Petri Aukia

Flightradar24 antaa ilmaisen ADS-B-vastaanottimen

49 viestiä aiheessa

Näyttää siltä, että Flightradar24 -palvelu etsii pohjois-Suomesta ilmaisesta ADS-B-vastaanottimesta kiinnostuneita. Kiikarissa ainakin seuraavien alueiden käyttäjät:

- Ivalo, Finland

- Kittila, Finland

- Rovanemi, Finland

- Kuusamo, Finland

- Kemi, Finland

- Oulu, Finland

- Kajaani, Finland

 

http://www.flightradar24.com/free-ads-b-equipment

 

Ennen vastaanottimen tilaamista kannattaa huomata, että vastaanotetun ADS-B -tiedon edelleensiirto Internetin kautta on vastoin voimassa olevaa Suomen radiolakia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen vastaanottimen tilaamista kannattaa huomata, että vastaanotetun ADS-B -tiedon edelleensiirto Internetin kautta on vastoin voimassa olevaa Suomen radiolakia.

Laittaisitko kyseisen pykälän tähän, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen vastaanottimen tilaamista kannattaa huomata, että vastaanotetun ADS-B -tiedon edelleensiirto Internetin kautta on vastoin voimassa olevaa Suomen radiolakia.

Eikä pelkästään siirto vaan myös vastaanotto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka lakitekstin ahdas tulkinta näyttäisikin kieltävän FR24-tiedon edelleenvälittämisen netissä, niin rikkooko Finavia lakia rangaistavalla tavalla, kun se tarjoaa täsmälleen samaa palvelua Helsinki-Vantaan Webtrak-sivulla?

 

http://webtrak.bksv.com/hel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka lakitekstin ahdas tulkinta näyttäisikin kieltävän FR24-tiedon edelleenvälittämisen netissä, niin rikkooko Finavia lakia rangaistavalla tavalla, kun se tarjoaa täsmälleen samaa palvelua Helsinki-Vantaan Webtrak-sivulla?

 

http://webtrak.bksv.com/hel

 

Webtrak saa tietonsa lennonjohdon tietojärjestelmästä, joka ei (vielä) perustu ADS-B:n käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Webtrak saa tietonsa lennonjohdon tietojärjestelmästä, joka ei (vielä) perustu ADS-B:n käyttöön.

 

Sikäli jos se perustuu kuitenkin toisiotutkaan, se perustuu lentokoneen radiolähetteeseen, eikö tranponderin signaali kuulu radiolain piiriin? :) Toisaalta jos minulla olisi kone, jossa olisi ADS-B-lähetin ja transponderi, niin sen lähettämä tieto ei missään nimessä olisi tarkoitettu Finavia Oyj:n käyttöä varten silloin kun lennän ilman lentosuunnitelmaa valvomattomassa ilmatilassa. Vai syyllistynkö kenties itse radiolain rikkomiseen, jos käytän hyväksi Finavia Oyj:n toisiotutkan lähettämää radiosignaalia ja vastaan ko. tutkalle. Millä perusteella minä voin tietää olevani radiosignaalin tarkoitettu vastaanottaja, ei Finavia sitä lähetystä minulle ole osoittanut - yhtä lailla, minä en osoita sitä lähetystä Finavialle, vaikka heidän lähetteensä vuoksi lähetän itsekin radioviestin...

 

Jossain määrin kyse on siis siitä, kenen voidaan katsoa olevan se "tarkoitettu vastaanottaja" ja millä edellytyksellä näin olisi tai ei olis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli jos se perustuu kuitenkin toisiotutkaan, se perustuu lentokoneen radiolähetteeseen, eikö tranponderin signaali kuulu radiolain piiriin? :) Toisaalta jos minulla olisi kone, jossa olisi ADS-B-lähetin ja transponderi, niin sen lähettämä tieto ei missään nimessä olisi tarkoitettu Finavia Oyj:n käyttöä varten silloin kun lennän ilman lentosuunnitelmaa valvomattomassa ilmatilassa. Vai syyllistynkö kenties itse radiolain rikkomiseen, jos käytän hyväksi Finavia Oyj:n toisiotutkan lähettämää radiosignaalia ja vastaan ko. tutkalle. Millä perusteella minä voin tietää olevani radiosignaalin tarkoitettu vastaanottaja, ei Finavia sitä lähetystä minulle ole osoittanut - yhtä lailla, minä en osoita sitä lähetystä Finavialle, vaikka heidän lähetteensä vuoksi lähetän itsekin radioviestin...

 

Jossain määrin kyse on siis siitä, kenen voidaan katsoa olevan se "tarkoitettu vastaanottaja" ja millä edellytyksellä näin olisi tai ei olis.

 

Finavia on varmasti transponderin signaalille yksi tarkoitettu vastaanottaja. Heillä on oikeus toimia laillisesti vastaanotetun signaalin kanssa kuten haluavat.

 

WebTrak herätti runsaasti pohdintoja jo ennen syntymäänsä. Tässä kohdin juridiikka on selvitetty.

 

Aiheetta enempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo B tule sanasta Broadcast ...?

 

Eli kelleköhän tuo nyt sitten on tarkoitettu.

 

- kalle

 

Tässä tapauksessa Broadcast tarkoittaa sitä, että ilma-alus lähettää oma-aloitteisesti eikä vastauksena maa-aseman kyselyyn. Se ei muuta radioliikennettä yleisradiotoiminnan tapaiseksi radiolain tarkoittamaksi kaikille lähetetyksi viestinnäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa Broadcast tarkoittaa sitä, että ilma-alus lähettää oma-aloitteisesti eikä vastauksena maa-aseman kyselyyn. Se ei muuta radioliikennettä yleisradiotoiminnan tapaiseksi radiolain tarkoittamaksi kaikille lähetetyksi viestinnäksi.

 

Missä on lista niistä tahoista, joille tuo broadcast on suunnattu?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä ei nyt ihan yleisradiota, mutta ei tätä lähetystä ole myöskään suunnattu tietylle yksittäiselle vastaanottajalle.  Esimerkiksi tietoa voidaan käyttää ja käytetään koneen ympärillä olevan liikennekuvan muodostamiseen kun koneessa on sopivat vermeet käytössä.  Olisi mielenkiintoista nähdä se oikeuden päätös perusteluineen jossa tämän datan vastaanottamisesta joku tilille laitettaisiin.   

 

ADS-B dataa voi muuten vastaanottaa nykyään erittäin edullisin laittein. Lisää aiheesta löytyy mm täältä:

Näillä pääsee hyvin homman alkuun:

http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/

 

http://sdrsharp.com

 

http://www.rtl-sdr.com/adsb-aircraft-radar-with-rtl-sdr/

 

Ja pulikat voi hankkia  ebay:stä:...

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR7.TRC1.A0.H0.XRTL2832U%2BR820T&_nkw=RTL2832U%2BR820T&_sacat=0&_from=R40

 

sitten vain antennin askarteluun

 

http://www.balarad.net/

 

ja johan rupeaa näkymään.  Samalla pulikalla voi muuten kuunnella varsin hyvin esim ilmailutaajuuksia (joita ei kai myöskään saisi ainakaan jakaa)

 

 

Ja mitä tulee tuohon Finavian julkaisemaan viivästettyyn kuvaan, niin kyllä siinä mielestäni ollaan vähintään yhtä heikoilla jäillä, sillä kuvahan perustuu tutkavastausten lisäksi mm. lentosuunnitelmien pohjalta syntyvään tietoon. Yksityisyydensuoja on vähintäänkin vähän uhattuna, kun siellä myös yleisilmailukoneiden toiminta näkyy rekisterinumerolla höystettynä.  Tämä olisi vähän sama kun jos esim Destia julkaisisi valitsemiltaan tie-osuuksilta ohi ajaneiden autojen nopeuksia, reittejä ja rekisterinumeroita vaikkapa kameratietoihin perustuen...

 

Hauska palvelu sinällään

 

Kalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on varmasti transponderin signaalille yksi tarkoitettu vastaanottaja. Heillä on oikeus toimia laillisesti vastaanotetun signaalin kanssa kuten haluavat.

 

WebTrak herätti runsaasti pohdintoja jo ennen syntymäänsä. Tässä kohdin juridiikka on selvitetty.

 

Millä perusteella Finavia on, vieläpä varmasti, tarkoitettu vastaanottaja transponderin signaalille, jos joku muu ei kuitenkaan sitä sitten ole? Jos transponderini vastaa armeijan tutkan lähettämään kutsuun, mutta Finavian MLAT poimii signaalin ja lennonjohtaja hyväksikäyttää sitä tietoa...?

 

No, oletetaan, että Finavia on varmasti yksi signaalille tarkoitettu vastaanottaja. Kalle tuossa viittasikin jo TCAS:iin, onko toinen ilma-alus varmasti tarkoitettu vastaanottaja transponderin signaalille? TCAS-väistöhän ei saa tehdä (käyttää hyväksi oikeudettomasti vastaanotettua lähetystä), jos toinen ilma-alus/sen henkilöstö ei ole tarkoitettu vastaanottaja. Sama pätee myös puheradioon, eli jos lennonjohtoelin selvästi osoittaa viestin tietylle ilma-alukselle (oskar delta kilo, helsinki radar...), saavatko muut ilma-alukset käyttää tietoa hyväkseen ja havaita esimerkiksi ristiriidan oman ja toisen ilma-aluksen selvityksen välillä? Ilmeisesti näin saa tehdä, näin ainakin opettivat kurssilla toimimaan.

 

Herää sitten vain kysymys, millä perusteella jokin muu vastaanottaja signaalille olisi selkeästi tarkoittamaton vastaanottaja, ja minkä vuoksi tällä ei olisi oikeuta välittää tietoa eteenpäin?

 

WebTrakiin liittyen, siinä esitetään henkilötietolain mukaisia henkilötietoja (rekisteritunnus, silloin, kun tunnus on yhdistettävissä luonnolliseen henkilöön), joiden käsittelyyn tarvitaan ko. henkilön lupa. Millä perusteella Finavia kuvittelee saavansa julkaista moisia tietoja? Oikeuskäytäntöä voi olla vaikea tietysti löytää, mutta tietosuojavaltuutettu on puuttunut vastaaviin rekisteritunnuksiin ja niiden käyttöön siinä tilanteessa, jossa tunnukset oli kiinnitetty nelipyöräisiin ajoneuvoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihe kosketti tuon luvallisuuden osalta ja vaikka lakia-asiaa j aeri tulkintoja onkin näköjään sivuttu muissakin säikeissä niin pyysin erästä tulkintaa Viestintävirastosta näin:

 

Onko ADS-B -lähetteen vastaanotto laillista?

Tarkemmin: 
Voidaanko ADS-B lähetteen (1090Mhz) ymmärtää olevan "Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista luku 5, 37 §":n erityisen 
kohdan "sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi" -mukaista lähetettä ja siten laillista 
vastaanottaa ja purkaa ilman lupaa?

Onko puretun ko. lähetteen ja/tai siitä johdetun tiedon välittäminen tietääksenne tulkittava rikokseksi?

Suorana tapauksena: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108810.0.html ja 
http://www.flightradar24.com/free-ads-b-equipment 

Pyydän palautetta puhelimitse tai sähköpostitse. Parhain terveisin, Jyrki Pesonen, *puhelin*

 

Jahka/kun/jos vastaus tulee, releoin sen tänne (vaikka se olisikin kiellettyä  ;D)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän voi ennakoiden vastata että kielto tulee varmasti. Niin kauan kun viranomainen ei ole joutunut ottamaan kantaa asiaan oli se jossain harmaalla alueella, viranomaista ei edes kiinnostanut koko asia koska siitä ei ollut haittaa kenellekään.

 

Mutta kun asiaa mennään ehdoin tahdoin kyselemään antaa viranomainen mitä todennäköisimmin varmuuden vuoksi negatiivisen vastauksen ja siinä sitten meillä on kielteinen päätös oikein paperilla. Pa*kakasaa ei kannattaisi tonkia turhaan ettei se haisisi vaan enemmän. Kaikki ei näytä tätä tajuavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ADB-S ei varmaan voida tulkita yleisradiolähetykseksi, mutta se on satavarmasti tarkoitettu kaikkien asemien vastaanotettavaksi. Näin ollen se on julkinen lähetys.

 

Radiolaki 37 §

 

”Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä: …. eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi.”

 

Ficoran edellinen kannanotto tässä:

 

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9728088

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt tuli vastaus Ficoralta tähän:

 

Aihe kosketti tuon luvallisuuden osalta ja vaikka lakia-asiaa j aeri tulkintoja onkin näköjään sivuttu muissakin säikeissä niin pyysin erästä tulkintaa Viestintävirastosta näin:

 

Onko ADS-B -lähetteen vastaanotto laillista?

Tarkemmin: 
Voidaanko ADS-B lähetteen (1090Mhz) ymmärtää olevan "Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista luku 5, 37 §":n erityisen 
kohdan "sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi" -mukaista lähetettä ja siten laillista 
vastaanottaa ja purkaa ilman lupaa?

Onko puretun ko. lähetteen ja/tai siitä johdetun tiedon välittäminen tietääksenne tulkittava rikokseksi?

Suorana tapauksena: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108810.0.html ja 
http://www.flightradar24.com/free-ads-b-equipment 

Pyydän palautetta puhelimitse tai sähköpostitse. Parhain terveisin, Jyrki Pesonen, *puhelin*

 

Jahka/kun/jos vastaus tulee, releoin sen tänne (vaikka se olisikin kiellettyä  ;D)

 

 

Johtava asiantuntija Pertti Suortti muotoilee sen selkeästi:

Hei,

ADS-B-lähetteet ovat ilmailuradioviestintää. Ne eivät ole 
radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 3 momentissa 
tarkoitettua radioviestintää, joka on yleiseseti vastaan otettavaksi 
tarkoitettua. Kyseessä on luottamuksellinen radioviestintä, jonka 
ilmaiseminen ja hyväksi käyttäminen on saman pykälän 2 momementin 
mukaisesti kiellettyä. Rangaistus 2 momentissa säädetyn 
vaitiolovelvollisuuden rikkomiseta on säädetty rikoslain 38 luvun 2 §:n 
2 momentissa (salassapitorikkomus, sakko).

Pahoittelen vastauksen viivästymistä!

terveisin
Pertti Suortti
Johtava asiantuntija
Taajuushallinto
Viestintävirasto
Puhelin 0295 390 436
Sähköposti pertti.suortti@viestintavirasto.fi

 

Seiskääpä nyt korjattuina tai hakekaa käytännön tulkinta oikeusteitse. Minun taloni katolla seisova antenni ei vastedeskään vastaanota ADS-B -lähetteitä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seiskääpä nyt korjattuina tai hakekaa käytännön tulkinta oikeusteitse. Minun taloni katolla seisova antenni ei vastedeskään vastaanota ADS-B -lähetteitä.  ;D

 

Eli tuon mukaan kohta FR24:n tulee aukko maamme kohdalle. Jos porukka alkaa lopettelamaan ADS-B vastaanoton...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään