Andrei Verikov

Nousut ja laskut

3 viestiä aiheessa

Näin umpi maallikkona lentomatkustajana heräsi pari kysymystä sekä koneen lähdöstä, että laskeutumisesta.

Välillä kone odottaa kietotien päässä lähtölupaa ja välillä taas heti kääntymisen myötä löydään tehot täysille heti kääntyessä ja siitä sukkana noustaan ilmaan. Eli saadaanko siinä jo aiemmin lupa lähteä ennen kuin kuin kone on kiitotien päässä, vai mistä se johtuu? Ja lisäkysymyksenä; onko sinne kiitotien päähän rullatessa jokin tietty nopeusrajoitus?

Ja sitten taas laskeutuessa, niin välillä jarrutetaan aika rajustikin, että voidaan kääntyä kiitoradalta pois tietystä "risteyksestä". Johtuuko se vain ajan säästämisestä vai mistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtölupa kysytään lennonjohdolta aina ennen kiitotielle siirtymistä. Yleensä lähtölupaa joutuu hetken odottelemaan siellä odotuspaikalla ja joskus lennonjohto antaa luvan siirtyä esim. laskeutuvan koneen jälkeen kiitotielle odottamaan, jolloin kone on täysin lähtövalmiina ja odottelee vain sen edellisen koneen siirtymistä alta pois. Joskus taas lähtölupa tulee suoraan siitä odotuspaikalta, jolloin kone siirtyy kiitotielle ja suorittaa lentoonlähdön. Riippuu siis ihan täysin muusta liikenteestä yleensä. Sitten kun siellä on esim. saapuvia tulossa aika pian niin lennonjohto saattaa kysäistä onko kone valmis välittömään lentoonlähtöön ja mikäli on, niin sitten sitä lähdetään aika reippaastikin liikkeelle kun tiedetään että seuraava kone on jo kohta tulossa.

 

Laskussa sitten se käytettävä risteys riippuu konetyypistä, liikennetilanteesta, siitä mihin kone on matkalla ja vaikka mistä. Joskus säästyy aika huomattavilta rullausmatkoilta kun jarruttaa vähän tiukemmin ja menee sopivasta risteyksestä ulos, joskus lennonjohto koittaa hoputtaa ja joskus sieltäkin kerrotaan että mistä pitäisi tulla ulos. Jos se käyttökelpoisin risteys on vaikka ihan toisessa päässä kiitorataa ja liikennetilanne sallii "kuhnailun" kiitoradalla, niin tietysti kannattaa sitten säästellä jarruja ja rullailla ihan vauhdikkaasti sinne päätyyn asti.

 

Nää on ihan pikkukoneen puikoista opittua ja todettua, mutta kyllä se kutakuinkin samalla tavalla toimii isommillakin kentillä ja isommilla siivekkäillä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki Vantaalla lentäjät harvoin kysyvät lupaa lentoonlähtöön. Normaalisti lennonjohto antaa lentokoneelle luvan lentoonlähtöön. Mikäli lupa saadaan ennenkuin lentokone on täysin siirtynyt kiitotielle tai ei ole ehtinyt pysähtyä kiitotielle ennen luvan saantia, voidaan suorittaa niin sanottu rolling takeoff. Sää tai kiitotie olosuhteet voivat kuitenkin rajoittaa tällaisen rolling takeoffin suorittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään