana tietää mm. erään räyskäläläisen osakeyhtiön toimihenkilön tehtävistään vapauttamisen syyn koska oli häntä erottamassa. Minä en syytä tiedä - eivätkä tiedä muutkaan SIL:n hallituksen jäsenet koska asia on ollut SUIO:n sisäinen.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin SUIO:n tilanne on ihan oma asiansa sillä opistohan toimii koko Suomessa ja vain sen toimisto on Räyskälässä. Se että syytetään Räyskälässä olevan jonkinlainen mafia toimijoiden joukossa kuitenkaan asiaa valaisematta nimien muodossa tai muutenkaan loukkaa kentällä olevia ihmisiä jotka tekevät aatteellista ilmailutyötä. Usko vaan on meitä vielä olemassa.

Ei se että yksi kokenut purjelentäjä on jotain mieltä meinaa että tämä on absoluuttinen totuus vaan yhden ihmisen näkemys asiasta olen minäkin kai jollain lailla kokenut lentäjä. Ja selvennyksenä ei Räyskälä säätiössä ole mitään selvitystyötä tai verotarkastusta tai mitään muutakaan viranomaistutkintaa kesken.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin SUIO:n tilanne on ihan oma asiansa sillä opistohan toimii koko Suomessa ja vain sen toimisto on Räyskälässä. Se että syytetään Räyskälässä olevan jonkinlainen mafia toimijoiden joukossa kuitenkaan asiaa valaisematta nimien muodossa tai muutenkaan loukkaa kentällä olevia ihmisiä jotka tekevät aatteellista ilmailutyötä. Usko vaan on meitä vielä olemassa.

Ei se että yksi kokenut purjelentäjä on jotain mieltä meinaa että tämä on absoluuttinen totuus vaan yhden ihmisen näkemys asiasta olen minäkin kai jollain lailla kokenut lentäjä. Ja selvennyksenä ei Räyskälä säätiössä ole mitään selvitystyötä tai verotarkastusta tai mitään muutakaan viranomaistutkintaa kesken.

Martti hyvä,

olen tainnut sekä tällä palstalla yleisesti että miesten kesken kahden kesken todeta, että olet tehnyt harrasteilmailun parissa todella pitkän ja monipolvisen päiväyön. Tämän toteaminen ei ole vaalityötä ruskealla kielellä vaan halu osoittaa aitoa arvostusta.

Senkin olen todennut että en ole purjelentäjä. Purjelennon edunvalvonta on hyvällä mallilla, päätellen viime aikoina tällä foorumillakin kuulluissta muisteloista alan harrastajilta.  Ei liene purjelentovastaisuutta, jos pidän tarpeellisena laajentaa SUIO:n toimintapohjaa myös moottorillisen lennon suuntaan tai jos mietin, mitä lisäarvoa SUIO voisi tuoda laskuvarjourheilulle.  Yhtä vähän kuin ultravastaisuutta olisi ultrien turvallisuuden parantamiseen tähtäävä työ.

Sana "mafia" on loukkaava ja esitän anteeksipyyntöni kaikille, joita olen sitä käyttämällä saattanut loukata.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen muuten kuullut, että vaalityöhön kuuluvat ns. lehmänkaupat...

Minkälaisia lehmänkauppoja itse olet tehnyt/tekemässä/ aiot tehdä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia lehmänkauppoja itse olet tehnyt/tekemässä/ aiot tehdä?

Minulle tuo maatalous on ollut sen verran vieras, että tuskin tunnistaisin lehmää jos sellaista näkisin.  Kerran lehmä tuli vastaan lentopinnalla 70. Mutta se on toinen juttu se.

Vakavammin puhuen, lehmänkauppoja käydään politiikassa yleensä eri eturyhmien välillä, esim. (hypeteettisesti) jos joku Helsingin valtuustöryhmä kannattaa MAlmin kaavoitusta talonrakentamiselle, se saa taas vastapalvelukseksi jotakin....

Asioita voi ajaa myös pyytettömästi, ilman omaa agendaa tai vastapalveluksen toivoa.  Moni poliitikko on vastuussa tietyn poliittisen värin äänestäjäkunnalle.  SIL hallituksessa ei kukaan jäsen liene ajamassa jonkin kuppikunnan etua vaan liiton.  En ole ainakaan vielä huomannut.

Voisitko sinä Ari harkita ryhtymistä ehdolle SIL hallitukseen?  Erotut foorumin kirjoittajista voimakkailla mielipiteilläsi.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisitko sinä Ari harkita ryhtymistä ehdolle SIL hallitukseen?  Erotut foorumin kirjoittajista voimakkailla mielipiteilläsi.

Peter

En voisi. En ole SIL: jäsen enää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En voisi. En ole SIL: jäsen enää.

Liittoon liittyminen on teknisesti hyvin yksinkertaista.

En kai ole aivan väärässä olettaessani viimeaikaisten foorumikirjoitusten nojalla, että liiton ja sen hallituksen toiminnan seuraaminen ja kommentointi kiinnostaa liittoon kuulumatontakin kovasti?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kai ole aivan väärässä olettaessani viimeaikaisten foorumikirjoitusten nojalla, että liiton ja sen hallituksen toiminnan seuraaminen ja kommentointi kiinnostaa liittoon kuulumatontakin kovasti?

Peter

Peter, kyllä nostan hattua avoimesta suhtautumisesta, terveistä mielipiteistäsi ja tiedottamisestasi.  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Martti hyvä,

taidat muistella keskustelua, jossa lainasin kokenutta purjelentäjää, joka kertoi minulle kahden kesken, että lentosääntöjen mukaisia minimietäisyyksiä pilven pohjasta ei purjelennossa yleensä noudateta.  Kysyin asiasta (kun en tiedä) ja purjelentäjien puolelta tuli oitis vahvistus tälle otaksumalle, ts että purjekoneet ("viisi viidestä") lentävät nostossa pilven pohjissa kiinni, vaikka IMC-varausta ei ole tehty.  Haluatko sinä jotenkin kommentoida tällaista käsitystä? Eikö tällaisesta asiasta tulisi keskustella tällä palstalla? 

Peter hyvä,

jos luet Ilmailua 8/2012, niin sieltä kyllä selviää, miten harrastajille on liiton puolesta viety selkeä viesti siitä, että ilmatilarikkomukset tai vmc minimien alittamiset eivät ole hyväksyttäviä. Samaa viestiä on kerrottu useammassakin seminaarissa ja ilmailutapahtumassa. Jos joukossamme on joku piittaamaton, älä leimaa suotta koko lajia ja sen kaikkia harrastajia.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pallo on nyt SIL:llä.

Peter

Miten on Peter sinun pallosi? Oletko asettumassa ehdolle SIL:n puheenjohtajaksi tai hallituksen jäseneksi? Voisi masinoida kannattavaa tai vastustavaa kampanjaa kasaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä nyt vielä ole aika edes alkanut mutta minusta on huolestuttavaa, ettei ehdokkaita ole tullut ..

En kyllä ihmettele. Teit niin tai näin, kaikki on väärin riippumatta siitä, mikä tulos on ollut

.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä ihmettele. Teit niin tai näin, kaikki on väärin riippumatta siitä, mikä tulos on ollut

Muutama on sanonut, että niissä hommissa saa niin paljon kiitosta ja kehuja ettei pää kestä sitä ja se kuuluisa keltainen neste (ei appelsiinimehu tai shampanja) nousee kupoliin.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä nyt vielä ole aika edes alkanut mutta minusta on huolestuttavaa, ettei ehdokkaita ole tullut ..

.

t. Timo

"If you can't stand the heat, stay out of the kitchen."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sängyn pohjalla kuumeessa, lentsua potiessa, saattaa joskus kuulla harhoja...

Mutta nyt ole ollut kuulevinani, että SIL:n hallituksen enemmistö oli vaatinut ylimääräistä hallituksen kokousta Urheiluilmailuopiston tilanteen selvittämiseksi ja että vaatimus olisi evätty? Voiko tämä pitää paikkaansa? Ja jos voi, niin mistä syystä näin on käynyt?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sängyn pohjalla kuumeessa, lentsua potiessa, saattaa joskus kuulla harhoja...

Mutta nyt ole ollut kuulevinani, että SIL:n hallituksen enemmistö oli vaatinut ylimääräistä hallituksen kokousta Urheiluilmailuopiston tilanteen selvittämiseksi ja että vaatimus olisi evätty? Voiko tämä pitää paikkaansa? Ja jos voi, niin mistä syystä näin on käynyt?

SIL sääntöjen mukaan hallituksen kutsuu koolle puheenjohtaja. Pitkänenkö tässä on ollut jarrumiehenä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa, ketkä ovat ehdokkaita SILlin hallitukseen?  SILlin kotisivuilta löytyy ehdokkaat vuoden 2013 vuosikokousta varten, mutta se on varmaan jo pidetty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa, ketkä ovat ehdokkaita SILlin hallitukseen?  SILlin kotisivuilta löytyy ehdokkaat vuoden 2013 vuosikokousta varten, mutta se on varmaan jo pidetty.

Sir,

SIL ry lienee varmuuden vuoksi ottanut käyttöön hajautetun internet-viestinnän taktiikan (redundanssia nääs!) ja vuoden 2014 vuosikokousasiat löytyvät (tietysti) ilmailu.fi -sivustolta.  8)

Vassokuu: http://www.ilmailu.fi/ilmailuliitto/vuosikokous/

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve kaikki!

Olen harvoissa posteissani viljellyt lähinnä kainuulaiseen kateuteen ja savolaiseen huumoriin perustuvia heittoja, mutta nyt ajattelin lähestyä asiaa hieman vakavammin.

Ilmailu on hieno ja monipuolinen harrastus, joka jollain tapaa lienee jossain vaiheessa jokaisen ihmisen unelma. Potentiaalia siis on. Harraste- ja urheiluilmailu on kuitenkin hyvin marginaalinen, pieni harrastus, jossa harrastajakunta toimii alati kiristyvien määräysten ja kohoavien kustannusten armoilla. Jostain syystä näin, vaikka voisi kuvitella, että lähes jokainen edes kokeilee ilmailuharrastusta :)

Yhteen hiileen puhaltaminen lienee ainoa tapa, jolla pystymme pitämään rakkaan harrastuksemme elinvoimaisena ja edelleen kehittyvänä. Koska yksin kukaan ei voi taistella "tuulimyllyjä" vastaan, tarvitaan yhteistyötä niin yksittäisten harrastajien, kerhojen, liiton ja viranomaisenkin kesken. Jopa Ahvenlammen poikien panosta tarvitaan ja heidät pitää saada porukkaan mukaan.  Tätä kautta myös turvallisuuskulttuuriin, josta kovasti on paasattu viime aikoina, saadaan selkeä parannus.

Viranomainen taistelee myös resurssien, rahoituksen ja EASA-säädösten kanssa. Näen itse, että tässä SIL:n rooli on erittäin keskeinen ja liiton tulee kyetä panostamaan siihen, että se asema, joka liitolla oli vielä muutamia vuosia sitten viranomaisen avustamisessa, palautetaan tai oikeastaan hankitaan ja ansaitaan takaisin. Pitkäksi venyvät rakennus- ja muutostyölupahakemukset jne lienevät yksi indikaatio siitä, että viranomaisella ei ole tarpeeksi resursseja käsitellä hakemuksia tai ei ole riittävää asiantuntemusta ja sitä kautta rohkeutta tehdä edes päätöksiä. Tilannetta ei auta, että yksittäinen kansalainen on tällä hetkellä yksin asioimassa viranomaisen kanssa ilman liiton merkittävää tukea.

Olen huolestuneena seurannut, miten ilmailuliittoa uudistetaan dumppaamalla kokemus ja sen myötä käytännön asiantuntemus. Ilmailupiireissä on erittäin paljon kokemusta - niin teknistä kuin muutakin - ja tuntuu käsittämättömältä, että se noin vaan sivuutetaan esim. SIL:n hallitusta tai muuta toimihenkilöstöä valittaessa. Onhan se hienoa, että ilmailulehtikin on uudistunut ja saa kiiltopaperilta lukea trendikkäitä juttuja, jotka ehkä vetoavat nuorisoon, mutta samalla ehkä unohdetaan ilmailun "suuret ikäluokat" ja keskimääräinen harrastaja. Valitettavasti en itse viitsi lehteä enää muuta ku selata läpi ja heitän takkaan, tosin huonosti se palaa sielläkin johtuen hi-end paperista.. Olen itse vuosimallia -69 ja koen olevani varsin nuori ilmailuporukoissa. Tämä tarkoittaa, että meillä on joukoissamme erittäin paljon kokeneita, kaiken nähneitä ilmailijoita, jotka ovat halukkaita tarjoamaan kokemuksensa SIL:n jäsenistön ja kerhojen käyttöön - varmasti näin homma toimiikin kerhotasolla. Mutta tämä pitää saada myös liittotasolle.

Lueskelin Markku Hiedanpään esityksen liittokokoukselle + sen vastineen, ja vaikka minulla ei ole alkuunkaan sellaista kokemusta eikä näkemystä kuin Markulla, olen hyvin pitkälle  samaa mieltä hänen kanssaan ja olisin valmis tukemaan esitystä ainakin periaatteessa.  Osa SIL:n vastineesta perustunee realismiin liiton taloudesta jne, mutta ei minun näkemykseni mukaan heijasta sitä tahtotilaa, joka liitolla tulisi olla. Sen sijaan, että kaivaudutaan poteroihin puolustukseen, pitäisi miettiä, miten mennään eteenpäin!

Tässä tilanteessa meidän on syytä unohtaa kaikki nokittelu ja inttäminen, jota tälläkin foorumilla harrastetaan,  ja oikeasti huolehtia siitä, että SIL saadaan takaisin jaloilleen ja uskottavaksi edunvalvojaksi kaikkien meidän ilmailun harrastajien puolesta viranomaisen ja muun yhteiskunnan suuntaan! Meillä on jäsenistössä paljon osaamista ja kokemusta ja sitä tulee hyödyntää. Uskon, että myös viranomaisen näkökulmasta se asiantuntijavoimavara, joka SIL:n jäsenistöllä on, tuo selkeää lisäarvoa, kunhan SIL itse sen kykenee hahmottamaan ja pystyy tarjoamaan tämän voimavaran niin jäsenistön kuin yhteiskunnankin palvelukseen.

t: Ari Hulkkonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL:n hallitus on suuressa viisaudessaan antanut vastauksensa aloitteisiin, joista otan tässä yhteydessä esiin yhden:

Harri Heikkilä ehdotti äänioikeuden laajentamista henkilöjäsenille, mutta hallituksen mukaan se ei ole mahdollista, koska:

"Aloitteella olisi suoraan toteutuessaan myös taloudellisia vaikutuksia. Liiton tulisi varautua liiton

kokouksia järjestettäessä varaamaan kokouspaikan, johon liiton henkilöjäsenet tarvittaessa

mahtuisivat eli kokoustila tulisi varata noin 10 000 hengelle. Jos taas lähdettäisiin siitä

olettamuksesta, että kuitenkin vain pieni osa henkilöjäsenistä käyttäisi heille varattavaa

mahdollisuutta osallistua kokoukseen, ei sääntömuutokselle olisi perustetta. Uudistus näin vain

heikentäisi jäsendemokratiaa liitossa."

Kukahan tämän on ihan oikeasti kirjoittanut. Liiton hallituksessa tiedän olevan sen verran pätevääkin väkeä, että moiseen argumentointiin ei uskoisi sorruttavan. Aivan samoin perustein liiton pitäisi nykyäänkin varata se kokoustila noin 10 000 hengelle, koska jäsenistöllä on kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus, riippumatta äänioikeudesta. Jos hallitus käsittelisi aloitetta kokonaisuutena, se ehkä huomaisi, että edes Harri ei ole kuvitellut 10 000 jäsenen saapuvan fyysisesti paikalle, vaan arvioinut osan käyttävän aloitteeseen kuulunutta sähköistä osallistumistapaa.

Liiton perustelut nykymallin toimivuudesta ovat muutenkin melkolailla kyseenalaiset:

"Valitessaan edustajansa jäsenyhdistyksen sääntöjen mukaisessa järjestyksessä on

jäsenyhdistyksen jäsenillä, jotka ovat henkilöjäseniä, mahdollisuus vaikuttaa liiton kokouksessa

päätettäviin asioihin entistä aktiivisemmalla liiton kokousasioiden käsittelyllä"

Näinhän se tosiaan menee, kun asiaa ajattelee lainoppineen tavoin. Tosiasia on se, että pääsääntöisesti liiton alaisissa yhdistyksissä tuon valinnan edustajasta tekee ko. yhdistyksen hallitus, eli välillistä demokratiaa on kaksinkertainen määrä verrattuna vaikkapa vanhaan tapaan valita presidentti valitsijamiesten avulla. Koska SIL ei ole yleensä millään muotoa avainasiana yhdistyksen hallitusta valittaessa (vaan lähellä olevat, yhdistyksen omat asiat painavat enemmän), ei demokratia yhdistyksen läpi SIL:iin päin toteudu oikeastaan millään tavalla.

Lopun viimein se edustajakin voi vielä äänestää ihan mitä itse tykkää äänestää.

Pelkääkö joku, ettei tulekaan enää valituksi?

Aloitteet ja vastauksen liiton sivuilla: http://www.ilmailu.fi/ilmailuliitto/vuosikokous/aloitteet

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aloitteet ja vastauksen liiton sivuilla: http://www.ilmailu.fi/ilmailuliitto/vuosikokous/aloitteet

En tiedä, ehkä luen väärin tähän aikaan yöstä. Mutta minulle on jo ennen muodostunut kuva joka noista vain vahvistui, että on kaksi tahoa, SIL:n maksavat jäsenet ja SIL:n työtä tekevä hallitus. Edellinen näyttää katsovan, ettei jälkimmäinen aja heidän etujaan ja jälkimmäinen näyttää katsovan, ettei edellinen aja heidän etuaan.

Muutenkin "tahtotila" asioiden eteenpäinviemiseen näyttää huonolta, niin SIL:ssä kuin jäsenistössä.

Toivottavasti olen lukenut väärin, ei olisi eka kerta. Ei pitäisi herätä neljän jälkeen :-\

Muuten, olen Arin kanssa täysin samaa mieltä, ainakin niistä asioista joista mitään ymmärrän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tilanteessa meidän on syytä unohtaa kaikki nokittelu ja inttäminen, jota tälläkin foorumilla harrastetaan,  ja oikeasti huolehtia siitä, että SIL saadaan takaisin jaloilleen ja uskottavaksi edunvalvojaksi kaikkien meidän ilmailun harrastajien puolesta viranomaisen ja muun yhteiskunnan suuntaan! Meillä on jäsenistössä paljon osaamista ja kokemusta ja sitä tulee hyödyntää. Uskon, että myös viranomaisen näkökulmasta se asiantuntijavoimavara, joka SIL:n jäsenistöllä on, tuo selkeää lisäarvoa, kunhan SIL itse sen kykenee hahmottamaan ja pystyy tarjoamaan tämän voimavaran niin jäsenistön kuin yhteiskunnankin palvelukseen.

Tilannekuvaus on osuva ja tarvittavan toiminnan suunta on juuri tämä!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen olikohan muumimamma vai joku muu, pistetään silmät kiinni ja ollaan hiljaa, kun taas avaamme silmät on kaikki paha poissa.Tämä vain yhden flightFoorumin idiootin lausumana, kuten tuolla purjelentofoorumilla niin sievästi joku ilmaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään