Niko Leppä

Malaysia Airlinesin lento MH370 kadonnut - Uutiset

476 viestiä aiheessa

Ei enää ihan tuore, mutta ei ole täällä vielä ollut:

 

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/05/why-the-official-explanation-of-mh370s-demise-doesnt-hold-up/361826/

 

Eli: Kolme virallisen onnettomuustutkinnan ulkopuolista analyytikkoa katsovat, että Inmarsat'in laskelmat vaikuttavat vääriltä. Inmarsat kuitenkin kieltäytyy antamasta lisää tietoja, jotta epäselvyydet laskelmissa voitaisiin selvittää. Inmarsat väittää laskelmien olevan yhteneväisiä toisista lentokoneista tehtyjen laskelmien kanssa. Analyytikkojen mielestä koneen etsintäalueet voivat siis olla jopa tuhansia kilometrejä väärässä paikassa, mikäli laskelmat osoittautuvat paikkansa pitämättömiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://news.airwise.com/story/view/1399854237.html

 

An Australian naval vessel carrying an underwater drone involved in the search for Malaysia Airlines flight MH370 left port on Saturday on its second mission to scan part of the Indian Ocean where the longest sonar "ping" was heard over a month ago.

 

The Ocean Shield is heading to the area where a signal was first located and heard for some two hours on April 5, about 1,600 km (1,000 miles) northwest of Perth to launch the Bluefin-21 submersible.

 

The search had been centred on a 314-square-km (121-sq-mile) area around the second "ping" located and monitored for about 13 minutes on April 5, and which search authorities identified as their strongest lead. With the search of that area complete, the focus is shifting to the area where the first, and longer, signal was detected the same day, US Navy Captain Mark Matthews told journalists at a naval base near Perth.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inmarsat-satelliittikommunikaatioyhtiö tarjoaa lentoyhtiöille ilmaista satelliittiseurantaa kaikille niille 11000 matkustajakoneelle, joissa on jo nyt Inmarsatin satelliittiyhteys. Yhtiö tarjoaa myös premium-palveluja, joilla on tarkoitus rahoittaa ilmaiset yhteydet. Pyrkimys on luonnollisesti välttää jatkossa tilanteita, joissa joudutaan MH370:n kaltaisiin massiivisiin etsintöihin onnettomuuden sattuessa.

 

Satellite-communications company Inmarsat has offered to provide airlines with free global tracking service over its network, the company announced on Monday. "This service is being offered to all 11,000 commercial passenger aircraft, which are already equipped with an Inmarsat satellite connection, virtually 100 per cent of the world's long-haul commercial fleet," the company said. The offer aims to prevent another massive search like the one still ongoing for Malaysian Airlines Flight 370. The company made the announcement as the International Civil Aviation Organization opened a meeting in Montreal to examine the state of global airline-flight tracking.

 

Inmarsat said in addition to the free tracking service, it will also offer premium services, including an enhanced position-reporting facility to support reduced in-flight aircraft separation, and a "black box in the cloud" service that could transmit information from the flight data recorder and cockpit voice recorder.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Satellite-Firm-Offers-Free-Airline-Tracking222000-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsinnän mielekkyyttä nykyisiltä etsintäalueilta on alettu vahvasti epäillä:

 

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/world/2014/05/12/tsr-dnt-marsh-malaysia-flight-370-wrong-place.cnn.html

 

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/05/12/exp-erin-foreman-inmarsat.cnn.html

 

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/05/12/exp-erin-plane-panel-inmarsat.cnn.html

 

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/05/12/exp-erin-rene-pings-report.cnn.html

 

EDIT:

 

Tässä jonkinnäköinen yhteenveto:

 

- Hydrofonihavainnoissa on taajuuseroavaisuuksia, joten ne kaikki eivät voi olla peräisin lennontallennuslaitteista. Tässä tosin ei puututa siihen, että pisin havainnoista (2h 20min) on leimattu laivaa  seuranneeksi kohteeksi.

 

- Inmarsatin laskelmat herättävät epäilyksiä, vaikka niiden tuloksia on väitetty verratun toisiin samanlaisista koneista tehtyihin havaintoihin ja olevan yhteneväisiä niiden kanssa. Inmarsat on julkistanut liian vähän tietoja, jotta laskelmia voitaisiin ymmärtää. Nämä epäilykset viittaavat siihen, että julkaistujen laskelmien perusteella koneen työntönopeus (pushback) lentoaseman portilta on laskelmien mukaan n. 45 solmua ja tästä seuraa jopa se, että laskelmien loppupäätelmä koneen lopullisesta sijainnista voi heittää jopa tuhansia merimaileja.

 

Jo aikaisemmin on pelätty sitä, että koneen etsintää yhä jatketaan nykyisiltä etsintäalueilta, eikä laskelmien oikeellisuutta tarkisteta tai tietoja luovuteta tarkistettaviksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjaa pukkaa: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288690391666.html

 

Malesian maaliskuisesta lentoturmasta julkaistaan tänään kirja. Australialaiskustantamon julkaisemassa teoksessa spekuloidaan, että lento MH370 olisi ammuttu vahingossa alas.

 

Ei kai sen huonompi teoria kuin muutkaan? Ainakin kun muistetaan Vietnamin rannikolla nähty palava esine ja ensi päivinä löytyneet romulautat.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, saas nähdä antaako Inmarsat noita datojaan ulos. Aika heikoin perustein ovat (ainakin joidenkin matemaatikkojen mielestä) päätelmänsä tehneet, ja tuo voi päättyä heidän kannalta hyvinkin nolosti. Plus, jos se Inmarsatin mainostama tuleva paikannuspalvelu perustuu samantyyppisiin laskelmiin/oletuksiin voi sekin tulla vähän huonoon valoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satelliittidata julkaistaan huomenna tiistaina:

 

http://edition.cnn.com/2014/05/26/world/asia/malaysia-missing-plane/index.html?iref=allsearch

 

 

Australian viranomaiset ilmoittavat, että koneen etsinnät keskeytetään tällä viikolla ja niitä jatketaan aikaisintaan elokuussa.

 

http://edition.cnn.com/2014/05/26/world/asia/mh370-next-phase-of-search/index.html?iref=allsearch

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/malesialaiskonetta_ei_loytynyt_etsitylta_alueelta/7269006

 

Australialaisviranomaiset ilmoittivat torstaina, että etsittävä alue on nyt tutkittu kokonaan. Koneesta ei löytynyt jälkeäkään.

 

Yhdysvaltain laivaston miehittämätön sukellusvene on useiden viikkojen ajan suorittanut maaliskuussa kadonneen malesialaiskoneen etsintöjä eteläisellä Intian valtamerellä.

 

Kaikkiaan sukellusvene haravoi merenpohjaa 850 neliökilometrin alueelta. Pudonneesta lentokoneesta ei löytynyt mitään merkkejä.

 

Australailaisviranomaisten mukaan etsintöjä tullaan todennäköisesti laajentamaan elokuussa. Silloin olisi tarkoitus aloittaa satelliittihavaintoihin perustuvat etsinnät 56 000 neliökilometrin alueella.

 

Torstaina amerikkalainen televisioyhtiö CNN siteerasi Yhdysvaltain laivaston virkailijaa Michael Deania, jonka mukaan niin kutsutut ping-signaalit eivät olisikaan peräisin koneen mustista laatikoista, vaan esimerkiksi etsintöihin osallistuvista aluksista.

 

 

Alkuperäinen tiedote:

 

http://www.jacc.gov.au/media/releases/2014/may/mr048.aspx

 

Yesterday afternoon, Bluefin-21 completed its last mission searching the remaining areas in the vicinity of the acoustic signals detected in early April by the Towed Pinger Locator deployed from ADV Ocean Shield, within its depth operating limits.

 

The data collected on yesterday's mission has been analysed. As a result, the Joint Agency Coordination Centre can advise that no signs of aircraft debris have been found by the Autonomous Underwater Vehicle since it joined the search effort.

 

Since Bluefin-21 has been involved in the search, it has scoured over 850 square kilometres of the ocean floor looking for signs of the missing aircraft.

 

The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) has advised that the search in the vicinity of the acoustic detections can now be considered complete and in its professional judgement, the area can now be discounted as the final resting place of MH370.

 

Ocean Shield departed the search area last night and is expected to arrive at Fleet Base West on Saturday.

 

As advised by the Australian Deputy Prime Minister on 5 May 2014, the search for MH370 continues and now involves three major stages:

 

reviewing all existing information and analysis to define a search zone of up to 60,000 square kilometres along the arc in the southern Indian Ocean;

conducting a bathymetric survey to map the sea floor in the defined search area; and

acquiring the specialist services required for a comprehensive search of the sea floor in that area.

The expert satellite working group continues to review and refine complex analyses of radar and satellite data and aircraft performance data to determine where the aircraft most likely entered the water. The findings of the review will be made public in due course.

 

The Chinese survey ship Zhu Kezhen has already begun conducting the bathymetric survey—or mapping of the ocean floor—of the areas provided by the ATSB. Its operations are being supported by the Chinese ship Haixun 01 and Malaysian vessel Bunga Mas 6 which are assisting with transporting the survey data to Fremantle weekly for further processing by Geoscience Australia. A contracted survey vessel will join the Zhu Kezhen in June.

 

The bathymetric survey is expected to take about three months. Knowing the seafloor terrain is crucial to enabling the subsequent underwater search.

 

The underwater search will aim to locate the aircraft and any evidence (such as aircraft debris and flight recorders) to assist with the Malaysian investigation of the disappearance of MH370.

 

It is anticipated that this component of the search will begin in August and take up to 12 months.

 

The ATSB will shortly release a formal request for tender to source the capability to undertake the underwater search. A single prime contractor will be chosen to bring together and manage the expertise, equipment and vessels to carry out the search.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sinnepä meni sitten sekin chäänssi.

 

Onkohan kenellekään tullut mieleen viedä oikeata pingeriä pohjalle ja kuunnella, miltä se voisi kuulostaa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australia pyytää nyt yksityisiltä yhtiöiltä tarjouksia etsintöjen jatkamiseksi. Tarjoukset tulee jättää kesäkuun loppuun mennessä, ja etsinnät tulee aloittaa kuukauden kuluessa valituksi tulemisesta. Valitun yhtiön kanssa tehdään 300 päivän sopimus, jona aikana yhtiön pitää ehtiä haravoida 60000 neliökilometrin alue merenpohjaa. Mikäli MH370 löytyy nopeasti, sopimus takaa tietyn minimipalkkion. Etsintöjä tulee voida suorittaa aina 6000 m syvyydessä saakka. Kustannukset voivat nousta 60 miljoonaan dollariin tai ylikin.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/mh370-searchers-given-300-days-to-find-lost-777-400104/

 

http://www.irishtimes.com/news/world/asia-pacific/australia-seeks-contractor-to-take-over-flight-mh370-search-1.1820200

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari uutta chäänssiä?:

 

Purjehtija nähnyt palavan koneen:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288696593366.html

 

Äänisignaali kuultu, mutta on epäselvää mistä ja koska.

http://edition.cnn.com/2014/06/03/world/asia/malayisa-airlines-flight-370-search/index.html?hpt=hp_c2

 

 

Niin ja lisäksi on epäselvää mikä ääni oli kyseessä, ja tarkemmin ottaen kyseessä ei edes ollut perinteinen ääni.

 

Mitä visuaaliseen puoleen tulee:

Kertomuksensa mukaan Tee näki "pitkänomaisen lentokoneen, joka hehkui kirkaan oranssinvärisenä ja jonka perässä oli pitkä vana mustaa savua". Kohde lensi pohjoisesta kohti etelää ja se oli selvästi matalammalla kuin kaksi muuta samaan aikaan taivaalla näkynyttä matkustajakonetta.

 

Hyvä näkö purjehtijalla ei tietty ole haitaksi, mutta aika hyvin nähty. Jos kerran veneen koordinaatit ja aika ovat tiedossa, niin sittenhän nuo kaksi konetta ovat selvät kuin pläkki, koska ei kai tuo alue kuitenkaan mikään Heathrow ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvä näkö purjehtijalla ei tietty ole haitaksi, mutta aika hyvin nähty. Jos kerran veneen koordinaatit ja aika ovat tiedossa, niin sittenhän nuo kaksi konetta ovat selvät kuin pläkki, koska ei kai tuo alue kuitenkaan mikään Heathrow ole.

 

 

Muutamat purjehtijoiden foorumin aktiiviset kirjoittajat ovat tosissaan yrittäneet selvittää havaintoja mm. Flightradar'in avulla, mutta havaintojen varmaa ajankohtaa ei ole saatu varmistetuksi. Yksi ongelmista liittyy GPS:n automaattiseen aikavyöhykesiirtoon, mitä ei ole saatu selvitetyksi. Kohteen oranssi väri tuntuisi liittyvän varhaisiin auringonsäteisiin, jolloin havaintoaika olisi ilmeisesti huomattavasti myöhäisempi. Musta savuvana voisi liittyä normaaliin jättövanaan, jolloin kone olisi ollut normaalissa lentokorkeudessa. Ei tästä saa läpimurtoa mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Musta savuvana keskellä sysimustaa tropiikin yötä vaikuttaa kyllä vähän epäilyttävältä.. :-[

Aamuaurinkokaan ei oikein sovi katoamisajankohtaan, käsitys kellonajasta pahasti pielessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamuaurinkokaan ei oikein sovi katoamisajankohtaan, käsitys kellonajasta pahasti pielessä?

 

Ajankohta on epäselvä. Tässä ehkä yksi asiallisimmista tv-raporteista:

 

 

Purjehtijoiden foorumilla on useita satoja viestejä asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajankohta on epäselvä. Tässä ehkä yksi asiallisimmista tv-raporteista:

 

 

Purjehtijoiden foorumilla on useita satoja viestejä asiasta.

 

Joku tällainen ilmiö kyseessä auringonnousn aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

HS: Brittiläinen satelliittiyhtiö: Kadonnutta malesialaiskonetta etsitty väärästä paikasta.

 

Hesarin mukaan Inmarsat kertoi Britannian yleisradioyhtiö BBC:lle, että kadonneen MH370-lennon etsinnät eivät ole vielä saavuttaneet koneen todennäköisintä putoamispaikkaa. Inmarsatin tutkijat kertoivat BBC:n Horizon-televisio-ohjelmassa, että he ovat laskeneet koneen todennäköisimmän lentoreitin ja putoamispaikan koneen joka tunti lähettämien paikannussignaalien mukaan. Tutkijoiden mukaan signaalit paljastavat, että koneen täytyi pudota eteläiselle Intian Valtamerelle. "Etsitty alue ei ollut realistinen putoamispaikka, vaan kauempana koillisessa kuin mitä arvioimamme todennäköisin putoamispaikka", Inmarsatin Chris Ashton kertoi BBC:lle.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/Brittil%C3%A4inen+satelliittiyhti%C3%B6+Kadonnutta+malesialaiskonetta+etsitty+v%C3%A4%C3%A4r%C3%A4st%C3%A4+paikasta/a1402971075497

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE TV Uutiset kertoi 27.6. useassa uutislähetyksessä että lennon MH 370 matkustajat ja miehistö ovat Australian viranomaisten mukaan mahdollisesti "tukehtuneet". Rupesi mietityttämään että olisiko tämä käännöstulkinta. Hapenpuutteesta aiheutuvaa tajuttomuutta ja kuolemaa kai nimitetään "Hypoxia":ksi tai nimellä "Hypoxis hypoxia". Tämä voisi johtua koneen paineistuksen pettämisestä. "Suffocation" on kirjaimellisesti tukehtuminen, ja hapenpuutetta sekin on.

 

Tukehtumisella voisi myös ymmärtää myrkyllisten kaasujen leviämisen koko koneeseen, esim. savukaasujen. Molemmista tapauksista löytyy ilmailun historiaa. Rahdin mömmöt voivat syttyä. Termi englanniksi olisi  "Asphyxiation", jolle on annettu synonyymiksi "Suffocation".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hypoxia" on termi, jota raportti käyttää, mm. ss 34-35:

 

Given these observations, the final stages of the unresponsive crew/ hypoxia event type appeared

to best fit the available evidence for the final period of MH370’s flight when it was heading in a

generally southerly direction:

 

  • loss of radio communications
  • long period without any en route manoeuvring of the aircraft
  • a steadily maintained cruise altitude
  • fuel exhaustion and descent

 

This suggested that, for MH370, it was possible that after a long period of flight under autopilot

control, fuel exhaustion would occur followed by a loss of control without any control inputs.

 

Note: This suggestion is made for the sole purpose of assisting to define a search area.

The determination of the actual factors involved in the loss of MH370 are the responsibility

of the accident investigation authority and not the SSWG.

 

Kaikki eivät ole ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää lopussa olevaa huomautusta, vaan raportin sisältöä on jo ehditty esitellä tiedotusvälineissä, ikään kuin se sisältäisi onnettomuuden syyn, tai sitten syyttää raporttia spekulatiiviseksi. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään