Kari Lumppio

Vesilentopaikka pääkaupunkiseudulle?

6 viestiä aiheessa

Hei!

 

Malmin kenttä pitäisi säilyttää eikä siitä ole epäselvyyttä. Mutta pahimpaan voi varautua myös uusia positiivisempia ajatuksia hautoen.

 

Mahtuisiko pääkaupunkiseudulle vesilentopaikka? Edes teoreettisesti.

 

En tiedä mikä olisi oikea omistajaratkaisu. Ehkä olisi enemmän nykyaikaa, jos vesilentosataman ylläpitäjä olisi esimerkiksi käyttäjien perustama ja omistama osakeyhtiö tai säätiö. Ei ainakaan Finavia.

 

Omassa ajatuksessani vesilentosatamassa olisi rullattavat rampit ja vinssi/hissi suorilla kellukkeilla varustetuille koneille. Tarpeeksi hallitilaa kaikille koneille ja huoltotoiminnalle. Lennonvalmistelutilat ja lounge, ehkä kahvilakin. Sehän voisi olla auki kentän ulkopuoliisllekin jos on raja-aidassa kiinni. Parkkipaikka, myös muuten vain kiinnostuneille kävijöille.

 

Vesilentäminen on tietenkin kallista. Ei minullakaan ole vesilentokelpuutusta, tuskin tuleekaan. Oligarkiluokan taskurahat tai muutama loton päävoitto tarvittaisiin vesilentosataman peustamiseen. Mutta unelmoiminen on terveellistä.

 

Saako muuten PPL(A):n lentää vesikoneella? Tai suksikoneella?

 

Katselin juuri Google Mapsilla Santahaminaa. Siellähän aikoinaan oli vesilentopaikka. Sieltä olisi lähtötilaa suoraan merelle eikä oltaisi heti EFHK:n liikenteen tiellä. Laajasalon uusi silta yksinkertaistaisi matkaa Santikseen kovasti.

 

Kaikki kommentit - myös täystyrmäkset - sallittuja. Aina on kuitenkin mukavampaa suunnitella uutta kuin roikkua väkisin vanhassa tai menneessä? Malmilla minäkin lentäisin mieluimmin myös tulevaisuudessa.

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako muuten PPL(A):n lentää vesikoneella? Tai suksikoneella?

 

Saa lentää, mutta vesilentäminen vaatii vesilentokelpuutuksen. Suksikoneille ei tainnut edes EASA:n myötä tulla kelpparivaatimusta, jonkinmoinen koulutus toki olisi varsin suositeltavaa.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin juuri Google Mapsilla Santahaminaa. Siellähän aikoinaan oli vesilentopaikka. Sieltä olisi lähtötilaa suoraan merelle eikä oltaisi heti EFHK:n liikenteen tiellä. Laajasalon uusi silta yksinkertaistaisi matkaa Santikseen kovasti.

 

Onhan siellä (rapistunut) maalentokenttäkin, tsekkaa satelliittikuvasta. Ei siitä nyt ole hirveän kauaa kun tuo AN-2 siellä kävi laskussakin.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikanaan taisi olla suunnitelma lentoasemasta Vuosaareen, jossa olisi ollut laituri vesikoneille ja kiitotie pyöräkoneille.

 

Kauan siten 30-luvulla oli myös Yliskylässä vesilentokoneiden kenttä. Koneet oli rakennettu Suomenlinnan lentokonetehtaalla.

 

- Lauri Tarkkonen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

80-luvulla oli suunnitelma vesilentopaikasta Laajasalon öljysataman kupeeseen. Siitä joku arkkitehtiteekkari teki diplomityönkin. Kaatui sillä kertaa siihen, kun kaavoittaja kysyi silloisesta ilmailuhallituksesta, paljonko olisi operaatioita. Sieltä sitten vastattiin varovaisella arviolla, ettei kaupunki pelästyisi melua... sillä seurauksella, että kaupungin mielestä niin vähäistä toimintaa varten ei kannata paikkaa varata!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään