Ilkka Mäkelä

Solar Impulse 2-aurinkoenergiakone esitelty

34 viestiä aiheessa

Sveitsiläinen Solar Impulse on esitellyt 2 päivää sitten uuden koneensa Solar Impulse 2:n, jolla on tarkoitus lentää aurinkovoimalla maailman ympäri ensi vuoden aikana. Pilotteina tulevat toimimaan vuoronperään Bertrand Piccard ja Andre Borschberg. Valtamerien ylityksessä tullaan lentämään jopa 5 täyttä vuorokautta ilman keskeytystä. Koneen siipien kärkiväli on 72 m, maksimilentonopeus 140 km/h ja siivissä on yli 17000 aurinkokennoa. Litiumpolymeeriakut painavat 633 kg ja kone kokonaisuudessaan 2300 kg. Koelennot aloitetaan kevään 2014 aikana ja matkaan päästään todennäköisesti kesän 2015 alussa.

 

http://www.engadget.com/2014/04/09/solar-impulse-2/

 

http://www.solarimpulse.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailmanympärilennon ensimmäinen mahdollinen lähtöpäivä on maaliskuun alussa, tänään taitaa olla D-4. Lento jakautuu 12 osuuteen joiden yhteenlaskettu lentoaika on 25 vuorokautta. Lyhyimmätkin osuudet ovat yli 10 tuntia ja pisimmät Tyynen valtameren ja Atlantin ylitykset vaativat 5-6 vuorokauden yhtämaittaisen lentämisen. Huolto- ja markkinointitaukojen sekä säätilan kyttäilyjen takia suorituksen oletetaan vievän viisi kalenterikuukautta.

 

Lennon Mission Control Center (MCC) on Monacossa, missä noin parinkymmenen hengen tiimi seuraa lentojen aikana koneen telemetriaa, lentäjän fysiologiaa, säätietoja, ilmatiloja ym. Vuodesta 2005 asti tiimin meteorologit ovat tutkineet ja suunnitelleet parhaita aikaikkunoita lennolle.

 

Reilu kuukausi sitten Si2 kone kuljetettiin lentorahtina lähtöpaikalle Abu Dhabiin. Tietenkin tyylikkäämpää olisi ollut lentää  ;). Siitä asti konetta on kasattu ja säädetty uudelleen sekä tehty erilaisia kenttätestejä. Tänään on ensimmäiset koelennot paikan päällä. Aamulla lyhyt testilento ja parhaillaan kahdeksan tunnin koelento. Lentoa voi seurata FlightRadarista tunnuksella SOLAR2 (reknum: HB-SIB). Sama tunnus on käytössä varsinaisilla legeilläkin.

 

Projektin nettisivut ovat vaiheessa viime hetken uusinnan takia:

        http://www.solarimpulse.com/

Vanhojen sivujen sisältöä ja faktoja pääsee kurkkaamaan esim:

        http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/the-first-round-the-world-solar-flight/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Solar Impulse I ja II ovat olleet mielenkiintoisia seurata.

 

Mitäköhän tulee seuraavaksi ja koska saamme nauttia ilmaisesta lentämisestä aurinkoenergialentokoneella, jonka saa ostaa kaupasta ?

 

Sunseeker II on hieman jo siihen suuntaan ja siitäkin on jo III versio esitelty Ilmailussa.

 

http://www.treehugger.com/aviation/emsunseeker-iiem-solar-airplane-to-fly-over-europe-this-spring.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Solar Impulse 2 -lentokone starttaa tänään sunnuntaina odotetulle matkalleen maailman ympäri.

 

Solar Impulsen lento alkaa Abu Dhabista Arabiemiraateista, josta se suuntaa kohti itää. Matkaa ei tehdä yhteen menoon, vaan reittisuunnitelmaan kuuluu 11 välilaskua muun muassa Intiassa, Kiinassa, Yhdysvalloissa ja viimeisenä Etelä-Euroopassa tai Pohjois-Afrikassa.

 

Yle.fi

 

http://www.solarimpulse.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian pikkusieluiset byrokraattivirkamiehet jyräävät.

 

Solar Impulse ohjelmassa on tänään kolmas Intian sisäinen lento Ahmedabadissa (VAAH) Varanasiin (VIBN). André Borschberg on lentovuorossa hieman reilun 1000 kilometrin ja 15 tunnin osuudella.  Aamuyölle suunniteltu lähtö myöhästyi reilut kolme tuntia ’custom clearance issue’ asioiden takia.

 

Nyt muu teemi ja varusteet odottavat heille varatussa koneessa lähtöä Ahmebadissa valmistelemaan Si2:n laskeutumista ja vastaanottoa Varanasiin. Edellisen legin Omanista Intiaan lentänyt Bertrand Piccard ei laskeutumisensa vastaanottoseremonian ja juhlallisuuksien ohessa ollut leimauttanut passiaan. Hän on nyt luvatta Intiassa ja maan sisäinen lentokaan ei hänen osaltaan onnistu.

 

Varanasissa Si2:lla piti olla lyhyempi pit-stop (~yksi päivä) pysähdys ennen matkan jatkamista Myanmariin. Tämän hetken tiedon  mukaan Piccard ei saisi siirtyä Varanasiin ja ohjelman jatkaminen suunnitellusti on critical.

 

EDIT: Tarvikkeet pääsivät tänään normaalisti matkaan ja perille käytössä olevalla Iljushin 76 rahtarilla. Piccardin passileimatkin saatiin kuntoon projektin henkilökunnan pääjoukko matkaan ATR:lla. Heidän pitäisi pasta perillä ennen Si2:sta.

Projektilla on toki myös muutaman henkilön etujoukko seuraavilla välilaskupaikoilla hoitamassa käytännön järjestelyjä. Se porukka ei kuitenkaan Varanasissa saanut kaikkia tarvikkeita purettua käyttökuntoon. Kiirettä siellä tulee tänään pitämään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Solar Impulse 2 on lähdössä tällä viikolla pisimmälle etapilleen Kiinasta Havaijille. Matkan pituus on 8175 km ja se kestää 5 päivää ja 5 yötä nonstoppina. On siinä lentäjä Andre Borschbergillä kestämistä jotta pysyy virkeänä?

 

A pilot said Sunday that he is anxious but excited about flying a solar plane solo from China to Hawaii on the longest leg of the first attempt to fly around the world without a drop of fuel.

 

André Borschberg, 62, is due to fly over the Pacific Ocean for five days and five nights in the plane that has more than 17,000 solar cells on its wings to power its motors and recharge its batteries for nighttime flying.

 

http://news.yahoo.com/pilot-fly-solar-plane-across-pacific-5-days-095103191.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aivan suunniteltujen toleranssien sisällä matka ei ole sujunut.

 

Edellisen Kiinan sisäisen Chongqing (CKG) - Nanjing (NKG) legin lähtöä jouduttiin siirtämään kymmenisen päivää myöhemmäksi suunnitellusta voimakkaiden ristikkäistuulten takia. Kevyt ja hidas kone olisi niiden johdosta päätynyt 'Australiaan.

 

Borschbergin piti lentää tuo edellinen osuus, mutta hän kärsi Chongqingissä jatkuvasta päänsärystä. Hän kävikin Sveitsissä tarkemmissa lääketieteellisissä tutkimuksissa ja lepuuttamassa itseään. Osuuden lensikin Piccard Borschbergin Sveitsissä olon aikana. Mitään raportoitavia tai RTW-projektia vaarantavia lääketieteellisiä haasteita ei Borschbergista löytynyt ja viikko sitten häm palasi Nanjingiin valmistautumaan viiden vuorokauden Nanjing-Havaiji osuudelle.

 

Piccard joutui odottamaan pari tuntia sopivaa laskeutumisslottia Nanjongiin kovan tuulen ja muun normaalin lentoliikenteen takia. Lopulta kentän viranomaiset antoivat SI2:n vapaasti valita kiitoradan ja sulkivat kentän muulta liikenteeltä. Useampi matkustajakone joutui odottamaan laskeutumisvuoroaan yli puoli tuntia holdissa kentän ympärillä. Irvailijat ehtivätkin mainita siinä kulutetun fossiilisia polttoaineita enemmän kuin SI2 tulee koskaan omilla lennoillaan säästämään.

 

Pasific crossing lennon ensimmäinen mahdollinen lähtöaika oli huomenna tiistaina. Juuri äsken tulleen tiedon mukaan lähtöä on siirretty eteenpäin ja uusi suunniteltu aikaisin mahdollinen ajankohta on lauantaina 9 toukokuuta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Solar Impulse 2 on vihdoin lähtenyt matkaan Kiinasta Havaijille aikaisin sunnuntaina paikallista Kiinan aikaa. Tällä hetkellä kone on ollut ilmassa hieman päälle 22 tuntia, matkasta taitettu 20 % ja paljon on vielä jäljellä. Toivotetaan onnea.

 

in the early hours of Sunday (Saturday afternoon, ET), Solar Impulse successfully embarked on the lengthy leg of the journey.

 

Mission Director Raymond Clerc said the latest route would see Solar Impulse fly over South Korea and northwest of Japan before heading out across the Pacific, and may take slightly longer than planned -- potentially landing in Hawaii on the evening of Day 6.

 

Former fighter pilot Borschberg, who will be at the controls alone for the entire 130-hour flight, had expressed excitement for the flight after weeks of holdups.

 

http://edition.cnn.com/2015/05/30/asia/solar-impulse-plane-pacific-crossing/

 

http://www.solarimpulse.com/leg-7-from-Nanjing-to-Hawaii

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjoisella Tyynellä valatmerellä pitkään vallinnessaa kylmässä rintamassa ollut aukko on sulkeutunut ja André Borschberg joutuu laskeutumaan Japanin Nagoyaan odottelemaan parempaa slottia matkan jatkamiseksi.  Tämän hetken tietojen mukaan laskeutumisen pitäisi tapahtua 14:00 UTC. Matkaa ehti taittua reilusti yli puolitoista vuorokautta ja Solar2 pystyi helposti lentämään yön yli päivällä lataantuneilla akuilla. Mainittakoon, että aamuvarhaisella Solar2 lensi hieman aikaa takaisinpäin länteen jotta siivissä olevat aurinkokennot lataisivat akkuja tehokkaammin nousevan auringon paisteessa.

 

Kiinasta Hawaijille lennettävä etappi on viivästynyt usealla viikolla suunnitellusta ajankohdasta. Ensin haasteena oli pari alueella vaikuttanutta taifuunia ja sen jälkeen ovat ohjelman meteoroloit pitkään tutkineet sääennusteita löytääkseen sopivan ajankohdan ja reitin kylmän rintaman läpi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piccard joutui odottamaan pari tuntia sopivaa laskeutumisslottia Nanjongiin kovan tuulen ja muun normaalin lentoliikenteen takia. Lopulta kentän viranomaiset antoivat SI2:n vapaasti valita kiitoradan ja sulkivat kentän muulta liikenteeltä. Useampi matkustajakone joutui odottamaan laskeutumisvuoroaan yli puoli tuntia holdissa kentän ympärillä. Irvailijat ehtivätkin mainita siinä kulutetun fossiilisia polttoaineita enemmän kuin SI2 tulee koskaan omilla lennoillaan säästämään.

 

Tässä on hyvä kommentti koko projektin järkevyydestä.

 

http://bravenewclimate.com/2015/06/01/solar-impulse-and-other-comedies/

 

Näissäkin oli enemmän järkeä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear-powered_aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa on järkeä. Matkalentokorkeuden pitäisi olla korkeampi. Jotain 20 km vähintään. Kohta joku sanoo, että potkurit eivät toimi niin ohuessa ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Outo uutinen tänä päivänä YLE:llä? Solarimpulse 2 valmistautuu tänään laskeutumaa  Havajille ja on ollut yhtäjaksoisesti ilmassa yli 4,5 vuorokautta, elikkä taisi mennä muutama muukin ennätys rikki. Laskeutumisaika lienee 16:00 UTC.

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_wrapup

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennätyspitkän lennon aikana ylikuumenneiden akkujen korjaaminen tai vaihtaminen kestää nyt arvioiden mukaan vähintään 2 viikkoa, mikä edelleen kiristää aikataulua aikaisempien viivytysten lisäksi. Ellei Solar Impulse 2 pääse ajoissa USA:n itärannikolle asti yrittämään Atlantin ylitystä, sääolot vaikeutuvat ja saattavat estää Atlantin ylityksen tämän vuoden aikana.

 

The solar-powered vehicle overheated its electrical storage units during the historic, five-day crossing from Japan.

 

Engineers are trying to fix the plane but are not sure yet if new parts will be needed to get it back up into the air again.

 

The delay makes it less likely that Solar Impulse will complete its round-the-world quest this year.

 

http://www.bbc.com/news/science-environment-33494123

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennätyspitkän lennon aikana ylikuumenneiden akkujen vaihto/korjaus vie pitemmän aikaa kuin ensiksi luultiin, ja tämä yhdistettynä piakkoin huononeviin sääolosuhteisiin sekä lyheneviin päiviin taitaa ikävä kyllä tarkoittaa sitä, että Solar Impulse 2 ei pääse jatkamaan matkaansa Havaijilta eteenpäin ennen ensi kevättä.

 

Bad news turned worse for the Solar Impulse round-the-world flight attempt as estimates of the time needed to repair “irreversible” battery damage caused by overheating jumped from “two to three weeks” to “several months” – leaving the all-solar aircraft grounded in Hawaii until spring 2016.

 

While Solar Impulse 2 smashed all solar-powered crewed flight endurance records on its five-day/five-night leg from Nagoya to Hawaii, the effort overcooked its batteries. On the aircraft’s arrival at Kalaeloa airport on 3 July, engineers thought repairs could be made in less than three weeks – but now say they need several months and added, via Twitter, that with “late season weather conditions and shorter days, #Si2 won’t move before April 2016”.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/solar-impulse-grounded-for-repairs-until-spring-2016-414672/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt on akut vaihdettu ja koelennot lennetty sekä kaikki muu valmistautuminen tehty (mm. lentäjien rescue kertaus pidetty). Solar Impulse tiimi odottaa Hawaijilla sopivaa sääikkunaa lentääkseen seuraavan osuuden Pohjois-Amerikkaan. Edellinen lento viime vuonna Nagoyasta Hawaijille oli 8900 kilometriä ja kesti lähes viisi vuorokautta. Nyt Hawaijilta lähtevä etappi on 'vain' 4700 kilometriä. Tavoitteena on lentää Phoenixiin, mutta vaihtoehtoiset kohteet ovat Vancouver, San Fransisco ja Los Angeles. Kaikki neljä kenttää ovat tasavahvoja vaihtoehtoja. Heti kun jollekin näistä kohteista aukeaa sopiva sääikkuna, niin lento tehdään tälle kentälle. SI-tiimi ei halua vaarantaa mission aikatauluja odottamalla sopivaa sääikkunaa pitkiäkin aikoja tietylle kentälle.

 

http://www.solarimpulse.com/

http://blog.solarimpulse.com/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava osuus.

Tänään lauantaina klo 09am UTC André Borschberg lähtee lennolle Tulsasta Daytoniin (tarkkaa kenttää ei ole julkaistu vielä). Lentoaika 17h.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pomppumatka Amerikan mantereen halki jatkuu.

Huomenna tiistaina 24.05 klo 10am UTC Bertrand Piccard lähtee 17 tunnin lennolle määränpäänä Lehigh Valley International Airport (KABE).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään