Niko Leppä

Malaysia Airlinesin lento MH370 kadonnut - Uutiset

476 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/satelliittidataan_pohjautuva_teoria_kadonnut_kone_syoksyi_intian_valtamereen_polttoaineen_loputtua/7138698

 

Kadonneen malesialaiskoneen satelliittiin lähettämät heikot signaalit viittaavat siihen, että koneesta on saattanut loppua polttoaine Intian valtameren yllä tuhansien kilometrien päässä alkuperäiseltä reitiltä. Asiasta kertoo lähde, joka tuntee onnettomuustutkinnan yksityiskohdat. Viranomaiset eivät ole vahvistaneet tietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa oletettua paikkatietoa kartalla:

 

(Lähteen luotettavuutta vaikea arvioida, mutta eräs uutistoimisto tuohon linkitti.)

 

 

Päivittäinen pressitilaisuus on myös peruttu tältä iltapäivältä (ehkä koska aamulla jo sellainen pidettiin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo Inmarsatin sivuilta satelliittien sijaintia ja peittoa, niin koneen lentämäksi väitetyllä alueella on oikeastaan vain yksi geostationaarinen eli "paikallaan pysyvä" satelliitti:

 

http://www.inmarsat.com/about-us/our-satellites/our-coverage/

 

ACARS-palveluun lienee mahdollista ostaa sellainen datapaketti, jossa kone lähettää omista järjestelmistään poimittua GPS-paikkatietoa datapaketin yhteydessä, mistä siis olisi selvinnyt koneen sijainti aina silloin, kun dataa lähetetään. Nyt sijaintitietoa ei saatu, koska koneen ja Inmarsat-satelliitin välillä tapahtui vain yhteyskyselyjä tietyin väliajoin. Paikallistaminen pelkän yhteyskyselyn perusteella taitaisi edellyttää esim. kolmea satelliittia, jotka saisivat yhteyskyselyyn vastauksen, jolloin joko signaalien voimakkuuksien eroista tai aikaerojen perusteella voitaisiin "kolmiomittauksella" määrittää sijainti. Koska kyseessä on nyt vain yksi satelliitti, on voitu laskea sellainen ympyrä, jolla sijainti on, muttei sen tarkempaa. Ehkä  :-\ Tämä selittäisi tuossa ylempänä mainitun kaavion, jossa tosiaan on ympyrä satelliitin sijainnin ympärillä. Siis tämän näin:

 

 

Intian sotilastutka-asemista satuin lukemaan eilen Times of Indian uutisen, jossa mainittiin Andaman-saarilla olevan kolme tutka-asemaa, mm. Port Blairissa. Niiden kantamaa ei mainittu.

 

EDIT: myös Bangladesh on liittynyt mukaan etsintöihin:

 

http://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/bangladesh-joins-search-operation-for-missing-malaysian-plane/articleshow/32073282.cms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö on ollut myös tietoinen satelliittidatasta alusta asti: http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html

 

Further to the statement by the Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak earlier today into the ongoing search for Flight MH370, Malaysia Airlines has shared all available information with the relevant authorities since the moment we learned that the aircraft had disappeared, in the early hours of Saturday 8th March. This includes the very first indications that MH370 may have remained airborne for several hours after contact was lost, which the Prime Minister referred to today.

 

This is truly an unprecedented situation, for Malaysia Airlines and for the entire aviation industry. There has never been a case in which information gleaned from satellite signals alone could potentially be used to identify the location of a missing commercial airliner. Given the nature of the situation and its extreme sensitivity, it was critical that the raw satellite signals were verified and analysed by the relevant authorities so that their significance could be properly understood. This naturally took some time, during which we were unable to publicly confirm their existence.

 

Sama Yletettynä: http://yle.fi/uutiset/malaysia_airlines_myontaa_tienneensa_satelliittidatasta_pian_koneen_katoamisen_jalkeen/7138880

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialainen lennonjohdon edustaja kiistää että kone olisi voinut hiipiä heidän ilmatilaan kenenkään huomaamatta ....

 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Missing-Malaysian-flight-did-not-pass-over-Indian-airspace-Kolkata-ATC/articleshow/32091364.cms

 

Air traffic controllers at Kolkata have ruled out the possibility of the missing Malaysia Airlines flight MH370 flying over Indian airspace, one of the two possibilities that Malaysian Prime Minister Najib Razak had suggested at a press conference in Kuala Lumpur on Saturday.

..

Air traffic controllers' guild secretary Sugata Pramanik said that while flight MH370 could have avoided detection on the Secondary Surveillance Radar, the blip by the huge Boeing 777-200 ER aircraft would surely have been spotted by the Air Force that uses Primary Surveillance Radars to detect such intrusions.

 

"If an aircraft wants to avoid being seen, they can easily become invisible to a civilian radar by switching off the transponder that relays information about the plane. But it cannot avoid defence systems. The Indian Air Force has radars in multiple installations across the country and it is inconceivable that none of them spotted the odd blip with no flight clearance," he said.

 

There are nine Air Defence Identification zones in the country that are manned 24x7 to prevent an enemy aircraft from violating Indian airspace.

 

Guild member Sushil Mondal concurred, explaining that all hell would break loose if Air Force detected an aircraft that did not have air defence clearance. Any plane flying through Indian airspace is first required to submit the flight plan and manifest to the air traffic controls in its flight path. This is then relayed to the Air Force for permission.

 

 

Ja tässä taas toinen etsintäalueita jne. selventävä kuva (yhdistelty vain aiempia tietoja ja kuvia): https://twitter.com/Duenes/status/444894409943822336/photo/1

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia on keskeyttänyt koneen etsinnät sunnuntaina Malesian hallituksen pyynnöstä. Malesia haluaa harkita mistäpäin konetta tulisi etsiä.

 

 

www.yle.fi/uutiset/intia_keskeytti_kadonneen_lentokoneen_etsinnat/7139227

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malesia pyytää nyt etsintäapua yhteensä 15 maalta, sekä pohjoisen että etelän suunnassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen tapauksessa koneen nopeus oli osumahetkellä 107 solmua ja sen nokka oli horisontin yläpuolella. Siitä jäikin kellumaan suuria kappaleita.

 

Mutta miten on, jos kone ajetaan veteen pystyssä mahdollisimman suurella nopeudella? Kuinka pieniksi kappaleiksi se menee ja kuinka nopeasti kelluva materiaali leviää merelle?

 

 

Rapia viikko kulunut. Intian valtamerellä uskoisin olevan jos jonkinmoista merivirtaa ja isompaakin aallokkoa joka kappaleita kuljettaa. Osa alkuun kelluvasta tavarasta tietysti myös vettyy ja alkaa uppoamaan.

Jos jotain paloja löytyy,niin varmaan meteorologit ym viisaat pystyvät miettimään mistä ne on löytöpaikalle ajelehtineet...?

 

Aika monta kiitorataa ollut saavutettavissa: http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/16/Missing-MH370-600-potential-runways-for-plane-to-land/

 

Yleltä: http://yle.fi/uutiset/kadonnut_kone_al-qaida-teoria_sai_tukea/7139263

 

Itse pohtinut tässä tuota lentäjän mahdollista osallisuutta... Jos kyseessä olisi joku poliittinen kannanotto tai al-qaida tyyppinen terroriteko,niin olisiko toteutus ollut toisenlainen? Juurikin tyyliin päin petronasta. Miksi vain lentää kone johonkin merelle? Pelkästä itsemurha tarkoituksesta tuon voisikin uskoa..? Itsarin jos on tehnyt,niin ei välttämättä ole edes jättänyt viestiä,ettei omaiset jne joudu kärsimään...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vaimokin joidenkin tietojen mukaan lähtenyt kävelemään päivää ennen lentoa.

 

Tämäkin oli satujuttuja.

 

 

Asken pidetyssä tiedotustilaisuudessa asia kuitattiin lasueella "nobody moved out"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kadonnut malesialainen matkustajakone saattoi olla maassa, kun siitä saatiin joitakin satelliittihavaintoja. Asiasta kertoo malesialainen ilmailuviranomainen.

Malesian viranomaiset vahvistivat eilen, että koneen epäillään lentäneen pois reitiltä tahallaan. Samalla ilmeni, että kone lensi ilmeisesti lähes seitsemän tuntia sen jälkeen, kun kaikki sen viestilaitteet olivat sammuneet.

Malesian liikenneministerin mukaan koneen etsimisessä on osallisena jo 25 maata. Malesia on pyytänyt muun muassa Kiinalta ja Ranskalta lisää satelliittitietoja.

 

Aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peittelevätkö malesialaiset jotakin vai valehtelevatko he”, Prakash kysyy Hindu -lehdelle antamassaa haastattelussa.

 

Prakashin mukaan malesialaisviranomaisten jo viikon kestäneiden etsintöjen aikana antamat tiedot ovat olleet ristiriitaisia.

 

“Ensin he sanoivat, että kone havaittiin viimeiseksi Etelä-Kiinan meren yllä. Sitten he sanoivat, että kone lähtikin lounaaseen. Hetkeä myöhemmin he ilmoittivat koneen menneen sittenkin länteen ja nyt sen kerrotaan ottaneen kurssin luoteeseen, kohti Keski-Aasiaa”, Prakash päivittelee.

 

Hänen mielestään malesialaisviranomaisten toiminta ja tiedotus on ollut epämääräistä. Prakashin mukaan tämä on tehnyt koneen etsinnöistä tehottomia.

 

Malaysian Airlines lento MH 370 lähti viime viikon lauantaina Kuala Lumpurista kohti Pekingiä. Kone lakkasi välittämästä tutkatietoja noin tunnin kuluttua lähdöstä ja noin viidentoista minuutin kuluttua kaikki viestiliikenne maahan loppui.

 

Viimeisimpien tietojen mukaan kone jatkoi lentämistä tuntikausia katoamisensa jälkeen. Lentokäyttäytymisen ja viestilaitteiden sulkemisessa olleen viiveen vuoksi tutkijat pitävät lähes varmana, että kone kaapattiin.

 

Koneen kohtalon selvittämisessä keskitytäänkin tällä hetkellä sen miehistöön ja matkustajiin.

http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/malesian%20kone-17452

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malakansalmessa liikkunut kreikkalainen öljytankkeri tarkistaa vihjettä, jonka mukaan meressä olisi nähty matkalaukkuja, uutisoi kreikkalainen verkkolehti.

 

Kreikkalaisen Iefimerida-verkkosivuston mukaan Malakansalmessa kulkeva Elka Athina -niminen öljytankkeri olisi valjastettu etsimään matkalaukkuja, jotka olisi havaittu meressä.

 

Uutissivuston mukaan tankkeri olisi saanut indonesialaiselta rannikkoasemalta pyynnön tutkia merialuetta. Verkkosivusto uutisoi tapauksesta sunnuntaiaamupäivänä.

 

Kreikkalaisaluksen päällystö on vahvistanut varustamon johdolle, että tankkeri yrittää nyt saada näköhavaintoja mahdollisista romuista meressä.

 

Matkalaukkujen löytyminen merestä voisi olla yksi ensimmäisistä todisteista siitä, että kadonnut Malaysia Airlinesin lentokone olisi syöksynyt mereen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-opposition-leader-sodomite.html

(http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288666023478.html)

 

Nyt epäillään, ohjasiko poliittisesti aktiviivinen kapteeni koneen mereen tarkoituksellisesti poliittisena protestina. Tieto oppositiojohtajan tuomiosta tuli vain muutama tunti ennen koneen lähtöä.

 

Ilmankos viranomaiset ovat olleet niin vaitonaisia ja ristiriitaisia väitteissään. Tämän mahdollisuus on taas mitä on siihen saakka kunnes hylky/ehjä kone löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missing Flight Pilots Refused to Fly Together: Malaysian Minister

 

http://www.newindianexpress.com/world/Missing-Flight-Pilots-Refused-to-Fly-Together-Malaysian-Minister/2014/03/16/article2112505.ece#.UyWw9_ugmVN

 

Piloteilla ollut jotain keskinäistä kahinaa?

 

 

BBC kylläkin raportoi, että lentäjät eivät olleet pyytäneet saada lentää yhdessä - se ei ole sama asia! Kumpi sitten onkaan oikea tulkinta.

 

The two men had not asked to fly together, Mr Hishammuddin confirmed at the news conference.

 

http://www.bbc.com/news/world-asia-26600361

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmissa uutisissa (taisi olla eilen) uutisoitiin että eivät olleet pyytäneet lentää yhdessä mutta tänään on useassa paikassa uutisoitu ministerin sanoneen kuulleensa lentoyhtiön sisältä että olivat kieltäytyneet lentämästä yhdessä mutta asiasta ei ole tarkemmin kerrottu. Tässä muodossa asiaa on uutisoitu monessa intialaisessa ja malesialaisessa lähteessä tänään.

 

https://www.google.fi/webhp?hl=fi#hl=fi&q=Missing+Flight+Pilots+Refused+to+Fly+Together%3A+Malaysian+Ministe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"All right, good night" eli viimeinen viesti ohjaamosta tuli vasta ACARSin sulkemisen jälkeen

 

http://www.3news.co.nz/MH370-Pilots-final-words-came-after-system-shut-down/tabid/417/articleID/336127/Default.aspx?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+co%2FHCaY+%283News-+Latest+News%29

 

En nyt tähän hätään enää löydä toista uutista jossa joku pidätetty al-qaedalainen oli kertonut että joku uusi lentokonekaappaus on ollut suunnitteilla ja tarkoituksena on kuljettaa koneeseen kenkäpommi jolla murrettaisiin ohjaamon ovi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"All right, good night" eli viimeinen viesti ohjaamosta tuli vasta ACARSin sulkemisen jälkeen

 

ACARS kai suljettiin selvästi aikaisemmin, jo Malesian rannikkoa ylitettäessä, näin ainakin BBC:n mukaan. En oikein ymmärrä, miten tämä pitkä aika ACARS:in ja transponderin sulkemisen välillä on ymmärrettävissä. Mihin pelkästään ACARS:in sulkemisella olisi pyritty, jos se on tarkoituksella tehty? (Jossain kai on ollut tarkat ajat viimeiselle radioyhteydelle ja transponderin sulkemiselle, en nyt jaksanut etsiä niitä tähän).

 

Edit:

Tänään (17.3.) julkistettu tieto näyttääkin olevan (luettavissa esim. Avherald'ista), että ainoa mitä tiedetään on, että ACARS suljettiin 1:07 ja 1:37 välillä, siis viimeisen toteutuneen lähetyksen ja seuraavan aikataulunmukaisen, mutta pois jääneen, lähetyksen välilä. Joten se siitä tietoliikennejärjestelmien eriaikaisesta sulkemisesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään