Tuomas Kuosmanen

EFNU ilmaliikenneonnettomuus, pieni

63 viestiä aiheessa

Mistäs se ultra nyt tähän tuli? Ainakin IS sanoo, että experimental-pienkone.

 

Ultrienkin kyljessä lukee experimental.

 

OH-XAC kyseessä tässä tapauksessa kuitenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs se ultra nyt tähän tuli? Ainakin IS sanoo, että experimental-pienkone.

Jodel D18 MTOW 499kg sanoo ilma-alusrekisteri, joten PPL-lupakirjalla lennettävä lentolaite kyseessä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista kun kotikentällä sattuu tällaista.

[ attachment removed / expired ]

Juuri kuvan ottamisen jälkeen poliisi alkoi laajentamaan eristettyä aluetta 100 metriin. Kuulemma varavarjon räjäytyspanoksen takia, jos kuulin oikein.

T:Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoonkin PPL vaatimus,mutta höyhensarjalainen ja muutenkin sen näköinen härpäke kuvasta päätellen,että ei kai vain... kaksi raskaansarjan ukkoa ohjaimissa..? Oireet viittaisivat siihen suuntaan >:(  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670565265.html

 

Onkos joku raskaampi kaveri tai kevyempi kone kussut sun muroihin? Aika asiatonta, varsinkin kun pari ilmailijaa on juuri toimitettu sairaalaan.

 

Pikaista paranemista heille, otk kertonee loput aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos joku raskaampi kaveri tai kevyempi kone kussut sun muroihin? Aika asiatonta, varsinkin kun pari ilmailijaa on juuri toimitettu sairaalaan.

 

Pikaista paranemista heille, otk kertonee loput aikanaan.

Ei todellakaan ole kussut,muroihin eikä kintuillekaan. Kunhan vaan totesin,aika sitten näyttää.Toivotaan,että pojat toipuvat pikaisesti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoonkin PPL vaatimus,mutta höyhensarjalainen ja muutenkin sen näköinen härpäke kuvasta päätellen,että ei kai vain... kaksi raskaansarjan ukkoa ohjaimissa..? Oireet viittaisivat siihen suuntaan >:(  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670565265.html

 

Kohtuullisen pienellä vaivalla (valokuvista erottuu koneen tunnus joka löytyy ilma-alusrekisteristä josta löytyy koneen omistaja) saattaapi löytää esimerkiksi valokuvia koneen omistajasta, josta taas voinee varsin turvallisesti päätellä ettei ainakaan erityisen raskaan sarjan ukosta ole kysymys. Lisäksi tuolla koneella ainakin wikipediaspeksien mukaan näyttää olevan ihan kohtuullisesti payloadiakin, tuon yksilön punnitustodistusta minulla ei toki ole.

 

Joka tapauksessa, hiukan taustatyötä ennenkuin aloitetaan syyttely, jooko?

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillälailla. Eiköhän ne ole just PPL-pilotit, joilla olisi asenteessaan tarkistamisen varaa.

 

Liian paljon näille kyseisille konetyypeille sattuu ongelmia. Kukaan ei toivo viime kesän kaltaisia tilastoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eihän se bensakaan aina syty,vaikka sitä olisikin.Iltapäivän lämpötila lienee ollut n.10 celsiusta.

Ilmeisesti ei ole ollut bensan hajuakaan kun ei ole vaahdotettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuullisen pienellä vaivalla (valokuvista erottuu koneen tunnus joka löytyy ilma-alusrekisteristä josta löytyy koneen omistaja) saattaapi löytää esimerkiksi valokuvia koneen omistajasta, josta taas voinee varsin turvallisesti päätellä ettei ainakaan erityisen raskaan sarjan ukosta ole kysymys. Lisäksi tuolla koneella ainakin wikipediaspeksien mukaan näyttää olevan ihan kohtuullisesti payloadiakin, tuon yksilön punnitustodistusta minulla ei toki ole.

 

Joka tapauksessa, hiukan taustatyötä ennenkuin aloitetaan syyttely, jooko?

 

/Samuli

No niin,kuten jo aiemmin totesin,annetut ennakkotiedot tästä ikävästä kaputista antavat tiettyjä referenssejä ajatusmaailmaamme! Mutta tutkintalautakunta on jo varmaankin aloittanut työnsä,joten :Pöytä on heidän. Ja syytelty täällä ei ole vielä ketään,kukaan 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian paljon näille kyseisille konetyypeille sattuu ongelmia. Kukaan ei toivo viime kesän kaltaisia tilastoja.

 

Yhtälailla niitä ongelmia on myös moottorikoneilla, jonka takia yhden tietyn harrastusryhmän leimaaminen on sangen typerää. Vielä typerämpää se on jos sen tekee väärin tiedoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Jaakko!

 

Terveisin,

 

todennäköisen uhrin moikkailututtu.

 

Todennäköisen uhrin, näyttääkö pahalta vai? :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kuulla. Toivottavasti lentokauden alkaminen ei tuo lisää tällaisia.

 

Katselin lentosäätietoja tältä päivältä. Malmi:

 

EFHF 271350Z 14005KT 100V180 CAVOK 10/M05 Q1026=

EFHF 271320Z 19004KT 140V230 CAVOK 10/M05 Q1026=

EFHF 271308Z 16005KT 120V210 CAVOK 10/M06 Q1026=

EFHF 271250Z 15004KT 100V220 CAVOK 10/M06 Q1026=

EFHF 271220Z VRB02KT CAVOK 11/M05 Q1026=

EFHF 271150Z VRB03KT CAVOK 11/M07 Q1026=

EFHF 271120Z VRB04KT CAVOK 10/M07 Q1026=

EFHF 271050Z 33008KT 290V010 CAVOK 11/M07 Q1026=

EFHF 271020Z VRB03KT CAVOK 09/M09 Q1026=

EFHF 270950Z VRB02KT CAVOK 09/M09 Q1026=

EFHF 270920Z VRB02KT CAVOK 08/M08 Q1026=

EFHF 270850Z 34003KT CAVOK 07/M04 Q1027=

EFHF 270820Z 27002KT CAVOK 06/M04 Q1027=

 

Helsinki-Vantaa:

 

EFHK 271350Z 32005KT CAVOK 12/M08 Q1026 NOSIG=

EFHK 271320Z VRB03KT CAVOK 12/M06 Q1026 NOSIG=

EFHK 271250Z VRB03KT CAVOK 12/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 271220Z 31005KT 270V350 CAVOK 11/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 271150Z 31004KT 260V060 CAVOK 10/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 271120Z VRB04KT CAVOK 10/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 271050Z 34008KT 310V030 CAVOK 10/M08 Q1027 NOSIG=

EFHK 271020Z 04004KT 360V090 CAVOK 10/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 270950Z VRB03KT CAVOK 09/M08 Q1026 NOSIG=

EFHK 270920Z VRB03KT CAVOK 08/M07 Q1026 NOSIG=

EFHK 270850Z VRB03KT CAVOK 07/M04 Q1027 NOSIG=

EFHK 270820Z VRB02KT CAVOK 06/M05 Q1027 NOSIG=

 

Molemmissa näkyy että muutoin heikohko tuuli on noin 1050Z aikoihin (12:50 Suomen aikaa) hetkellisesti puhaltanut hieman kovempaa eli 8 solmua. Ja suunnasta 330 joka on Nummelassa aika hankalasti poikittain pääkiitotiehen 04/22 nähden eikä myöskään aivan ihanteellinen poikkikiitotielle 09/27 04/27.

 

EFNU:n oman sääaseman muistissa kenties on tarkempaa lokia paikallisen tuulen käyttäytymisestä?

 

EDIT: Kiitos korjauksesta  :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään