Tarmo Kallio

Grillausvehkeet

24 viestiä aiheessa

Nyt alkaa kohta grillauskausi lähestyä. Olen ollut aina hiiligrillin ystävä. Hiilien, brikettien ja sytytysnesteen kanssa puuhailu on ollut mukavaa hommaa.

Kaasugrillit ovat alkaneet myös kiinnostaa. Saako niillä aikaiseksi myös hyvää ruokaa?

Mainoksissa lukee että on monta poltinta ja sivupoltinta. Ehkä osa varusteista on tarpeettomia! Kuinka kauan sellaisella nykyaikaisella komposiittikaasupullolla grillaa? 5/10 kg? Meneekö pullo yhdessä illassa?

Eli hiili, vai kaasugrilli?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos syvennyt asiaan, hiiligrilli ilman muuta, vähemmällä työllä ja erimakuisena kaasulla, honkkarilla ruostumaton nyt 299 suunnilleen, levy ja ritilä kuuluu pakettiin ja sellaisella minä.Iso hiiligrilli paras mielestäni mutta hyvää en suomesta ole silmähavainnolla löytänyt, voi toki olla.

Hiilimyyntikin suomessa melko kuralla, kaikenlaista sälää löytyy mutta lihan valmistamiseen heikkoa.Laiturilla pidän pallogrilliä jos?joku vesilentokone vahingossa paikalle eksyisi.

Onneksi on koivu/leppä klapeja jolla saa Campingit lämmitettyä.Kadehdin Orvon hiiligrilliä ja Fordin serkun hiiliä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Tämä menee suoraan osastolle makuasiat. Monet on sitä mieltä että ainoa oikea on hiiligrilli ja toiset että kaasu on paras. Olen käyttänyt menestyksellisesti molempia tapoja. Hiiligrillillä on mahdollista saada kuumempi tuli aikaiseksi. Kaasugrillin vahvuus on taas helppo tehonsäätö. Ja viimeksi mainitusta ominaisuudesta taas ei ole lainkaan haittaa että tehoa voi säätää pienemmälle kesken grillaamisen. Hiiligrillissä tehoa voi käytännössä säätää poistamalla kuvun tai nostamalla ritilää, kaasugrillissä se käy kun säätää nupista pienemmälle.

Broilerin grillaamiseen liittyviä havaintoja: usein on käynyt kanan kanssa niin että jos sitä on grillannut hiilien päällä että se on jäänyt sisältä raa'aksi samaan aikaan kun pinta on palanut johtuen hiiligrillin liiasta kuumuudesta. Siksi suosittelen kanan esikypsentämistä hiiligrillin kanssa. Kaasugrillin yhteydessä (varauksella: ainakin ne kaasugrillit joiden kanssa olen itse operoinut) on mahdollista säätää teho niin pienenksi että broileri kypsyy myös sisältä mutta pinta ei pala kuin sen verran kuin se grillatessa kuuluukin palaa.

Kaasun riittävyydestä: 5 kg komposiittipullo riittää allekirjoittaneen aktiivigrillaajan käytössä koko kesäksi ellei peräti kahdeksi...

t. Tommi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.Kadehdin Orvon hiiligrilliä ja Fordin serkun hiiliä.

Että muuten harmitti, kunnei visiitti tuon grillin äärellä onnistunut Texasin reissulla, muuten kerettiin onneksi treffaamaan kisojen aikana.

Kunnon hiiligrilli olisi se "aito ja oikea", mutta helppouden takia haaveilen sopivaa kaasugrilliä - heti kun saan takapihan ( joka toivottavasti tapahtuu kesään mennessä, pitäkää peukkuja tai ostakaa mun kämppä pois! :D ).

Mökillä harvemmin grillataan, kun kallion päälle rakennetulla mökillä on pikkasen nihkeästi polttopuuta ja kukaan ei viitsi hiiliä kantaa tuonne juuttaan kauas, mutta siellä on "vanhan liiton Grilli", eli kaivonrengas ja siihen ihan itse hitsattu grilliritilä - mittojen mukaan tietysti :D

Säätövaraa ei ole yhtään joten kyllä sillä kabanossin grillaa ja viimeksi laitoin parilan toiselle puolelle kun värkkäsin hampurilaisia - toimi yllättävän hyvin ja ylämaan jauhettu karja muuntui varsin herkullisiksi burgereiksi.

Eli tilanteen mukaan. Jos nyt ensin sais sen takapihan, jotta voi alkaa sitten hifistelemään ja miettimään sitä "oikeaa grilliä"....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun kokemukset kaasugrillistä on lähinnä negatiivisia... kaasugrillillä saa aikaiseksi hitonmoisen sotkun. Näille valurauta pariloille kertyy kaikenmoista ja on käytännössä pestävä joka grillauksen jälkeen, samoin rasvaa valuu polttimien alle "kaukaloon" ja sitäkin on pestävä. Pallogrilli taasen on em suhteen aikas huoleton, isommat kököt kun raaputtelee ritilästä pois ja taas on valmis. Sit ainakin mun kaasugrillissä loppuu tehot, siinä on tosin vain kaksi poltinta mutta ei meinaa saada väriä lihaan ei sitten millään. No mua on neuvottu että " kait sä pidän sitä kantta kiinni"? No en todellakaan, jos sitä kiinni pitää niin eikö ole sama jos valmistaisi ruoat keittiössä, lieden uunissa??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monenmoisten grillien kanssa on tullut touhuttua. Parilasta ja nuotiosta olen päätynyt isoon kaasugrilliin. Helppoa ja vaivatonta. Melkein kaikkea voi grillata.

11 kg kaasu ei riitä kesää. Muistaakseni kulutus oli yli 1 kg/h nupit kaakossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

NIin kuin Tommy tuossa yllä toteaa, tämä on  mitä suurimmassa määrin makukysymys. Olen grillannut paljon, pitkän ajan kuluessa paljon molemmilla päävaihtoehdoilla eli hiilellä ja kaasulla. Suurin ongelma hiilellä tuli eteen silloin, kuin minun piti grillata noin 40 hengelle illallinen hiiligrillilä. Hiilistä loppui teho kun olin selvittänyt ensimmäiset 30 vierasta. Kun grilli oli sammunut - eihän hiilet pala sen pidempään kuin ne palavat - se piti saada syttymään uudelleen, ja se oli ongelmallista. Lisäksi hiiligrillin säätäminen on vaikeaa, se antaa sen tehon,  minkä hiilet antavat, mikä puolestaan riippuu siitä, miten hyvin ne on sytytetty ja siis  miten tasaisesti ne palavat. Luonnollisesti ritilän korkeutta voi säätää,  mutta jos grilli on huonosti panostettu ja palaa huonosti, ei siitä saa mitenkään enempää tehoa. Vaikka periaatteessa hiiligrillin teho on suuri, niin sen käytettävyys riippuu  noista yllä mainituista asioista.

Kaasugrillistä mulla on nopin 15 vuoden kokemus, ja jos minusta riippuu, niin en enää millään muulla grillaa. Mulla on jenkeistä tuotu neljään polttimen kaasugrilli, johon suomalaiset kaasuasennukset olen itse tehnyt. Kaasungrillin pitää antaa lämmitä noin 10  minuuttia ja sen jälkeen se antaa täyden tehon, tietysti riippuen mallista. Grillin pitää olla kuuma kun aloittaa grillaamisen.  Usein varsinkin kanan kanssa alennan lämpöä minimiin grillauksen aloitushetkellä. Jos grillaan esim kokonaisen sisäfileen,  niin otan siihen kunnon pinnan grillissä ja laitan sen sitten noin  15  minuutiksi uuniin tasoittumaan.

Kun grillattava ruoka on valmista, kannattaa antaa grillin olla päällä vielä hetken, koska siten saa grilausjäänteet poltettua pois. Grillin hoito on siten paljon helpompaa. Puhdistan grillin perusteellisesti kerran vuodessa keväällä ennen kauden alkua. Ennen jokaista grillausta kannattaa grilli pikaisesti puhdistaa teräsharjalla, mikä tulee tehdä myös aina grillauksen jälkeen.

Mun grillissä oli alun perin rosteriset tuubipolttimet, mutta kun ne oli palanut puhki, niin hankin tiilalle valurautaiset polttimet.Ne sopi hyvin alkuperäisten paikalle, vaikka vähän asennustoimenpiteitä pitikin tehdä

Kuten tuossa yllä totesin, en grillaa muulla kuin kaasulla, tehon, sädettävyyden ja luotettavuuden vuoksi. Ammattimaiset hiiligrillit ovat ravintoloita varten, ja niillä saadaan suurempi teho, mutta missään amatöörikäyttöön tarkoitetussa laitteessa ei ole näitä ominaisuuksia. Lisäksi amatöörilaitteet eivät ole päällä koko päivää. Siksi kaasu!

Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulin taannoin Räyskälässä alan tosiharrastajien haaveilevan tällaisesta pienen höyryveturin kokoisesta grillistä (kuvassa catering-käytössä peräkärryyn asennettuna): Oklahoma Joe. Tällä ruokkisi jo vähän isommankin porukan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Weber Q320 on ollut pari vuotta. Kaupunkikäyttöön sopivan kokoinen ja ei ole noita täysin turhia sivukeittimiä jne, ja on melko laadukas laite eli helppo kasata, hyvät ohjeet, ja varaosia/varusteita saa. Kaasupullo (11 kg) kestänyt 1½ kesää (ei sitä täysillä tohoteta kuin alkulämmittelyn ajan, sen jälkeen pysyy sopiva lämpö minimikaasulla melkein).. Ja erittäin helppohoitoinen = käytön jälkeen täysille pariksi minuutiksi niin kaikki lika palaa pois, ja saa helposti kaavittua pois.

Ei oikein hiilien kanssa jaksa alkaa pelailla jos pari makkaraa aikoo grillailla tms. Vaikka hiilillähän se ainoa oikea lopputulos syntyy. (mutta Timo tiivisti ylh. aika hyvin kyllä miksi kaasu..)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhdellä tutulla on tuollainen Okkahoma Joe. Sen idea on siinä, että hiilet on tuossa esikammiossa, ja varsinainen grillaus tapahtuu tuossa isossa pöntössä lman hiiliä. Tällä pyritään siihen, että grillaus olisi helläväraisempaa kuin tavanomaisessa hiiligrillissä ja perustuisi pääaisassa konvektioon säteilyn sijasta.

Ne ruuat, mitä olen syönyt Oklahoma Joella tuotettuna ovat ollet ihan hyviä, mutta silti nuo yllä kuvaamani asiat pätevät hiiligrilleihin.

Timo 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Weber Q320 on ollut pari vuotta.

Valmistaja on varma valinta myös hiiligrilleissä. Meri-ilmassa Weberin perinteinen pallogrilli on kestänyt jo melkein kymmenen vuotta, kun aiemmat markettiversiot ruostuivat yhdessä talvessa. Weberiltä löytyy myös piippusytytin, jolla briketit saa tulille ilman sytytysnestettä ja sen hajua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

11 kg kaasu ei riitä kesää. Muistaakseni kulutus oli yli 1 kg/h nupit kaakossa.

On sulla huiman iso grilli jos noin paljon menee kaasua. Weberin arvokilvessä on max. kulutus täydellä teholla 264 g/h eikä sitä maksimitehoa tarvita kuin hetken. Varovaisesti arvioisin että muutaman hengen pihvit kypsyy noin 100 grammalla kaasua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No minulla on tuo honkkarin ruostumaton 299 laite ja siinä on nuo kolme valurautaista poltinta plus yksi sivupoltin, Sami sanoi turhaksi, ei ole, jos keität tai paistat pannulla samanaikaisesti ei kokin tarvitse olla keittiössä välillä hosumassa.Joskus olen jopa kaivellu toistakin sivupoltinta.

Tuolla laitteella 11 kg pullo riittää melkein koko kesän, viikonloput ja joskus viikollakin käytössä, eli kaasukulutus siinä 11-15 kg kesässä.

Talvella käytössä entinen kaasugrilli josta poistin polttimen ja asensin 4mm peltilevyn, klapeilla teen hiilloksen.

Peltiset ja ruostumattomat polttimet kestävät n.2 -3 kesää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruoanlaitto grillillä on epäoleellista.

Tärkeintä on, että grilli on suurempi ja kalliimpi kuin naapurilla - ja että naapuri on siitä tietoinen.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulin taannoin Räyskälässä alan tosiharrastajien haaveilevan tällaisesta pienen höyryveturin kokoisesta grillistä (kuvassa catering-käytössä peräkärryyn asennettuna): Oklahoma Joe. Tällä ruokkisi jo vähän isommankin porukan.

Tuo laite taitaa olla sellainen yhdistelmä jossa on grilli ja savustin, tai ainakin sitä voi sellaisena käyttää. Silloin polttoaineena oltava tietenkin lehtipuuta. Ajatuksena on että savukaasut kulkevat pidemmän matkan grillin läpi savustinosaan jolloin ne kerkeävät jäähtyä enemmän ja sopii siten paremmin ainakin lihan savustamiseen. Erittäin käyttökelpoinen laite.

Hiili- vai kaasugrilli? - Kaasugrilli on parempi. Maku ratkaisee aina, ja kaasulla saa laadukkaamman lopputuloksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On sulla huiman iso grilli jos noin paljon menee kaasua. Weberin arvokilvessä on max. kulutus täydellä teholla 264 g/h eikä sitä maksimitehoa tarvita kuin hetken. Varovaisesti arvioisin että muutaman hengen pihvit kypsyy noin 100 grammalla kaasua.

Tuolta löytyi melko lähellä oleva malli - varmaan on sama muuten, paitsi vaunuosa on mulla puuta ja minulla on sinänsä kätevä esiin taittuva pöytä:

http://www.landmann.se/gasolgrillar/utgangna-produkter/12277/flatbed/

ja tietää kertoa toisella kotimaisella:

Förbrukning full effekt: ca 1,18 kg/h

Effekt: 15,3 kW

Grillin lämmittämiseen menee vajaat 10 min, sinä aikana olen pitänyt kaasun täysillä. Onhan se mukavan kokoinen, mutta joskus käynyt pieneksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vinkeistä. Yksi sivupoltin on meille tosiaan tarpeellinen. Silloin jää se keittiön ja grillin välinen juokseminen pois. Sitä on kyllä tehty. Mutta ei se välttämättä kokonaan poistu.

Ovatko valurautaiset kaasupolttimet paljon kestävämpiä, kuin peltiset ja rosteriset? Vai miksi pelti/ rosteripolttimet palavat puhki parissa vuodessa? Kaasuliekin lämmöstäkö?

On tarkoitus pitää grillistä hyvää huolta. Se on grillattaessa ja muutenkin katoksen suojassa. Vesisade ei osu grilliin. Ja suojahuppukin on tarkoitus hankkia. Talvisin grilli olisi lämmitetyssä varastossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyy sekä hiiltä että kaasua. Mielestäni hiiligrillin hyvä puoli on maku, silloin kun puhutaan vaikka makkaroista. Esim. HK:n sininen maistuu hiiligrillattuna paljon paremmalta kuin kaasutettuna. Toisaalta taas valkosipulimarinoidut pihvit säilyttävät hyvän makunsa kaasulla parhaiten. Ota nyt sitten näistä selvää... :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyi melko lähellä oleva malli - varmaan on sama muuten, paitsi vaunuosa on mulla puuta ja minulla on sinänsä kätevä esiin taittuva pöytä:

http://www.landmann.se/gasolgrillar/utgangna-produkter/12277/flatbed/

ja tietää kertoa toisella kotimaisella:

Grillin lämmittämiseen menee vajaat 10 min, sinä aikana olen pitänyt kaasun täysillä. Onhan se mukavan kokoinen, mutta joskus käynyt pieneksi.

Noniin. Selvisi tarkempi malli.

http://www.landmann.fi/kaasugrillit/myynnista-poistuneet-tuotteet/12278/valurautaparilagrilli/

Teho: n. 15,2 kW

ja kulutus max 1189 g/h

Pidän tuosta härvelistä kovin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vannon nykyisin Weberin grillien nimeen! Pihalta löytyy perus kahden polttimon kaasumalli ja 57 cm iso pallogrilli. Veneessä on vielä pieni suorakaiteen muotoinen hiili Weberi.

Kaasumallissa on ritilä, ei parilaa, joten rasvat valuvat grillin alla roikkuvaan keräysastiaan josta ne on helppo siivota pois. Ritilä puhdistuu kuumentamalla ja grilliharjalla. Hiilimalleissa kannattaa käyttää Weberin brikettejä (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/51002/cnxdv/Weber-Grill-Briquettes-Premium-grillibriketit-10-kg-pakkaus). Palavat tuntitolkulla. Lämpö säädetään alemmalla venttiilillä. Yläventtiili pidetään kokonaan aukl kunnes grilli halutaan sammuttaa, jolloin molemmat venttiilit suljetaan. Sammuneet briketit voi käyttää seuraavalla kerralla. Lämpötilan muutokset tapahtuvat hitaasti joten kokemus ja maltti ovat valttia. Piippusytytin on ehdoton noiden brikettien kanssa.

Kana ja muut hitaasti kypsyvät grillataan epäsuoralla lämmöllä (http://help.weber.com/grilling-tips/direct-indirect/). Eli hiillos reunoille ja kypsennettävä ruoka keskelle. Toimii myös kaasulla. Purkkipersekanasta (http://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/beer-butt-chicken) tulee loistavaa hiili-Weberissä! Brikettejä sopivasti, ei hillitöntä kekoa, sivuille, alaventtiili puoleen väliin jolloin lämpötila on vajaan pari sataa ja aikaa reilu tunti. Crispy skin & falling off the bones juicy meat! Brikettejä voi lisätä hiillokseen vähän kerrallaan jolloin lämpöä voi pitää yllä niin kauan kun brikettejä riittää. Työkaveri paistoi viime jouluna ison joulukinkun hiiliweberissä! Alaventtiillin kanssa kannattaa kattoa missä kohtaa vivun liikettä ventiili on jo täysin auki ja missä kohtaa puolillaan. Ainakaan omassa nämä eivät ole vivun liikeradan puolivälissä / lopussa.

Kaasugrilli:

+ nopea ja helppo

+ reagoi lämpötilamuutoksiin nopeasti

- vähän tylsä

Hiiligrilli:

+ ainoa oikea ;-)

+ fiilis

+ maku

- vaatii aikaa. Hiilloksen saamiseen menee piippusytyttimelläkin puoli tuntia

- vaatii pienen opettelun, mutta ei ole läheskään niin hankala kuin yleisesti luullaan.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/yzVzdbq5097YzBmC6wq8dNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/DnKJF6xUG15f0hNZFmOeDtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/OH8PKdCKo3-iGFYNdygNiNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/urwn0y3-r_gYdWxwyXIgrNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Jontte

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Talvisin grilli olisi lämmitetyssä varastossa.

Talvi on mitä parasta grillausaikaa! Grilliä ei kannata jemmata varastoon talveksi :) Kovaa käyttöä vaan!

Jontte

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

okei.

voisko joku nyt ostaa mun kerrostalokämpän pois, mitä oon myynyt tammikuusta asti, jotta voin ostaa pienemmän rivarikämpän, että saan takapihan ja grillin.

Ei mulla muuta, menen pyyhkimään kuolan suupielistäni. Kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiiligrillillä mennään vielä, ainakin tämä vappu. Ostin tänään tosin kalahalsterin. Kohta Norjalainen ruodoton lohi leikataan paloiksi. Sekä maustetaan sitruunanmehulla, suolalla ja mustapippurilla. Tilliä tietenkin. Sitten halsteriin ja grilliin.

Isot täytetyt herkkusienet ovat myös ruokalistalla. Sekä maustettu perunanyytti foliopaketissa.  ;):)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään