Niko Leppä

Malaysia Airlinesin lento MH370 kadonnut - Uutiset

476 viestiä aiheessa

Ymmärsin kuitenkin, että tuo öljynporauslautan havainto olisi ollut Vietnamin eteläkärjestä itään, kiinalaisten satelliittikuvat taas Malesian ja Vietnamin väliltä, koneen oletetulta lentoreitiltä. En katsonut noita koordinaateja kuitenkaan:

The Chinese agency gave coordinates of 105.63 east longitude, 6.7 north latitude, which would put it in waters northeast of where it took off in Kuala Lumpur, Malaysia, and south of Vietnam.

 

http://edition.cnn.com/2014/03/12/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html?hpt=hp_t1

 

Edit: google maps linkki (mutta en osannut laittaa siihen 'nuppineulaa' enkä järkevää mittakaavaa :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltalaistutkija: Kone lensi vielä tunteja tutkasta katoamisen jälkeen.

 

 

www.yle.fi/uutiset/yhdysvaltalaisasiantuntijat_malesialaiskone_lensi_tunteja_tutkasta_katoamisensa_jalkeen/7134341

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlines on vaihtanut lennon MH370/371 numerot. Uudet lentonumerot ovat MH318/319.

 

 

www.nst.com.my/latest/font-color-red-missing-mh370-mas-changes-flight-number-for-kl-beijing-kl-flights-1.510826

 

 

 

Edit: Korjattu linki. Juhani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltalaistutkija: Kone lensi vielä tunteja tutkasta katoamisen jälkeen.

 

 

www.yle.fi/uutiset/yhdysvaltalaisasiantuntijat_malesialaiskone_lensi_tunteja_tutkasta_katoamisensa_jalkeen/7134341

 

Kone olisi siis lähettänyt tietyin välein moottorien toimintaa koskevaa tietoa ACARS-datalinkkijärjestelmän avulla moottorivalmistaja RollsRoycelle yhteeensä useiden tuntien ajan, mikä tulkitaan niin, että kone jatkoi lentämistä, ja se tarkoittaisi sitä, että konetta joudutaan etsimään useiden tuhansien kilometrien säteellä viimeisimmästä havaintopaikasta. Erikoiseksi menee. Wall Street Journalin pitkä artikkeli asiasta:

 

WSJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone olisi siis lähettänyt tietyin välein moottorien toimintaa koskevaa tietoa ACARS-datalinkkijärjestelmän avulla moottorivalmistaja RollsRoycelle yhteeensä useiden tuntien ajan, mikä tulkitaan niin, että kone jatkoi lentämistä, ja se tarkoittaisi sitä, että konetta joudutaan etsimään useiden tuhansien kilometrien säteellä viimeisimmästä havaintopaikasta. Erikoiseksi menee. Wall Street Journalin pitkä artikkeli asiasta:

 

WSJ

 

Tämäkin tieto on sitten lehdistötilaisuudessa kiistetty, eikä myöskään kiinalaisista satelliittikuvista löydetty "havainto" ole osoittautunut paikkansapitäväksi.

 

Along with Malaysia Airlines chief executive Ahmad Jauhari Yahya, Hishamuddin also denied reports that Rolls-Royce and Boeing had received ACARS messages relating to engine data for several hours after it disappeared from secondary surveillance radar over the South China Sea on 8 March.

 

“As far as Rolls-Royce and Boeing are concerned, those reports are inaccurate,” Hishammudin said, adding that teams from both companies have been involved in the investigation.

 

“Based on our records, the last ACARS transmission was done a 01:07 local time [on 8 March],” Ahmad added. He also noted that the last transmission indicated that the aircraft was operating normally.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/authorities-dismiss-mh370-engine-data-reports-396966/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis tuossa Flightglobalin uutisessa kerrottiin kiinalaisten satelliittikuvista näin:

 

Transport minister Hishammuddin Hussein said in a press conference on 13 March that Malaysia had dispatched assets to search the area where the debris was spotted by Chinese satellites; however no signs of the aircraft were found.

 

China's state science administration had published three photographs of objects at a location some 120nm east of flight MH370's last known position.

 

Hishamuddin read from a statement from the Chinese embassy that said the release of the satellite images “was a mistake” and that the Chinese government had "neither authorised nor endorsed" their publication.

 

Siis kiinalaiset itse sanovat, että satelliittikuvien julkaiseminen oli erehdys eikä Kiinan viranomaisten hyväksymä. Tulkitaanko niin, että kuvissa kyllä näkyi esineitä, mutta mahdollisesti väärässä paikassa? Edelleen sekavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näillä etsinnöillä keskitetty johto? Vai huitovatko eri maiden etsijät miten sattuu pitkin merta?

 

Juha

 

Ainakin tuo NTSB:n tiedote puhuu Malesian viranomaisten johtamasta etsintäoperaatiosta:

 

NTSB UPDATES STATEMENT ON MISSING B-777 INVESTIGATION

 

March 12, 2014

 

National Transportation Safety Board investigators who traveled to Kuala Lumpur over the weekend are assisting Malaysian authorities who are leading the search efforts for the Boeing 777 that went missing five days ago.

 

Investigators with expertise in air traffic control and radar are providing technical assistance to the Malaysian authorities who are working on locating the missing jetliner.

 

The NTSB plans no further releases of information on the investigation.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä koneen lähettämiin ACARS-viesteihin tulee, niin Malaysia Airlinesin johtaja on kertonut tänään, että sekä Boeingilta että Rolls-Royceltä on kysytty vastaanottivatko he ACARS-viestejä sen jälkeen, kun kone katosi lennonjohdon tutkasta, ja kumpikin kiisti vastaanottaneensa mitään sen jälkeen. Tämä osaltaan asettaa kyseenalaiseksi sen, että kone olisi lentänyt useita tunteja lisää.

 

"We have contacted both the possible sources of data – Rolls-Royce and Boeing – and both have said they did not receive data beyond 1.07am," Malaysia Airlines chief executive, Ahmad Jauhari Yahyain, told reporters on Thursday afternoon. "The last transmission at 1.07am stated that everything was operating normally."

 

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/13/malaysian-officials-deny-flight-mh370-missing-plane-flew-hours

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ABC News ja Mirror.uk kertovat nyt illalla, että USA:lla "on aihetta epäillä että kone on voinut pudota Andamaanien ja Intian valtameren välisellä alueella" Malesiasta länteen. Hävittäjä USS Kidd, jossa on myös kaksi helikopteria, on lähetetty alueelle. Matkan arvioidaan kestävän noin 24 tuntia eli huomisiltaan saakka.

 

Lehtien haastattelemien lähteiden mukaan satelliittiverkot [inmarsat?] olisivat havainneet "pingejä" koneesta. Nämä ovat eräänlaisia radioyhteyden kokeiluviestejä. Varsinaista tiedonsiirtoyhteyttä ei ole kuitenkaan muodostettu, koska Malaysian Airlines ei ole tilannut kaikkia reaaliaikaisia huolto/vianilmoituspalveluita. [Tässä ilmeisesti viitataan ACARS-viestintään]

 

A source close to the investigation said communications satellites picked up faint electronic pulses from Malaysian Airlines Flight 370 after it went missing on Saturday.

 

However, the signals gave no indication about where the stray jet was heading nor its technical condition.

 

The "pings" equated to an indication that the aircraft’s maintenance troubleshooting systems were ready to communicate with satellites if needed, but no links were opened because Malaysia Airlines and others had not subscribed to the full troubleshooting service, the source said.

 

EDIT: Mielestäni tämä ei ole ristiriidassa Malesian aamuisen tiedon kanssa että ACARS-viestejä ei ole kuultu klo 1.07 jälkeen. Nämä pingit lienevät "alemman tason merkinantoliikennettä", joilla vain tarkistetaan onko radioyhteys kunnossa, mutta mitään varsinaisia viestejä ei välitetä.

 

Jaaha, tämä olikin jo tuossa ylempänä myös  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:n tuorein uutinen aiheesta:

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/wsj_telemetrian_perusteella_boeing_777_lensi_nelja_tuntia_katoamisensa_jalkeen_malesia_kiistaa

 

Torstaina puoleltapäivin Suomen aikaa pidetyssä tiedotustilaisuudessa Malesian kuljetusministeri ja lentoyhtiön edustaja kuitenkin kiistivät WSJ:n tiedot, että koneen ACARS olisi lähettänyt dataa katoamisen jälkeen. Heidän mukaansa tieto on "epätarkka". Lennon ensimmäisten 40 minuutin aikana saatiin Boeigista kaksi normaalia viestiä, mutta katoamisen jälkeen ei yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestijärjestelmät suljettiin tarkoituksella? Lähettimet sammutettiin eriaikoihin, kaapattiinko kone kuitenkin?

 

http://yle.fi/uutiset/mysteerikoneen_kohtalosta_uusia_viranomaistietoja__koneen_viestijarjestelmat_suljettiin_tarkoituksella/7136785

 

Tämä uutisointi ainakin selittäisi tämän sekavan tiedottamisen ja tuo selvyyttä tähän kaikkeen sekavuuteen. Siis mikäli tämä uutinen paikkaansa pitää. Itse ainakin toivon että näin olisi. Jotain tälläistä itse mielessäni kuvittelinkin, mutta toisaalta melko villi ajatus. Toivotaan että alkaisi tulemaan pikkuhiljaa selvyyttä tähän juttuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn uutisissa lisää viittauksia siihen että kone olisi tarkoituksella lennetty pois reitiltä. En osaa tällä mobiililaitteella pistää linkkiä, joten pahoitteluni siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia satsaa reilusti kalustoa etsintöihin, jotka keskittyvät Nikobarsaarten länsipuolelle asti:

 

In a statement, New Delhi says it will contribute two Lockheed Martin C-130J aircraft, a single MiL Mi-17 V5 helicopter, and an unspecified number of Dornier 225 and Boeing P-8I maritime patrol aircraft.

 

Interestingly, it will commit the assets to the west of Great Nicobar Island, which sits far to the west of the current search area centered on the South China Sea and Malacca Strait. The statement gives no specific reason for searching in this area, but media reports quote Indian officials as saying that the search area was specifically request by Malaysian authorities.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/indian-mh370-effort-pushes-search-far-to-the-west-397012/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaisen yliopiston Science ja Tecnhnology osasto on havainnut seismistä aktiivisuutta meressä  noin klo 0255 MH370:n tutkalta katoamisen jälkeen lähellä Malesian ja  Vietnamin rajaa kahdeksas maaliskuuta. Toinen mahdollinen alue sijaitsee 116 km koilliseen  MH 370:n viimeisestä tunnetusta paikasta. Alue ei ole seismisesti aktiivinen. Jos tärähtely on aiheutunut kadonneesta koneesta on tapahtunut ollut katastrofaalinen.

 

 

www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/14/missing-mh370-seismic-activity-at-sea-crashing-of-plane/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustavien vahvistamattomien Malesian armeijan primääritutkan tietojen mukaan kone nousi transponderiyhteyden menetyksen jälkeen 45000 jalkaan (konetyypin hyväksytty maksimikorkeus 43100 jalkaa) , kaarsi tiukasti länteen, menetti korkeutta ja ylitti niemimaan 23000 jalan korkeudessa, nousi jälleen 29500 jalan korkeudelle ja suuntasi Intian valtamerelle?? Lisäksi RR:n moottoreiden antamien parametrien mukaan kone olisi tullut alaspäin 40 000 jalan V/S:llä minuutissa :o

 

On kyllä tähän asti ollut aikalailla sekavaa tietoa, menee pitkän aikaa ennen kuin tämän onnettomuuden palaset saadaan kohdilleen varsinkaan jos hylkyä ei edes löydetä....

 

http://www.nytimes.com/2014/03/15/world/asia/malaysia-military-radar.html?_r=0

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone on Intian valtamerelle mennyt, luulisi intialaisillakin olevan tutkahavaintoja - noilla Andaman ja Nicobar saarilla on ymmärtääkseni Intian sotilastukikohtia. Kuten myös CNN uutisessaan kertoo:

 

It's a highly militarized zone with surveillance capacities covering a large part of the Indian Ocean, which would make it nearly impossible for an unidentified aircraft to enter the zone undetected.

 

Five things to know about India's Andaman Islands

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/malesian_paaministeri_kadonneesta_koneesta_kaikki_vaihtoehdot_yha_auki/7138637

 

Malesia tutkii edelleen kaikkia vaihtoehtoja viikko sitten kadonneen koneen kohtalon selvittämiseksi, sanoi Malesian pääministeri Najib Razak juuri pitämässään tiedotustilaisuudessa.

 

Razakin mukaan lentokoneen katoaminen vaikuttaa "tarkoitukselliselta", mutta viranomaisilla ei ole varmoja tietoja siitä, että kone olisi kaapattu.

 

Siitä tutkijat ovat kuitenkin erittäin vakuuttuneita, että Malaysia Airlinesin koneen viestilaitteita kytkettiin tarkoituksella pois päältä.

 

EDIT:

Viimeinen satelliittiyhteys Boeing 777 -koneeseen saatiin yli kuusi ja puoli tuntia sen jälkeen kun kone katosi siviilitutkasta kello 1.30.

 

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/malesian_paaministeri_lento_mh370_kaapattiin

 

Koneen toisiotutkavastaaja eli transponderi ja teknistä tietoa maahan lähettävä ACARS-järjetelmä kytkettiin tarkoituksella pois päältä. Koneen satelliittilinkki otti kuitenkin yhteyskokeiluja Inmarsat-satelliitteihin näistä toimenpiteistä huolimatta.

 

Viimeinen yhteys tapahtui kello 8.11 paikallista aikaa. Siitä ei kuitenkaan ilmene koneen sijainti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lyhyttä:

 

Malaysian prime minister says country is ending search for missing plane in South China Sea, reassessing deployment of assets - @Reuters

 

Satellite data places missing jet in 1 of 2 corridors: North of Northern Thailand or south from Indonesia to Southern Indian Ocean, prime minister says - @Reuters

 

Livelähetyksessä mainittiin myös, että miehistöä ja matkustajia tutkitaan nyt uudelleen, jos sieltä löytyisi vinkkejä. Ja esim.lentäjien asuntoihin ollaan tekemässä kotietsintää.

 

 

Matkustajalista on myös tässä: http://s3.documentcloud.org/documents/1061637/malaysia-airlines-flight-mh-370-passenger-manifest.pdf  ...olikin jo vanha asia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä uutta tuossa matkustajalistassa on? Sama lista oli lentoyhtiön sivulla nopeasti koneen katoamisen jälkeen. Ainakin samat nimet löytyy listalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkijat kiistävät viimeisimmät varmaksi uutisoidut kaappausväitteet, se on vain yksi tutkintalinja edelleen muiden joukossa koska pitäviä todisteita ei ole: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10699933/Missing-Malaysia-Airlines-flight-MH370-investigator-denies-claim-plane-was-hijacked.html

 

The head of the investigation into the missing Malaysia Airlines plane has denied any conclusive evidence of hijacking and said it was just one of a number of lines they're looking at.

His comments came after a Malaysian government official said investigators had concluded that one of the pilots or someone else with flying experience hijacked the missing Malaysia Airlines plane.

The official, who was not named but is involved in the investigation, told AP no motive has been established, and it is not yet clear where the plane was taken.

The official said that hijacking was no longer a theory. "It is conclusive."

He said evidence that led to the conclusion were signs that the plane's communications were switched off deliberately, data about the flight path and indications the plane was steered in a way to avoid detection by radar.

 

 

Mitä uutta tuossa matkustajalistassa on? Sama lista oli lentoyhtiön sivulla nopeasti koneen katoamisen jälkeen. Ainakin samat nimet löytyy listalta.

 

Aivan oikein, ei näköjään mitään. Oli jossain (Yle?) uutisoitu uutena asiana äsken..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään