Jouni Laukkanen

SIL liittokokous 2014

161 viestiä aiheessa

Kyseleekö jäsenlehden toimitus jäseniltä juttuja, vai pitääkö jäsenien tarjota juttuja lehdelle?

...

Kuka siis toimii Ilmailu-lehden "juttuharavana"?

Kyselee ja pitää.

Tuottaja maiju.ristkari - mcipress.fi on hyvä kontakti

Lisäys: kyllä siellä avustajia tarvitaan, on ja koulutetaankin: http://www.ilmailu.fi/avustajapaiva

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen muutaman jutskan tonne kirjoittanut, olisivat jopa maksaneet rahaa mutta en ole jaksanut laskuttaa.

Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että Ilmailu-lehteä tekee Oy. Ilmaiseksi tehdyt jutut eivät tue yhtään Ilmailuliittoa, vaan lisäävät lehtitalon omistajien voittoja. Tilanne oli toki täysin eri silloin kun liitto teki lehteä itse.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten sanoin tuossa aiemmin, ei niitä juttuja tarvitse Ilmailu-lehteen ilmaiseksi tehdä. Toisaalta, tuen mielelläni ilmailulehtiä vaikkapa ilmaisilla jutuillani, ei minua haittaa vaikka joku saisi päätyöstään rahaakin. Ilmailujuttujen kirjoittaminen kun ei ole päätyöni.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitteen toimittajatahosta minulla ei ole tietoa, mutta Konica-Minolta lienee iso putiikki, joten en vetäisi johtopäätöksiä päijäthämäläiseen liikeyritykseen vaikka ihmismieli yrittääkin siltaa sinne rakentaa.

Sen verran pitää vetää kotiinpäin, ettei Hämeenlinna ole Päijät-Hämettä vaan Kanta-Hämettä... ;)

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran pitää vetää kotiinpäin, ettei Hämeenlinna ole Päijät-Hämettä vaan Kanta-Hämettä... ;)

hannu

Jep. Luulin, että "se firma" on Lahdessa. Sinne ajatus yritti sillan rakentaa. Siksi Päijät-Häme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika jännä tässä keskustelussa Ilmailu lehden tulevaisuudesta, kerhoni yritti saada asian käsiteltäväksi SIL:n vuosikokoukseen, muttei asiaa otettu esityslistalle jonkin muotoseikan takia ! Olisi mielestäni ollut tärkeää käsitellä Ilmailu lehden tulevaisuus liittokokouksessa ja tehdä siellä päätös jonka voisivat sitten hyväksyä, nythän asiaa ei käsitellä ja spekulointi jatkuu taas vuoden. Itse olen pettynyt lehden nykytasoon ja hintaan. Olisin valmis siihen että lehti irroitetaan liiton jäsenmaksusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika jännä tässä keskustelussa Ilmailu lehden tulevaisuudesta, kerhoni yritti saada asian käsiteltäväksi SIL:n vuosikokoukseen, muttei asiaa otettu esityslistalle jonkin muotoseikan takia ! Olisi mielestäni ollut tärkeää käsitellä Ilmailu lehden tulevaisuus liittokokouksessa ja tehdä siellä päätös jonka voisivat sitten hyväksyä, nythän asiaa ei käsitellä ja spekulointi jatkuu taas vuoden. Itse olen pettynyt lehden nykytasoon ja hintaan. Olisin valmis siihen että lehti irroitetaan liiton jäsenmaksusta.

Kerropa lisää tästä muotoseikasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailulehdestä on tehty seuraavan sisältöinen ja liittokokouksessa käsiteltävä ehdotus (ja joka on jätetty liiton hallitukselle 60 päivää ennen liittokokousta):

Ehdotus 4

Ilmailulehden toimittamisessa siirrytään takaisin itse ylläpidettyyn julkaisemiseen. Paperilehtien ilmestymisväli harvennetaan 5-6 kappaleeseen vuodessa ja nettijulkaisulla/-portaalilla hoidetaan liiton jäsenistölle suunnattu tiedotus- ja keskustelukanava. Paperijulkaisun tarvetta ja suosiota seurataan ja tarvittaessa voidaan siirtyä pelkkään nettijulkaisuun.

Perustelu: Suuri osa jäsenistöstä ei halua enää nykymuotoista jäsenyyteen sidottua ja kalliisti tuotettua Ilmailulehteä, joten siitä on tullut lehden kustannusten kasvun vuoksi jäsenedun sijasta jäsenhaitta. Lehden tekemisen kustannukset saadaan olennaisesti pienemmiksi. Liiton ja varsinkin hallituksen tiedotuspolitiikka voidaan saada näin nopeaksi ja selkeäksi sekä sellaiseksi ettei kentälle jää epäselväksi mikä on liiton tavoitteet ja tahtotila. Tarvittaessa voitaisiin liiton ylläpitämää keskustelufoorumia käyttää neuvoa-antavissa äänestyksissä muissa kuin henkilövaaleissa, jos liitto haluaa tietoa harrastajien kannoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perustelu: Suuri osa jäsenistöstä ei halua enää nykymuotoista jäsenyyteen sidottua ja kalliisti tuotettua Ilmailulehteä...

Olisikohan tästä osuudesta jonkinlaista tietoa? Siis faktaa, ei FF-tietoa.

Harmi, ettei asiaa ole otettu esityslistalle, asia olisi selkeytynyt. Lehteähän kannattaa kyllä kehittää eteenpäin ja tarjota juttuja & sisältöä, kuten aiemmissa viesteissä on jo ehdotettukin. Minäkin sain tuosta mahdollisuudesta tietoa vain olemalla Tyrkky Malmi- ja Kuhmo-kenttien tiimoilta.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lehteä ei pitäisi missään nimessä karsia. Mutta lehden suuntaa pitäisi miettiä ihan tosissaan. Fakta on, että tällä hetkellä maassamme olisi tilaus laadukkaalle ilmailuaiheiselle aikakaus(paperi)lehdelle. Laadukas lehti vain vaatisi muutakin, kuin hienon (ja kalliin) ulkoasun. Ilmailu-lehti on pitkäikäisenä, perinteisenä brändinä kuitenkin se, jonka mattimeikäläinen tunnistaa, ja sen karsiminen puhtaasti jäsenlehdeksi olisi hirveätä haaskausta. Ilmailuskene Suomessa on kuitenkin niin pieni, että siihen lehteen kyllä mahtuisi kaikki ilmailun alat suomalaisesta näkökulmasta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kas, olihan se siellä kolmosehdotuksen loppupuolella. Olisi varmaan hyvä selvittää tuo "suuri osa" tarkemmin. No, nythän liittokokous pääsee päättämään.

Olen samaa mieltä Mikon kanssa: jos lehti lopetetaan/muutetaan "jäsenkirjeeksi"/viedään veppiin, katoaa ilmailualan arvokas äänitorvi ja tavalliselle kansalla Prisman hyllyssä kurkkaava muistutus. Pitänee kaivaa esiin ne kustannukset itse/ulkoistettuna tehden, nehän käsiteltiin joku vuosi sitten (että kasvoivatko vaiko eivätkö).

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL:n säännöt 10§:  "Liiton kokouksissa käsiteltäviksi tarkoitetut asiat on jätettävä hallitukselle kirjallisesti viimeistään kuusikymmentä päivää ennen asianomaista kokousta."  Ainut muotoseikka mikä tulee mieleen on, ettei esitystä ole tehty määräajassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL:n säännöt 10§:  "Liiton kokouksissa käsiteltäviksi tarkoitetut asiat on jätettävä hallitukselle kirjallisesti viimeistään kuusikymmentä päivää ennen asianomaista kokousta."   Ainut muotoseikka mikä tulee mieleen on, ettei esitystä ole tehty määräajassa.

Joo, ja tämän kyseisen muotoseikan noudattaminen on tärkeää, jotta jäsenistön yhdenvertaisuus toteutuisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

katoaa ilmailualan arvokas äänitorvi ja tavalliselle kansalla Prisman hyllyssä kurkkaava muistutus.

Ilmailualan arvokas äänitorvi on kyllä jo kadonnut aikoja sitten, jos Ilmailulehti sellainen joskus oli. Nykyinen lehti ei tätä tehtävää toteuta millään muotoa. En todellakaan tiedä, millä perustein nykyinen tuottaja on valittu, omasta vinkkelistäni katsoen ehdolla oli parempikin vaihtoehto. Tietysti hinta on yksi tekijä, ehkä se jäi sitten siitä kiinni... tai päättäjien arvostelukyvyn puutteesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta lehti taas on jälleen ihan piristynyt. Toki sisältöä kannattaa kehittää aina vain parempaan suuntaan ja ottaa vaikka mallia lehden kulta-ajoista. Kulta-ajan voi jokainen tietenkin valita oman makunsa mukaan.

Nyt olisi kovasti tilaa päättäjäksi ohjaamaan asioita oikeaan suuntaan. Ehdolle vaan Tatukin ja hoitamaan hommat kuntoon!

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo nykyinen lehti on lähinnä kuvakirja. Kuvia voi katsella netissä, mutta hyvin toimitettuja, syvemmin asioihin perehtyviä artikkeleja ei liiemmin netissä ole. Lehden tulisi mielestäni olla suunnattu ensi sijaisesti jo ilmailua harrastavalle, onhan se sentään liiton "jäsenlehti". Ilmailuun tarvitaan lisää nuoria ja niitä ei saada mukaan lehtihyllyn kautta, vaan mediana huomattavasti tehokkaampi on esim. YouTube... Lehden lakkauttamista en kannata, mutta suunta saisi muuttua (palautua) merkittävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo nykyinen lehti on lähinnä kuvakirja. Kuvia voi katsella netissä, mutta hyvin toimitettuja, syvemmin asioihin perehtyviä artikkeleja ei liiemmin netissä ole.

Hyvässä lehdessä on laadukkaita juttuja, joissa on paljon laadukkaita kuvia. Netti ei ikinä pääse samaan fiilikseen kuvien kanssa, kuin laadukas painettu lehti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvässä lehdessä on laadukkaita juttuja, joissa on paljon laadukkaita kuvia. Netti ei ikinä pääse samaan fiilikseen kuvien kanssa, kuin laadukas painettu lehti!

Valokuvaajan näkemys? 8)

Toki kuviakin pitää olla, mutta jos artikkeli perustuu vain kuviin, niin mielestäni mennään metsään... Lehden painaminen kuitenkin maksaa jotain ja sivumäärä on siksi rajattu. Eli, en taivu kannastani, että teksti edellä pitäisi mennä. :)

EDIT: Vielä paremmin kuin lehden sivuilla, niin kuvat pääsevät esille näyttelyssä. Eli, kenttien aulaan vaihtuva valokuvanäyttely. Alkaa esim. Malmilta ja kun Malmi saa uudet kuvat, niin vanhat lähetetään seuraavalle kentälle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyisessä lehdessä ärsyttää eniten juurikin ne huonot kuvat. Pahimmillaan koko sivun mittainen Thinstockin piirustus ei millään muotoa miellytä silmää, kun kotimaisiakin kuvia olisi varmasti saatavilla :thmbdn: Jotenkin se kuvan "kotimaisuus" myös herättää mielenkiinnon itse juttua kohtaan. Tuskin lehden talous nyt siihen kaatuu jos kotimaisia kuvaajia käytettäisiin hieman enemmän?

Muutoin jonkinlaista parannustakin on lehdessä mielestäni tapahtunut, mutta kun päivittäin vanhoja lehtiä lueskelen niin useimmin hyllystä käteen tarttuu niitä vanhempia numeroita...

On totta että melko suuri osa lehdessä olevista uutisista on jo vanhoja ilmestyessään, mutta onko asiaa kysytty niiltä jotka eivät istu netin ääressä jatkuvasti, tai edes joka päivä? Veikkaan että aika isolle osalle harrastajia kaikki lehden jutut ovat uusia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valokuvaajan näkemys? 8)

Ei ole valokuvaajan näkemys. Uudistuksen jälkeen ei ILMAILUssa ole sattuneesta syystä ollut minulta kuvan kuvaa...

Toki kuviakin pitää olla, mutta jos artikkeli perustuu vain kuviin, niin mielestäni mennään metsään... Lehden painaminen kuitenkin maksaa jotain ja sivumäärä on siksi rajattu. Eli, en taivu kannastani, että teksti edellä pitäisi mennä. :)

Olisi pitänyt väärinkäsitysten välttämiseksi kirjoittaa viestini muotoon "Hyvässä lehdessä on laadukkaita tekstejä, joissa on paljon laadukkaita kuvia.". :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen kuvapolitiikan kapeutta nyky-Ilmailussa. Noin 2010 saatiin päätökseen koko liiton printtikuva-arkiston digitalisoimisprojekti. Se ei ollut alkuunkaan ilmainen. En ole nähnyt yhtään kuvaa tuosta aika suuresta tuhansien kuvien arkistosta. Liekö arkiston salasanat kadonneet vai onko kyseessä jokin muu syy, en tiedä.

Painokustannukset ovat laskeneet viime vuosina jonkin verran. Syynä tähän on painopuolen ylikapasiteetti. Olen tänä vuonna kilpailuttanut pari isoakin asiakaslehteä ja hinnat ovat varsin edullisia. Postikulut ovat suurin piirtein samat kuin muutama vuosi sitten. Tietyissä paino- ja määräluokissa hinnat ovat nousseet, joissain laskeneet. En alkanut punnita Ilmailua, joten sen kohtaloa hinnoittelussa en tiedä.

Lehdenteko on kallista, mutta kustantajalle "itse kustannettuna" halvempaa kuin mainittu 29.000 euroa per numero. Täytyy ottaa kuitenkin huomioon, että MCI pyrkii tietysti maksimoimaan voittonsa ja ottamaan tietysti liitolta niin korkean hinnan kuin saa. Se on bisnestä se. Sovitun hinnan firma varmasti ottaa. Sisältöongelma lienee toimeksiantajapäässä enemmän kuin lehdentekijäpäässä. MCI on sen verran ammattimainen lehdentekijä, että tekee sitä mitä pyydetään ja tekee mitä hinnalla saa. Eli sitä saa mitä tilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjesta Mikko sinulla lienee vielä eräs aiemmin mainittu päähine syömättä.

Olen Mikon kera samaa mieltä monestakin asiasta mutta tuo että asiakkaat tekevät lehden, eli me kaikki kirjoitamme sen lienee melko surkuhupaisaa.Tuskin mikään viikkolehti elää ostajien jutuilla, tuskin myöskään alan lehti.

Eli odotamme että tilaajat/ostajat ne jutut sinne väsäävät, melko peruskoulujuttu.Toki voimme jos lehti suo asiallisia juttuja lehteen laitella mutta kyllä tuo peruslähtökohta kuitenkin lienee lehden toimituksen piikissä.Jollei näin ole asiat, koska ikinä kuunapäivänä en ole lehteä tehnnyt niin mutan kantaani  jos Mikko näin sanoo.

Suomeks,i ei lehti voi elää pelkästään tilaajien jutuilla, toki tekemillä asioiolla muttei kirjoittamilla, vai tiedättekö montakin tällaista lehteä?

Ja jk. eli sain aikanaan tunnukset tuonne kuvaarkistoon mutta oikeasti en enään niillä minnekkään pääse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen tehnyt pari juttua Tekniikan Maailmaan, vaikken ole siellä toimittajana, mutta olen lehden tilaaja. Kirjoitin ja kuvitin ne itse minulle tutusta erikoissektorista. Sitten toimittaja tietysti ne käsittely ja joku ne lehteen taittoi. Lopulta tulos oli kuitenkin käytännössä yksi yhteen minun kirjoittamani juttu. Näin tehdään tietääkseni koko ajan, kun kyseessä on jonkin kapean asiantuntija-alueen juttu.

Ilmailulehteen ei kirjoita lehden tilaaja, vaan alan toimija ja "asiantuntija", vaikka kyseessä onkin sama henkilö. Ilmailussa toimii niin paljon pienempi porukka, kuin vaikka Tekniikan Maailman tilaajat, että voi näyttää siltä, että samat naamat kirjoittavat itse oman lehtensä. Tästä porukassa kuitenkin löytyy ne parhaat oman ilmailulajinsa tietäjät.

Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailijoiden kirjoittamat jutut ovat arvokkaimpia, tietenkin. Siellähän se kokemus on. Ostin ihan tarkoituksella Flygrevyy-lehden tutustuakseni ja melkeinpä hengästyin sitä katsellessani, niin paljon siinä on sisältöä - tosin aika suihkari-sotilas-painotteista. Teen siitä arvion lähiaikoina.

Kyllä minusta on mukava lukea vaikkapa Kymin ilmailukerhon toiminnasta, uusista sääntömääryksistä, pienoismalleista, suihkareistakin (!) ja ihan vaikka vuoristolentokurssista Pyreneillä (vrt. http://www.hyik.fi/ilmailukerho/artikkelit/lentokausi_pidemmaksi_vuoristolentokurssilla). Ja vieläpä tallettaa se hyllyyn snapshottina sen hetken tilanteesta.

Saa nähdä, katoaako paperi koskaan.

t .Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään