Tuomas Filppula

Omistatko lentolupakirjan?


75 viestiä aiheessa

No, kun niissä oli pärstäkuva, niin eiväthän ne olisi kaverille käyneet ja olisi kai sellainen toiminta ollut todella kiellettyä muutenkin. Siispä säilytin molemmat ja kävin tietysti uusimassa sitä viimeisintä, tilalle annettua lupakirjaa. Varkaalta takaisinsaatua ei tietenkään ollut mitenkään mitätöity, joten olisi sen voinut jossain lentokonevuokraamossa esittää niin kauan, kuin siihen merkitty medical oli voimassa.

 

Ja niin, unohdin tässä yhteydessä mainita sen, että oli minulla myös ylimääräinen lisälehti lupakirjaan Kanadasta, Tourist Pilot Permit jonka sai tenttimällä viranomaisen luona Torontossa paikalliset ilmailumääräykset ja joka oikeutti lentämään päällikkönä Kanadan rekisterissä olevilla koneilla niin kauan, kun suomalaisen lupakirjan lääkärintarkastus oli voimassa. Se 1 sivun lisälehti oli Kanadan liikenneministerin allekirjoittama ja pikkaisen pienempikokoinen kuin passimuotoisen lupakirjan sivu, jotta se sopi sinne väliin.

Kanadalaiset konevuokraamot edellyttivät ensin muutaman lennon opettajan kanssa, ennenkuin suostuivat vuokraamaan konetta. Tämä ei ollut virallinen vaatimus, vaan vuokraamon oma politiikka.

 

Asiasta vielä kolmanteen, Kanadan VFR-karttojen reunasarakkeeseen oli jo v. 1971 painettu kaikkien vähänkin suurempien kenttien kiitotiekaaviot ja radiojaksot. Sinänsä näppärä apukeino, jota Suomen VFR-kartoissa ei taida olla. Tosin täällähän jaksoilla jne on taipumus muuttua ja kartoista olisi aina otettava uusintapainokset, mikä tulisi kalliiksi suht. vähäisen kysynnän takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asiasta vielä kolmanteen, Kanadan VFR-karttojen reunasarakkeeseen oli jo v. 1971 painettu kaikkien vähänkin suurempien kenttien kiitotiekaaviot ja radiojaksot. Sinänsä näppärä apukeino, jota Suomen VFR-kartoissa ei taida olla. Tosin täällähän jaksoilla jne on taipumus muuttua ja kartoista olisi aina otettava uusintapainokset, mikä tulisi kalliiksi suht. vähäisen kysynnän takia.

 

Höm... et ole nähnyt VFR-karttaa aikoihin? Nykyisessä kartassa on valvomattomienkin kenttien kohdalla jaksot ja valvotuilta löytyvät myös suunnistuslaitteiden tiedot. VFR-holdingien paikat olisivat ihan kivoja nykyisessä kartassa.

 

Itse pidän kentällä suunnistamisessa parempana LDG-karttaa, josta selviää kaikki tarvittavat tiedot ja se on heikentyvälle ulkonäöllekin armollisemassa koossa. Kaiken lisäksi sen LDG-kartan saa nykyisin printattua netistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No totta on, että Helsinki West ja East jne ovat vuodelta 1995. Hyvä, jos jaksot on painettu karttaan. Silloin niitä ei todellakaan ollut, ja mm. NDB-taajuudet kirjoitin karttoihini itse käsin. Mutta entäs ne kiitotiekartat reunamarginaalissa? Niitä ei ilmeisesti (vielä?) löydy.

Palatakseni historiaan, 70-luvulla julkaistiin pientä vihkosta nimeltä "Fly in Finland".

Siitä löytyi silloin kaikki tarvittavat jaksot, koska esim. VFR-Bottlangit eivät kuuluneet kurssimateriaaliin tai sitten niitä ei silloin ollut olemassakaan. Eikä silloin A2-kurssiin kuulunut edes pitkien matkalentojen vaatimusta. Kurssin aikana käytiin kerran Nummelassa ja kerran Kiikalassa. Siinä silloin kaikki, mitä kurssiin kuului.

Vähän vielä itseänikin hirvittää se, että uskalsin heti kurssin jälkeen lähteä peräti ulkomaille Brommaan pelkän VFR-kartan perusteella ilman hajuakaan VOR-majakoista tai ADF:n käytöstä. Siitä seikkailusta, jossa oli useita kömmähdyksiä, taisin kirjoittaa ihan ensimmäisessä postauksessani foorumille. Olikohan se otsikko jotain "Hurjin lentomatkasi"? Ehkä yritän käyttää foorumin searchiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on minullakin sellainen ruskeakantinen vuodelta 1979. Siinä on kyllä jonkun nuoren miehen kuva 8)

 

Näistä muistui mieleeni tapaus, jossa erään tunnetun ilmailusuvun jäsen onnistui 80-luvun puolivälissä saksassa ylittämään rajan sinikantisella B1:llä, siinähän on vaakuna kannessa ja henkilötiedot ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos joku haluaa lukea tarinani siitä surullisenkuuluisasta Bromman lennosta toukokuussa 1970, jonka äsken mainitsin, niin ko. varoittava esimerkki löytyi searchillä:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=19501;start=40

 

ja siellä vastaus #51, ja #54....Vähäsenkö vieläkin nolottaa. :-X

 

Huh, hurjan kuulonen tarina. Mutta monta opetusta tuosta varmaan irtoaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En omista.

Medikaalia en pysty tietystä syystä saamaan :-\:( joten panostan simulaatorilentämiseen ja ajoittain koneen kyydissä olemiseen.

Kyllähän se syö mistä kun pitkäaikainen haave romuttuu täysin...prk!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monella on tallessa vm. 1970 passimallinen lupakirja? Silloinhan se todella oli LUPAKIRJA eikä mikään tietokoneprinttiliuska.

Vaaleanpunainen pahvi vuodelta 1973 No.2803, ja vaaleanruskea vuodelta 1978 No.6593. Nykyään voimassa MGPL/FI, mottipahvi vanheni muutama vuosi sitten tarpeettomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL:ää opiskellaan...töiden ohessa myöhemmin kenties Distance learning ATPL jne.

 

Onko kellään forumilaisella muuten kokemusta (kaverin kautta kuultua tms.) tuosta Distance Learning-opiskelusta? Mulla on himassa ATPL-teoriat ja täytyy sanoa, että muutamat jutut on aika vaikeaselkoisia, kun niitä itse lähtee purkamaan.

 

Kommentoikaa nyt ainakin te 5 ATPL-pahvin / Frozen ATPL-pahvin omaavaa ATPL-teorioiden laajuudesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni punakantinen purjelentäjän lupakirja numero 2614 ja myöntöpäivä 7.11.1972. Leimana on vielä vanha hauska Ilmailulaitoksen siivekäs kantopommi.

 

No niin-no, taisi vuonna 72 olla vielä Ilmailuhallitus ;), Ja joskus sitä ennen joku Yleisten töiden ministeriön ilmailuosasto tai mikä olikaan... ???

Onhan mullakin PPL, MGPL ja vielä FAA:n PPL:kin jossain kaappien kätköissä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on himassa ATPL-teoriat ja täytyy sanoa, että muutamat jutut on aika vaikeaselkoisia, kun niitä itse lähtee purkamaan.

 

Kommentoikaa nyt ainakin te 5 ATPL-pahvin omaavaa ATPL-teorioiden laajuudesta...

 

En ATPL:ää omista, mutta uskaltaudun avaamaan suuni.. :)

 

Omasta mielestäni - normaalin luokkaopetuksen käyneenä, etäopiskelussa jää varmasti asioita pimentoon, koska pelkkää kirjaa yksin tavaamalla ei tosiaan kaikki asiat aukea. Luokassa on sentään asiasta tietävä opettaja kertomassa ja selostamassa, ja asiaa voi kysyä. Onhan noissa etäjutuissakin lyhyt luokkasessio, mutta kuinka moni sitten siellä muistaa kysellä jotain 2 kk sitten luettua juttua? ..ja muutenkin uskoisin että oikean opettajan kanssa oppilas saa vähän muutakin koulutuksesta irti kuin vain pelkän kirjatiedon jolla saat ne vaadittavat tentit läpi. Kun kuitenkaan sen koulutuksen idea ei se kokeiden läpäisy pitäisi olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parhaimman tuloksen antavasta opetusmenetelmästä voi varmasti kiistellä loputtomasti mutta tuohon etä-ATPL-opiskeluun voisi kommentoida sen verran, että... Olin ensimmäisten joukossa täällä suomessa moista harjoittamassa ja ainakin siltä ensimmäiseltä muutaman hengen porukalta laitoksen kokeet menivät selkeästi yleistä keskitasoa paremmin. Tosin homma ei ole mitenkään triviaali ja melko paljon töitä saa tehdä. Tuon ryhmän jäsenillä, jonka menestymisestä laitoksen kokeissa minulla on tietoa, omasi tosin melko vahvan (harraste- ja ammatti-) ilmailutaustan, joka epäilemättä auttoi asiassa.

 

Toisaalta taas mielestäni voisi paljonkin kritisoida JAA:n ATPL-kysymysten laatua ja sitä miten hyvin ne mittaavat kenenkään osaamista... mutta sekin on niin laaja ja vaikea aihe, etten taida tohtia. ;)

 

Minusta tuo etä-teoriapaketti on ihan hyvä keksintö - tosin se ei varmasti sovi ihan kaikille.

 

/Harri

 

PS. Minusta muuten purjelento on edelleen ainoa oikea tapa opetella lentämään.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin-no, taisi vuonna 72 olla vielä Ilmailuhallitus ;), Ja joskus sitä ennen joku Yleisten töiden ministeriön ilmailuosasto tai mikä olikaan... ???

 

Hyvä, kun olit tarkkana, niin tuli virhe huomattua. Leiman teksti on englanninkielinen "National Board of Aviation", jonka hätäpäissäni käänsin väärin. Se tarkoittanee nimenomaan ilmailuhallitusta. Tarkemmin kun selasin niin myöntäjäviraston nimeksi on painettu Liikenneministeriön ilmailuosasto. Kirja näyttäisi olevan painettu vuonna 1971. Esihistoriaa siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, kun olit tarkkana, niin tuli virhe huomattua. Leiman teksti on englanninkielinen "National Board of Aviation", jonka hätäpäissäni käänsin väärin. Se tarkoittanee nimenomaan ilmailuhallitusta. Tarkemmin kun selasin niin myöntäjäviraston nimeksi on painettu Liikenneministeriön ilmailuosasto. Kirja näyttäisi olevan painettu vuonna 1971. Esihistoriaa siis.

 

Nimenomaan. Kulkutautien ja Yleisten Naisten ministerön Ilmailuosasto ja Tie- ja Vesirakennushallituksen lentokenttäosasto yhdentyivät 1972 Ilmailuhallitukseksi. Noh... oikeasti Kulkulaitosten ja Yleisten Töiden ministeriö oli eronnut Liikennemisisteriöksi ja Työvoimaministeriöksi jo 1969.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina alkaa PPL/UPL teoriakurssi Kruunupyyssä. Sinne pitäisi mennä eli kohta olen oppilas. Vähän mietitytää tuo, että onko kovinkin vaikeaa? Onko paljon fysiikan tehtäviä eli pärjääkö lukion parin kurssin fysiikoilla? Mitä muuta teoriakurssi sisältää, ois kiva tietää kun "vähän" jännittää... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli tarkkari, ja läpi meni. :)

 

Eli PPL löytyy, (SEP/NF kelpuutukset)

 

Tosiaan onneksi olkoon!! Toivottavasti joskus mäkin saisin suoritettua PPL:än...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En omista terveydellisistä syistä >:(

Isältä ilmeisesti periyty molemmat, lentohimo ja se syy minkä takia ei saa lentolopakirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään