Niko Leppä

Malaysia Airlinesin lento MH370 kadonnut - Uutiset

476 viestiä aiheessa

Australialainen alus Ocean Shield on havainnut veden alla hinattavan paikantimen avulla äänisignaalin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla signaali kuului yli 2 tuntia, mikä kuullostaa lupaavalta.

 

Australian defence vessel Ocean Shield acquired the signal twice, once for more than two hours, Australia said.

 

Air Chief Marshal Angus Houston, who is leading the search, called it the "most promising lead" so far.

 

But he said more information was needed: "We haven't found the aircraft yet and we need further confirmation."

 

http://www.bbc.com/news/world-asia-26917934

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialainen alus Ocean Shield on havainnut veden alla hinattavan paikantimen avulla äänisignaalin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla signaali kuului yli 2 tuntia, mikä kuullostaa lupaavalta.

 

 

Etsii parhaillaan paikassa 20.8 S 104.1 E. Lupaavalta kuulostaa erikoisesti se, että kaksi äänisignaalia kuultiin samanaikaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ocean Shield-alus on tehnyt kaksi uutta äänisignaalihavaintoa. Signaali havaittiin 5,5 minuutin pituisen ja toisella kerralla 7 minuutin pituisen ajan. Signaalin voimakkuus on heikkenemässä, joten patterien toiminta-aika lienee päättymässä. Vieläkään ei ole löydetty koneen osia merenpinnalta, mikä varmistaisi lopullisesti sen, että havainnot ovat MH370:stä.

 

http://www.smh.com.au/national/missing-malaysia-airlines-plane--two-more-pings-detected-in-search-for-flight-mh370-20140409-36cif.html#ixzz2yM7yiEgY

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme "Abyss"-tyyppistä miehittämätöntä sukellusalusta lähetetään etsimään MH370:n hylkyä merenpohjasta, mikäli koneen hylyn sijaintipaikka saadaan edes jonkinlaisella tarkkuudella varmistettua. Alukset pystyvät toimimaan 6000 m syvyydessä.

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10717323/Worlds-only-three-Abyss-submarines-sent-to-Indian-Ocean-for-plane-search.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas havaittu uusia äänisignaaleja (siis aivan pari tuntia sitten), mutta tämä vaatii vielä varmistuksia. (Kertoi NBCnews)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australian ilmavoimien P-3 Orion-merivalvontakone on havainnut lupaavalta kuullostaneen äänisignaalin samalta etsintäalueelta kuin Ocean Shield-alus. P-3:t pudottavat veteen poijuja, jotka laskevat pinnan alle vedenalaisia mikrofoneja. Havaitut signaalit lähetetään poijusta radioteitse lentokoneeseen.

 

http://www.bbc.com/news/world-asia-26972045

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr016.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PM on toiveikas: "Australian Prime Minister: Searchers confident signals are from missing plane's black box, but pings are fading"  (@ABCNews)

 

Mutta etsinnöistä vastaava taas ei: "The most recent acoustic signal detected by an Australian aircraft in the search Thursday is "unlikely to be related to the aircraft black boxes," Australian chief search coordinator Angus Houston said in a statement Friday." (CNN; http://www.cnn.com/2014/04/10/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html )

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/ristiriitaisia_tietoja_mysteerikoneen_peramiehen_puhelusta__viranomaiset_tutkivat_vaitteet/7187921

 

Kadonneen malesialaiskoneen perämies Fairq Abdul Hamid saattoi yrittää soittaa kännykällään juuri ennen kuin lento MH370 katosi tutkista, uutisoi malesialainen New Straits Times -lehti eli NST nimettömiin lähteisiin viitaten.

 

Lehden mukaan tiedot puhelusta olisivat tallentuneet Penangin saarella sijaitsevaan matkapuhelintukiasemaan. Puhelu loppui lehden tietojen mukaan äkillisesti siksi, että kone lensi kovaa vauhtia pois päin tukiasemasta. Lehti ei kertonut, kenelle perämies olisi mahdollisesti yrittänyt soittaa.

 

Toinen lähde sanoi NST:lle, että siitä ei ollut varmuutta, yritettiinkö maaliskuun alussa kadonneesta Malaysia Airlinesin lentokoneesta ylipäätään soittaa. Tukiasemaan tallentuneessa tiedossa saattoi olla kyse myös siitä, että puhelin otti uudelleen yhteyden verkkoon. Tämä puolestaan tarkoittaisi vai sitä, että puhelin kytkettiin uudestaan päälle.

 

 

(..vähän ihmettelen kuitenkin, kun tutkalta katoaminen tapahtui keskellä merta, niin miten tukiasema tuon signaalin nappaisi...?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistas lahtien kannykat ovat toimineet pinnalla 350?

 

 

Eikö jossakin ole annettu teoria, että kone lensi matalalla Penangin yllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsinnät ovat jatkuneet tänään entisellä intensiteetillä 10 lentokoneen ja 14 laivan voimin. Uusia äänisignaaleja ei ole havaittu vuorokauteen, mutta silti niitä toivotaan saatavan jatkossa tehtävän vedenalaisen etsinnän helpottamiseksi.

 

Today, Australian Defence Vessel Ocean Shield continues more focused sweeps with the Towed Pinger Locator to try and locate further signals related to the aircraft's black boxes. The AP-3C Orions continue their acoustic search, working in conjunction with Ocean Shield. The oceanographic ship HMS Echo is also working in the area with Ocean Shield. This work continues in an effort to narrow the underwater search area for when the Autonomous Underwater Vehicle is deployed. There have been no confirmed acoustic detections over the past 24 hours.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr019.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kadonneen malesialaiskoneen perämies Fairq Abdul Hamid saattoi yrittää soittaa kännykällään juuri ennen kuin lento MH370 katosi tutkista, uutisoi malesialainen New Straits Times -lehti eli NST nimettömiin lähteisiin viitaten.

 

NST :n juttu oli sen verran sensaatiohakuinen "puhallus" että ministeri Hamouddin tuli jo ulos moittimaan sitä.

 

Faktaa on ilmeisesti, että puhelin on yrittänyt verkkoyhteyden luontia (attach). Mutta se, onko tämä tapahtunut käyttäjän aloitteesta vai automaattisesti, esim. kun puhelin on ollut radiokatveessa ja löytänyt taas tukiaseman signaalin, ei ole tiedossa.

Niinpä "uutisen" merkitys on lähinnä vahvistaa että kone on ollut tutkahavaintojen mukaisella alueella tietyllä ajanhetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa on ilmeisesti, että puhelin on yrittänyt verkkoyhteyden luontia (attach). Mutta se, onko tämä tapahtunut käyttäjän aloitteesta vai automaattisesti, esim. kun puhelin on ollut radiokatveessa ja löytänyt taas tukiaseman signaalin, ei ole tiedossa.

Niinpä "uutisen" merkitys on lähinnä vahvistaa että kone on ollut tutkahavaintojen mukaisella alueella tietyllä ajanhetkellä.

Älypuhelimet tekee attachia ominkin päin. Luulisi, että myös matkustajilla olisi, vastoin määräyksiä jäänyt puhelin päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älypuhelimet tekee attachia ominkin päin.

 

Ei sen tarvii olla älykäs ;), jokainen matkapuhelin tekee verkkoon sijainninpäivityksiä, kun sijaintialue muuttuu. Lentokoneessa se muuttuukin aika vikkelään.

 

(Sen sijaan matkapuhelin ei kommunikoi verkkoon, jos signaali on ollut tilapäisesti kateissa ja löytyy taas samasta sijaintialueesta: ei ole mitään tarvetta reaaliaikaisesti ylläpitää verkossa tietoa siitä, onko puhelin kuulolla; kyllä verkko sitten huhuilee, jos on asiaa :))

 

http://www.3gpp.org/specifications/79-specification-numbering

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän tiedotustilaisuudessa on kerrottu, että uusia äänisignaaleja ei enää odoteta saatavan, joten Ocean Shield-alus lopettaa kuuntelulaitteen vetämisen ja vedenalainen tutkimusrobotti Bluefin-21 otetaan käyttöön. Samalta etsintäalueelta on löytynyt öljyläikkä, josta on saatu näyte, mikä analysoidaan sen selville saamiseksi, voisiko öljy olla MH370:stä peräisin. Analyysi tosin vie useita päiviä. Koneen hylyn osia etsitään merenpinnalta edelleen 12 lentokeneen ja 15 laivan voimin.

 

In another development, I can report Ocean Shield detected an oil slick yesterday evening in her current search area. A sample of about two litres has been collected and it will be a number of days before it can be landed ashore and conclusively tested. I stress the source of the oil is yet to be determined but the oil slick is approximately 5,500 metres down-wind and down-sea from the vicinity of the detections picked up by the Towed Pinger Locator on Ocean Shield.

 

http://www.jacc.gov.au/media/interviews/2014/april/tr009.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään