Taneli Äikäs

Ilma-akrobatiaa Kauttualla 28.1.1951

8 viestiä aiheessa

Morjens,

 

kuvat lähettänyt kaveri haluaisi tietää, mitkä konetyypit tuossa tapahtumassa ovat esiintyneet. Luontaisesti laiska kun olen, niin en ruvennut googlettamaan, täältä tulee varmaan vastaus kuin apteekin hyllyltä. Rekisterinrot nämä: OH-ILS, -SIL, -PRB, ja OH-BKJ

 

Myös lisätiedot ko. tapahtumasta kiinnostavat.

 

-taneli

 

kullaa_1.jpg.3dadc45a8c418daae44c55109a2bfd9a.jpg

 

 

>kullaa_2.jpg.b5d8d4caccb799795412fe9fe3944982.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

kuvat lähettänyt kaveri haluaisi tietää, mitkä konetyypit tuossa tapahtumassa ovat esiintyneet. Luontaisesti laiska kun olen, niin en ruvennut googlettamaan, täältä tulee varmaan vastaus kuin apteekin hyllyltä. Rekisterinrot nämä: OH-ILS, -SIL, -PRB, ja OH-BKJ

 

 

OH-SIL: Bücker Jungmeister

OH-ILS: Smolik

OH-BKJ: Sokol

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nuoratikasesitys tehtiin OH-ILS:llä eli ns. "Sirkus-Smolikilla"

 

Tässä http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/lypsykisa_ja_lentonaytos_14741.html#media=14743 elävää kuvaa 2 kk myöhemmin järjestetystä näytöksestä Kaivopuiston rannassa. Ensimmäinen esiintyvä kone on siinä OH-PXA eli PIK-10 Paukkulauta, arvatenkin Ville "Ville Vaan" Svahnin ohjaamana. Sokolia ja Praga Babyä tällä rainalla ei sen sijaan näy.

 

Sen sijaan samasta näytöksestä kuvatussa Finlandia-katsaus 145:ssä http://www.elonet.fi/fi/elokuva/139597 kohdasta 4:17 eteenpäin on muuta kalustoa enemmän. Nopeuskilpailussa Smolikin on korvannut ilmavoimien Stigu SZ-15. Myös Mersujen ohilento erosi Kauttuan ohjelmasta.

 

Tarkkasilmäinen huomaa myös, että paikalla on ollut leegio muita pienkoneita ja näin on todennäköisesti ollut myös Kauttualla. Niillä on näytöksen jälkeen lennätetty katsojia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno mainos vaikka vähän ajan patinoima. :thmbup:

 

Kun Niilo Salo lopetti ilma-akrobatiatemppunsa vuoden 1950 lopulla, niin tilalle piti keksiä jotakin uutta. Niin syntyi Raimo Aulion nuoratikkailla voimistelu Smolik-koneen alla. Siihen piti olla oikein lupa Ilmailutoimistolta, ja se piti esittää ensin viranomaisille. Tämä ensimmäinen kerta järjestyi Jämillä Eero Pakarisen kirjan "Lentosirkus Pilvien Huimapäät" mukaan 14.11.1950, kun oli ensin odotettu hyvää säätä. Paikalla oli Ilmailutoimiston lentoliikennetarkastaja Lunnela, mutta ei lehtimiehiä joita ei ollut kutsuttu paikalle. Lunnela vaati Auliolle laskuvarjon ja 300 metrin lentokorkeuden poiketen alkuperäisestä suunnitelmasta. Konetta lensi Ville Svahn. Näytös Smolik-koneella onnistui hienosti, vaikka laskuvarjo meinasi tehdä kiusaa ja Lunnela oli näkemäänsä tyytyväinen. Ensimmäinen varsinainen yleisöesiintyminen oli sitten tämä Kauttuan näytös 28.1.1951. Sopimus Aulion esiintymisestä näytöksissä vahvistettiin 22.2.1951.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu -lehdistä ei löydy juttua Kauttuan näytöksestä, mutta sen sijaan löytyy Raimo Aulion nuoratikaskokeilusta Jämillä 14.11.1950.

 

Ilmailussa 1-1951 kirjoittaa Lintumies samasta tapauksesta kuin Pakarinenkin kirjassaan, Lentosirkus pilvien huimapäät. Joitakin eroavaisuuksia kirjoituksissa on.

 

Lintumiehen kirjoituksessa kerrotaan, että "Pitkin syksyä oltiin puuhailtu Sirkus-Smolikin kimpussa ja touhun tulokseksi Isä-Ville oli rakentanut erinomaiset nuoratikkaat Smolikin uusiksi valjaiksi. Nyt oli se päivä koittanut, jolloin Raimo Aulio kokeilisi niillä uutta lentonäytösnumeroaan. Iltapäivällä kaikki oli valmista ja lentoliikennetarkastaja A. Lunnela paikalla. Ilma oli tinttinen ja pakkastakin pari astetta". Lintumies kertoo itse startanneensa toisella Smolikilla (OH-ILP) mukanaan sievää naisseuraa. Tällä hän tarkoitti  kankaanpääläistä valokuvaajaa, Marjatta Jyllin´iä, joka oli ensimmäistä kertaa elämässään lentämässä, mutta jonka tehtävänä oli valokuvata tuleva tapahtuma (Pakarinen). Sirkus-Smolikia (tod.näk. OH-ILS) ohjasi Isä-Ville eli Ville Svahn. Lintumies: "Kun korkeutta oli 600 m, kiipesi Aulio tapansa mukaisesti siivelle, siitä nopeasti kuin kärppä laskutelineelle ja hetken perästä hän alkoi laskeutua tikkaita alas kuin vanha palosotilas. Aikansa siellä seikkailtuaan hän kiipesi takaisin toosaan ja koneet laskeutuivat kentälle". Laskuvarjosta Aulion selässä ei Ilmailussa mainita, sehän lisää yleisön mielenkiintoa, "uusi ja vetävä numero SIL:n näytöksiin oli syntynyt. Nyt toivotaan suuria yleisömääriä sitä näytöksissä tuijottamaan. Kannattaapa ILMAILUN lukijoitten saapua näytöksiä seuraamaan jo tämän yhden hermoja kutkuttavan numeron johdosta, saati sitten muiden ohjelmanumeroiden johdosta, jotka yhdessä vaativat reippaan 1,5 tunnin elämyksen ilmailun merkeissä", jatkoi Lintumies. Lentonäytöksien nuoratikas-osuudessa ei Aulio pukenut laskuvarjoa päälleen, vaan antoi yleisölle - ja itselleen - lisäjännitystä. Laskuvarjoa ei ainakaan näy valokuvissa, huh huh, mutta kuka oli salaperäinen Lintumies?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/25/2014 at 14.56, Hannu Niemi kirjoitti:

OH-SIL: Bücker Jungmeister

Pilvien Huimapäitä etsiessäni huomasin tämän vanhan postauksen jota ei näköjään ole korjattu. OH-SIL oli Bücker Bü 131B Jungmann.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään