Jussi Näri

Sodan aikana kadonneet lentokoneet?

28 viestiä aiheessa

Pahoittelut jos avaan uuden keskustelun vanhasta threadista, modet toimikoot aktiivisesti jos näin mutta hakutoiminnolla en äkkiseltään löytänyt.

 

Mutta asiaan. 1939 - 1945 kadonneet lentokoneet Suomessa. Kadonneet sikäli joiden hylyn olinpaikka on tuntematon. Onko tällaisia ylipäätään olemassa vai tiedetäänkö jokaisen talvi- ja jatkosodan aikaisen lentokoneen putoamispaikka? Tämä siksi kun tuli keskusteluun että onko maastossa mahdollista törmätä hylkyyn, josta ei tiedettäisi. Jos aihetta haluaisi penkoa lisää, niin mistä verkkolähteiden lisäksi kannattaisi kaivella lisäinfoa? Kiitoksia replyistä jo etukäteen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut jos avaan uuden keskustelun vanhasta threadista, modet toimikoot aktiivisesti jos näin mutta hakutoiminnolla en äkkiseltään löytänyt.

 

Mutta asiaan. 1939 - 1945 kadonneet lentokoneet Suomessa. Kadonneet sikäli joiden hylyn olinpaikka on tuntematon. Onko tällaisia ylipäätään olemassa vai tiedetäänkö jokaisen talvi- ja jatkosodan aikaisen lentokoneen putoamispaikka? Tämä siksi kun tuli keskusteluun että onko maastossa mahdollista törmätä hylkyyn, josta ei tiedettäisi. Jos aihetta haluaisi penkoa lisää, niin mistä verkkolähteiden lisäksi kannattaisi kaivella lisäinfoa? Kiitoksia replyistä jo etukäteen :)

 

Kotkan edustalla odottaa meren pohjassa yksi Mersu löytäjäänsä, ja naapurin puolella Viipurinlahdessa on muistaakseni myös yksi Brewsteri jemmassa. Tuon Mersun paikkakordinaatit on tiedossa Merivoimien ansiosta, mutta niiden avulla ei ole löytynyt mitään. Joku varmasti osaa korjata ja täydentää näitä muistelemiani pakkolaskukeissejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon löytyy taas kerran melko hyvät vastaukset Kohtalokkaat lennot kirjasta.Hylkyjä on paikannettu jonkin verran ja summittaiset paikat löytyvät olikohan Hylky vai joku sentapainen kirja, joku sen muistaa kohta.Tuskin enään maastosta löytyy suomen puolelta tuntemattomia hylkyjä, meren pohjasta voikin löytyä, minulta ainakin puuttuu yksi venäläinen pommari, Helsingin pommituksessa rähjääntynyt ja matkalle jäännyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe, ja alkuperäinen ketju on ollut aika kauan hiljaa. Vielä on kyllä monta tapausta, jotka ovat edelleen selvittämättä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65005.msg721440.html#msg721440

 

Ja sitten on tämä sakemannien Ju 88, jonka uskotaan pudonneen Keski-Suomeen, miehistö hyppäsi muistaakseni koneesta jossakin Karstulan vaiheilla.

 

http://www.kp24.fi/uutiset/304728/Kadonnutta-pommikonetta-etsit%C3%A4%C3%A4n-kes%C3%A4ll%C3%A4-Pyh%C3%A4j%C3%A4rvell%C3%A4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minulta ainakin puuttuu yksi venäläinen pommari, Helsingin pommituksessa rähjääntynyt ja matkalle jäännyt.

 

Niin se iso 4-moottorinen pommarihan putosi jonnekin isosaaren ulapoille tai ainakin sinne päin sen kuvitellaan pudonneen. Tätäkö meinasit Arne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuota vaan kaksimoottorinen, oli itään menossa n.30m korkeudessa ja tulessa tuossa Simsalön kohdalla, voi tietty olla paikallistettu hylky Pirttisaaren pohjoisrannassa mutta en oikein usko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, on varmasti vielä löydettävää Suomenlahdessa - maa-alueilta tuskin mitään - mutta ainahan voi yrittää metsästää uudestaan jo kertaalleen löydettyjä kohteita. Viimeisin merkittävä tällainen löytö oli Hawkin lennonrekisteröimislaite. Iso peukku etsijöille :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kotkan edustalla odottaa meren pohjassa yksi Mersu löytäjäänsä ... Mersun paikkakordinaatit on tiedossa Merivoimien ansiosta, mutta niiden avulla ei ole löytynyt mitään..."

 

Tuo Mersuhan on jossain Kirkonmaan itäpuolella - mitä olen ymmärtänyt. Viime kesäna Mervioimien vuosipäivänä kävin tutustumassa miinantorjunta-alus Katanpäähän. Haastelin tuosta Mersusta miehistön jäsenen kanssa. Oli tietoinen Mersusta, mutta ymmärsin ettei paikkaa olisi löytynyt. Paikallisten historiantutkijoidemme mukaan Mersua olisi aikanaan n. 20 vuotta sitten viistokaikuluodattu tms. kuitenkaan löytymättä. Haastelimme siis tästä ja kaverin kertoillessa nykyisestä vedenalaisesta raivaus/tutkimus/mittauskalustosta sain ymmärtää, jotta nykykalustolla löytyisi verrattuna aiempaan kalustoon, ja jos etsittäisiin. Aluehan ei ole kovin laaja kun vertaa ...

Jotta tuossa se, mutta enämpi tietävät oikokoot/kertokoot lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mielenkiintoinen kadonneiden lentokoneiden mysteeri on ns. "Lapin sodan ilmavoitot". 3.10.1944 tapahtuneesta Hävittäjälentolaivue 26:n Brewster-koneiden ja Luftwaffen pommareiden kohtaamisesta kiistellään yhä.

 

Tässä luettavaa aiheesta:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-HLeLv26Lapissa.html

http://lansipohjanhylyt.blogspot.fi/2013/08/brewster-koneiden-arvoitukselliset.html

http://seura.fi/sota/sotablogit/mika-kulju/kahden-stukan-arvoitus/

 

Lisäksi kolme viikkoa myöhemmin (29.10.1944) tapahtuneen Valvontakomission neljän La-5 koneen lennon Malmilta Poriin kaikkia käänteitä ei vielä voida pitää täysin selvitteyinä. Ainakin yhden koneen kohtalo on epäselvä. Käytettävissä on esim. kaksi suomalaista arkistolähdettä tapahtumista, jotka ovat kuitenkin keskenään ristiriidassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti 3/2012

 

Toverit pulassa Kadonneen neuvostohävittäjän vesitys

 

Neljä Neuvostoliiton La-5-hävittäjää harhaili ja eksyi

Etelä-Suomen yllä 29. lokakuuta 1944. Kaikki koneet

joutuivat tekemään pakkolaskun. Tähän asti on uumoiltu,

että koneita olisi yhä löytymättä. Artikkeli paljastaa,

että kaikkien koneiden laskupaikat ovat tiedossa -

haamukoneita ei siten piilottele metsissämme tai lammissamme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^

Tarkkaan luettuna artikkeli itse asiassa antaa ymmärtää että, yhden koneen tiedot ovat melko hataria ja siihen liittyy epäselvyyttä.

 

Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden 3/2012 artikkeli aiheesta nojaa pitkälti 7. Ilmavalvontakomppanian sotapäiväkirjaan: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4435981

Ja se on siis sisällöltään tämä:

29.10.44. 11.20. 4/La 5 lähteneet Porista matkalle Malmiin. Kaikki 4 konetta tekivät pakkolaskun bensiinipuutteen takia. Yksi kone laskeutui Urjalassa (kone vaurioitui), toinen kone Parolan kentälle, Kolmas Hyvinkään kentälle. Neljäs kone oli kadoksissa. Vasta 20.50 saatiin Pohj. Uudenmaan S.k. piiriltä tiedon, että tämä kone oli syöksynyt maahan Lopen kirkolta 6,5 km länteen. Lentäjä oli hypännyt laskuvarjolla ja pelastui ja lähtenyt kuorma-autolla klo 1700 Helsinkiin. Tästä ilmoitettiin sekä kentälle että Roson op.päivystäjille.

 

Lisäksi SIHL artikkelissa on silminnäkijän kertomus Kytäjältä, jonka sanotaan kumoavan em. sotapäiväkirjassa ilmoitettu erään La-5-koneen lasku Hyvinkään lentokentälle.

 

Asiasta on olemassa vielä yksi sotapäiväkirjan ote; Hävittäjälentolaivue 30:n SPK (7274), jota ei SIHL artikkelissa ollut mainittu, ja joka myös vahvistaa tuon silminnäkijän kertomusta täysin.

Sotapäiväkirja on nähtävissä täällä: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3747024

 

SIHL artikkelin lopussa annetaan ymmärtää että Parolan lentokentälle tapahtunut erään La-koneen laskeutumisen todenperäisyys on epävarmaa.

 

Epävarmuutta se tosiaan lisää, että yrityksistä huolimatta en ole löytänyt ainoatakaan henkilöä, joka voisi tuon pakkolaskutapahtuman vahvistaa, eikä mikään historiallinen lähde anna pienintäkään viitettä tällaiseen muuta kuin tuo 7. Ilmavalvontakomppanian sotapäiväkirja, josta on jo todistettu että toinen mainittu pakkolasku lentokentälle (Hyvinkää) on virheellistä tietoa.

 

Mikäli tosiaan näin on, 7.iv-komppanian sotapäiväkirja on tapauksen lähteenä vain 50% paikkaansa pitävä.

 

Olen tavoittanut ja haastatellut useita silminnäkijöitä kaikille kolmelle muulle pakkolaskulle, joista mikään ei ollut niin paljon potentiaalisten silminnäkijöiden ympäröimä paikkakunta kuin Parola siihen aikaan oli. Siellä on paikallisten suusta kuulunut epäilyksiä että väite Valvontakomission koneen pakkolaskusta kentälle ei voisi pitää paikkaansa.

 

Mahdollistahan on että jostain vielä joku ilmaantuu, joka vahvistaa tapauksen. Kun kerran siinä sotapäiväkirjassa on muitakin virheitä, on ehkä perustetta myöskin uskoa että Parola voi olla jonkinlainen virhemaininta, kuten Hyvinkääkin oli.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos valvontakomission kone olisi kadonnut, kuinka ystävällismieliset naapurit olisivat reagoineet asiaan? Oletan että katoamisesta olisi syntynyt vähintään kohtalainen selvittely- ja etsintärevohka josta löytyisi mainintoja useammastakin sotapäiväkirjasta, tai jopa suurempikin mekkala 'vihamielisten fasistikollaboratöörien vehkeilyn' johdosta, koska luulen että syyllistä koneen katoamiseen olisi etsitty suomalaisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos valvontakomission kone olisi kadonnut, kuinka ystävällismieliset naapurit olisivat reagoineet asiaan? Oletan että katoamisesta olisi syntynyt vähintään kohtalainen selvittely- ja etsintärevohka josta löytyisi mainintoja useammastakin sotapäiväkirjasta, tai jopa suurempikin mekkala 'vihamielisten fasistikollaboratöörien vehkeilyn' johdosta, koska luulen että syyllistä koneen katoamiseen olisi etsitty suomalaisista.

 

Ei mikään tarkoita että koneen pitäisi olla kadoksissa, vaan voihan hyvinkin olla, että jostain ilmaantuu jokin (nyt vielä digitoimaton) sotapäiväkirja, joka selventää mihin se kone on todellisuudessa mennyt, tai jonkin silminnäkijän kertomus osataan yhdistää noihin koneisiin. Se voi olla laskeutunut jonkun pienemmän kylän pellolle aivan kuten jotkut muut koneet, jotka kyseisessä puljassa lenteli.

Myös suomalaisille määrätty lentokielto noihin aikoihin rajoittaa ilmassa havaitut lentokoneet melkeinpä poikkeuksetta venäläisiin.

 

Feeniks lehdessä 2/1996 G-E Strömberg artikkelissaan kertoo tavanneensa muutaman viikon kuluttua neljän La-5-koneen harhailusta Porissa taas Valvontakomission upseereita, joilta kyseli näiden La-koneiden kohtalosta. Nämä olivat kysymyksen kuultuaan sen näköisiä, että Strömberg katsoi viisaammaksi vaihtaa puheen aihetta.

 

C-F Geustin artikkelissa; ”Stalinin kotkat Suomen kentillä” (Sotahistoriallinen aikakauskirja 16)

Kerrotaan että Malmilla lokakuussa 1944 olleen La-5 laivueen komentaja Golubev mainitsee kirjassaan mm. neljän La-5-koneen parvea johtaneen Seljutinin kunniaksi järjestetyt juhlat, kun tämä nimitettiin Neuvostoliiton sankariksi (muutama päivä 29.10.1944 tapahtuneen eksymisen jälkeen), mutta ei koneiden eksymistä lainkaan.

Geustin kysyessä vuonna 1997 edellä mainitulta Golubevilta koneiden eksymisestä lokakuussa 1944, niin tämä ei halunnut silloinkaan muistaa koko asiaa.

 

Aamulehden kadonneita koneita käsittelevä juttu 1.3.2000 mainitsee että Valvontakomissio olisi kysellyt vielä vuonna 1947 kadonneiden koneidensa perään.

Tämän jutun asiapitoisuus on kuitenkin melko kyseenalainen, koska siinä ei ole mm. mainittu lähdettä mistä ko. tieto on saatu.

 

Jukka Raunion SIHL 3/2012 artikkelissa mainitaan näin:

”Lentoryhmän kohtalo johti laajaan tutkintaan Neuvostoliitossa”

 

Saattaahan olla että juttuun liittyy jotain omituista. Sellaisiin kuuluu ainakin se mikäli Porissa on tehty päätös lentää paluureitti suoraan Malmille G-E Strömbergin ohjeista välittämättä, lentäjien on pitänyt bensamittarien näyttöjen mukaisesti tietää että polttoaine ei varmuudella riitä perille, kun kerran erään koneen p-aine ei olisi riittänyt ehkä edes Tampereelle (Urjalan kone).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten, että pilotit olivat kännissä kuin käet? Siksipä ko.lento mieluiten unohdetaan, ainakin osallisten porukassa...

 

Saattaahan olla että juttuun liittyy jotain omituista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen  ME-109 löytyi;

http://www.platinumfighters.com/#!bf-109e/c7r0

 

Yllä oleva linkki näköjään vie vain Platiniumin etusivulle, mutta kun klikkaa Sold ja kelaa ko. mersun esitteen esille niin esittely tekstissä löytyy yllättäen suomalaista historiaa tälle koneelle. :o

 

 

Messerschmitt BF-109E-7 "White 14"

 

Wk Num. 3579  CF-EML

Price Reduced - $3,750,000

 

 

                      THE ORIGINAL BF109 EMIL by Mark Sheppard

 

Everyone knows of and has seen photos of Bf109E White 14, one of only two original and currently flying Bf109 Emils.

 

Recovered from Russia in 1991, Bf109E 3579 was purchased by David Price of the Santa Monica Museum, California in 1992. Restored to a very high standard over five years by Craig Charlston in the UK, 3579 was completed in 1998. Painted in the scheme of  ‘White 14’ of 1(Jagd)/LG2 from late August 1940 during the height of the Battle of Britain.  She was registered N81562 and first flew in California in September 1999 being flown by RAF Instructor and warbird pilot, Charlie Brown.

 

In 2003, 3579 was purchased by Ed Russell/Russell Group Inc in Niagara Falls, Canada and she is now registered CF-EML. The White 14 scheme is famous the world over as is the Hans-Jochem Marseille connection.

 

 

After being damaged and belly landing by Marseille on 2 September 1940, 3579 went on to be repaired and serve another two years. In 1942 another pilot flew 3579 and went on to become another North African ace. This is the story of 3579 concentrating on the last unit to operate her instead of the first and shows her in a totally different scheme.

 

Messerschmitt Bf109 E-1 W.Nr3579

 

Messerschmitt Bf109 W.Nr 3579 was originally licence built as an E-1 by Arado GmbH at Warnemünde. Arado were responsible for producing around 500 Bf109 E-1’s up to October 1940 including 50 E-1/B (fighter bombers). Bf109 E-1 3579 was manufactured in a block of 305 aircraft in the construction block 3360-3664 and produced between 09.39 and 04.40. Arado GmbH and Fieseler GmbH were the two main licence manufacturers of the E-1 whilst other like WNF and Erla were producing the E-3 and E-4.

 

Within the factory, 3579 was fitted with a Daimler Benz DB601A inverted V12 producing 1100 hp. Armament consisted of four MG17’s and on completion 3579 was test flown at Warnemünde. It carried the RLM factory codes of CK+CT and 3579 was taken on charge by the Luftwaffe around the 14 November 1939.

 

Its service during early 1940 is currently unknown. There are no known damage listings for 3579 as at this time as most were recorded by a tactical number. Whether 3579 received sufficient damage in early 1940 for it to be sent back to be upgraded is not known. According to records, by August 1940 all Bf109 E-1 were to have been returned when possible to be upgraded. It is known that many within the same block had already been upgraded to E-4’s and E-7s by this time.

 

If 3579 was upgraded to a E-4 variant, this would have involved the replacement of the wings for a reworked pair which would allow the fitment of two 20mm MGFF/’M’ cannons and rewiring of the cockpit. Other alterations included a heavier canopy frame and armoured head support.

 

When 3579 was delivered to LG2 is not known, but it is thought to have arrived during the build up prior to the invasion of France in May 1940. We know that in April 1940 the unit was located in Westerland and 3579 was marked up as ‘White 14’.

 

I(J)/LG2, (LG standing for Lehrgeschwader - an experimental teaching wing undertaking combat flying). They were under the command of Jäfu operated all the Fighter groups on the channel front during the battle and were one of the few units to remain in France after the capitulation. In July 1940 I(J)/LG2 moved forward to Calais-Marck airfield and whilst there they operated under the command of II/JG52.

 

On 10 August, Fähnrich (Kadette Officer) Hans-Jochem Marseille joined I(J)/LG2. On one of his first combat mission on 24 August he claimed his first victory, a Spitfire. A week later on 2 September, 3579 was being flown by Fähnrich Marseille on combat over Southern England where he claimed his second victory, another Spitfire but this remains unconfirmed. We do know that Marseille’s undertook two operations on this day. During the second LG2 were over Sheerness and is believed to have involved in combat with Spitfires of 74 Sqn. It was during one of these engagements that 3579 was assumed damaged and so Marseille headed back towards the French coast. At Calais-Marck, Marseille belly landing was severe enough that 3579 was classed as 50% damaged. As the pilot suffered no injuries his name was not listed in the RLM Quartermaster returns, but luckily we know from his four crash landings in 1940, that he was flying 3579 this day.

 

         3579 was then recovered by a ‘Bergebattalion’ who transported to an Industieinstandsetung (industries repair centre). These factories were usually located adjacent to one of the final assembly plants and it was at one of these that 3579 was rebuilt as an E-7. At this time it is thought that the repair was undertaken at Erla Antwerpen. The only visible change is thought to have consisted of a pointed spinner, but the upgrade was mainly the facilities to carry a 300 litre drop tank or ETC500 bomb rack and often a higher rated DB601Aa was also fitted.

 

         Having been issued to the Arctic Circle in the summer of 1941 for the attack on Russia, nothing more is known until 7 December 1941 when Bf109 E-7 W.Nr 3579 suffered 20% damage near the Luftwaffe base at Alakurtti whilst being operated by I/JG77. Unfortunately it is not known which staffel or tactical number 3579 carried at this time. The damage occurred during an emergency landing after probably experiencing technical problems. It is likely that 3579 belonged to 13./JG77 as this was the only unit operating from Alakurtti during this period.

 

Bf109 E-7 W.Nr 3579 CK+CT was collected and sent for repair at Oslo-Kjeller where it arrived on 14 January 1942. The repair shop was operated by Brinker Eisenwerke from Hannover and 3579 was under repair until 20 April 1942. On completion it was transferred to Norway via Aalborg-Kopenhagen-Königsberg-Reval air bridge. On 24 April 3579 flew from Tallin to Malmi where it was stored and prepared ready for dispatch to the Arctic Circle again, staying here nearly a month. On 21 May at 17.50pm 3579 took off from Malmi to fly to Pori but had to return for some unknown reason. Three days later 3579 took off again at 13.45pm and arrived safely. Later that day at 15.20pm 3579 left Pori to fly to Vaasa. On the 25 May 3579 took off from Vaasa heading for Kemi and landing safely.  The final leg was completed after taking off at 18.30pm and landing at Alakurtti, a JG5 base.

 

Just over a week earlier, on 17 May Bf109 E-7 W.Nr3457 ‘White 7’ of 4./JG5 was lost in a mid air collision with a Russian MiG-3 over Petrjärvi although Uffz Helmut Schattschnider remained unhurt after parachuting to safety. He would remain missing in the tundra for 15 days before eventually getting picked up and returned to his unit.

 

CK+CT could have been sent North as a direct replacement as on arriving at Alakurtti it was issued to 4./JG5 and was marked up as ‘White 7’ and operated through June and July of 1942.

 

Luckily, we know more about its final loss with 4./JG5 than any other unit. On the 2 August 1942, three Messerschmitt Bf109’s of 4./JG5 were escorting a Henschel Hs126 undertaking artillery spotting. We know two of the pilots were Lt Kurt Hammel flying Bf109 E-7 W.Nr 3579 ‘White 7’ and Uffz Willi Tretter in Bf109 E-7 W.Nr 5559 ‘White 10’ and were flying over the  Gankachaara Mountains. This is thought to be a area called Kangasniemi.

 

Out looking for oppotunities, they met four lend-lease Hurricanes and two P40 Tomahawk of 760IAP VVS 26A. In the combat, the Russian pilots claimed all four Luftwaffe aircraft shot down. Bf109E 3579 ‘White 7’ and 5559 ‘White 10’ were both listed as 100% losses and Bf109E 3739 returned to Alakurtti damaged and was classed as 40% damage. There was no listing for a Hs126 though a Ju87 was lost though is not thought to be connected with this incident.

 

Uffz Tretter was lost in a deliberate collision (Taran) by Sgt Boris A Mjasnikov in a Hurricane who was killed. Uffz Tretter was recorded as ‘gefallen’ (killed in action) although three weeks later the report was changed to ‘vermißt’ (missing) after it was known he had successfully bailed out. (He was taken POW and it is believed that he returned to West Germany in 1949).

 

Lt Hammel also claimed a Hurricane (for his 11th victory) but was damaged in combat and headed back to Pontsalenjoki. Before reaching his base his engine quit, Lt Hammel only reached the front line at Pääjärvi (Pya Ozero), west of Kandalakscha where he force landed on the marshy edge of the lake. Lt Hammel was uninjured and managed to get back to his unit.

 

Interestingly the listing for 3579 was also changed from a 100% to 30%. This may mean it was deemed as recoverable although still near the front line. What we do know is that 3579 was never recovered and the records were not changed to record the fact.

(Later Lt Hammel then went on to fly with JG27 in North Africa and became an ‘experte’ with 20 ‘abschuss’ (victories). He also survived the war).

 

It is known ‘White 7’ was Hammel’s regular aircraft during the summer 1942. There was only one period in June when Hammel was flying ‘White 6’ possibly while 3579 was being serviced. Unfortunately the last logbook of Hammel’s ends in early July 1942 so we currently do not know what happened after this date. It is hoped more information will comes to light eventually.

 

© Mark Sheppard

Thanks must go to Steve Vizard, Rune Rautio, Gerhard Stemmer, Matti Salonen, Kari Stenman, Andreas Brekken, Rabe Anton and for all there input in this article.

 

Lisäsin alkuperäisen tekstin, kun sitä ei enää tuolta sivuilta löytynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vuosi sitten maaliskuussa olin kommentoinut Kirkonmaan itäpuolelle pakkolaskun tehneestä MT-429;stä. Eilen sain asiasta mielenkiintoista fb-postia ja pitikin hieman tänään gooletella. Löytyikin mielnkiintoinen kertomus, "aihe vanha - juttu melko tuore". Varmaan monet täällä foorumilla olevista ovat tämän lukeneetkin, mutta laitetaan linkki - ainakin itselleni uusi:

http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/uploads/2013/02/Kopio_Uki_Toukoniitty.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjälentolaivue 34:ssä laaditun pöytäkirjan mukaan toukokuun 17. päivänä 1944 pakkolaskun mereen tehneen MT-429:n onnettomuuspaikka olisi "Kotkan eteläpuolella Suomenlahdella n. 1-2 km. Kuolioluodosta etelään".

 

Vnr Toukoniityn kertomus: Näin PE-2 -koneiden pommittavan Haminan satamaa. Yritin päästä näiden perään. Vähän aikaa lennettyäni kuulin radiosta huudon "ryssä takana, väistä". Väistin, mutta huomasin jo saaneeni osumia. Ilmoitin tästä radioon ja lähdin pyrkimään kotiin. Havaitsin moottorista tulevan valkoista savua ja samalla jäähdytysnesteen lämpö nousi voimakkaasti. N. 300 m:ssä moottori leikkasi kiinni ja tein pakkolaskun mereen Kirkkomaansaaren itäpuolelle n. 1-2 km. Kuolioluodosta etelään. Täältä minut pelasti tykkivene "Uusimaa".

 

Silminnäkijän kertomus, vnr Nurmi: Ollessani 17.5.44 torjuntalennolla ja lentäessäni Haapasaaren koillispuolella etelään huomasin noin 700 m päässä oikealla puolellani hieman alempana MT-koneen. Melkein heti tämän jälkeen havaitsin MT:n takana JAK-koneen, jolla oli suurempi nopeus. Huusin radioon: Suomalainen - ryssä takana, väistä. MT- väisti jyrkällä syöksykaarrolla oikeaan. Kone painui syöksyyn, mutta näytti ohjatulta. Valkoista savua jäi jälkeen, josta päättelin koneen saaneen osuman. Kadotin sen näkyvistä kun ryhdyin ajamaan ryssää takaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tykkivene Uusimaan sotapäiväkirjan mukaan kone upposi Kuolioluodosta itään länsiviitan kohdalla ja tarkoiksi koordinaateiksi kerrotaan 60º24'03" P, 27º06'50" I. Harmi etten saa syötettyä koordinaatteja Karttapaikkaan sen toivomassa muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Tän pitäis toimia

 

Tuossa se Kuolionluodon eteläkärki on keskellä ylhäällä viime joulukuun 20. päivänä kuvattuna jotakuin Ruotsinsalmen kohdilta - ja eipä pitäisi olla isoa aluetta etsiä(kö?)  Isommassa kuvassa on paremmin kokonaisuus nähtävillä mutten tähän hätiin ehdi julkaista muualla. Löytyisiköhän "jäämistö" milloin? Kirkonmaan itäosia tuossa oikealla ylhäällä. Alla Kuutsalo.

 

kuolionluoto_20141220.jpg.e7a1a92e274183d1741e87374d159a7f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on tästä junkkerista päivityksiä? Onko löytynyt tai vieläkö etsitään?

 

Eipä ole kuulunut eikä näkynyt mitään...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään