Ilkka Kangastalo

Auton pesu

26 viestiä aiheessa

Vanhalla linkunpesuharjalla tullu pestyä kunnes pari viikkoa sitte havahduttiin että vastikään maalattua kampetta varten vois sienenki ostaa ja nyt vedetään sienellä. Ei se harja pahaa tehny ku muisti vaan huuhtoa pskat pois lopuksi. Kuitenki pari kertaa vuodessa ammattilainen pesee ja vahaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttämättömällä ja puhtaalla sienellä.

 

Oikein pahaa tekee kun "rattimiehet" pesupaikoilla pesee niillä paskasilla harjoilla autojen maalipintoja. Harjoilla, joilla on joku aikaisemmin pessyt vaikka rapaset vanteet tai renkaat. Huh huh.

 

Ja toinen tyhmä jotka jaksaa aina ihmetyttää on nämä jotka huuhtelee täyspaskasen auton puutarhaletkulla ja sitten hinkkaa sienellä sen pinnan "puhtaaksi". Ja maalipinta on aivan kamalassa kunnossa näillä pesijöillä.

 

Kolmas ryhmä joka ihmetyttää on nämä jotka pesee auton sienellä tms. ja pesun päätteeksi kippaa ämpäristä sen paskaisen veden siihen auton päälle. Yeah.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oikein pahaa tekee kun "rattimiehet" pesupaikoilla pesee niillä paskasilla harjoilla autojen maalipintoja. Harjoilla, joilla on joku aikaisemmin pessyt vaikka rapaset vanteet tai renkaat. Huh huh.

 

Viimeksi todistin eilen kun Blondi pesi kalliin Baijerilaisen Mutteri Wääntimen keulaa ja kone peltiä mainitsemillasi hajoilla.... Paikka Tammiston TB. Olin juuri tullut pesukadulta ulos ;)

 

T: "Rattimies"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko Teemu, että joku pesi pemaria niillä vehkeillä joilla olisi tarkoitus pestä tuulilasi?  :laugh:

On sitäkin nähty että lähes koko auto vedetään niillä "puhtaaksi".

 

Itse tarkoitin näitä harjoja joita on esim. Kantsun Nesteen TI-hallissa painepesurivarressa. Niillä jotkut pesee maalipintaa tosta noin vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko Teemu, että joku pesi pemaria niillä vehkeillä joilla olisi tarkoitus pestä tuulilasi?  :laugh:

On sitäkin nähty että lähes koko auto vedetään niillä "puhtaaksi".

 

Itse tarkoitin näitä harjoja joita on esim. Kantsun Nesteen TI-hallissa painepesurivarressa. Niillä jotkut pesee maalipintaa tosta noin vaan...

 

Joo niitä noilla kaikki raha mennyt autoon niin pitää noilla tuulilasin pesuvehkeillä pestä auto. Itse pyrin pysymään erossa noista harjoista, onneksi on oma pesupaikka jossa pelit ja vehkeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kun minulla oli aikoinaan semmoinen tummanruskea farmari-Warre, olin siitä hyvin ylpeä ja vahasin sitä vähän väliä Korrekin kiinteällä vahalla. Auto kiilsi kuin naantalin aurinko! Erittäin harvoin pesin sitä vedellä ja pesuaineella, tuskin juuri lainkaan.

Kun se tuli sateella likaiseksi niin rätillä vaan pyyhin liat pois kun auto oli kuivunut! Jos oli paksumpi kerros rapaa niin kostutin hieman rättiä, että lähti paremmin liat irti. Sitten taas kiillotin auton kuivalla rätillä.

:o

Ai, että tuliko naarmuja ja menikö maalipinta piloille? No ei todellakaan mennyt, sitä autovahaa oli siinä aina niin paksut kerrokset, että homma toimi oikein hienosti ja auton "pesu" hoitui hetkessä. Sitten taas jonkinajan päästä vahsin sitä autoa taas lisää, että se kiiltäisi enemmän kuin muiden autot. Kerran jopa suunnittelin lakkaavani maalipinnan kirkaslakalla, että saisin auton kiiltämään vielä enemmän.

;D

 

Warren alkuperäinen maalipinta ei ollut joka paikasta aivan tasainen. Siinä oli hieman semmoista "appelsiinipintaa" siellä täällä. Hion sen silloin monilta osin kiiltävämmäksi hiomatahnalla ja sitten Korrekkia tai Simonezia päälle. En tietenkään suosittele em. kuivapesua kenellekään. Nykyautoissa saattaa olla hieman erilaiset nuo puhdistusrituaalit.

:P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaahan ilmailijat, että esipesu on se tärkein vaihe  ;) Sillä saadaan naarmuja aiheuttava irtolika pinnasta irti. Ketä kiinnostaa enemmän niin: www.pesukinnas.com  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen jo pitkään laiskana miehenä pessyt perheen molemmat autot pikapesussa. 2 vuotta vanhan punaisen etelä-korealaisen auton maalipinta on täynnä pienen pientä naarmua, jonka luultavasti voi häivyttää ainakin osittain kunnon vahauksella. 7 vuotiaan hopean harmaan saksalaisen perheauton maalipinta taasen on moitteettomassa kunnossa, ei paljaalla silmällä näkyvää naarmuuntumista. Voihan se olla että hopean harmaassa värissä ei vain naarmut näy niin selvästi.  Molemmissa autoissa on "en muista minkä niminen" 5 vuoden kestopinnoite.

 

Lähitulevaisuudessa molemmat autot menee vaihtoon, taidan ottaa tulevat autot tylsinä harmaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoltamoiden (likaiset) pesuharjat ovat oiva konsti levittää tuulilasille rasvaa ja muuta likaa. Tuon "pesun" jälkeen sateella lasista näkee vielä huonommin läpi kuin ennen pesua.

 

Maalipinnoille ei riitä pelkkä "taiteen kaikkien sääntöjen" mukaan säännöllisesti tehty pesu. Auringon ultraviolettivalon vaikutus haalistaa ja muuttaa värin ajan kanssa. Siihen auttaa auton säilyttäminen (mahdollisimman) pimeässä tallissa kesät talvet - etenkin ne kesät.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoltamoiden (likaiset) pesuharjat ovat oiva konsti levittää tuulilasille rasvaa ja muuta likaa. Tuon "pesun" jälkeen sateella lasista näkee vielä huonommin läpi kuin ennen pesua.

 

Maalipinnoille ei riitä pelkkä "taiteen kaikkien sääntöjen" mukaan säännöllisesti tehty pesu. Auringon ultraviolettivalon vaikutus haalistaa ja muuttaa värin ajan kanssa. Siihen auttaa auton säilyttäminen (mahdollisimman) pimeässä tallissa kesät talvet - etenkin ne kesät.

 

Pekka

 

 

Minäkin pidän kotona verhot aina kiinni ja valot poissa ettei sohvat haalene. Ulkona kävelen säkkivälineen säkki päällä ettei uudet vaatteeni haalistu. Tai sitten en  :P

 

Vakavammin puhuen, ymmärrän että auto on joillekkin esine jonka pitäisi säilyä siinä kunnossa kun se on tehtaalta ulos rullannut. Se ei saisi kulua, ei sitten yhtään.

Minäkin nuorempana vahasin, puunasin ja putsasin uutta autoamme harva se viikonloppu. Tuli elämän arjessa muutoksia ja aikaa ei enään jäänyt puunaamiseen. Pidän yhä siististä ja kolhuttomasta autosta mutta nyt käyn pesussa melkein aina koneessa. Kesällä auto maalla saa yhden päivän huomiota, jolloin tehdään perusteellinen puunaus. Siinä se. Ja silti auto näyttää puhtaana yhtä nätiltä pihalla kuin silloin ties monenko vahakerroksen jälkeen. Silloin sitä huomasi kaikki jäljet, joita muut eivät varmaan edes huomanneet. Tarkalla silmällä toki aina löytää virheitä mutta minulla tuli vain se vaihe vastaan että halusin vähentää stressiä oman auton suhteen. Sillä ajetaan, se kuluu, jokin päivä se menee paalaimeen. Siistinä se on kivempi mutta kun käytössä ja kilometrien jäljiltä väistämättä joskus tulee jälkiä niin se on vain hyväksyttävä. En säilö autoa seuraavalle omistajalle tai ole ostaessani tehnyt päätöstä että se on oikeasti hankittu henkiseen automuseooni.

Vaihtoautona merkistee yleinen kunto ja siisteys. Kaikista tunneista ja vahakerroksista sekä viikonlopuista ei saa hyvitystä siellä liikkeessäkään. Ehkä se liikkeen autofiksari pääsee nopeammin seuraavan auton kimppuun.

 

Harrasteajoneuvot ym. sitten erikseen. Ja tietyt värit vain vaativat sen huomion uusissakin autoissa. Ja toki (etenkin) meistä miehistä moni antaa autolle sen huomion, huolenpidon ja ajan josta perheen muut jäsenet voivat vain haaveilla  :laugh:  ::)

 

En ole muuten vielä törmännyt pesukoneeseen joka jättää lasit likaisemmaksi kuin ennen pesua. Toki usein levitän koneen kannalta haastavampiin paikkoihin esipesuainetta, onnistunutta pesutulosta helpottamaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

En ole muuten vielä törmännyt pesukoneeseen joka jättää lasit likaisemmaksi kuin ennen pesua. Toki usein levitän koneen kannalta haastavampiin paikkoihin esipesuainetta, onnistunutta pesutulosta helpottamaan.

 

 

Taisit käsittää viestini hieman väärin tai ainakin eri tavalla kuin tarkoitin. En viitsi puuttua kaikkiin, mutta tuossakaan en suinkaan tarkoittanut huoltamoiden pesukoneita vaan niitä tuulilasin pesemiseen ja pyyhkimiseen tarkoitettuja harjoja eli "lianlevityskoneita". En ole myöskään mikään "autoihin hurahtanut", en ole koskaan ollut. Auto on minulle vain välttämätön ajoneuvo, jolla pääsee pisteestä A pisteeseen B tarvittaessa ja jolla voi myös kuljettaa tavaroita, joita ei voi tai on hyvin hankala kuljettaa muuten (siksi aina farkku iät ajat). Hyvin pidetty ja huollettu auto kestää pidempään ja paremmassa kunnossa. En käytä myöskään noita huoltamoiden ym. pesukoneita, vaan pesen auton itse. Se on ihan hyvää hyötyliikuntaa eläkeläiselle.

 

Noin 10 vee vanhan Opelin (ei todellakaan mikään kehuskelun tai ihailun aihe, vai?  ;D) omistaja

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisuuksien mukaan pesen auton itse. En omista pesuria, eikä kerrostalon pihalla lutraamista katsottaisi hyvällä, joten toisinaan joutuu ajamaan pesulaan. Onneksi koulussa on mahdollisuus pestä autoa aina silloin tällöin painepesurilla ja harjalla - nyt aattelin kevään korvalla levitellä joku päivä vielä vahankin pintaan. Koulumatka on soratien varrella joka on aivan karmeassa kunnnossa varsinkin sateilla ja routiessa, joten todella turhauttavaa pestä autoa kun noin 10m ajon jälkeen se on taas kuin auringolta suojautunut sarvikuono. Eikä paljon oikeasti häpeä sille ulkomuodoltaan, onhan kyseesä picasso....

 

Muuten en ole kauheasti viitsinyt nähdä ko. auton kanssa vaivaa kunnen siitä ollenkaan pidä, mutta ei pysty juuri nyt vaihtamaankaan joten sillä mennään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shellin harjokoneessa kun pesee premiumpesun , niin se heittää vahaa ikkunoihin aikarunsaasti ,

jolloin  vesi "pisaroituu" sateella inhasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun on pestävä autoani käsin, koska ainakin noiden kysymieni huoltamoiden pesukoneet ovat liian kapeita. Käsinpesu on sen verran työlästä, että melko harvoin sitä harrastelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäautoni ( kolmekymmentävuotias harrastepeli ) pesen aina samalla kaavalla:

 

1. Esipesu painepullosta tulevalla veden ja laadukkaan esipesuaineen sekoituksella

2. Painepesurihuuhtelu

3. Ämpäriin hyvä seos laadukasta autoshampoota ja varrellinen pehmoharja - pesu ylhäältä alaspäin, vanteet ja helmat viimeiseksi

4. Huolellinen huuhtelu

5. Kuivaus säämiskällä käyttäen hyvälaatuista pikavahaa ( wet wax ) sumutinpullosta. Helppo kuivata ja jättää pinnan johon ei lika tartu niin helposti kiinni

 

Lisäksi kun muistaa vahata auton kerran parissa kuukaudessa kunnolla, ja kunnollisella vahalla, käy pesu kuin tanssi. Ei tarvitse purra hammasta pinttyneen lian kanssa. Kesällä kun on hyönteisiä, jotka tarttuvat maalipintaan ja tuulilasiin, niin esim. Würthin tuotteista löytyy hyvin toimiva "hyönteisirrote" http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=23003 vaikkei saa mainostaa, niin tuo on oikeasti toimiva tuote. Käytän sitä myös lentokoneen otsapintojen putsaukseen hyönteisistä. Suihkutus ja antaa vaikuttaa muutaman minuutin, niin ei tarvitse kuin pyyhkiä pois. Kannattaa huomata, että ko. tuote poistaa myös vahaa, eli pyyhityt paikat kannattaa pyyhkäistä vahalla käytön jälkeen.

 

Voi kuullostaa monimutkaiselta, mutta eipä tuohon sessioon nyt kolmea varttia kauemmin mene - ja ainakin minä tykkään ajella puhtaalla ja kiiltävällä ajoneuvolla, oli se sitten auto taikka lentokone :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesällä kun on hyönteisiä, jotka tarttuvat maalipintaan ja tuulilasiin, niin esim. Würthin tuotteista löytyy hyvin toimiva "hyönteisirrote" http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=23003 vaikkei saa mainostaa, niin tuo on oikeasti toimiva tuote. Käytän sitä myös lentokoneen otsapintojen putsaukseen hyönteisistä. Suihkutus ja antaa vaikuttaa muutaman minuutin, niin ei tarvitse kuin pyyhkiä pois. Kannattaa huomata, että ko. tuote poistaa myös vahaa, eli pyyhityt paikat kannattaa pyyhkäistä vahalla käytön jälkeen.

 

Pesuainetta suihkupulloon, sanomalehti ötöiden päälle ja paperi märäksi suihkuttamalla. Annetaan olla jokunen minuutti ja normi pesu päälle. Ei tarvi erillisiä aineita ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin aletaan vahaa levittämään niin pitää tehdä kunnon pohjat (lue: vahnat vahat, piki yms pskat pois), muuten koko vahaus on yhtä tyhjän kanssa.

 

vajaa 3h pohjatöitä ja kunnon vahaa päälle niin vesi ja peruslika katoaa maalipinnalta ihan itsestään.  ;)

pisarat.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin aletaan vahaa levittämään niin pitää tehdä kunnon pohjat (lue: vahnat vahat, piki yms pskat pois), muuten koko vahaus on yhtä tyhjän kanssa.

 

vajaa 3h pohjatöitä ja kunnon vahaa päälle niin vesi ja peruslika katoaa maalipinnalta ihan itsestään.  ;)

pisarat.jpg

 

Samaa jälkeä saa tunnissa karvakäsiltä parkkihalleista  ;D ootko hidas vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa jälkeä saa tunnissa karvakäsiltä parkkihalleista  ;D ootko hidas vai?

 

Kato, köyhällä ei ole varaa maksaa 75€/kk kun mehmetit ruiskii Korrekin pikavahat pellille :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kato, köyhällä ei ole varaa maksaa 75€/kk kun mehmetit ruiskii Korrekin pikavahat pellille :P

 

Ja sit jos haluaa kunnon vahoja niin menee. Oikeille ammattilaisille eikä noille wanna be yrittäjille ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs vahoja herrat / rouvat  käyttää ? Itse Autoglym on ollut monia vuosia suosikki  ;D

Onkohan ammattilaisten käyttöön tullut parempaa nano-teknologian myötä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sit jos haluaa kunnon vahoja niin menee. Oikeille ammattilaisille eikä noille wanna be yrittäjille ;)

 

Toki jokainen itse arvioi minkä verran haluaa panostaa aikaa, vaivaa ja rahaa saatuihin hyötyhin nähden. Olen huomannut että yhtä hienoja kuvia saa juuri vahatusta autosta, oli siinä korrekit tai kalliimmaat aineet päällä. Tai onhan siinä tietty itse näkevinään suurenkin eron. Semmoiset ne on auton hinkkaajan sielun silmälasit  ;D Allekirjoittaneella ne ovat jo tippuneet pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoglymin resin polishia vetelin pintaan ja vein kiesin talvisäilytykseen. Kaikennäköisiä vahoja on vuosien varrella tullut kokeiltua ja ikäväkseni on todettava, että silmäni ei ole niin harjaantunut, että näkisin onko autoni vahattu satasen Prestan sinettivahalla vai viidentoista euron Autoglymilla tai viitosen Sonaxilla. Erot näiden välillä omalla kohdallani ovat lähinnä työstettävyydessä. Toki on todettava, että tuossa kesällä kun auto kävi ammattimeikkarilla täydessä meikissä, niin olihan se tietenkin erinäköinen kuin ennen sitä. Kolmekymmentävuotiaan maalipinnan elvytys ja saavutetun kiillon ylläpito on tarkkaa hommaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään