Tuomas Kuosmanen

EFNU ilmaliikenneonnettomuus, pieni

63 viestiä aiheessa

Onko pelastusvarjoa käytetty Suomessa vielä kertaakaan? Entä montako pelastusvarjollista ultraa on joutunut onnettomuuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka montaa pelastusvarjollista ultraa / PPL konetta  säilytetään hallissa jossa on sähkölaitteet eli oikosulun / tulipalon vaara?

Kuinka montaa pelastusvarjollista ultraa tai PPL konetta säilytetään hallissa jossa tehdään myös koneiden huoltotöitä?

 

Nuo ajopanokset eivät välttämättä kuumene vain lento-onnettomuuden ja sitä seuraavan tulipalon seurauksena.

 

Tietenkään toistaiseksi ei kai yhtään hallia ole palanut mutta....

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne hallissa säilytettävien koneiden omistajat tietävät, että siellä on tällaisia räjähtäviä laitteita. Toisaalta, on siellä yleensä bensaakin tankeissa, joten pelastuslaitos osannee arvioida ne tilanteet paremmin kuin varsinaisessa akuutissa lento-onnettomuustilanteessa, jossa ihmisiäkin ehkä pitäisi raahata irti koneesta.

 

Onneksi/toivottavasti kysymyksessä on aika marginaalinen ongelma.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelastusvarjon ajopanos kestää tosiasiassa syttymättä hyvinkin korkean lämpötilan. Ja lämpötilan pitää nousta nimenomaan siinä suojatussa osassa, missä räjähdysaine on. Silloin, kun lämpötila hallissa on tulipalon tai muun lämpötilan nousun takia päässyt niin korkealle, että räjähdyspanos siihen reagoi, ei varjon raketti enää ole suurin tuhon aiheuttaja siinä tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no lähinnä kait se räjähdyspanoksen ongelma on se, että se laukeamaton/laukaisematon varjo saattaa räjähtää tietämättömän pelastajan silmille? Tuskin siinä nyt kuitenkaan sellaista latinkia on, että se mitään kappaleiksi räjäyttäisi. Hallia nyt ainakaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko pelastusvarjoa käytetty Suomessa vielä kertaakaan? Entä montako pelastusvarjollista ultraa on joutunut onnettomuuksiin?

 

Suomessa koko koneen pelastusvarjoa ei tiettävästi ole vielä käytetty. Henkilökohtaista pelastusvarjoa kylläkin, esim. purjekoneissa ja Comp Air-onnettomuudessa.

 

Toiseen kysymykseen on hankalampi vastata, koska pelastusvarjoa ei (varoituskylttiä lukuunottamatta) välttämättä havaitse ulkoa eikä sen asennuksesta ole rekisterimerkintää, josta asian voisi tarkistaa.  Mutta kyllä niitä muutama on joutunut onnettomuuteen.

 

Ulkomuistista taitaa olla niin että liki kaikki Suomen ultraonnettomuudet ovat olleet sen tapaisia (pääosin alkaneet niin matalalla) että pelastusvarjon käyttö ei juuri olisi auttanut. Ulkomailla tilanne on toinen, ja sieltä on runsaasti esimerkkejä onnistuneista pelastuksista. Viimeisin joka tulee mieleen sattui viime syksynä Saksassa, kun ultra ja purjekone törmäsivät yhteen kaartaessaan laskua varten loppuosalle. Tässä pelastusvarjo pelasti itse asiassa molemmat koneet, kun ne takertuivat kinni toisiinsa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko pelastusvarjoa käytetty Suomessa vielä kertaakaan? Entä montako pelastusvarjollista ultraa on joutunut onnettomuuksiin?

 

Etsimälläkään en löytänyt yhtään muuta pelastusvarjolla varustettua onnettomuuteen joutunutta ultraa kuin OH-U474 v. 2009. Siltä loppui Torbackassa nousussa polttoaine, bensahanat olivat lähdössä kiinni. Kone sammui laskukierroskorkeudessa, jolloin pelastusvarjon käytöstä olisi voinut saada hyötyä, mutta pilotti toimi ohjeen mukaan ja ohjasi koneen laskuun pellolle. Suoraan lentosuunnassa edessä olisi ollut vapaata peltoa, johon hän olisi päässyt. Kääntymällä kohti lentokenttänä toimivaa peltoa, hän osui välissä olleisiin lankoihin.

 

Utsjoella 2012 onnettomuuteen joutuneessa FK-9:ssä oli ollut pelastusvarjo, mutta se oli poistettu siitä. Se tosin olisi pelastanut pilotit vain siinä tapauksessa, jos sillä lisäpainolla kone ei olisi enää ollenkaan päässyt nousuun kohtalokkaalle lennolle.

 

Tiettävästi muissa onnettomuuteen joutuneissa ultrissa ei ole ollut pelastusvarjoa. Pelastusvarjojen laajempi käyttöönotto on sittenkin vielä melko uusi ilmiö. Ja toisaalta tämän tilaston perusteella voidaan vetää johtopäätös, että pelastusvarjo on tehokas väline estämään onnettomuuksia. Ainakin ultrissa Suomessa. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain asiaan vastauksen. OTKES on tutkinut neljää tapausta, jossa koneessa on ollut pelastusvarjo. Tapauksia en osaa eritellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivatko ultria? Kävin läpi Otkesin tutkimukset ja niissä on maininta, jos koneessa on ollut varjo. Ultratutkimuksissa ei ollut tai sitten en kahlannut riittävän kaukaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivatko ultria? Kävin läpi Otkesin tutkimukset ja niissä on maininta, jos koneessa on ollut varjo. Ultratutkimuksissa ei ollut tai sitten en kahlannut riittävän kaukaa.

 

Voi olla, että et ole kahlannut riittävän kaukaa ehkä sitten? Kaikki tapaukset käsittääkseni juuri ultrilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko pelastusvarjoa käytetty Suomessa vielä kertaakaan? Entä montako pelastusvarjollista ultraa on joutunut onnettomuuksiin?

 

Löysin kaksi pelastusvarjollista lisää, joita Otkes on tutkinut. Niissä ei nyt kuitenkaan voida puhua onnettomuuksista. Eikä varsinkaan pelastusvarjon merkityksestä onnettomuuksista.

 

Toisesta löytyy kuitenkin selostus edelleen, kun siinä kiinnostus liittyi moottorin sammuttaneeseen kaasarin metallin irtoamisvaurioon. FK-9 OH-U482 joutui tekemään pakkolaskun pellolle moottorin sammuttua Ruukissa 2010. Siinä ei kuitenkaan pelastusvarjolla ollut roolia pellon pinnassa lentäessä.

 

Selostusta ei enää löydy Hyvinkäällä huonosti hallitussa laskussa vaurioituneesta Zephyristä OH-U635. Siitä petti kovassa laskussa nokkapyörä kiitotiellä. Siinäkään ei ole kyse onnettomuudesta, vaikka Otkes oli paikalla ja teki omat tutkimuksensa. Eikä siinä pelastusvarjolla ollut virkaa.

 

Neljättä en löydä, mutta Otkes on käynyt paikalla niin monissa, eikä niistä ole jälkeä. Voi olla, ettei sitäkään voida nimittää onnettomuudeksi, missä pelastusvarjolla olisi osansa. Varsinaisten onnettomuuksien listassa ole pelastusvarjollisia kuin tuo yksi, mutta voi olla, että jonkun varjo ei ole sittenkään mainittu koneen tiedoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka montaa pelastusvarjollista ultraa / PPL konetta  säilytetään hallissa jossa on sähkölaitteet eli oikosulun / tulipalon vaara?

Kuinka montaa pelastusvarjollista ultraa tai PPL konetta säilytetään hallissa jossa tehdään myös koneiden huoltotöitä?

 

Nuo ajopanokset eivät välttämättä kuumene vain lento-onnettomuuden ja sitä seuraavan tulipalon seurauksena.

 

Tietenkään toistaiseksi ei kai yhtään hallia ole palanut mutta....

 

-P-

 

Enemmän olisin huolissani metsästäjien autoista tuolla liikenteessä, niissähän on usein kyydissä esim. aseensa lisäksi panoksia, polttoaineesta puhumattakaan. Kolari tilantessa tuostahan voi syntyä vaikka minkälainen hässäkkä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan on yksi suoraan käytäntöön otettavissa oleva suositus. Lentosuunnitelman kohtaan "muut pelastusvälineet (N)" voisi merkitä "rakettivarjo" tai englanniksi jotain "pyrotechnics on board".

 

Tuo tulee todennäköisesti FPL:n täyttöohjeeseen lähiaikoina ja on tietenkin merkittävä info lennonjohdolle ja pelastuspalvelulle, jos rysähtää.

 

Toivoa tietty voisi, että tuo tulisi vastaavana rastittavana kohtana kuin nämä pelastusliivit yms. ovat - saattaa vain kestää hetken, eikös tuo FPL-lomake ole jokin globaali standardi.

 

t. Timo

 

Kätevimmin tuon tiedon saa käyttöön käyttämällä Lentosuunnitelma-apuria.

 

Nyt Lentosuunnitelma-apurilla saa ilmoitettua kätevästi myös koneessa olevan pelastusvarjon.

Perustiedot sivulla voi lentokoneen tietoihin laittaa "Rakettipelastusvarjo" vivun päälle, jolloin plaanin REMARKS kohtaan tulee maininta RAKETTIPELASTUSVARJO.

 

Kun kerran laittaa tuon vivun kohdalleen, niin siitä lähtien plaanilla on oikea tieto pelastusvarjosta, ja pelastushenkilöstöllä mahdollisuus tietää tämäkin tärkeä asia! :)

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään