Esa Muikku

Mikä MT Viipurissa?

7 viestiä aiheessa

Bf 109G-6 ja koneen nokka on keltainen myös yläpuolelta, joka käskettiin poistaa 13.6.1944. Takarungossa näyttäisi olevan numerot "41".

 

Jäljelle jää MT-414, joka katosi Suulajärven tienoilla 14.6.1944 ylikersantti Saarnin ohjaamana. Ohjaajasta ei saatu myöhemmin tietoja ainakaan Hyvösen "Kohtalokkaat lennot"-kirjan mukaan, mutta hän on näemmä tehnyt hyvän mahalaskun.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos suht nopeasta (24 min) vastauksesta.  :P

Joka meni pieleen...  :'(

 

Mannisen Pentti lähetti terveisiä, että katsoppa MT-417:n kuvaa (SA-kuva MT-417) ja vertaa nokan suojamaalausta sekä pyöränkeskiön kulumia. Sehän se kone sitten onkin!

 

Kirjallisten arkistolähteiden ja ohjaajan muistelmien mukaan MT-417:n piti olla ihan romuna, vaan eipä ollutkaan! Koneeseen osui Perkjärvellä tähystyspalloa suojannut it 19.6.1944, joka johti ilmeisen onnistuneeseen pakkolaskuun línjojen lähelle.

 

Joku Viipurin-tuntija varmaan osaa kertoa tämän ilmeisen sotasaalisnäyttelyn tarkan paikan?

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjallisten arkistolähteiden ja ohjaajan muistelmien mukaan MT-417:n piti olla ihan romuna, vaan eipä ollutkaan! Koneeseen osui Perkjärvellä tähystyspalloa suojannut it 19.6.1944, joka johti ilmeisen onnistuneeseen pakkolaskuun línjojen lähelle.

 

Kaunis esimerkki siitä, että Joppe on laittanut kirjoihinsa vähän värikynää...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luukkanen putosi tarkasti ottaen Summaan, Summanjärven ja Munasuon väliselle alueelle 19.6.44, noin klo 11. Piikkirykmentti (JR 25) oli ryhmittynyt siihen puolustamaan, peräännyttyään Perkjärveltä edellisenä päivänä ja III/JR 25 komentopaikan viereen Luukkanen rysäytti koneensa, juuri ja juuri pääsi yli rintamalinjan.

 

Tilanne Summasssa oli tuossa vaiheessa erittäin tiukka ja puolenpäivän jälkeen rintama murtuikin ja joukot perääntyivät aika sekavissa oloissa aina Taliin asti. Siinä on ollut niin vähän aikaa että kenelläkään ei ole ollut aikaa tarkemmin ihmetellä mitä koneelle pitäisi tehdä. Luukkanen muistaakseni evakoi koneesta tärkeimmät mittarit ja pääsi jonkun kyydissä Viipurin suuntaan.

 

Koneen romusta putoamispaikalla ei ole ollut mielestäni yhtään kuvaa esillä, ilmeisesti kenelläkään ei ole ollut aikaa kuvailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Luukkasen kaputti on selitetty melko tarkasti hänen kirjassaan hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa, en muista yksityiskohtia muuten kuin että pakkolasku tehtiin metsään suurella nopeudella, ja siivet irtosivat puihin osuessaan, kuvan kone on hiukan ristiriidassa ko. tilanteeseen, koska vasen siipi näyttää suhteellisen ehjältä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään