Romanos Pyrrö

Lentokorkeudesta laskeutumisvaiheessa

15 viestiä aiheessa

Äsken Söulista tullut AY42 (?) lensi Vuosaaren ja Rastilan yli melkein kattoja hipoen. Olen kuusi vuotta täällä asunut enkä koskaan ole nähnyt liikennekoneen noin matalalla meidän yli lentävän. Onko tässä jotakin poikkeuksellista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoo vaan siitä, että 33:lle tehdään liian vähän laskuja jos ei kuudessa vuodessa ole Vuosaaressa konetta näykynyt matalalla.

 

Oli muuten FIN56. 42 meni 22L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista. Kyllähän tästä koko ajan koneita yli menee, mutta ovat vielä melkoisen korkealla. Vaan tuon kun näin, niin tuntui ihan kuin olisi laskeutumassa Itäkeskukseen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannehan on muuttunut dramaattisesti viime vuosina. 33 on hyvin harvoin käytössä laskeville, joten mereltä itä-Helsingin saapuvat koneet ovat yleensä vielä korkealla. Viime vuosikymmenellä Puotilassa asustellessa sai vielä useinkin katsella parvekkeelta liki päältä suihkineita koneita, joiden rekkarin saattoi lukea siiven alta. Eivät ne nyt ihan kattoja hipoen kuitenkaan tulleet, mutta suht matalissa silti normitilanteeseen verraten. 33:n ollessa käytössä asian kyllä huomaa pinnistelemättä. Minullekin kävi tänä aamuna niin, että näin ekan kerran laajarunkokoneen 33:n finaalissa vuosikausiin. Tai parikin niitä hahmotin töihin tullessani, mutta nykkiläinen paahtoi juuri yli Koivuhaan kattojen, kun olin ryhmittymässä Tuusulanväylältä Ilmakehälle. Se oli ihan kelpo näky.

 

-A-

 

(I. Mannikaisen histallipallosta kykenee varmaan hahmottamaan jokaisen yksittäisen 33:lle tapahtuneen laskun viime vuosikymmenen aikana, mutta yllä kirjoitettu kuitenkin ihan silleen fiilispohjalta :D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

(I. Mannikaisen histallipallosta kykenee varmaan hahmottamaan jokaisen yksittäisen 33:lle tapahtuneen laskun viime vuosikymmenen aikana, mutta yllä kirjoitettu kuitenkin ihan silleen fiilispohjalta :D )

 

:laugh: No ei ihan, näköyhteys finaaliin on menetetty, joten ei enää olohuonekirjanpito pidä paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö viime päivien melko reippaat ja puuskittaiset tuulet lännen-luoteen suunnasta vaikuttaneet siihen että 33 on ollut käytössä Hki-Vantaan laskeutuville. Kyllähän ne isot koneet kestävät aika paljon sivutuultakin, mutta 33 taisi olla ainakin alkuviikosta aika tarkasti tuulen suunnassa.

 

Kävin itse eilen lentämässä Malmilta. Hki-Vantaalla oli 33 käytössä laskeutuville ja erään laajarungon suhahtaessa yli varsin matalalla opin, että Malmin korkeusrajoitus 700 ft on syytä ottaa vakavasti. 

 

Tuuli oli eilen heikentynyt mutta edelleen länsisuunnasta. Malmilla oli vaihteeksi käytössä kiitotie 27.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman "olohuone" kirjanpidon mukaan viimeisen noin 3 viikon aikan on 33 useinkin iltapäivällä käytössä. Olen bongannut useammankin kaukoidänbussin laskussa.

 

Nimimerkki: tarkkailupiste Suutarila.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nätisti on tällä viikolla tullut koneita aamulla myötävaloon 33:löe. Eipä ainakaan valittamista, kun heti aamusta koiran kanssa lenkillä saa myös spottailua harrastettua. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla on tosiaan upper limit 700ft jos 33 on käytössä.. Paljonko noilla isoilla jeteillä on about korkeutta Malmin yläpuolella?

Lieneiskö 1300-1400ft nopeasti vilaistuna kartasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli koreat tuulet Malmilla, EFHK33 käytössä ja puuskat 280@35. EFHF yläraja 700 ja erillinen "please be careful with upper limit" tornilta :)

 

Toivottavasti hra. Laitisen Archer pääsi kotiin Tallinnasta, lähtivät melkoiseen tuuleen kun tultiin laskuun sinne! Toivotimme turvalliset lennot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänks.. eipä tullut mieleen tuolta vilkasta osviittaa =)

Juuh.. Kyllähän siellä varmaan saatetaan lentää vorria tai visuaalia myös mutta liuku lienee osimoilleen noin  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh.. Kyllähän siellä varmaan saatetaan lentää vorria tai visuaalia myös mutta liuku lienee osimoilleen noin  :D

Jep eiköhän ne PAPI-valot ohjaa aika samaan suuntaan jos visuaalissa vaikkapa tullaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään