Guest Xilex81

Outo ääni tietokoneen käynnistyessä

10 viestiä aiheessa

Moi!

Joo, eli sellainen outo "vouvaava" ääni on alkanut kuulua koneen sisuksista aina kun sen käynnistää, mutta Windowsiin päästessä se lakkaa kokonaan. Tuleeko tuo prossun tuulettimesta vai mistä? Olen yrittänyt vääntää ja kääntää muttereita kireämmälle mutta ei auttanut :(. (Myös pölyt on pyyhitty pois)

Terv:

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin kuuluu tuo sama ääni. Minulla se tulee melko varmasti kovalevystä. Oiskohan siellä jotkut laakerit paskana tai jotain?

Jesse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Ei välttämättä kyllä kovalevystä tuollaista ääntä tule, jos tulee niin todennäköisesti Windows ei kyllä käynnistyisi kuten ei paljoa muutakaan.

Itse veikkaisin jotain tuuletinta. Juuri mainitsemaasi prossuntuuletinta, tai näytönohjaimen tai sitten jotain lisätuuletinta.

Vika on juuri sellainen, että se sopisi kuvaukseen eli kylmänä vinkuu ja sitten heti hetken lämmettyä vinkuna loppuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama ääni tulee täältä. Se on emolevyn tuuletin, ainakin mulla. Sitä kun ronkkii sormella vähän niin hiljenee :) Nim. kotelo auki jottei kuumene liikaa, ja uusi emolevy reistaillut uudesta lähtien!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyajan PC:ssä on 3 tai useampi tuuletinta. Prosessori, äänikortti, virtalähde, mahdollisesti emolevy, ja lisätuulettimia. Mistä tahansa näistä kun lähtee laakeri niin alkaa meteliä tulemaan. Juurikin tuollainen kuvatunlainen.

Se mikä on lähtenyt selviää kokeilemalla. Varovasti pysäyttää tuulettimen sormella, varoen siipiä, jotka voivat aiheuttaa pyöriessään haavan sormeen. Ja jos ääni loppuu niin viallinen on löytynyt. Ja tuuletinta ei kannata kovin kauaa pitää pysäytettynä, ne eivät ole turhaan siellä. Jos tuuletin ei lähde itsestään pyörimään, niin sitä voi sormella hiukan pyöräyttää avuksi.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyajan PC:ssä on 3 tai useampi tuuletinta. Prosessori, äänikortti, virtalähde, mahdollisesti emolevy, ja lisätuulettimia. Mistä tahansa näistä kun lähtee laakeri niin alkaa meteliä tulemaan. Juurikin tuollainen kuvatunlainen.

Se mikä on lähtenyt selviää kokeilemalla. Varovasti pysäyttää tuulettimen sormella, varoen siipiä, jotka voivat aiheuttaa pyöriessään haavan sormeen. Ja jos ääni loppuu niin viallinen on löytynyt. Ja tuuletinta ei kannata kovin kauaa pitää pysäytettynä, ne eivät ole turhaan siellä. Jos tuuletin ei lähde itsestään pyörimään, niin sitä voi sormella hiukan pyöräyttää avuksi.

- J

Siis onko tuo ihan riskitön tapa kokeilla coolerin toimivuutta(jos lämpöjä ei lasketa mukaan)? Tuntuu että sormen työntäminen täydellä vauhdilla pyörivään cooleriin voisi vahingoittaa sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis onko tuo ihan riskitön tapa kokeilla coolerin toimivuutta(jos lämpöjä ei lasketa mukaan)? Tuntuu että sormen työntäminen täydellä vauhdilla pyörivään cooleriin voisi vahingoittaa sitä.

Kannattaa pysäyttää se cooleri siten, että painaa siitä keskikohdasta missä on yleensä semmoinen kohta mistä tuulettimen saa pysäytettyä ilman, että laittaa sormet siipiin...

Pikainen testaus riittää, että näkee onko vika kyseisessä coolerissa vai ei...ei tuommoinen pikatesti sitä riko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Teemu sanoi. Siipiin ei kannata sormia survoa. Tulee helposti eteen laastarin haku. Eli navasta painamalla varovasti saa tuulettimen pysähtymään. Ja tuo testi on nopea toteuttaa. Se puhallin on pysähdyksissä ehkä 2-3 sekuntia, jolloin se ei vielää mitään riko. Tuollainen lyhyt testi ei vaikuta edes millään tavoin lämpöihin.

Ja harvemmin jumiutuneetkaan tuulettimet on mitään tuulettimien virransyöttöjä särkenyt. Juminu tuuletin, tosin saattaa sitten rikkoa sen jäähdytettävän komponentin, kun ei ilma kierrä.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime aikoina monissa prossutuuletimissa on esiintynyt ääntelyä jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen. Niiden laakerit ilmeisesti toimivat kunnolla vasta lämmettyään. Eivät ne ole huonommaksi menneet tässä vuoden aikana, joten ilmeisesti kyseessä on harmiton omituisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli tuommoinen ääni myös ja vika löytyi emon tuulettimesta.... Vein tuulettimen takaisin liikkeeseen ja sanoivat, että samanlaisesta emosta kuin minulla on hajonnut kuulemma useita tuulettimia ihan pienen ajan sisällä.... Eivät edes halunneet sitä takaisin vaan Abit suunnitteli uuden tuulettimen ja sain sen ja se onkin sitten toiminut moitteettomasti......

Elikkä myös minun tapauksessa: laakerivika ;)

T. Kutvis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään