Tomi Haapalahti

Muistaisko joku sitä tuusulan pienestä lento-onnettomuudesta vuonna 1987

30 viestiä aiheessa

Muistelin tässä sitä vanhaa lento-onnettomuutta tuusulan alueella kun yksityis suihkari rytkähti pellolle vajaan polttoaineen takia ja koneen tunnus tais olla oh-car. Löysin jonkun keskustelun suomi24 sivustolta jossa kerrottiin että kyseistä lentäjää pidettiin hiton moisena sankarina ennen kuin polttoaineen pihistely tuli julki ja kapteeni menetti lentolupakirjansa. No esileikit sikseen ja kysymyshän tässä oli että mille pellolle tämä kone rytkähti jos löytäisit vaikka Google mapsista tän pellon ja antaisit vaikka koordinaatit tai osoitteen arvostaisin apuasi.      Anteeksi nyt etukäeen hienohelmoille karkea kielenkäyttöni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin tässä sitä vanhaa lento-onnettomuutta tuusulan alueella kun yksityis suihkari rytkähti pellolle vajaan polttoaineen takia ja koneen tunnus tais olla oh-car. Löysin jonkun keskustelun suomi24 sivustolta jossa kerrottiin että kyseistä lentäjää pidettiin hiton moisena sankarina ennen kuin polttoaineen pihistely tuli julki ja kapteeni menetti lentolupakirjansa. No esileikit sikseen ja kysymyshän tässä oli että mille pellolle tämä kone rytkähti jos löytäisit vaikka Google mapsista tän pellon ja antaisit vaikka koordinaatit tai osoitteen arvostaisin apuasi.      Anteeksi nyt etukäeen hienohelmoille karkea kielenkäyttöni.

 

Nämä Air Karelian lentäjät, Kurt Laxen (ent poliisi Joensuusta) ja Mauno Marttila (ent. yrittäjä Jalasjärveltä) tekivät ilmailun parissa sittemmin vielä pitkän päivätyön, joskaan eivät suomalaisessa ilmailussa.  Se oli ennen vanhaan nykyistä helpompaa ryhtyä kapteeniksi ja perämieheksi kotikutoisessa lentoyhtiössä. luojan kiitos, jotain on sentään muuttunut paremmaksi vuosien saatossa.

 

Laxen oman kertomansa mukaan oli Air Botnian isä ellei isoisä...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nahkelantien ja Murronmutkan välissä olevalle peltotilkulle se tuli alas. Joskus täällä oli kuviakin paikalta mutta eivät näy enään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anekdoottina nyt reilu neljännes vuosisata tapahtuman jälkeen voisi heittää oman tarinan tapauksesta, kun satuin nuorena viranomaisedustajana osallistumaan tuolle keikalle.

 

Saatiin hälytys Keski-Uudellemaalle Keravan Hätäkeskuksen välittämänä lento-onnettomuudesta, jossa tietona annettiin useampipaikkaisen jetin pudonneen kentän lähiympäristössä.

Tarkempaa tietoa onnettomuuspaikasta ei aluksi ollut ja kokoontumispaikkana kaikilla pelastusyksiköillä oli tietenkin aluksi kentän paloasema, josta jatko-ohjaus tarkempien tietojen jälkeen kohteeseen.

Keravan kaksi tabista lähti nopeimpina liikkeelle ja päästiin jo melkein kentälle, kun tuli ilmoitus koneen pudonneen Tuusulan Nahkelaan. Siispä suunnattiin takaisin Tuusulan suuntaan Ruotsinkylän kautta ja matkalla paikaksi tarkentui juurikin tuo Murron mutkan kohta Nahkelantiellä.

 

Vihdoinkin kohteelle päästyämme todettiin, että Nahkelantie oli onnettomuus paikalla jo puolen kilometrin matkalta täynnä pelastuksen, sairaankuljetuksen ja poliisin ajoneuvoja.

Toiminta oli aika kaoottista, kun toimittiin vanhassa petoverkossa ja mitään koordinaatiota ja tietoa johtosuhteista ei ollut, saati lääkinnällistä johtoa.

Siellä sitten mentiin lähinnä oman aktiivisuuden mukaan tutkimaan tilannetta, onko tarvetta potilaskuljetukseen. Lopuksi sitten selvisikin, että kukaan ei ollut loukkaantunut vakavasti ja potilaat olivat nykyluokituksen mukaan käytännössä vihreitä.

 

Käytiin siinä ihmettelemässä lähemmin konetta, joka päällisin puolin oli ihmeen ehjän näköinen, varsinkin kun näki millaiseen paikkaan se oli tuupattu ja vielä pimeässä.

Meidät sitten jossain vaiheessa vapautettiin ja lähdettiin paluumatkalle.

Matkalla Koskenmäen liikenneympyrässä meitä vastaan tuli vielä poliisi Saab vilkut ja pillit päällä ja pysäyttivät meidät, kysellen missä onnettomuuspaikka on.

Kerrottiin sitten paikka ja että tilanne on jo oikeastaan ohi. Poliisit kertoivat tulevansa Myrskylästä asti.  :o

 

Myöhemmin Keravan häkessä juteltiin keikasta ja kuulimme, että tehtävälle oli hälytetty kaiken kaikkiaan 63 hälytysajoneuvoa :o :o :o

Huvittavinta oli, että putoamispaikan lähin palokunta oli Nurmijärvi, jota ei hälytetty keikalle ollenkaan. Olivat olleet jälkeenpäin vähän karheena.

 

Kone oli siinä Murronmutkan eteläpuolella olevalla peltoläntillä, oikealla olevan metsäsaarekkeen kulmassa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisena anekdoottina kerrottakoon, että heillä oli paikkansa pitävin lentoyhtiömainos ikinä: "UUSIA elämyksiä myös kokeneelle lentomatkustajalle"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CAR -koneen omistaja oli Tapio Laakso (hankittu kesäkuussa v. 1987). Koneen operaattori oli Air Karelia. (Tapio Laakso oli IT-alan yrittäjä, hän on hiljattain edesmennyt.) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CAR ("BEELINE - Uusia elämyksiä myös kokeneelle lentomatkustajalle")

 

Beeline / Air Karelian Cessna 500 Citation Tuusulan  pellolla 19.11.1987

 

Paikka

 

http://maps.google.fi/maps?q=Tuusulantie,+Tuusula&hl=fi&ll=60.409,24.89768&spn=0.016932,0.055747&sll=61.143235,27.169189&sspn=4.238344,14.27124&oq=Tuusula&hnear=Tuusulantie&t=h&z=15&layer=c&cbll=60.408957,24.897818&panoid=bWY8x-kKSK6k9cFgkhTLRQ&cbp=12,60.69,,0,12.75

 

Ennen

 

http://www.airliners.net/photo/0757091/

 

Jälkeen

 

http://www.airliners.net/photo/0403209/

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama päivä tapauksen jälkeen tuli jenkkipoika ostamaan koneen moottoreita. Hämmästyi kun ei saanutkaan niitä heti mukaansa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama päivä tapauksen jälkeen tuli jenkkipoika ostamaan koneen moottoreita. Hämmästyi kun ei saanutkaan niitä heti mukaansa.

 

Heikki

 

Jos oikein muistan niin toinen moottori pudotettiin irrotus- ja siirtovaiheessa maahan ja se siitä moottorista.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, aika kultaa muistot näköjään. Polttoainemittari jumitti, höpöhöpö. Olen lentänyt useamman tuhat tuntia Citationeilla, ja jos semmoisella on joku lentänyt Milanosta Joensuuhun hyvässäkin myötäisessä, niin lupakirja joutaisi kuivumaan. Itse kuulin ennen tuota onnettomuutta heidän lentäneen Milanosta Helsinkiin ja toisen moottorin sammuneen polttoaineen loputtua ennen standille pääsyä. Onneksi tuossa pelleilyssä ei kukaan kuollut.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CAR pakkolaskusta kiitotie 15 finaaliin seurasi kirjeenvaihto Ilmailuhallituksen ja Finnairin kanssa. Finnair (Laine) vaati selitystä miksi Finnairin lennot joutivat menemään tapauksen vuoksi varakentille. Vastauksessa Finnairille kerrottiin, että kaikki mahdolliset voimavarat käytettiin onnettomuuspaikan löytämiseen ja uhrien auttamiseen.

Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.2.2014 at 21.44, Henri Laitinen kirjoitti:

Nahkelantien ja Murronmutkan välissä olevalle peltotilkulle se tuli alas. Joskus täällä oli kuviakin paikalta mutta eivät näy enään.

Taisipa tässä olla se viimeinen niitti joka sitten johti OH-CAR maastolaskuun. Lainaus tutkimuskertomuksesta: "Paluulento Kuusamosta Helsinkiin alkoi klo: 16.56. Klo:18.09 miehistö sai selvityksen Hyvinkään majakalle.Samaan aikaan rinnakkaisella lentosuunnalla lähestyi Helsinkiä Ilmavoimien Hawk-lentokone.Lennonjohdon tarkoituksena oli johtaa Hawk ensinILS-lähestymiseen kiitotielle 15,mutta radiotaajuuden vaihdon jälkeen siihen menetettiin radioyhteys.Tutkayhteys koneeseen säilyi.Kun yhteys koneeseen muutaman minuutin kuluttua saatiin,sen lähestyminen keskeytettiin ja selvitettiin pois alueelta.Heti tämän jälkeen onnettomuuskone selvitettiin lähestymään kiitotietä 15.Sen lentokorkeus oli em.syystä jäänyt tavanomaista korkeammaksi.Koneen ollessa n.16 km etäisyydellä kiitotiestä tutkalennonjohtaja tiedusteli ,onko suora lähestyminen siitä korkeudesta mahdollista.Perämies vastasi myöntävästi.Tämän jälkeen tutkalennonjohtaja siirsi koneen lähilennonjohdolle,joka selvittää koneen laskuun klo.18.15.   Lentokoneen korkeus oli laskumajakan (locator) kohdalla kuitenkin vielä n.2000 f minkä vuoksi miehistö keskeytti lähestymisen ja teki ylösvedon.

Tutkalennonjohtaja otti koneen valvontaansa ja antoi sille ohjaussuunnan uutta lähestymistä varten.Lennonjohtaja suunnitteli koneen uudeksi laskuvuoroksi 3 tai 4,mutta koneen ollessa n.9 km lentoasemalta luoteeseen miehistö ilmoitti,että moottoreiden öljynlämmöt ovat epänormaalit ja että he haluaisivat mahdollisimman pian laskuun.Tämän vuoksi lennonjohtaja siirsi muun liikenteen sivuun ja antoi onnettomuuskoneelle laskuvuoron yksi.Lentokone ohjattiin mittarilähestymiseen ja se oli ILS-suuntasäteessä n.10 km päässä kiitotiestä.Tässä vaiheessa kone tuli taas lähilennonjohdon valvontaan.Lennonjohtaja antoi laskuselvityksen klo.18.24 ,jonka perämies kuittasi ja totesi samalla moottoreiden sammuneen.Muutaman sekunnin kuluttua hän totesi lisäksi,että "me tullaan mäkeen".

Miehistö ohjasi koneen lähestymislinjalta vasemmalle valaistun Palojoki-Hyrylä maantien suuntaan.Koneen ollessa jo varsin alhaalla ohjaajat näkivät tien vasemmalla puolella pienehkön lumipintaisen peltoaukean,jolle he tekivät pakkolaskun, Ennen maakosketusta kapteeni otti laskusiivekkeet ylös ja perämies valitsi laskutelineet alas.Heti sen jälkeen kone iskeytyi maahan voimaasti vedetyssä asennossa.Kone jatkoi maassa n.100 m. matkan ja kääntyi samalla vähän oikealle.Välittömästi koneen pysähdyttyä perämies evakuoi lentokoneen varauloskäytävän kautta""

  Siis ilman tuota "ylimääräistä" ylösvetoa ja laskukierrosta voidaan viisastella että löpö olisi hyvinkin riittänyt laskeutumiseen ja vielä rullaukseenkin standille! Mitään tilannetta ei olisi muodostunut (ainakaan medialle). Itse tuo maastolaskun suoritus pimeässä ja evakuointi kuitenkin hatunnoston arvoinen jos tässä nyt semmoinen sallitaan.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haastattelin tämän onnettomuuden jälkeen erästä samalla konetyypillä lentänyttä kokenutta kaveria. Hän sanoi käyneensä ammatillisesta mielenkiinnosta katsomassa tuota paikkaa. Sanoi, ettei itse olisi saanut edes mopocessnaa päivänvalossa ehjänä tuolle pellolle. Piti vain ja ainoastaan satumaisena tuurina, ettei kukaan kuollut. Taidolla ei tässä ollut ollut hänen mielestään mitään tekemistä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minutes ago, Markku Koivurova said:

Haastattelin tämän onnettomuuden jälkeen erästä samalla konetyypillä lentänyttä kokenutta kaveria. Hän sanoi käyneensä ammatillisesta mielenkiinnosta katsomassa tuota paikkaa. Sanoi, ettei itse olisi saanut edes mopocessnaa päivänvalossa ehjänä tuolle pellolle. Piti vain ja ainoastaan satumaisena tuurina, ettei kukaan kuollut. Taidolla ei tässä ollut ollut hänen mielestään mitään tekemistä.

Hesarissa Jyri Raivio siteerasi minua (anonyymisti, kehui kokeneeksi Citation-pilotiksi) jokseenkin samoin sanoin. Törmäsin Jyriin tuon pellon laidalla onnettomuutta seuraavana päivänä, poiketessani vilkaisemaan, kun lähistöllä asuin. Oma veikkaukseni on, että pellon vieressä kulkevan tien valot houkuttelivat, ja siihen ajattelivat laskeutua, mutta jäivät vajaaksi ja onneksi pellolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli siellä parvi suojelusenkeleitäkin mukana: Paikalla oli iso kivi muutaman metrin päässä siitä, mihin kone pysähtyi.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Siis ilman tuota "ylimääräistä" ylösvetoa ja laskukierrosta voidaan viisastella että löpö olisi hyvinkin riittänyt laskeutumiseen ja vielä rullaukseenkin standille! Mitään tilannetta ei olisi muodostunut (ainakaan medialle). Itse tuo maastolaskun suoritus pimeässä ja evakuointi kuitenkin hatunnoston arvoinen jos tässä nyt semmoinen sallitaan.

Mitään ei olisi tapahtunut tuolla lennolla, mutta todennäköisesti myöhemmin. Mitä pidempään tuollaista harrastaa, sitä isommaksi ego paisuu ja jossain vaiheessa tuuri loppuu. Vähän kuin LaMia 2933. Tuollaisilla lentäjillä ei ole tapana lopettaa sääntöjen rikkomista vaan meno vain pahenee "onnistumisten" myötä.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa miettinyt monesti. Onneksi homma loppui näin, eikä jotenkin paljon pahemmin. Ja siinä pakkolaskun ”onnistumisessa” ei ole mitään hatunnoston syytä. Ihan oikeat ammattitaitoiset lentäjät eivät ikinä milloinkaan olisi joutuneet tähän tilamteeseen - jossa lopussakin oli tuuria paljon enemmän kuin taitoa.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
Typo
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Mitään ei olisi tapahtunut tuolla lennolla, mutta todennäköisesti myöhemmin. Mitä pidempään tuollaista harrastaa, sitä isommaksi ego paisuu ja jossain vaiheessa tuuri loppuu. Vähän kuin LaMia 2933. Tuollaisilla lentäjillä ei ole tapana lopettaa sääntöjen rikkomista vaan meno vain pahenee "onnistumisten" myötä.

Täysin samaa mieltä.Sitähän vain halusin tuodakin esille,että ilman tuota Hawkia hyvä tuuri olisi saatellut Citationin "kunniakkaasti "standille saakka vaikka reserveistä ei ollut tietoakaan. Juhalle täsmennyksenä,että "hatunnostolla" toki tarkoitin ainoastaan tuota jetin peltotilkulle istuttamista,olihan tuossa tilanteessa hyvinkin todennäköistä että tulee romua ja ruumiita,nyt tuli vain romua.   Joskus on tullut rumihia jopa pikku-cessnan kiitotielle istuttamisessa,joka tilanne lienee aika kaukana tästä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Jaakko Männistö said:

Täysin samaa mieltä.Sitähän vain halusin tuodakin esille,että ilman tuota Hawkia hyvä tuuri olisi saatellut Citationin "kunniakkaasti "standille saakka vaikka reserveistä ei ollut tietoakaan. Juhalle täsmennyksenä,että "hatunnostolla" toki tarkoitin ainoastaan tuota jetin peltotilkulle istuttamista,olihan tuossa tilanteessa hyvinkin todennäköistä että tulee romua ja ruumiita,nyt tuli vain romua.   Joskus on tullut rumihia jopa pikku-cessnan kiitotielle istuttamisessa,joka tilanne lienee aika kaukana tästä !

Joo, ymmärrän. Itse täsmennän vielä, että en usko heidän yrittäneen laskua tuolle pellolle. Se vain sattui osumaan siihen. Ainoa asia, josta voi kehua (tai ainakin olla moittimatta) pilotteja on, että pitivät koneen oikein päin, eivätkä kaataneet kyljelleen tai katolleen.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään