Pentti Hyvärinen

Lauantaikyssäri

28 viestiä aiheessa

Muistellanpa taas näitä kyssäreitä. Seuraava kysymys on saattanut olla jo joskus Foorumilla, mutta kysyn kuitenkin.

Koska, missä ja kuka teki Suomessa ensimmäisen heittoistuinhypyn?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei tuohon edelliseen kysymykseen näytä tulevan vastauksia, kysyn vähän helpomman.

Onko Suomen ilmavoimilla ollut käytössä yhtään IL-2 konetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyssäri 1). 25.1.1954. Rautjärvellä. Gennadij Mihailovitsh Perezhokin. Kone oli MiG-15 #2779.

 

Kyssäri 2). Ei ole ollut käytössä. (Tunnukseltaan IL-2 kyllä eli I.V.L. A 22.).

 

Sopiihan, että kysyn tässä välissä, missä on sijainnut ensimmäinen HELSINGIN LENTOASEMA? Tuo nimi oli lentoaseman asiakirjalomakkeisiinkin painettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan sieltä niitä vastauksia. Tuo Gennadin tapaus oli ensimmäinen Suomen alueella.

IL-2 oli tietenkin kompakysymys.

Raimo Heikkinen oli "palkilla" siinäkin.

Suomalaisista katapulttikaputeista oli 1. VT-4:n ja VA-2:n yhteentörmäys 29.7.1958 Puuppolassa Jyväskylän lähellä. VT-4:n ohjaaja lt.Halminen hyppäsi ja VA-2 tuli laskuun Luonettiin ohjaajana lt.Tiiro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasin kuitenkin väärin kompakysymykseen. :-[

 

Meritiedustelukone I.V.L. A 22. Hansa tunnukseltaan IL-2, ei koskaan ehtinyt olla käytössä Suomen Ilmavoimissa. Konehan poistettiin käytöstä 27.8.1927, jolloin elettiin vielä Suomen Ilmailuvoimien aikaa. Muutos tuli vasta poiston jälkeen, 11.7.1928. Onneksi tästä erheestä ei ehditty huomauttamaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasin kuitenkin väärin kompakysymykseen. :-[

 

Meritiedustelukone I.V.L. A 22. Hansa tunnukseltaan IL-2, ei koskaan ehtinyt olla käytössä Suomen Ilmavoimissa. Konehan poistettiin käytöstä 27.8.1927, jolloin elettiin vielä Suomen Ilmailuvoimien aikaa. Muutos tuli vasta poiston jälkeen, 11.7.1928. Onneksi tästä erheestä ei ehditty huomauttamaan..

Tarkkaa peliä, mutta se ei ole väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sopiihan, että kysyn tässä välissä, missä on sijainnut ensimmäinen HELSINGIN LENTOASEMA? Tuo nimi oli lentoaseman asiakirjalomakkeisiinkin painettuna.

 

Hermannin lentoasema Vanhankaupunginlahdella. Suomen Ilmailuvoimien Helsingin lentoasema, 1918.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekan vastaus on täysin oikein. Vesilentoaseman kankaiset hangaarit (2) sijaitsivat aika tarkkaan nykyisen Hämeentie 105 (Autoliitto) kohdilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs Keisarillisen Venäjän ilmavoimat majaili Helsingissä - samaisessa Hermannissako, mutta suomenkielinen nimi vasta Helsingin valtauksen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1915 alussa Hermanniin perustettiin Venäjän Itämeren Laivaston IV Ilmailuasema. Suomalaisten haltuun lentoasema päätyi 13.4.1918. Hermannin lentoasema muuttui viralliselta nimeltään Helsingin Lentoasemaksi toukokuun alkupuolella 1918. Joulukuussa toinen hangaareista romahti lumen painosta, vaurioittaen kahta Friedrichshafen-merikonetta. Vuoden 1919 alussa alkoi muutto Santahaminaan parempiin asuintiloihin. Kangashallit purettiin 18.3. annetulla käskyllä. Helsingin kaupunki halusi lentoaseman puiset majoitusparakit hätämajoitusta varten, sillä asuntopula oli ankara. Vasta vuonna 1930 parakit myytiin huutokaupassa, jolloin tontti tyhjeni lopullisesti lentoasemaa muistuttavasta kamasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

THE DAWN PATROL (1938). Kone näyttää Nieuport 28:lta. Osissa Errol Flynn, David Niven...

 

vai onko sittenkään? Jos kyseessä onkin elokuva:

 

THE DAWN PATROL (1930). Kone edelleen näyttää Nieuport 28:lta. Osissa Douglas Fairbanks Jr., Neil Hamilton...

 

Veikkaan jälkimmäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö näissä olla joku aikaraja ennen kuin saa vastata....? Se verran nopeasti tulee tanakkaa tietoa.

Errol Flynn on kuvassa vasemmalla, eli kyseessä on myöhäisempi versio. Suomeksi nimi on Lentoeskaaderin hyökkäys, ja sehän nyt ei oikein anna oikeaa kuvaa sisällöstä: http://www.imdb.com/title/tt0030044/?ref_=nv_sr_2

Kone nimen omaan näyttää Nieuport 28:lta, koska on hyvin samanlainen replika: Garland-Lincoln LF-1, http://en.wikipedia.org/wiki/Garland-Lincoln_LF-1

 

Edit lisäyksenä: Sen verran kuvan tilanteessa on historiallista epätarkkuutta, että leffa kuvaa Royal Flying Corpsia ja sehän ei käyttänyt Nieuport 28:a. Tätä oli kuitenkin käytetty elokuvan ensimmäisen version kuvauksissa, ja sen lentopätkiä hyödynnettiin myöhemmässä elokuvassa. Luonteva valinta oli siis jatkaa samalla, joita lisäksi oli vielä USA:ssa tarjolla muutenkin kuin replikoina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneekö nuo yläsiiven kansallisuustunnuksetkin aivan mielikuvitksen tuotetta kun näyttäisi että niissä olisi keltaiset reunukset.....???

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä väriä, mutta veikkaisin valkoiset. Ne on varmaan laitettu kontrastin vuoksi, että tunnukset ja koneiden kansallisuudet erottuisivat mv-filmissä paremmin. Alkuperäinen filmihän kuvattiin jo 1930 ja silloiset (ja vielä 1938 samoin) filmit kaipasivat apuja värien harmaasävyjen erotteluun. 

 

Tässä näkyy sama reunus runkotunnuksessa vuoden 1930 kuvassa: en.wikipedia.org/wiki/File:The_dawn_patrol.jpg

 

Lieneekö nuo yläsiiven kansallisuustunnuksetkin aivan mielikuvitksen tuotetta kun näyttäisi että niissä olisi keltaiset reunukset.....???

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vielä toinen kuva-arvoitus: Ilmailussa(kin) on kaikenlaisia listoja ensimmäisistä ja viimeisistä. Millähän perusteella alla oleva konetyyppi kuuluisi jälkimmäiseen kategoriaan koko maailmankin mittakaavassa?

 

140305.jpg.2d27e1780ffb650f963dcf116342c2dd.jpg

p>140305.jpg.2484801dcd8db8bcc01cd13d7fc7f3e2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nakajima B6N2A, olisikohan Japanin viimeinen tukialustorpedopommittaja

 

Jep, nyt kysyjä oli huolimaton... :-[ Postaamassani kuvassa on tosiaankin Nakajima B6N2. Koko maailman viimeinen tukialustorpedokone se ei tainnut olla kuitenkaan. Jotain maailman viimeistä B6N:stäkin varmaan löytyy, mutta jos unohdetaan sen niin tämä kuva palauttaa kysymykseni voimaan:

 

140305b.jpg.a455c2e8a2fdd6edafa4516292ba5e34.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos konetyyppi on Nakajima C6N Saiun? niin silloin voidaan katsoa tämän konetyypin päättäneen pitkään ympäri maailmaa jatkuneiden ilmavoittojen sarjan. Wikin mukaan viimeinen pudotus toisessa maailmansodassa tehtiin 5 minuuttia ennen sodan loppumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään