Tom Arppe

Lentopaikat.net-uudistuksen tekninen keskustelu

59 viestiä aiheessa

Morjens,

 

Nyt törmäsin tähän ketjuun ekaa kertaa, hyviä ideoita ja yllättävän samoilla linjoilla ollaan oltu.

MUT:in talvipäivillä taisi olla Jokke joka heitti kommentin minulle tuosta lentopaikat.net palvelun siirrosta SIL:in hoiviin. Sitten kävi niin että sairastuin flunssaan tuossa tiistaina talvipäivien jälkeen, vastustuskyky varmaan laski liiallisten virvokkeiden juomisen seurauksena.

 

Oli miten oli niin tylsän aamupäivän jälkeen kotona sairastellessa, alkoi tekemisen puute vaivaamaan pahasti.  Minulla on aina ollut semmoinen vamma, että tekeminen menee suunnittelun edellä, niin hyvässä kuin pahassa. Ostin siten lentopaikat.fi domainin ja aloin kaavailemaan sinne tuota lentopaikat.net seuraajaa.

 

Sitten kahden vuorokauden virittelyn jälkeen se alkoi jo saada jotain muotoa, flunssakin unohtui. Prioriteetti oli tässä vaiheessa sisällöllä, ei ulkonäöllä, sen kanssa ehtii leikkiä. Sitten kun kaikki olemassa oleva data oli siirretty ja toimi jollain tavalla ok niin sain vasta kuulla että tuohon etsitään oikein ilmoituksen kanssa tekijää…

 

Noh, siinä vaiheessa piti hieman soitella ympäri ja udella että onko nyt tullut hosuttua ja tehtyä turhaa työtä kun joku muu on jo saanut kyseisen työn tehtäväkseen. Näin ei kuitenkaan ollut vielä käynyt ja sain siten jatkaa.

Tuossa kun lueskelin tätä ketjua läpi, niin huomasin tosiaan ilokseni että hyvin samoilla linjoilla ollaan oltu ja suurin osa toiveista olenkin tuolla jollain tapaa toteuttanut. Yksin on kuitenkin vaikea keksiä kaikkea fiksua tuonne joten pistäkää ideoita vaan tulemaan niin katsotaan mitä on mahdollista saada aikaan.

 

Minun suunnittelukriteerit olivat hyvin samoilla linjoilla kun Pekalla, yksinkertaista toimivaa muta lisäyksenä että se on toimittava fiksusti myös kosketusnäytöllä ja pienillä laitteilla kuten älypuhelimilla ja tabeilla.

Juuri tänään lisäsin tuonne erikseen http://lentopaikat.fi/mobile mobiili kotisivun joka on hyvin köykäinen ja vähän resursseja vaativa. Sieltä löytyy kenttätietojen lisäksi, lentosää ja Korsumäen Markun loistava lentosuunnitelma-apuri.

 

Muita virityksiä mitä olen tuonne lisännyt on:

 

  • etusivun kartasta pompsahtaa lyhyt kuvaus kulloisesta kentästä kun vie hiiren punaisen pallukan päälle. Tein tuon uudestaan koska edellinen ei toiminut kosketusnäytöllä ja nykyinen on helpompi ylläpitää jos tulee uusia kenttiä, (kuten Ii jonka askettäin lisäsin) koska ne eivät ole piirretty kartan päälle.  Jotkut olisi varmaan halunnut nähdä nimetkin suoraan kuvassa. Kokeilin sitä, ja se näytti aivan liian sekavalta. Meillä on aivan selvästi liikaa kenttiä tai sitten tuo kartta on liian pieni  ;D
  • Tein Google Maps:in pälle myös kenttäkartan joka löytyy http://lentopaikat.fi/lentokentat-kartalla/ linkin takaa (ja päämenun alta). Tuolla kartalla on kaikki kentät, myös johdetut. Zoomaamalla lähelle pääsee katsomaan ihan hyvää satelliittikuvaa kentistä ja jos klikkaa lentskari-ikonia niin korpikenttien osalta on linkki tietosivuille. Vasemmasta ylänurkasta voi vetää streetview ukkelin kartalle jollain voi kurkata myös miltä se ympäristö kentän ympärillä näyttää.
  • Lataus-sivukin löytyy, siellä tosin ei ole tällä hetkellä kuin lentosuunnitelma exceli ja minun aikoinaan tekemä yksinkertainen lähestymiskarttojen lataus skripti. Tuon tein sen takia että saisin kaikki kartat alas niin että oli helppo siirtää ne suoraan Air Navigation Pro ohjelmaan.
  • Lataus-sivukin löytyy, siellä tosin ei ole tällä hetkellä kuin lentosuunnitelma exceli ja minun aikoinaan tekemä yksinkertainen lähestymiskarttojen lataus skripti. Tuon tein sen takia että saisin kaikki kartat alas niin että oli helppo siirtää ne suoraan Air Navigation Pro ohjelmaan.
  • Tietojen lisäys menun alta löytyy sitten se tärkein, pistäkää ihmeessä tulemaan sitä kautta vaikka uusia kuvia, havaintoja, videoita, ihan mitä vaan millä saadaan tuota sivustoa päivitettyä ja hyödyllisyyttä kasvatettua. Lentäjiltä lentäjille, näinhän se menee, eikös?

 

Olen käymässä keskusteluja miten tehdään mm. lähestymiskartat tulevaisuudessa ja jos jollain on hyvä idea siihen miten ja mitä softaa ym. niitten tekoon ja ylläpitämiseen kannattaisi valjastaa, niin kertokaa ihmeessä.  Lisäksi jos on tietoa mistä saisi halvalla (lue ilmaiseksi) karttapohjaa käyttöön niin aina vaan parempi.

 

Valitettavasti VFR-Suomen siirrossa ei kuulunut kuvamateriaali mukaan joten nuo linkitykset lähestymiskarttoihin mitä tuonne tein, eivät tule toimimaan pitkään. Pientä toivoa on että kuitenkin saisimme kuvamateriaalin käyttöön, jolloin ei tarvitsi lähteä ihan nollasta.

 

Kuvista puheenollen niin varmaan aika moni kuvien ottaja käy täällä, pistäkääpä viesti minulle vaikka tuon lentopaikat.fi saitin kautta http://lentopaikat.fi/yleispalaute/ että onko ok käyttää kuvianne vielä uudessakin osoitteessa. Kaikissa kuvissa on kuvaajan nimi.

 

Ehdotuksia, kritiikkiä, mitä tahansa rakentavaa palautetta otetaan suurella kiitollisuudella vastaan ja toivon hartaasti että en ole ryssinyt ihan kokonaan Pekan hienoa palvelua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jos on tietoa mistä saisi halvalla (lue ilmaiseksi) karttapohjaa käyttöön niin aina vaan parempi.

 

 

Maanmittauslaitoksen karttadatahan on nykyään vapaasti saatavilla eli sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

 

http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-palvelut/latauspalvelut/avoimien-aineistojen-tiedostopalvelu

 

Hienoa työtä ylipäänsä! Kerro jos tarvitset skriptausapua (päivästä loppuu tunnit minkään isomman asian tekemiseen mutta erinäisiä tiedosto/esitysmuotokonverttereita / datanhakuskriptejä voin riemukseni vähäillä hyvinkin).

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri eilen pääsin tutustumaan MML palveluun ja sieltä löytyikin hyvä pohja kun ensin ymmärsi mitä ne kaikki kivat lyhenteet tarkoittivat.

 

Kiitoksia tarjouksesta Samuli, Se mikä voi hyvinkin tulla vastan on AIXM xml:än (millä uusi ilmatila tulee olemaan kuvattu)  vääntäminen vaikka OpenAir muotoon. Toivottavaa olisi kuitenkin että saisi nevigointisoftien valmistajat tukemaan AIXM:ää suoraan.

Tämä siis siitä syystä että olen saanut vaalean vihreetä valoa Finavialta että saisin tuon uuden ilmatiladatan käyttöön kunhan se valmistuu tuossa syssymmällä. Saisimme nämä luvattomat tunkeutumiset valvottuun ilmatilaan vähenemään ja toivottavasti jopa poistumaan kun olisi kaikilla laitteilla tuoreet ilmatilat käytössä.

 

Lisää tuosta AIXM mallennuksesta: http://www.aixm.aero

Ja OpenAir: http://www.winpilot.com/UsersGuide/UserAirspace.asp

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanmittauslaitoksen karttadataa kannattaa Maanmittauslaitoksen omein sivujen sijaan sijaan etsiä Kapsilta: http://kartat.kapsi.fi/. Sama data helpommin ladattavassa muodossa, ja myös suoraan webissä esitettäväksi.

 

 

 

Kiitoksia Tuure, vedin nyt alas Grsync:lä koko Suomen, pitääpäs siitä lähtee etsimään kenttia ja paloitella sopiviin kokonaisuuksiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tarjouksesta Samuli, Se mikä voi hyvinkin tulla vastan on AIXM xml:än (millä uusi ilmatila tulee olemaan kuvattu)  vääntäminen vaikka OpenAir muotoon. Toivottavaa olisi kuitenkin että saisi nevigointisoftien valmistajat tukemaan AIXM:ää suoraan.

 

Oiwoi, joutuu vääntämään Pythonia (tai muita käärmeitä) isommallekin solmulle mutta eiköhän tuo onnistu kunhan oikea datasetti on käsillä. Jos jossain vaiheessa jaksan/ehdin/muistan niin voisin kyllä harjoitella tuon Donlon-testisetin kanssa jo, olisi sitten edes runkoa valmiina.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tuota uuden ilmatilan datasettiä jossain saatavana vai onko Trafin lausuntopyynnön liitteinä olevat Excelissä olevat koordinaatit toistaiseksi ainoa muoto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole datasettiä vielä ja ei varmaan saadakaan ennen kuin joskus syksyllä kun tuo ilmatilamuutos on kaavailtu valmistuvan. Sinnehän on mielenkiintoisia muutoksia tulossa kuten ei MIL-CTA:ta ei G alueita vaan pehemeäseinäisiä D alaueita tilalle ym. Sinänsä ihan hyviäkin muutoksia.

Vielä kun saisi tuohon konversioon tehtyä niin että noitten tulevian D-alueiden ilmatilavaraukset (kuten ilmavoimian harjoitukset tai UAV lennot) saisi edes lähelle "real time" tilaa niin olisi hienoa.

Eli skenario että aamulla ennen kuin lähdet lennolle jota suunnittelit eilen illalla niin painat 'päivitä ilmatila' ja siinä näkyisi sitten aktiiviset alueet punaisena ja ajat mihin asti on varattu...

Uneksia saa, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiwoi, joutuu vääntämään Pythonia (tai muita käärmeitä) isommallekin solmulle mutta eiköhän tuo onnistu kunhan oikea datasetti on käsillä. Jos jossain vaiheessa jaksan/ehdin/muistan niin voisin kyllä harjoitella tuon Donlon-testisetin kanssa jo, olisi sitten edes runkoa valmiina.

 

/Samuli

 

Käärmeet, Helmet, Lua kaikki käy :)

Tuosta kun vain lisää vielä Croniin että käy tarkistamassa aika ajoin jos tiedosto on Finavialla päivittynyt niin saisi hienosti oikea-aikaisuutta tuohon. Heti kun esim päivämäärä tai joku SHA256 tai MD5 hash muuttuu niin uutta konversiota kehiin. Tuolla tavalla voisi jopa ehkä saada aikaiseksi tuon edellisessä postissa mainitsemani ilmatilavaraus skenarion.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

päivän randomit ennen petiin menoa:

 

http://www.openaip.net/ - olisiko tuossa tai jossain vastaavassa (noita varmaan lienee muitakin) jotain yhteistä dataformaattia tms? Olisi meinaan ihan hienoa pitää yllä semmoista aip-tietokantaa mistä voisi noita koordinaatteja kaivella ja rakentaa sen päälle myös lennonsuunnittelujuttuja tai generoida itse karttoja ym.

 

http://mapnik.org/

 

http://openaviationmap.org/

https://github.com/OpenAviationMap

 

Näitähän on vaikka mitä, kun ehtisi tonkia.

 

Iso osa varmaan jonkun innostuksissaan aloittamia projekteja mitkä ovat jämähtäneet siihen mutta ehkä noista voi ainakin oppia jotain.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole datasettiä vielä ja ei varmaan saadakaan ennen kuin joskus syksyllä kun tuo ilmatilamuutos on kaavailtu valmistuvan. Sinnehän on mielenkiintoisia muutoksia tulossa kuten ei MIL-CTA:ta ei G alueita vaan pehemeäseinäisiä D alaueita tilalle ym. Sinänsä ihan hyviäkin muutoksia.

Vielä kun saisi tuohon konversioon tehtyä niin että noitten tulevian D-alueiden ilmatilavaraukset (kuten ilmavoimian harjoitukset tai UAV lennot) saisi edes lähelle "real time" tilaa niin olisi hienoa.

Eli skenario että aamulla ennen kuin lähdet lennolle jota suunnittelit eilen illalla niin painat 'päivitä ilmatila' ja siinä näkyisi sitten aktiiviset alueet punaisena ja ajat mihin asti on varattu...

Uneksia saa, eikö?

 

Kuulostaisi kyllä hyvältä. Tuohan teknisesti kyllä onnistuisi, jos vaan jotenkin varaukset saataisiin valumaan paikkatietoaineistoon, jossa varatut sitten saisi visualisoitua eri lailla.

 

Itsellä oli tuossa aineistokysymyksessä sellainen pieni taka-ajatus, että olisin mieluusti laittanut/laitattanut aineiston tänne Lounaispaikan karttapalveluun, että olisin (ja toki muutkin joita olisi huvittanut) voinut noita uusia sitten ihmetellä MML:n pohjakartan päällä. Periaatteessa tänne olisi ihan tervetulleita myös nuo lentopaikat, jos olisivat saatavina sellaisena paikkatietoaineistona, minkä jakelu mapserverillä helpo(hko)sti onnistuu. Jos ei siis halua itse pyöritellä karttapalveluita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikos näitä projekteja säilöä vaikka githubiin tai jonnekin muualle, jonne voisi kaikki halukkaat laitella pull requesteja omista koodinpätkistään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaisi kyllä hyvältä. Tuohan teknisesti kyllä onnistuisi, jos vaan jotenkin varaukset saataisiin valumaan paikkatietoaineistoon, jossa varatut sitten saisi visualisoitua eri lailla.

 

Itsellä oli tuossa aineistokysymyksessä sellainen pieni taka-ajatus, että olisin mieluusti laittanut/laitattanut aineiston tänne Lounaispaikan karttapalveluun, että olisin (ja toki muutkin joita olisi huvittanut) voinut noita uusia sitten ihmetellä MML:n pohjakartan päällä. Periaatteessa tänne olisi ihan tervetulleita myös nuo lentopaikat, jos olisivat saatavina sellaisena paikkatietoaineistona, minkä jakelu mapserverillä helpo(hko)sti onnistuu. Jos ei siis halua itse pyöritellä karttapalveluita.

 

Jos KML muoto kelpaa niin täältä saat ladattua suomen lentokentät jota olen tuolla maps:ssa ylläpitänyt: https://www.google.fi/maps/ms?msid=213687309714257369960.0004f4e8626350a26becf&msa=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikos näitä projekteja säilöä vaikka githubiin tai jonnekin muualle, jonne voisi kaikki halukkaat laitella pull requesteja omista koodinpätkistään?

 

+1 github projektiryppäälle.

 

Sami & moderaattorit,

Tämä keskustelu on hyvää, muttei ehkä ihan täytä uutisen kriteereitä tässä vaiheessa.  Pitäisikö siirtää yleisemmän keskustelun puolelle?

 

-mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KML:n pitäisi toimia hyvin.

 

Vielä kun saisi noita epävirallisia lähestymiskarttoja ym. sellaisina shapefileinä, että zoomailemalla karttaa niitä pystyisi näyttämään karttapohjan päällä, niin olisi loistavaa.

 

Onko tietoa jollain, millä nuo noissa PDF:ssä olevat kiitotiekuvat on tehty tai nämä, mitä esimerkiksi TLK EFOP:sta jakaa http://turunlentokerho.fi/images/oripaa/efop_vac.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa!

 

Jokainen IT projekti tarvitsee myös todellisia loppukäyttäjätestaajia. Itse kun en siitä koodin vääntämisestä ymmärrä mitään, niin voin ainakin lupautua Beta-testaajaksi, koska erilaiset raportoinnit on kuitenkin ihan työn puolesta tuttuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on niin totta Tero, ja mikään ei voita ärsyttävän tarkkaa testaajaa jos haluaa hyvän ja toimivan palvelun ;D

koko tuo saitti on vielä beta vaiheessa joten jos keksit miten jotain pitäisi tehdä toisin tai miten joku toimisi fiksummin niin kerro ihmeessä, mää kestän kyllä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Tommi, kirotusvire korjattu.

 

Tuo säätieto olisi hyvä lisä, en ole tutkinut miten esim tekstipohjaista säätietoa voisi suoraan hakea, täältä löytyy varmaan tietoa tuosta. Onko niillä joku julkinen API jonka kautta esim. METAR+TAF:ia voisi udella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään