Sami Puro

Finland International Airshow, 16.8-17.8.2014

58 viestiä aiheessa

https://www.facebook.com/finlandinternationalairshow

 

KOKO PERHEEN ILMAILUTAPAHTUMA MALMIN LENTOASEMALLA, HELSINGISSÄ!

 

Malmin lentoasema, Helsinki

Lauantai 16.8. ja sunnuntai 17.8.2014

 

Valtaisan yleisömenestyksen elokuussa 2009 saavuttanut Helsinki International Airshow –nimellä järjestetty ilmailutapahtuma palaa uudella nimellä, Finland International Airshow, Helsinki-Malmin lentoasemalle viiden vuoden tauon jälkeen elokuussa!

 

Finland International Airshow 2014 -ilmailutapahtuma järjestetään lauantaina 16. elokuuta ja sunnuntaina 17. elokuuta 2014.

 

Kyseessä on koko perheelle tarkoitettu suuri ilmailu- ja viihdetapahtuma!

 

Erilaiset lentonäytökset ovat luonnollisesti Finland International Airshow’n tärkeintä ja näyttävintä antia, mutta poikkeuksellisen paljon nähtävää on myös tapahtuman maanäyttelyssä, jonne kootaan jännittävä ja monipuolinen kokoelma lentokoneita, helikoptereita ja muita ilmailuun liittyviä jännittäviä koneita ja laitteita, simulaattoreita ja tuulitunneleita. Perheen pienimmille hupia ja ajanvietettä Malmilla tarjoaa mm. Tivoli Sariola.

 

Finland International Airshow’n kansainvälinen tarjonta on huikea!

 

Mukana on mm. Suomessa ensi kertaa esiintyvä englantilainen Breitling Wingwalkers on hurjapäisistä naisista koostuva siipikävelijäryhmä. Kyseinen ryhmä, AeroSuperBatics, on maailman ainoa ammattimainen siipikävelijämuodostelmaryhmä, jonka jäsenet ovat naisia. Ryhmä on 27 vuoden aikana esiintynyt noin 2 500 ilmailutapahtumassa eri puolilla maailmaa. Kotimaassaan Englannissa Breitling Wingwalkers -ryhmän näytöksissä käy noin 6 miljoonaan brittiä vuosittain.

 

Siipikävelijät sidotaan näyttävän näköisen Boeing Stearman -kaksitasolentokoneen siipiin. Koneen ollessa taivaalla siipikävelijät tekevät henkeä salpaavia akrobaattitemppuja koneen kivutessa hurjiin korkeuksiin, syöksyessä kohti maan pintaa ja lentäessä välillä jopa ylösalaisin. Lentokoneen nopeus on parhaimmillaan 250 kilometriin tunnissa. (http://www.aerosuperbatics.com/ )

 

The Yakovlevs Team on legendaarinen taitolentoryhmä, joka lentää erikoisvalmisteisilla venäläisillä Super Yak 52 ja Yak 50 –koneilla, jotka on suunniteltu nimenomaan taitolentonäytöksiä varten. Kyseessä on neljän, punavalkoisen, yksi- ja kaksipaikkaisen koneen muodostelma, joka 14 vuotta kestäneen uransa aikana on esiintynyt yli 35 miljoonalle katsojalle kymmenessä eri maassa. Kokeneitten Yakovlevs-pilottien joukko koostuu pääosin englantilaisista lentäjistä, mutta joukossa on myös venäläinen ja Uudesta Seelannista kotoisin oleva ilmailukonkari. Lentonäytöksen ykköspilottina, maailman tehokkaimmalla Yak 52 –koneella lentää Jez Hopkinson. (http://www.yakovlevs.com/ )

 

Brittein saarilta tulee myös toinen maailmankuulu taitolentäjäryhmä nimeltä The RV8tors, jonka näytöksen erikoisuuksiin kuuluu lentäminen lähes toinen toisissaan kiinni käsittämättömän suurella nopeudella huipputehokkaiden savukoneitten sylkiessä koneen perästä taivaalle mitä hämmästyttävämpiä geometrisia kuvioita ja jälkiä. Ryhmä on saanut nimensä käyttämänsä taitolentokoneen mukaan: RV-8 on suhteellisen edullinen, ”jokamiehen” 2-paikkainen lentokone, jonka huippunopeus on 230 mailia tunnissa eli noin 370 kilometriä tunnissa. Korkeimmillaan kone lentää 23 000 jalassa eli vajaan 7 kilometrin korkeudella.

(http://www.rv8tors.com/index.html )

 

Ruotsalainen taitolentäjä Daniel Ryfa tunnetaan ilmojen todellisena herhiläisenä. Daniel aloitti jo 14-vuotiaana lentämällä liitokoneita. Myöhemmin hän on hankkinut lupakirjat mm. MD-80 ja B737 –koneitten lentämiseen. Danielin kilpailu-ura taitolentäjänä alkoi vuonna 2005. Hänen saavutuksiinsa kuuluvat niin Ruotsin kuin Pohjoismaidenkin taitolentomestaruus. Daniel Ryfa on opiskellut myös Redbull Airrace Academyssä. Hän lentää ”räätälöidyllä”, venäläisellä Sukhoi-koneella, jonka 9-sylinterisen ja 450 hevosvoimaisen moottorin tehot ovat omaa luokkaansa. Ärhäkän, punakeltaisen lentokoneen huippunopeus on n. 450 kilometriä tunnissa. (http://www.flygshow.se/ )

 

Finland International Airshow:n nähtävyyksiin kuuluu ehdottomasti englantilainen, ensimmäisen maailmansodan aikainen 2-tasohävittäjä The Royal Aircraft Factory S.E.5. Tämä legendaarinen kone oli ominaisuuksiltaan ylivertainen, mutta valitettavasti lähinnä voimansiirtoon liittyvät ongelmat sen käyttämässä Hispano-Suiza –moottorissa aiheuttivat tilanteen, jossa koneita ei saatu valmistettua niin paljon kuin niitä olisi rintamalla tarvittu. S.E.5 teki kuitenkin viholliskoneista selvää jälkeä taistellessaan rinta rinnan yhdessä tunnetun Sopwith Camel –koneen kanssa. (http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Aircraft_Factory_S.E.5 )

 

Kotimaasta tapahtumassa ovat mukana mm. Suomen Rajavartiolaitos, Malmin lentokentän toimijat sekä Suomen parhaimmat taitolentäjät.

 

Finland International Airshow 2014 –tapahtumassa yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua yleisölennätyksiin niin matkustajalentokoneella, helikopterilla kuin kuumailmapallollakin!

 

Lauantaina ja sunnuntaina yleisöä viihdyttävät maamme vetovoimaisimmat ykköstähdet.

 

Vuonna 2009 Malmin ilmailutapahtuman kävijämäärä oli noin 72 000 henkeä. Samaa kävijämäärää odotetaan nytkin, mikä tarkoittaisi sitä, että kyseessä olisi yksi ensi kesän ylivoimaisesti suurimmista yleisötapahtumista!

 

--

 

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että tapahtuman FB-sivut ovat olleet auki jo pari päivää, tosin ilman mitään sisältöä (vain linkki ja otsikkokuva). Sivuilla viitattiin nettiosoitteeseen http://www.fias.fi joka oli jäänyt tapahtumajärjestäjiltä rekisteröimättä (hups!), ja niinpä se poimittiin "parempaan talteen" melko nopeasti (kuitenkin kuulemani mukaan ajatuksella luovuttaa se heti oikeaan käyttöön kun joku sitä ymmärtää pyytää..). Nyt osoite on vaihdettu FB-sivuille. Tosin ei heidän uusi osoite, http://www.finlandairshow.fi/, toimi yhtään sen paremmin toistaiseksi, eli jotain opittavaa näillä ammattilaispromoottoreilla tuntuu olevan. Taisi siis FB-sivut (ja nettilinkki) pulpahtaa julkisuuteen vähän liian aikaisin jonkun innokkaan "toimittajan" toimesta..  ;D

 

(Itse pidän kuitenkin mursujen ilmailunäytöstä mielenkiintoisena ideana .. !)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenkohan nyt aivan puusilmä, vai onko tarkempi tieto jätetty tarkoituksenmukaisesti vähän lähemmäksi tapahtumaa.

Voiko nyt rauhassa ostella tavalliset liput ja sitten paikanpäällä katsotaan ne mahdolliset liput yleisölennätyksille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finland International Airshow 2014 –tapahtumassa yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua yleisölennätyksiin niin matkustajalentokoneella, helikopterilla kuin kuumailmapallollakin!

 

Yllä olevista olis mukava saada lisätietoa ja vähän hintoja. Varsinkin matkustajalentokoneesta...DC-3?

Epäselväksi on myös jääny mitä kaikkea tuohon vip-lippuun sitten oikein kuuluu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finland International Airshow 2014 –tapahtumassa yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua yleisölennätyksiin niin matkustajalentokoneella, helikopterilla kuin kuumailmapallollakin!

 

Yllä olevista olis mukava saada lisätietoa ja vähän hintoja. Varsinkin matkustajalentokoneesta...DC-3?

 

Viimeksi Malmilla v. 2009 pidetyssä isossa näytöksessä yleisöä lennätettiin ATR-matkustajakoneella. En ole kysynyt, joten mitään varmaa tietoa ei ole, mutta kun Flybe on nyt yksi tapahtuman pääsponsoreista, niin oletettavasti Flybe tuo Malmille nimenomaan ATR:n. Johon lippuja voitaneen myydä "koneen ovella".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevista olis mukava saada lisätietoa ja vähän hintoja. Varsinkin matkustajalentokoneesta...

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/flybe_finland_international_airshow_n_paayhteistyokumppaniksi

 

Kuten tuossa lentopostin uutisessa kerrotaan, lennättää Flybe yleisöä ATR:llä noin 20 minuuttia kerrallaan "merellisissä maisemissa".

Liput paikan päältä 30€/henk.

Eli samaan malliin mennään kuin 2009  :)

 

Miikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan mitään osviittaa mille kellonajoille tapahtuma sijoittuu.. Ainoa kellonlyömä jonka onnistuin bongaamaan oli että portit avataan klo 10.

 

EDIT. Esim miten vuonna 2009?

 

Nimim. Työvuorotoiveita rustaileva....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan mitään osviittaa mille kellonajoille tapahtuma sijoittuu.. Ainoa kellonlyömä jonka onnistuin bongaamaan oli että portit avataan klo 10.

 

EDIT. Esim miten vuonna 2009?

 

Nimim. Työvuorotoiveita rustaileva....  ;D

 

Nyt näyttää löytyvän aikataulu, lento-ohjelmaa löytyy klo 11 - 18.30 välillä:

 

http://www.finlandairshow.fi/index.php?id=22

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjeistus pienkoneella paikalle saapuville löytyykö mistään vai kenttä kiinni koko viikonlopun?

SUP:ssa saattaa olla jotain ympäripyöreää ainakin kakkossivulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestäjätaho vastasi: Valitettavasti Malmin lentoaseman vähäisistä lentokoneiden paikoitustiloista johtuen, perjantaista-sunnuntaihin välillä yleisilmailijoiden ei ole mahdollista tulla pienkoneilla Malmin lentoasemalle. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia ja vaivaa. Suosittelemme käyttämään alueen lähikenttiä, joita ovat mm. Hyvinkää ja Nummela.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidanpa mennä katsomaan Hurricanen esityksen jonnekin kentän laitamille, muu näytös jää kyllä väliin, ei vain ole riittävästi ohjelmaa joka kiinnostaisi... Harmi ettei Malmilla saa enää esiintyä suihkareilla, rajoittaa kummasti esiintyjävalikoimaa. Oulun kaltaisesta kattauksesta olisi mieluusti lipun hinnan maksanutkin, mutta joku Vinka on vähän sama kuin mopo-Cessnaa katselisi ::) Muutenkaan nuo siviilikoneet niin kiinnosta (joita Malmilla pääasiassa näyttäisi esiintyvän), ellei ne ole tarpeeksi vanhoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö perustaa oma ketju "en ainakaan aio osallistua koska 19,80 on niin kallis hinta lentonäytöksestä ja sateenvarjo on kielletty ja vääriä lentokoneitakin ja ja ja"?

 

Ihme nillitystä, mutta sitä vartenhan internet on - valita laillisesti. Harvoin muuten tuohon hintaan pääsee Eppuja tai Abreuta kattomaan.

 

Mutta näin se on, joillekin ihmisille kuppi on puoliksi tyhjä, toisille täysin nurin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se minulle varsinaisesti siitä hinnasta ole kiinni, vaan siitä että sillä hinnalla ei ole paljoakaan mielenkiintoista nähtävää... Kyllä siltä tuntuu että jos haluaa päästä näytökseen jossa on koko rahan edestä nähtävää on lähdettävä ulkomaille, muistelen lämmöllä Lappeenrannan ja Tampereen näytöksiä 90-luvulla joissa oli mielenkiintoista kalustoa yllin kyllin, uutta ja vanhaa. Eiköhän tuolla kuitenkin väkeä ole ihan riittävästi ilman minuakin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tuo parikymppiä nyt ihan riistoa ole. Eppujen keikkalippu maksaa nykyään jo enemmän. Kai siellä voisi taas käydä, kun ei ole kuin muutama kilometri matkaa.

Millään täydellä bussilla ei kyllä kiinnosta sinne/takaisin könytä, eikä parin tuhannen euron fillaria kiinnosta jättää mihinkään valvomattomaan pusikkoon, että matka vähän mietityttää.

DC-6 oli komea viimeksi. Se jättää ison aukon. Ei varmaan ollut ihan halpa.

Tuo kuvauskielto vähän hämmentää, sillä ymmärtääkseni Eput eivät ole siitä niin tarkkoja. Ei esimerkiksi Tavastialla mitään kameroita ratsata, siellä kuvaa puoli yleisöä koko ajan avoimesti. Itsekin monta kertaa.

Paras hinta/laatu-ilmailishou oli Joensuussa muistaakseni 1995.

Lippu oli jotain kympin-parin luokkaa, markoissa, ja tarjolla B-26 (vai oliko A-26?), P-51, MiG-21, Hawk, oliko jo Hornetkin, ja muuta.

Se oli ihan one-off. Ei ole showta sen jälkeen kuulunut.

Ei saa esiintyä suihkareilla? Onko Fouga perunut? Fouga nyt ei ole ihan hiljaisimmasta päästä, ainakaan maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras hinta/laatu-ilmailishou oli Joensuussa muistaakseni 1995.

Lippu oli jotain kympin-parin luokkaa, markoissa, ja tarjolla B-26 (vai oliko A-26?), P-51, MiG-21, Hawk, oliko jo Hornetkin, ja muuta.

Se oli ihan one-off. Ei ole showta sen jälkeen kuulunut.

Ei saa esiintyä suihkareilla? Onko Fouga perunut? Fouga nyt ei ole ihan hiljaisimmasta päästä, ainakaan maassa.

 

Olisko lähinnä kiinni nopeuksista, vauhtiahan Fougalla ei kauheasti ole...

 

Piti oikein luntata wikipediasta, mutta ei tunne Joensuun lentonäytöstä...? Lappeenrannassa oli ´95 näytöksessä suurinpiirtein mainitsemasi kattaus, lisäksi vielä pari Spitfireä, Jaguar, Tornado yms. Oli hyvä näytös, mistähän johtuu ettei nykyisissä näytöksissä nähdä moisia kalustomääriä? Yleinen kustannustason nousu...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko lähinnä kiinni nopeuksista, vauhtiahan Fougalla ei kauheasti ole...

 

Piti oikein luntata wikipediasta, mutta ei tunne Joensuun lentonäytöstä...? Lappeenrannassa oli ´95 näytöksessä suurinpiirtein mainitsemasi kattaus, lisäksi vielä pari Spitfireä, Jaguar, Tornado yms. Oli hyvä näytös, mistähän johtuu ettei nykyisissä näytöksissä nähdä moisia kalustomääriä? Yleinen kustannustason nousu...?

 

Joo, siitä näytöksestä ei kyllä löydy netistä juuri mitään, mutta oli se siellä 1995, Onttolassa. Yleisöäkin oli ihan mukavasti, ja keli hyvä.

Asuin silloin siinä lähellä Noljakassa, käytiin kaverin kanssa katsomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein luntata wikipediasta, mutta ei tunne Joensuun lentonäytöstä...? Lappeenrannassa oli ´95 näytöksessä suurinpiirtein mainitsemasi kattaus, lisäksi vielä pari Spitfireä, Jaguar, Tornado yms. Oli hyvä näytös, mistähän johtuu ettei nykyisissä näytöksissä nähdä moisia kalustomääriä? Yleinen kustannustason nousu...?

 

Yleinen taloustilanne luultavasti ja se iskee etenkin ulkomaalaisiin sotilasvieraisiin. Minusta tässä on kuitenkin näkyvissä ihan positiivista kehitystä jos katsoo viime ja tämän vuoden näytöksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö perustaa oma ketju "en ainakaan aio osallistua koska 19,80 on niin kallis hinta lentonäytöksestä ja sateenvarjo on kielletty ja vääriä lentokoneitakin ja ja ja"?

 

Oikeasti näytökseen ei tietenkään pääse 19,80 eurolla. Jos oikein ymmärrän niin Tiketti on niin armollinen, että hintaan lisätään vain kahden euron "palvelu"maksu jos liput ottaa sähköpostitse. Lippupiste napsauttaa 2,5 euron "palvelu"maksun ja lisäksi ainoa toimitustapa lipuille näyttää olevan nouto, josta otetaan 3,5 euron "toimitus"maksu. S-alennuksella lipun saa siis hintaan 25,8 eli alennusta porttihintaan on 20 senttiä. Jos S-etukorttia ei ole esittää niin ennakkolipusta saa pulittaa enemmän kuin portilta ostetusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään edellisestä näytöksestä on opittu sen verran, että kuvaajien keskuudessa suuren suosion saaneet 2m korkeat aidat ovat tehneet paluun.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/malmin_lentonaytoksen_harjoitukset_aurinkoisessa_saassa_ukkonen_uhkasi_illansuussa

 

Yleisön ja lentävien koneiden välissä Malmin seisontatasolla on pari metriä korkea verkkoaita. Ristikko on toki niin iso, että aidan vieressä seisovat saavat objektiivinsa sen läpi. Kauempana olevia se haittaa ikävästi kuvattaessa rullaavia koneita.

 

Oulun Tour de Sky -näyttelyssä selvittiin yleisöystävällisellä vyötärönkorkuisella aidalla. Turvallisuudesta ei voi olla kyse, sillä tapahtumaan osallistui runsasaasti sotilassuihkukoneitakin, joita Malmilla ei nähdä Fougaa lukuunottamatta. On tietysti mahdollista, että Helsingin seudulta matalampaa aitaversiota ei löytynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko esiintymislava saatu kuitenkin tällä kertaa rakennettua jonnekin muualle kuin esiintymislinjan suuntaan?

 

On. Ykköshallin edustalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esiintyjäaikataulussa tapahtuu viime hetken säätöjä, eilen ei ollut mielestäni näin (korjatkaa ihmeessä jos vain puusilmäilen):

 

16.8. Lauantai

11:20 EMB-500 Phenom 100/DA42/SIO

11:30 Skyvan/ Aalto yliopisto

 

17.8 Sunnuntai

11:20 Yakovlevs x 4

 

Elikkäs yakolevit lähteneet lauantailta ilmailuopiston tieltä... Kiva yllätys näin jo liput lauantaille ostaneena kun yakit olisivat nimenomaan olleet se mielekiintoisin ryhmä...  :thmbdn:

 

Lähde: http://www.finlandairshow.fi/index.php?id=55

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestäjätaho vastasi: Valitettavasti Malmin lentoaseman vähäisistä lentokoneiden paikoitustiloista johtuen, perjantaista-sunnuntaihin välillä yleisilmailijoiden ei ole mahdollista tulla pienkoneilla Malmin lentoasemalle. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia ja vaivaa. Suosittelemme käyttämään alueen lähikenttiä, joita ovat mm. Hyvinkää ja Nummela.

 

Hmph. Hyvin näkee kyllä koko tapahtumasta että järjestäjätaholla ei ole mitään tekemistä ilmailun kanssa, vaan takana on vain "yleismies"-promoottori jota kiinnostaa rahanteko yleisöä vetävällä aiheella eikä ilmailu. Taitaa jäädä väliin ainakin itsellä, ei kauheasti motivoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään