Niko Leppä

Malaysia Airlinesin lento MH370 kadonnut - Uutiset

476 viestiä aiheessa

Tämän päivän tiedotustilaisuudessa on kerrottu, että uusia äänisignaaleja ei enää odoteta saatavan, joten Ocean Shield-alus lopettaa kuuntelulaitteen vetämisen ja vedenalainen tutkimusrobotti Bluefin-21 otetaan käyttöön.

 

Lentoposti.fi:ssä suomeksi AUV-sukellusaluksen ominaisuuksista:

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/mh370n_etsinnoissa_aloitetaan_sukellukset

 

Nyt käyttöönotettava Bluefin 21 (otsikkokuva) on AUV eli Autonomous Underwater Vehicle. Viisi metriä pitkä ja 750 kiloa painava laite pystyy sukeltamaan itsenäisesti 4500 metrin syvyyteen ja ajamaan siellä ennaltamääritettyä etsintäkuviota. Toiminta-aika on maksimissaan 25 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama twiitti aiheesta:

"Joint Agency Coordination Center: Bluefin-21 last night completed a 6-hour mission looking for MH370. It exceeded its operating depth limit of 4,500 meters."

"Joint Action Coordination Center: Bluefin-21 is planned to redeploy later today when weather conditions permit."

 

Ja sama pidemmin alla, jossa lisäksi kerrotaan, että laite meni liian syvälle, ja tehtävä katkesi siis sen takia liian aikaisin (6h, kun piti olla kuuntelulla 16h). Jos kone on alueella, on se todennäköisesti aivan tämän laitteiston äärirajoilla syvyyden suhteen. Jutussa myös paljon dataa laitteen toiminnasta.

 

http://www.miamiherald.com/2014/04/13/4057221/missing-planes-black-box-batteries.html

 

The search area for the missing Malaysian jet has proved too deep for a robotic submarine which was hauled back to the surface of the Indian Ocean less than half way through its first seabed hunt for wreckage and the all-important black boxes, authorities said on Tuesday.

 

Search crews sent the Bluefin 21 deep into the Indian Ocean on Monday to begin scouring the seabed for the missing Malaysia Airlines Boeing 777 after failing for six days to detect any signals believed to be from its black boxes. But after only six hours of its planned 16-hour mission on the sea bed, the autonomous underwater vehicle exceeded its maximum depth limit of 4,500 meters (15,000 feet) and its built-in safety feature returned it to the surface, the search coordination center said in a statement on Tuesday.

 

What if anything it might have discovered during the six-hour search was still being analyzed, the center said.

 

Search authorities knew that the primary wreckage from Flight MH370 was likely lying at the limit of the Bluefin's dive capabilities. Deeper diving submersibles have been evaluated, but none is yet available in the search area.

 

The Bluefin sub takes six times longer to cover the same area as the ping locator, and the two devices can't be used at the same time. Crews had been hoping to detect additional signals before sending down the sub, so they could triangulate the source and zero in on where the black boxes may be.

 

The submarine takes 24 hours to complete each mission: two hours to dive to the bottom, 16 hours to search the seafloor, two hours to return to the surface, and four hours to download the data, Houston said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

New York Times kritisoi kiinalaisten panosta etsintöjen aikana ja on sitä mieltä, että kiinalaisista on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Kiinalaisista satelliittikuvista ei ollut mitään apua ja kiinalaisten äänihavainnot osoittautuivat paikkansapitämättömiksi, mikä hidasti etsintöjä siinä ratkaisevassa vaiheessa, kun ULB-lähettimien toiminta-aika oli lähestymässä loppuaan.

 

http://www.nytimes.com/2014/04/15/world/asia/chinas-efforts-in-hunt-for-plane-are-seen-as-hurting-more-than-helping.html?_r=1

 

Koneen hylyn osien etsintä merenpinnalta jatkuu edelleen 11 lentokoneen ja 11 laivan voimin.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr022.aspx

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikein tunnu toimivan tuo Bluefin-laite. Etsintä keskeytyi taas tänään ennen aikojaan, mutta sitä saatiin kuitenkin jatkettua saman päivän aikana.

 

The Autonomous Underwater Vehicle, Bluefin-21, was forced to resurface this morning to rectify a technical issue. While on deck, its data was downloaded.

 

Bluefin-21 was then redeployed and it is currently continuing its underwater search.

 

Initial analysis of the data downloaded this morning indicates no significant detections.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr024.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bluefin-21 sai suoritettua täysimittaisen sukellustehtävän, jonka tuloksia analysoidaan. Merestä poimittu öljynäyte on saapunut Perthiin, ja sitäkin analysoidaan.

 

Overnight Bluefin-21 AUV completed a full mission in the search area and is currently planning for its next mission. Bluefin-21 has searched approximately 90 square kilometres to date and the data from its latest mission is being analysed.

 

The oil sample collected by Ocean Shield has now arrived in Perth and will be subject to detailed testing and analysis. We will provide details of the results when they become available.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr025.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljynäytteen alustava analyysi kertoo, että kyseessä ei ole lentokonemoottorin öljy eikä hydraulineste. Bluefin-21:n etsintäaluetta on kyetty rajaamaan pienemmäksi havaittujen äänisignaalien tarkemman analyysin perusteella, ja Bluefin-21:tä voidaan pienellä mutta hyväksyttävällä riskillä yrittää käyttää myös suuremmassa syvyydessä kuin normaalina rajana pidetyssä 4500 metrin syvyydessä.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr026.aspx

 

Australian pääministeri Abbott sanoo, että ellei viikon sisällä löydy mitään, on aika ottaa käyttöön järeämmät sukellusalukset, esim. REMUS 6000, jota käytettiin Air Francen lennon 447 etsinnässä Atlantilla:

 

http://www.news.com.au/travel/travel-updates/malaysia-airlines-flight-mh370-search-rethink-within-a-week-says-prime-minister-tony-abbott/story-fnizu68q-1226887262467

 

REMUS 6000:sta tietoa täällä:

 

http://www.whoi.edu/page.do?pid=38144

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meren pinnalta etsitään tänäänkin 11 lentokoneen ja 12 laivan voimin. Bluefin-21 on suorittanut seitsemän sukellustehtävää ja tutkinut noin puolet siitä merenpohjan alueesta, jolle etsintä on nyt keskitetty. Mitään ei ole toistaiseksi havaittu.

 

Early this morning, Bluefin-21 AUV completed mission seven in the underwater search area. Bluefin-21 has searched approximately 50 per cent of the focused underwater search area to date.

 

The focused underwater search area is defined as a circle of 10km radius around the second Towed Pinger Locator detection which occurred on 8 April

 

No contacts of interest have been found to date.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr029.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsi-Australialaisen Augustan kaupungin lähellä olevalta rannalta on löydetty esineitä, joiden epäillään olevan peräisin MH370:stä. Poliisi, ATSB ja malesialaiset tutkivat asiaa. Augusta sijaitsee vajaat 300 km Perthistä etelään.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr035.aspx

 

Ilmasta tehtävät etsinnät on tänäänkin peruttu huonon sään takia, mutta laivat ja Bluefin-21 ovat jatkaneet omia etsintöjään.

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr034.aspx

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähemmän yllättäen Augustan edustalta löytynyt sälä ei ollut peräisin 777:sta.

 

"Australia Says Beach Debris Not From MH370"

http://news.airwise.com/story/view/1398307418.html

 

Täältä löytyvien kuvien perusteella kyseessä oli pari metriä pitkä repaleinen pala vääntynyttä metallia, jossa oli rivi niittejä, joten se saattoi löytäjän mielestä hyvinkin näyttää olevan peräisin lentokoneesta:

 

http://www.watoday.com.au/national/mh370-search-police-tightlipped-about-debris-20140424-376li.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyvien kuvien perusteella kyseessä oli pari metriä pitkä repaleinen pala vääntynyttä metallia, jossa oli rivi niittejä, joten se saattoi löytäjän mielestä hyvinkin näyttää olevan peräisin lentokoneesta:

 

http://www.watoday.com.au/national/mh370-search-police-tightlipped-about-debris-20140424-376li.html

 

 

Saattaisi olla pala reefer- kontista? Näyttäisi kovasti samalta kuin ne, mitä itse olen rikkinäisinä nähnyt kun seinä revennyt auki. Useimmiten ko. konttien runko alumiinia, sisällä uretaanivaahto eristeenä, ja niittaamalla kasattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australian pääministerin mukaan jatkossa lentokoneiden suorittama etsintä vähitellen lopetetaan ja siirrytään uuteen vaiheeseen, jossa merenalaisia etsintöjä suorittamaan hankitaan kalustoa yksityisiltä etsintäyrityksiltä. Pääministerin mukaan pitää varautua useiden kuukausien etsintöihin. Tänään etsinnät ovat kuitenkin jatkuneet entiseen tapaan.

 

Australia’s prime minister Tony Abbott told reporters at a briefing in Canberra that it was “highly unlikely” that any aircraft debris would be located from further aerial searches, and those aircraft being used in the searches are “operating at close to the limit of safe and sensible operation.”

 

“Therefore we are moving from the current phase to a phase that is focused on searching the ocean floor over a much larger area.”

 

Abbott says that Canberra plans to contract commercial underwater search companies to join the search. Abbott warned, however, that it would take “some weeks to put in place these new contractual arrangements” for the enlarged search.

 

Those providers are expected to use towed sidescan sonar equipment to search the ocean floor for signs of possible debris, with a focus on a 700km x 80km probable impact zone.

 

“We will search it all,” Abbott says. “That is obviously going to take quite a few months, depending on the weather, depending on the equipment that can be deployed.”

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/australian-pm-announces-major-shift-in-mh370-search-398628/

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/april/mr040.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialaisyhtiö väittää löytäneensä suurella todennäköisyydellä  koneen hylyn.

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201404290165222_v0.shtml

 

Kansainvälinen etsintätiimi ei usko GeoResonancen väitteisiin:

 

http://news.airwise.com/story/view/1398820539.html

 

Metabunk-sivusto pitää GeoResonancen väitteitä huuhaana:

 

https://www.metabunk.org/threads/debunked-exploration-company-georesonance-believes-it-may-have-found-mh370.3558/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malesian liikenneministeriö julkaisee tänään alustavan raportin onnettomuudesta. Tiedot näyttävät olevan jo tiedotusvälineillä, mutta itse raporttia ei löydy ainakaan (vielä?) ministeriön sivulta.

 

Ensimmäisissä kommenteissa näytetään olevan erityisesti kiinnostuneita siitä, mitä raportti ei (tarkoituksellisesti?) kerro.

Tässä CNN:in Richard Quest'in kommentit raportista: 

http://edition.cnn.com/video/api/embed.html#/video/world/2014/05/01/newday-mh370-report-preliminary-findings.cnn

 

Hänen mukaansa lisää raportteja on luvassa.

 

EDIT: Tässä koko artikkeli:

          http://edition.cnn.com/2014/05/01/world/asia/malaysia-airlines-plane-report/index.html?hpt=hp_t1

 

EDIT 2: Tässä näyttäisi olevan ainakin jonkinlainen versio: (Jos löytyy parempi, niin poistan tämä linkin.)

        http://www.nst.com.my/latest/font-color-red-mh370-tragedy-font-mot-releases-preliminary-report-audio-recordings-1.584574

 

EDIT 4: Poistettu toimimattomaksi muuttunut linkki

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän tiivistelmää aiheesta, ja kertomusta siitä miten sekava alkutilanne oli lennonjohdon päässä: http://atwonline.com/safety/first-mh370-report-details-confusion-hours-after-flight-was-lost

 

Pari poimintaa:

 

The report shows that controllers and the airline’s operations center spent nearly four hours attempting to contact the missing Boeing 777-200, seemingly overlooking key clues that suggested they had an emergency on their hands.

 

Malaysian military radar picked up an aircraft “making a turn-back, in a westerly direction, across peninsular Malaysia on the morning of 8 March.” No immediate action was taken, however, because “the aircraft was categorized as friendly.”

 

The report’s recommendation, from the Malaysian Air Accident Investigation Bureau, calls on ICAO to “examine the safety benefits of introducing a standard for real-time tracking” of commercial aircraft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa? Minne nuo Dangerus-tavarat laitetaan 777:n ruumaan?

Ei kait eteen ihan siihen seinän viereen, jonka takana koneen tieto-ja kommunikointilaitteet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään