Petri J. Tuominen

Viinikka, Kokemäki/ Pori

11 viestiä aiheessa

Koneina 70-80 luvulla ainakin (muistaakseni)  OH-CGW?, OH-CHX ja OH-PVB. Puikoissa aika usein Mauno Tiiro. Tietoa enemmän firman lentotoiminnasta jollakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mikä on kysymys?

Kysymys kuuluu laveasti, että miten firman lentotoiminta sai alkunsa ja mihin koneita tarvittiin? Mitä lennettiin? Oliko muita lentäjiä, kuin em. Tiiro?

Ajettiinko kuljettajia vaihtopaikoille ja mekaanikkoja korjaamaan hajonneita autoja?

Viinikkahan oli Kokemäkeläinen kuljetusyritys, jolla oli lukematon määrä säiliöautoja ajamassa nestemäisiä aineita ympäri Suomea ja eurooppaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villasta ja peitteestä en tiedä, mutta kone on kyllä oikea Viinikan asussa  ;)

 

Nehän ne on niitä - rätei ja lumpui... no, tällainen firma toimi aikoinaan Porissa, kokeilin vaan kepillä jäätä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viinikan lentotoiminta lähti liikkeelle siitä, kun  tj. Tapani Viinikka 1960 -luvun alussa aloitti purjelentokurssilla Piikajärvellä, joka on siis Kokemäen nykyisen kaupungin alueella. Kenttä yltää myös osin Harjavallan ja Köyliön puolelle.

Tapani on paikallisen ilmailukerhon, Kokemäen Ilmailukerho, yksi perustajajäsenistä.  Purjelennon jälkeen tuli kuvioihin moottorilentäminen kerholle hankitulla OH-CEO.lla, Cessna 150. Kurssin taisivat muutama kerholainen käydä juuri tällä koneella. Seuraava kone vaihtuikin melko nopeasti... Cessna 172 OH-CEW, joka taitaa olla vielääkin rekisterissä.

Koneesta kerho luopui joskus 1971 tienoilla ja Tapani aloitti oman firman yhteydessä laajemman liikelentotoiminnan Pori tukikohtana.

 

Nykyään Tapani vaikuttaa Mikkelin seudulla.

Kokemäen ik toimii nykyään paikkakunnan omalla kentällä, jossa Porinkerhon purjelentotoiminta on vahvaa ja Raumalaiset ja Uusikaupunkilaiset myös pitävät koneitaan.

 

http://gamma.nic.fi/~kokemik/

 

Matti T. Koskinen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia jo näistä tiedoista.

 

Lentotoiminta yrityksessä alkoi ilmeisesti Islander OH-BNC:llä, joka oli Viinikka Lento- toiminimen käytössä 02.1974 - 05.1974. Tämän jälkeen hankittiin Partenavia OH-PVC, joka rekisteröitiin T.mi Viinikka Ky, Kokemäki 06.1974. Kone vaihdettiin ja OH-CGW rekisteröitiin 04.1976. Kone vaihtui taas ja OH-CHX rekisteröitiin 07.1979. Tämä kone olikin yrityksen pitkäikäisin työjuhta ja myytiin pois 07.1990, jolloin Viinikka Oy:n lentotoiminta kaiketi myös loppui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään