Tuomas Kuosmanen

EFNU ilmaliikenneonnettomuus, pieni

63 viestiä aiheessa

Todennäköisen uhrin, näyttääkö pahalta vai? :(

 

 

En tarkoittanut ihan tuota, mutta en siis tiedä _todennäköisesti_ koneessa olleiden  _onnettomuuden_ uhrien tilasta mitään.

 

Ikävä juttu,

 

Mika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kautta rantain kuulin että Facebookissa kertoiltu kaikenlaista suoraan sanoen pskapuhetta palstasta ja valvojista siksi, koska poistin aiemmin illalla tästä ketjusta pari viestiä jotka eivät liittyneet aiheeseen mitenkään .. Eipä asia sinänsä minulle kuulu mutta tiedoksi vain, että kyseessä oli kommentteja ultrakevytlentämisen turvallisuuteen/turvattomuuteen/tms ja vastauksia näihin kommentteihin joita poistin. Tästä ketjusta ei edelleenkään aloiteta mitään ultrat vs. muut sotaa (siihen suuntaan tuo oli vahvasti menossa) ja siksi sitä koskevia kommentteja siivottiin tästä nuo pari kappaletta (niistä tuli "ilmoita valvojalle"-toiminnon kautta muutamia ilmoituksia ja siksi asia/viestit tarkistettiin); ja jos johonkin poistettuun viestiin on vastattu niin menee sekin valitettavasti samalla roskakoriin vaikkei siinä viestissä mitään vikaa itsessään olisikaan, mutta vain siksi koska aiempi keskustelu on mennyt. Työskentelin kännykällä niin tarkempaa viestiä asianomaisille ei ollut mahdollista laittaa.

 

(On se kumma kuin aikuiset ihmiset jaksaa selän takana huudella kaikenlaista sontaa, ja sitten ei ole kanttia itse sitten täällä avata suutaan - tai oikeastaan tarkemmin tässä tapauksessa kysyä jos asiassa oli jotain mikä mieltä kaivaa ja sitten keksiä omia täysin paikkansapitämättömiä huhujaan aiheesta. :-\   Tervetuloa vaan palstan valvojaksi jos osaaminen on niin vahvaa siellä.. ei täällä edelleenkään v..ttuillakseen mitään poistella tai muuta vastaavaa.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nummelassa radat ovat 04/22 ja 09/27 onnettomuuskone starttasi ilmeisesti 27 suunnasta eli parhaalta mahdolliselta radalta.

 

Tämän ketjun ensimmäisen viestin kuvasta ja IltaSanomien jutusta: "pienkone oli syöksynyt heti lentoon lähdön jälkeen kiitoradan viereen" voisi päätellä, että lähtö olisi ollut 04 kiitoradalta. Toisaalta IS:n jutussa sanotaan myös päivystävän palomestarin suulla: "pienkone oli heti ilmaan noustuaan kaartanut yllättäen oikealle ja rysähtänyt maahan lentosuuntaan vasemmalle kiitoradasta". Täysin ei siis näillä tiedoilla voi sanoa miltä radalta on lähtö tapahtunut.

 

EFNUn NOTAM:

+ RWY04/22 CLSD FROM: 03DEC13 0000 TO: 15APR14 2359 (D0934/13)

+ NO WINTER MAINT. INFO TEL +358 405014736 FROM: 18JAN14 0830 TO: 15APR14 2359 (D0006/14)

+ WDI REMOVED FOR THE WINTER FROM: 03DEC13 0000 TO: 15APR14 2359 (D0939/13)

 

Eli 04/22 on suljettu, kentällä ei talvikunnossapitoa ja tuulipussia ei ole.

 

Youtubesta löytyy kentän webbikameran tiivistelmä keskiviikolle: http://www.youtube.com/watch?v=wc--XLK1oes.

Eilisen tiivistelmän autolähetys on varmaan estetty onnettomuuden takia. Onko kamera ollut suunnattu onnettomuuden suuntaan juuri tapahtumahetkellä? Toivottavasti, hieman helpottaisi tutkijoiden työtä vaikka kuvan laatu ja ruututiheys ei paras mahdollinen tähän tarkoitukseen olekaan. Luulisi webbikameran tallenteiden olevan tutkijoiden käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Youtubesta löytyy kentän webbikameran tiivistelmä keskiviikolle: http://www.youtube.com/watch?v=wc--XLK1oes.

Eilisen tiivistelmän autolähetys on varmaan estetty onnettomuuden takia. Onko kamera ollut suunnattu onnettomuuden suuntaan juuri tapahtumahetkellä? Toivottavasti, hieman helpottaisi tutkijoiden työtä vaikka kuvan laatu ja ruututiheys ei paras mahdollinen tähän tarkoitukseen olekaan. Luulisi webbikameran tallenteiden olevan tutkijoiden käytössä.

 

Toimitin tallenteet tutkijoiden sekä poliisin käyttöön eilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran tarkennuksena kuvapyyntöön, että löytyykö keneltäkään kuvaa juuri

ko. koneyksilöstä rekisterillä OH-XAC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Starttasi 27:lta, k.o. kone ei ole voinut olla Jämillä viime kesänä ainakaan lentämällä kun on katsastettu 2013 syksyllä vasta väliaikaista lupaa ilmailuun varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ei ole ollut bensan hajuakaan kun ei ole vaahdotettu...

 

En tiedä oliko bensaa vai ei, en ota siihen edes kantaa. Näyttäis kuitenkin tulleen kiitotielle epätavallisen lujaa, koska kone mennyt hiukan rikki.

Kun aloitamme lentokautta, tuntuu ensimmäiset lennot aivan erityisen ihanalta. Ei pidä kuitenkaan innostua liikaa, jotta kone kestäisi laskeutumisen paremmin. Liikaa innostuminen aiheuttaa monesti halua vetää koneesta kaikki irti, jolloin kone voi alkaa jaksamattomaksi tai jonkin syyn takia pätkähtää vetämättömäksi. Aivan erityisesti haluan kertoa, että nokka pystyssä, pieni ilmanopeus ja maa lähellä on aika vaarallista touhua.

Toinen innostuksen ilmentymä on räimiminen, mutta siitä joskus toiste.

 

Yritän luvata, lupaattehan tekin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa oli tankki 3/4 täynnä, kestävä ja hyvin kiinnitetty alumiinitankki selän takana joka siis ei revennyt tai haljennut. Se irroitettiin ja vietiin sivulle, siksi ei vaahdotusta tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa oli tankki 3/4 täynnä, kestävä ja hyvin kiinnitetty alumiinitankki selän takana joka siis ei revennyt tai haljennut. Se irroitettiin ja vietiin sivulle, siksi ei vaahdotusta tarvittu.

Paikallislehti kertoo, että olisi vaahdotettu:

Loukkaantuneille annettiin ensihoitoa ja varmistettiin syttymisen estäminen vaahdottamalla koneen ympäristö.
http://www.vihdinuutiset.fi/artikkeli/287356-pienkone-murskaantui-nummelan-lentokentalle

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa oli tankki 3/4 täynnä, kestävä ja hyvin kiinnitetty alumiinitankki selän takana joka siis ei revennyt tai haljennut. Se irroitettiin ja vietiin sivulle, siksi ei vaahdotusta tarvittu.

Ainakin IS:n uutisen videossa ja kuvassa  näkyy vaahtoa ja sammutusletku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Starttasi 27:lta, k.o. kone ei ole voinut olla Jämillä viime kesänä ainakaan lentämällä kun on katsastettu 2013 syksyllä vasta väliaikaista lupaa ilmailuun varten.

Rakennuslupa http://www.yksityisilmailu.fi/ilma-alukset/rakennusluvat

on alkujaan haettu ultralle, mutta projekti näyttää muuttuneen lekoksi

 

441    18    ?    OH-U643 (9/12-7/13) OH-XAC    current

http://www.flydw.org.uk/DWJ18B.htm

 

Löytyy vuoden 2012 ilma-alusrekkarista tuolla U-tunnuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä että mikä johti tähän onnettomuuteen? Nyt on yksi lentoveli taas poissa. Suurin rauha hänen muistolleen... Tällaisia onnettomuuksia ultrille sekä exp. koneille on tapahtunut aivan liikaa. Trafilla on kyllä syytä nyt lisätä lentoturvallisuutta edesauttavia määräyksiä ultra- ja exp. koneisiinkin liittyen. Kunnioittaen EFNU:n onnettomuudessa menehtyneen lentoveljen muistoa Jyrki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä että mikä johti tähän onnettomuuteen?  Trafilla on kyllä syytä nyt lisätä lentoturvallisuutta edesauttavia määräyksiä ultra- ja exp. koneisiinkin liittyen.

 

En minäkään tiedä syytä onnettomuuteen, mahdollisia syitä on tietysti muutamia.

Mutta miten Trafi olisi sääntelyllä voinut tämänkin tapauksen estää?

Väitän, että täydellinen lentokielto olisi ollut ainoa, mutta sitä tuskin haluamme.

Emmekö opi sitä, että turvallisuuden avaimet ovat vain ja ainoastaan meillä itsellämme. Viranomainen tukee meitä turvallisuuden parantamisessa ja ne määräykset ovat pelkkiä rajoja, joiden sisällä meillä on lupa toimia, siis eivät mitään toimintakäsikirjoja jotka meidän on itse luotava.

En tarkoita sitä, että meidän tulisi välttämättä kirjoittaa se kirjan muotoon, vaan sitä että meidän jokaisen tulee käydä turvallisuuteen liittyvät asiat läpi mahdollisesti hyödyntää tässä kerhoja ja toisia ilmailijoita sekä jatkuvasti tarkastella omaa toimintaamme ja puuttua epäkohtiimme. Tällä saadaan aikaan henkilökohtainen turvallisuusjärjestelmä, joka aikanaan muodostuu turvallisuuskulttuuriksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tästä oli jo puhetta pienkoneonnettomuuksia-ketjussa, mutta tässä on OTK:n eilen julkaistu tiedote räjähdysvaarasta:

 

http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2014/04/ilma-alustenpyroteknisiinpelastusjarjestelmiinliittyvatvaarat.html

 

Nummelassa 27.3.2014 tapahtuneen lento-onnettomuuden tutkinnan yhteydessä on tullut esille, että onnettomuuteen joutuneen lentokoneen pelastusvarjon raketti oli asennettu moottoritilaan. Onnettomuuden seurauksena syttyi tulipalo, joka aiheutti lämpötilan nousun moottoritilassa. Vaikka tulipalo saatiin sammutettua ennen raketin räjähtämistä, tilassa sijainnut raketin räjähdysaine saattoi altistaa lähistöllä olleet räjähdysvaaralle.

 

Tutkimusten mukaan lämpötilan nousu aiheuttaa raketin sisältämän ajoaineen muuttumisen epävakaaksi, jolloin se voi syttyä tai räjähtää itsestään. Räjähdys voi tällöin alkaa raketin keskeltä ja aiheuttaa lähistöllä olevien rakenteiden sirpaloitumisen ja sinkoutumisen kaikkiin suuntiin. Lähistöllä oleville henkilöille aiheutuu vakavan vammautumisen tai hengenmenetyksen vaara.

 

Nummelassa sivulliset auttajat tai paikalle hälytetty pelastushenkilöstö eivät olleet tietoisia koneen hylyssä sijaitsevasta rakettikäyttöisestä pelastusjärjestelmästä eivätkä sen aiheuttamista vaaroista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pelastusvarjon raketti on asennettu moottoritilaan niin missä asennossa tämän koneen on tarkoitus tulla pelastusvarjon varassa alas? Parissa lentämässäni tyypissä pelastusvarjo ampautuu rungosta siiven takaosan paikkeilta ja tuonee koneen alas lähes normaaliasennossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pelastusvarjon raketti on asennettu moottoritilaan niin missä asennossa tämän koneen on tarkoitus tulla pelastusvarjon varassa alas? Parissa lentämässäni tyypissä pelastusvarjo ampautuu rungosta siiven takaosan paikkeilta ja tuonee koneen alas lähes normaaliasennossa.

 

Mm. Eurostarissa raketti sekä itse varjo on mittaritaulun ja tuliseinän välissä, varjon hihnat kulkevat ohuen alumiinilistan alla rungon sivulla. Raketin laukaisemisen jälkeen hihnat repivät tilan itselleen niin että ihan normaaliasennossa se on suunniteltu tulevan alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan on yksi suoraan käytäntöön otettavissa oleva suositus. Lentosuunnitelman kohtaan "muut pelastusvälineet (N)" voisi merkitä "rakettivarjo" tai englanniksi jotain "pyrotechnics on board".

 

Tuo tulee todennäköisesti FPL:n täyttöohjeeseen lähiaikoina ja on tietenkin merkittävä info lennonjohdolle ja pelastuspalvelulle, jos rysähtää.

 

Toivoa tietty voisi, että tuo tulisi vastaavana rastittavana kohtana kuin nämä pelastusliivit yms. ovat - saattaa vain kestää hetken, eikös tuo FPL-lomake ole jokin globaali standardi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään