Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Jo perinteeksi muodostunut keväinen "lennä vanhoilla räyskillä"-retki suuntautui tänä keväänä ympäri Euroopan. Vasta oli kalsarit kuivuneet Bimanin jäljiltä kun huomasi jälleen istuvansa koneessa. Tarkoitus oli mennä jo foorumillakin hyväksi havaittu "illulla Istanbuliin"-tyyppinen kokonaisratkaisu lisättynä Kuwaitilaisella A310:llä. Alkuperäinen suunnitelma: HEL-OSL-SVO-IST jossa yötä. SAW-FCO-CDG-ARN-HEL. Kuinka ollakaan edellisenä päivänä puhelin soi ja ruudussa näkyi runsaasti outoja numeroita. Hello, this is Aeroflot Oslo calling. I have bad news for you. Ja kuinka ollakaan odotettu Sukhoi-lento OSL-SVO oli peruttu. Aeroflot laittoi sitten parastaan että ilkkariin ehdittäisiin ja näinollen reitiksi tuli HEL-OSL-CPH-SVO-IST. Retki alkoi äärityylikkäällä A319-lentolaitteella. Mahtava lento, palvelu ja kone! [ attachment removed / expired ] Sukhoi vaihtui valitettavasti SASsin rimpulaan. 737-700. [ attachment removed / expired ] Köpiksessa odotteli sitten Aeroflotin A319. [ attachment removed / expired ] Reilun kökkimisen jälkeen Moskovassa alkoi tyylikkyys saamaan uusia ulottuvuuksia. [ attachment removed / expired ] Aeroflotin itäkalusto samassa kuvassa. Vaan ei kovin kauan. [ attachment removed / expired ] Luukut levällään ilmojen vinttikoira odottelee pääsyään taivaan sineen. [ attachment removed / expired ] Ja eipä aikaakaan kun Solovievit huutavat polttokammiot punaisina päästellen sulosointujaan. [ attachment removed / expired ] Aasian mantereella vietetyn yön jälkeen oli vuorossa Pegasuksen rimpula kohti Roomaa. [ attachment removed / expired ] Bosporin salmen ylitys. [ attachment removed / expired ] Roomassa tynkäbussi lähestyi terminaalia. [ attachment removed / expired ] Tankit huurussa kohti sammakonsyöjiä. [ attachment removed / expired ] Lyhyt matkustamo. Telkkareista tuli jonkinmoinen lähtörukous ennen turvademoa. [ attachment removed / expired ] Alppien ylitystä. Suorituskyky lentoonlähdössä oli ainakin riittävä! [ attachment removed / expired ] Vielä viimeinen heittolaukaus terminaalista. [ attachment removed / expired ] Paluu kotiin Pariisista oli sitten SASsin rimpulalla (737-800) Tukholmaan josta viimeinen rykäisy Hesaan Douglasin hengenheimolaisella (717). Kyllähän tuo iljushiini kannattaa käydä kokeilemassa ennenkuin on liian myöhäistä. Kyyti itävehkeellä oli hämmästyttävän hiljaista ja matkustamo oli todella avara kun keskihattuhyllyä ei ollut ollenkaan. Toisin kun Lavosen kuvissa ikkunat olivat todella likaiset ja kuvaaminen ei oikein meinannut onnistua. Samaa vikaa oli kaikissa lentolaitteissa sekä terminaaleissa, värjättyjä laseja sekä kaameita heijastuksia. Sekä flotilla että kuwaitilla ohjaamoon pääsy lennon jälkeen oli täysin mahdotonta. Muuten kuvaaminen lennolla oli täysin sallittua. Lisäksi il-96 tiimaa lisäsi Ukrainan kierto jolloin SVO-IST lentoajaksi tuli n 3h 35min. Toista tuntia myöhässä Istanbulissa ja julmettu passijono sitten torpedoivat ajatuksen käydä tutustumassa Istanbulin ilmailumuseoon joka olisi sijainnut kentän toisella puolella. Kiitokset vielä foorumille että il ja A310 uutiset mahdollistivat ko matkailun. Olisi muuten jäänyt huomaamatta! Kuwaiti muuttui A340:ksi tuon lennon jälkeen ainakin heidän aikataulunsa mukaan joten oli viimeinen sauma tälle keväälle änkeä molemmat ritsat samalle reissulle. Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Lisäksi il-96 tiimaa lisäsi Ukrainan kierto jolloin SVO-IST lentoajaksi tuli n 3h 35min. Ööm, miksi ihmeessä Flotti Ukrainan kiersi? Ainakin viime viikonloppuna lensivät ihan normaalisti HEL->SVO->Kiova kun sinne lentelin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Aeroflot ilmoitti Krimin-kriisin alussa, ettei aio lentää enään Krimin (vai oliko jopa koko Ukrainan) ilmatilan läpi ennen kuin tilanne rauhoittuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Oltiin tosiaan viikko sitten reissussa ja päivää-paria ennen seurailin flightradarilla liikennettä. Silloin kaikki aeroflotit kiersivät Ukrainan poislukien sinne matkalla olleet koneet. Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Öö. Tuo tosiaan siis oli Aeroflot jolla lensin Helsinki->Moskova->Kiova viime perjantaina. Takaisin päinkin lensivät ihan normaalisti, tosin möhlittyäni lippujen kanssa tulin itse Ukrainianin suoralla Helsinkiin.. Eli kumma kiertopolitiikka niillä jos maan yli ei voi ilmatilassa lentää mutta Kiovaan kyllä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Tunnelma kohdillaan turinassa ! Saatta olla että se olen vain minä, mutta kyllä tuon A310 siipi muistuttaa aika paljon nykyisiä A320-sarjalaisia. Jännä. -T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Kiva nähdä, että muutkin lähteneet kokeilemaan tuota Illua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2014 Olit näköjään samalla rassila liikenteessä (RA-96007) kuin meikäläinen viime viikon lauantaina. Omalla kohdallani Sukhoi-kyyti Oslosta Moskovaan vaihtui Aeroflotin bussikyytiin, mutta reittinä pysyi sama. Yhtä naarmuinen ikkunakin sattui kohdallesi kuin minulla. Kuvien EXIF-tiedoista päätellen olit päivää myöhemmin liikkeellä kuin minä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2014 Jees, katseltiinkin kaverin kanssa että olit päivää ennen liikenteessä. Hyvä että onnistui, siellä oli kait vaihdettu ilkkaria bussiin parina-kolmena päivänä ennen sun lentoa. Kai sen Sukhoin kyytiin joku päivä ehtii, viimeistään kun poistavat ne käytöstä 20 vuoden päästä! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2014 Oliko muuten Sukhoi lennon peruutukselle syytä? Kovin usein vaan kyseinen vuoro kulkee myöhässä, toisella koneella tai sitten ei ollenkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla