Markku Kanninen

Käytöstä poistettuja koneita Kauhavalla v.1956

19 viestiä aiheessa

Myrsky-säikeessä on juttua Kauhavalla "säilytyksessä" olleesta kalustosta. Miettisen Tappi oli ohjaajakurssilla Kauhavalla v. 1956 ja hänen albumistaan löytyi nämä: (Osa J.Kaskian otoksia joka oli samalla ohjaajakursilla)

 

class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="mt448.2.jpg.af6b150fbc300e45fee04582e4d8b9d5.jpg" />Tappi ottaa kylmät tyyppi Sussusta

 

sussu.jpg.e2e2fe62a449e41d81d3a83d6eb9f5e5.jpgCU-560

 

 

g" />MT-448

Markku

 

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2014_04/kauhava56_cu.tappi.jpg.f6fc1c92415071be2de28095a35a0619.jpg" data-fileid="20069" rel="">kauhava56_cu.tappi.jpg.f6fc1c92415071be2de28095a35a0619.jpg

p>mt448.1.jpg.bad62200133315c125c777aef5d95b1e.jplass=

Tässä kesällä 1947 Kauhavalla otetussa kuvassa CU-585, sama kuva löytyy myös SIH 5- Curtiss -kirjasta. Curtissin takana on Myrsky moottoripelti peitettynä, koneen tunnistaa laskutelineiden luukuista.

 

CU-585:n viimeinen lento oli 10.5.1948, pakkolasku Porissa, ei korjattu. Poisto 11.12.1952.

 

Kuva: Esa Huhtala via Jukka Nisula

cu585_kauhavalla_kesalla_1947_kuva_esa_huhtala_via_jukka_nisula.jpg.2d1fa5c21a7dc038323333923cf1f8ce.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä näyttäs olevan myös Kauhavalla

Hanssin Jukka oli v.1956 myös jo lentonsa lentänyt 

5" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="mersu.jpg.5e0be3977f612b15faa2c4179e3d0656.jpg" />

 

Mutta oliko Kauhavan leko-hallissa myös joku MT- ???

<

Markku

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2014_04/kauhava56_sz_vi_dc2.1.jpg.71a61472036de92aa0eb86b7c7fe3a20.jpg" data-fileid="20074" rel="">kauhava56_sz_vi_dc2.1.jpg.71a61472036de92aa0eb86b7c7fe3a20.jpg

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2014_04/mersu.jpg.5e0be3977f612b15faa2c4179e3d0656.jpg" data-fileid="20075" rel="">
  • Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Eikös Luonetjärvellä kuitenkin. Hanssin Jukan viimeinen lento oli kesäkuussa 1955, mutta poistettiin ilmavoimien luetteloista vasta 4.3.1957.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Eikös Luonetjärvellä kuitenkin. Hanssin Jukan viimeinen lento oli kesäkuussa 1955, mutta poistettiin ilmavoimien luetteloista vasta 4.3.1957.

     

    Samaa mietiskelin, tuo tausta rakennuksineen ei oikein istu Kauhavalle.

     

    Jukka

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kuva näyttää olevan Luonetjärveltä eli Tikkakoskelta ja otettu ilmeisesti I- tai II-hallin oikeassa päässä. Ilmeisesti ohjaajakurssilaiset ovat matkalennolla Kauhavalta, koska 1.Lennostolla Luonetjärvellä oli käytössä yhteyskoneina yleensä 1-2 Stikua -50-luvun puolessa välissä.

     

    Jukka

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kuva näyttää olevan Luonetjärveltä eli Tikkakoskelta ja otettu I- tai II-hallin oikeassa päässä. Ilmeisesti ohjaajakurssilaiset ovat matkalennolla Kauhavalta, koska 1.Lennostolla Luonetjärvellä oli käytössä yhteyskoneina yleensä 1-2 Stikua -50-luvun puolessa välissä.

    Jukka

    Kiitoksia Jukka !

    Sittenhän tuo MT-XXX saattas myös olla Tikkakosken lekohallissa kuvattu...

    Markku 

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kiitoksia Jukka !

    Sittenhän tuo MT-XXX saattas myös olla Tikkakosken lekohallissa kuvattu...

    Markku 

     

    Aivan, mutta mikä Mersu-yksilö se on? Luonetjärven viimeiset Mersut lensivät v:n -53 alussa. Joten joku poistettu kone se täytyy olla.

     

    Jukka

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Aivan, mutta mikä Mersu-yksilö se on? Luonetjärven viimeiset Mersut lensivät v:n -53 alussa. Joten joku poistettu kone se täytyy olla.

    Jukka

    Ja kun kuvaa tarkemmin katsoo niin eikö tuossa potkurinavan etupuolella pilkota toisen Mersun siivenkärki ?

    Markku

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Koitin katsoa ja verrata vanhoja valokuvia Kauhavan ja Luonetjärven lekohalleista. Mersu-kuvassa on kattopalkit ja -ristikot melkoisen alhaalla, ja se viittaisi Kauhavan vanhempiin ja matalimpiin halleihin. Luonetjärven hallit olivat sisältä korkeampia. Eli ehdotan Kauhavaa.

     

    Kone saattaa olla jopa MT-452, joka säilyi jälkipolville. Se palveli Lentosotakoulussa sodan jälkeen. Hannu Valtonen mainitsee kirjassaan Tavallisesta kuriositeetiksi, että MT-452 vietiin Sotamuseon edustalle jossain vaiheessa (Kauhavalta?) ja siirrettiin 1950-luvun lopulla Santahaminaan, silloisen Ilmatorjuntakoulun ja -museon edustalle.

     

    Kauhavalla oli vielä vuonna 1964 kentän laidalla romuttumassa ainakin MT-477.

     

    Jukka

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Oliko MT-452:ssa alunperin kassakaappikuomu vai onko se ollut koko ajan Erla-kuomulla?

     

    Jussi

     

    Hyvä huomio, tuossa Mersussa näkyy olevan todella kassakaappikuomu. Koitin etsiä vastausta Hannu Valtosen Mersua käsittelevistä kirjoista. Sen verran löytyi MT-452:sta, että se ei ollut Erlan tehtaan tuotantoa, vaan Regensburgin tehtaalta. En osaa sanoa, vaikuttiko valmistustehdas kuitenkaan siihen kumpaa kuomumallia käytettiin. Erla-kuomut eli Galland-kuomut tulivat käyttöön vuoden 1943 aikana.

     

    edit: ja löytyi myös seuraavaa:

     

    - 2.10.1948 ohjaamon kuomu antenneineen vaihdettiin MT-513:sta. MT-513 on niin "tuoretta" sarjaa, että siinä on täytynyt olla Erla-kabiini. Joten tuo luultavasti Kauhavan hallissa kuvattu kone ei todennäköisesti ole MT-452.

     

    Suomessa kuomuja siis vaihdettiin, kuten muitakin osia, eli koneita kannibalisoitiin. Esim. MT-466:n Erla-kabiini vaihdettiin kassakaappimalliseksi sotien jälkeen.

     

    Olisiko kuvan kone MT-448? Ainakin spinneri vaikuttaa samalla lailla kuluneelta kuin aiemmin ketjussa olevassa kuvassa.

     

     

    Jukka

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Elettiin vuotta 1952 jolloin sotilaskenttien reunustoja tyhjennettiin lentokoneista joilla ei enää ollut kuin romuarvoa. Romukauppiaat ja useat muut jättivät ostotarjouksiaan.

     

    Samana vuonna Lentorykmentti 1:n Ilmailu-upseerikerhoa Porissa laajennettiin ja tilaan oli hankittava kalusteita. Onneksi "Ikea" oli aivan lähellä, josta ostettiin 9 kpl. Curtissin tuoleja, 25 kpl. Myrskyn tuolien huopatoppauksia ja 5 kpl. Curtissin valonheittimiä. Ensin oli tarkoitus ostaa vain 1 valonheitin ja tehdä siitä valaisin jonka kupoliksi hankittaisiin Mersun potkurinavan suojus, mutta tästä kai luovuttiin. Ei ainakaan mainita lopullisessa ostoslistassa. Tavarat painoivat yhteensä 93 kg. ja kilohinnaksi tuli Smk. 8:-.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään