Mika Laakso

Junkers Ju86

6 viestiä aiheessa

Surffailin erään keski-eurooppalaisen pienoismallikaupan sivuilla, hakusanana "finnish". Sieltä löytyi muutossarja 1/72  Ju86-koneelle Finnish AF! Moottorit, potkurit ja SUOMI-TUNNUKSET (JR-11, JR-14)! KoraModels KC7262.  En ole ennemmin törmännyt Ju86:een, ainakaan Suomen Ilmavoimien historiassa. Oliko näitä koneita jossain vaiheessa tarkoitus hankkia. Vai onko tämä taas niitä "What if"-osastoa? Faktaa pöytään, jos joku tietää???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä koskaan meidän ilmavoimillamme ollut. Spekulaatioita kylläkin 1930-luvulla, kun sopivia pommikonetyyppejä etsittiin. Ruotsissahan tyyppi oli käytössä. Asiasta on ollut keskustelua täällä foorumilla aiemmin:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,95751.msg1213796.html#msg1213796

 

Noista Ju 86 -pienoismalleista on juttua taasen täällä:

 

http://www.pienoismallit.net/keskustelut/9393_koran-muunnossarjat-suomalaiselle-ju-86-lle/?v=1

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo JU 86 spekulaatiot liittyy ruotsalaisvapaaehtoisten F19 puljaan kuten Carl-Fredrik Geust tuossa toteaa:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,95751.msg1214420.html#msg1214420

Oli päivästä parista kiinni etteivät koneet ehtineet Suomeen ennen Talvisodan päättymistä ja myös allaolevassa kirjassa on tämän innoittamana väripiirros koneesta suomalaistunnuksin

http://www.ebook3000.com/Gloster-Gladiatoramp--Hawker-Hart--In-Combat-with-Swedish-Voluntary-Wing-F19--Finland-1940_109016.html

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Falkin F 19- kronikan sivulla 155 on kerrottu tästä Calle Geustin ja Markun mainitsemasta majuri Beckhammarin esityksestä lähettää osasto Ruotsin ilmavoimien B3 -pommikoneita (=Ju 86) avuksi. Koneet liitettäisiin F 19- rykmenttiin. Veitsiluotoon aurattiin sitä varten kaksi 30 m leveää ja 1000 metriä pitkää jäärataa ja pommituskohteet oli valmiiksi esitetty. Junkers- koneet oli aiottu lentää Västeråsista  F1- lennostosta. Valmistelut koneiden lähtöä varten ehdittiin aloittaa ja jopa yksi  B 3-laivue harjoitteli Kiirunassa. Todennäköisesti kirjan sivulla 154 oleva kuva esittää juuri yhtä konetta (tunnus 1 14) Kiirunassa vaaramaisemissa. Mutta sota loppui ja valmistelut keskeytettiin.

 

Nuo Koran esittämät tunnukset "JR-11 ja JR-14", jotka viittaavat Suomen ilmavoimien koneissa olevaan merkintätapaan, ovat ristiriidassa siihen miten F 19- laivueen Gladiator- ja Hart- koneet oli Suomessa merkitty. Niissä oli hakaristit mutta koneissa oli ruotsalaisten omat laivuemerkinnät poiketen suomalaisista. Tuntuukin siltä, että tämä "JR-merkintä" on "hatusta heitetty", ja tuskin tuollaisia merkintöjä olisi koneisiin maalattu, hakaristit kylläkin.

 

Pienoismallivalmistaja on siis saattanut saada idean tästä toteutumattomasta episodista, mutta sekoittanut täysin "puurot ja vellit".

 

ps. Markku, onko tuon mainitsemasi kirjankin Ju 86- väripiirroksen tunnus JR-jotakin?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps. Markku, onko tuon mainitsemasi kirjankin Ju 86- väripiirroksen tunnus JR-jotakin?

Jukka

Otsikolla "Could have been" on väripiirros Ju 86K:ta (ja Fiat CR 42:ta) hakaristitunnuksin ja Junkersin sivuperäsimessä sininen "P" eikä muita tunnuksia. Väritys tyyliä F 19.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikolla "Could have been" on väripiirros Ju 86K:ta (ja Fiat CR 42:ta) hakaristitunnuksin ja Junkersin sivuperäsimessä sininen "P" eikä muita tunnuksia. Väritys tyyliä F 19.

Markku

 

Asia selvä, kiitos, tämäkin täsmensi asiaa. Eli pienoismallivalmistaja Kora on keksinyt JR-tunnukset.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään