Ari Simonen

Lausuntopyyntö PEL M2-70 ja PEL M2-71 muuttamisesta

12 viestiä aiheessa

Trafin sivuille on tullut lausuntopyyntö ultrakevytlentäjän ja ultrakevytlennonopettajan lupakirjamääräysten muuttamisesta. Kautta linjan lentokokemusvaatimukset kasvavat ja  kertauskoululento tulee pakolliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin sivuille on tullut lausuntopyyntö ultrakevytlentäjän ja ultrakevytlennonopettajan lupakirjamääräysten muuttamisesta. Kautta linjan lentokokemusvaatimukset kasvavat ja  kertauskoululento tulee pakolliseksi.

 

Kuulostaa hyvältä. Tätä on kannattanut odottaa.

Kiitokset myös JS:lle.

 

Peter

 

Edit:  http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2532/lausuntopyynto_ilmailumaaraysten_pel_m2-70_ja_pel_m2-71_muuttamisesta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään ihan hyvä asia ultrailmailun turvallisuuden kannalta, mutta silti tavallaan hieman harmittava. Noiden määräysten tultua voimaan aloittelevan lentäjän ei enää kannata hankkia UPL-lupakirjaa, koska se on niin lähellä LAPL(A) -lupakirjaa, joka taas tarjoaa lentäjälle paljon enemmän. UL-lentämisen suosio tulee varmasti heikkenemään, mikä kyllä myös parantaa turvallisuutta yhdessä kertauskoululentojen kanssa. Mielestäni UL-lennonopettajien koulutustason tarkastaminen yhdessä kellukelentämisen vaatimusten tarkastuksen kanssa olisi ehkä jo riittänyt parantamaan turvallisuutta. Vakavat onnettomuudethan sattuivat enimmäkseen kelluke-ultrille. Lisäksi olisi ollut tarpeen koulutusohjelmien muuttaminen siten, että hidaslentoon ja sakkauksiin sekä lentosään arviointiin olisi panostettu entistä enemmän. Nyt tavallaan pyrittiin hyvään lopputulokseen ehkä liian rajulla liikkeellä (lajin kannalta), kun samaan olisi ollut mahdollista päästä kenties kevyemmillä menetelmillä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään ihan hyvä asia ultrailmailun turvallisuuden kannalta, mutta silti tavallaan hieman harmittava. Noiden määräysten tultua voimaan aloittelevan lentäjän ei enää kannata hankkia UPL-lupakirjaa, koska se on niin lähellä LAPL(A) -lupakirjaa, joka taas tarjoaa lentäjälle paljon enemmän. UL-lentämisen suosio tulee varmasti heikkenemään, mikä kyllä myös parantaa turvallisuutta yhdessä kertauskoululentojen kanssa. Mielestäni UL-lennonopettajien koulutustason tarkastaminen yhdessä kellukelentämisen vaatimusten tarkastuksen kanssa olisi ehkä jo riittänyt parantamaan turvallisuutta. Vakavat onnettomuudethan sattuivat enimmäkseen kelluke-ultrille. Lisäksi olisi ollut tarpeen koulutusohjelmien muuttaminen siten, että hidaslentoon ja sakkauksiin sekä lentosään arviointiin olisi panostettu entistä enemmän. Nyt tavallaan pyrittiin hyvään lopputulokseen ehkä liian rajulla liikkeellä (lajin kannalta), kun samaan olisi ollut mahdollista päästä kenties kevyemmillä menetelmillä.   

 

Mielenkiintoinen toteamus tuo onnettomuuksien sattumisesta juuri kellukeultrille.

Millainen näkemys  ultraopettajilla mahtaa olla suunnitteilla olevan URT-koulutuksen purevuudesta suomalaisten ultrakevytkoneiden onnettomuusriskiin?

 

Henkilökohtaisesti en ole ultralentämisen asiantuntija oltuani yhden kerran matkustajana ultakevyessä koneessa. Jonkin verran ilmailun parissa tekemisissä olleena minulle tuottaa kuitenkin ongelmia ymmärtää, miksi suhteellisen vähän vuodessa lentävät harrastelentäjät eivät tarvitsisi jatkuvaa ja systemaattista kertauskoulutusta.

 

Vertailukohteena voisimme ajatella liikennekonetta, josssa koneen nokalla on tyypillisesti useiden tuhansien lehtotuntien kokonaiskokemus.  Joka lisääntyy vuodessa  todennäköisesti > 700 h.  Nämä ammatikseen ja jatkuvasti ympäri vuoden lentävät pilotit osallistuvat systemaattisesti ns. recurrent training-koulutukseen jossa toisaalta opitaan pois "vääristä ja pahoista taipumuksista"  ja kerrataan simulaattorissa pakkotilanteita ja asioita, joilla on merkittävä vaikutus lentoturvallisuuteen.

 

Uusimmassa ILMAILU-lehdessä hastateltiin Sari Harviaa, omistaja-pilottia, jolla on kertynyt toista tuhatta tuntia kokemusta ja joka lentää useimmat lentonsa yksin, ilman että syntyy vuorovaikutusta toisten lentäjien kanssa.  Harvialla on terve asenne siihen, että joka kevät otetaan kertaus-kuuri lennonopettajan kanssa ja opitaan vanhat pahat tavat pois ja vahvistetaan niitä mahdolisesti unohtuneita asioita.  Tämä on oikea asenne.

 

Pointti: 

Myös ultralentäjät tarvitsevat säännöllistä kertausta.

On mielestäni erinomainen parannus aiempaan, että nyt uudella ilmailumääräyksellä velvoitetaan kertauskoulutukseen edes 2 vuoden välein.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa ultrakerhoissa on käytäntönä vuosittainen "kevättarkkari" joten ei tuo siltä osin tuo näille mitään uutta. Enempi tämä uudistus koskettaa kerhoihin kuulumattomia. Ja ne kellukeultra onnettomuudet sattuivat kauheissa ylipainoissa...mitenhän kellukeultraa voisi turvallisesti opettaa lentämään sadan kilon ylipainossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa ultrakerhoissa on käytäntönä vuosittainen "kevättarkkari" joten ei tuo siltä osin tuo näille mitään uutta. Enempi tämä uudistus koskettaa kerhoihin kuulumattomia. Ja ne kellukeultra onnettomuudet sattuivat kauheissa ylipainoissa...mitenhän kellukeultraa voisi turvallisesti opettaa lentämään sadan kilon ylipainossa...

 

Kiitos, niinpä tietysti.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa ultrakerhoissa on käytäntönä vuosittainen "kevättarkkari" joten ei tuo siltä osin tuo näille mitään uutta. Enempi tämä uudistus koskettaa kerhoihin kuulumattomia. Ja ne kellukeultra onnettomuudet sattuivat kauheissa ylipainoissa...mitenhän kellukeultraa voisi turvallisesti opettaa lentämään sadan kilon ylipainossa...

Joo,mutta kun se "kevättarkkari" on vapaaehtoinen >:( ,ainakin muutamissa tuntemissani kerhoissa! Sitten näköjään löytyy näitä "jo osaavia " ultrakuskeja,jotka vain kieltäytyvät tuosta tarkkarista,eikä heitä siihen rauhanomaisen rinnakkaiselon nimissä sitten pakotetakaan! Suht.tuoreita ikäviäkin esimerkkejä löytyy kaputeiksi saakka,tosin korvausvastuuta on näissä tapauksissa sitten onneksi kaadettu sen kuskinkin niskoille,eikä pelkästään kerhon taakaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,mutta kun se "kevättarkkari" on vapaaehtoinen >:( ,ainakin muutamissa tuntemissani kerhoissa! Sitten näköjään löytyy näitä "jo osaavia " ultrakuskeja,jotka vain kieltäytyvät tuosta tarkkarista,eikä heitä siihen rauhanomaisen rinnakkaiselon nimissä sitten pakotetakaan! Suht.tuoreita ikäviäkin esimerkkejä löytyy kaputeiksi saakka,tosin korvausvastuuta on näissä tapauksissa sitten onneksi kaadettu sen kuskinkin niskoille,eikä pelkästään kerhon taakaksi.

 

Muistanko oikein, että kokenut ultralentäjä katsoi ettei kertausvaatimus koskenut häntä, lähti lennolle ja muistaakseni Alavudella menetti koneen hallinnan, tuhoten koneen päreiksi?

 

EL siteeraten: onnettomuus oli hyvin valmisteltu...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko oikein, että kokenut ultralentäjä katsoi ettei kertausvaatimus koskenut häntä, lähti lennolle ja muistaakseni Alavudella menetti koneen hallinnan, tuhoten koneen päreiksi?

 

EL siteeraten: onnettomuus oli hyvin valmisteltu...

Peter

Juurikin näin se valitettavasti meni...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,mutta kun se "kevättarkkari" on vapaaehtoinen >:( ,ainakin muutamissa tuntemissani kerhoissa!

No, ainakin meillä se on pakollinen eikä tuosta ole kukaan koskaan yrttänyt luistella,päinvastoin kaikki kokevat sen hyväksi asiaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mita tuollaiseen kerhotarkkariin/kertauskoululentoon normaalisti kuuluu? Voisiko sen sisaltoa muuttaa siten, etta siita tulisi mielekkaampaa? Onko sille olemassa mitaan ohjelmaa, vai onko se ihan opettajasta kiinni?

 

Noin vertailukohtana. Olen viime kuukausina lentanyt pari vuokra-checkridea jotka ovat olleet ihan hanurista. Ohjelmana lahinna lapilaskujen tekoa ja ainoa mita oikealta jakkaralta kuului oli "tehdaan viela kolme" ilman mitaan varsinaista opastusta/opetusta. Jos nuo kertauskoululennot ovat tallaisia niin ei ihme etta niita ei koeta mielekkaina/tarpeellisina.

 

Toisena aaripaana, kavin juuri lentamassa opettajan kanssa "complex endorsementin" lupakirjaani. Pari tuntia kohtuu intensiivista pakkotilanneharjoittelua, erilaisten kuviteltujen vikatilojen selvittamista jne. Lennot oli pirun haastavia, niiden jalkeen oli aivan pirunmoinen hiki, mutta oli se myos avian sairaan hauskaa kun sai ihan tosissaan keskittya ja panostaa siihen suoritukseen. Tassa myos koki oppivansa jatkuvasti uutta, joka teki touhusta tosi mielekasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mita tuollaiseen kerhotarkkariin/kertauskoululentoon normaalisti kuuluu? Voisiko sen sisaltoa muuttaa siten, etta siita tulisi mielekkaampaa? Onko sille olemassa mitaan ohjelmaa, vai onko se ihan opettajasta kiinni?

Air Pilotilla näyttää olevan tällainen ohjelma:

 

Vuosi vaihtui, muista kevätkertauslento!

 

Ota yhteyttä lennonopettajaan ja sovi kertauslennon ajankohta. Syyskokouksessa 1.11.2012 päätettiin seuraavaa: Lentoturvallisuuden nimissä päätettiin ottaa käyttöön kevätkertauslento, kalenterivuoden ensimmäisenä lentona. Laskutetaan normaalilla tuntihinnalla. Ilman kertauslentoa ei ole oikeutta lentää kerhon koneilla. Kertauslentoja ottavat vastaan Michael Putz, Mika Ruutiainen ja Sami Mäntyharju. Kertaa oppimateriaalia ja koneen lento-ohjekirjaa ennen lentoa. Lento-ohjelma on jokseenkin seuraavanlainen:

 

  • Hidaslento, laipat 0, 90 kmh
  • Sakkaus, suora lento tyhjäkäynnillä
  • Sakkaus osatehoilla
  • Kaartosakkaus vas/oik, 20 ast kallistus
  • Sivuluisut, 100 kmh
  • Läpilasku, laipat 1
  • Läpilasku, laipat 2, ylösveto
  • Maaliinlasku, loppulasku

 

 

Minusta tuo vaikuttaa fiksulta, että on määritelty mitä siinä tehdään!

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään