Sami Puro

Mies yritti avata oven kesken lennon USA:ssa

7 viestiä aiheessa

http://news.airwise.com/story/view/1397519280.html

 

A Southwest Airlines flight from Chicago to Sacramento was rerouted to Omaha after a passenger tried to open a cabin door during flight, authorities said on Monday.

 

The Sunday flight set down at the Eppley Airfield after an unruly passenger, identified as Joshua Carl Lee Suggs, pushed past a flight attendant and tried to open one of the rear doors while the plane was flying, according to papers filed by the Nebraska US Attorney's Office in federal court.

 

"Some gentleman just decided that he wanted us to visit the Lord today, and decided to open up the back hatch of Southwest Airlines flight while we were already up in the air," said Monique Lawler who was on the flight, according to an interview with KABC-TV in California.

 

The incident occurred about an hour after the plane departed from Chicago on Sunday morning, around the time the flight attendants had finished their initial beverage service, the complaint said. Suggs refused to take his seat after the "fasten seat belts" sign turned on, saying that he "wanted to look out the window."

 

As Suggs rushed to the rear of the plane, nearby passengers jumped out of their seats and wrestled him into submission, the complaint said. Two of the passengers reported that Suggs continued to resist, that his pupils were dilated and he was speaking incoherently.

 

 

Täältä löytyy jonkinmoista videota/kuvamateriaalia:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2604254/Some-guy-wanted-visit-Lord-today-Man-arrested-trying-open-hatch-mid-flight-plane-bound-Sacramento.html

http://www.nbcchicago.com/traffic/transit/chicago-southwest-airlines-sacramento-255137331.html

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys ihan mielenkiinnosta.

 

Pystyykö koneen oven avaamaan kesken lennon? Elokuvissahan niistä hypitään laskuvarjolla rahojen kanssa tai ilman tai sitten tönitään ulos ilman varjoa. Mutta miten käytännössä?

 

Onko ovissa jokin keskuslukitus lennon aikana? Huono juttu tietenkin hätätilanteissa. Tarvitaanko oven avaamiseen jokin avain? Muistelen joskus istuneeni siipien hätäuloskäyntien kohdalla lennon aikana ja silloin kabiinihenkilökunta ennen ja jälkeen nousun jotain avainta niissä vääntelivät. Avaimet kyllä jätettiin lennon ajaksi oven taskuun. Vai oliko niin, että ovet on suunniteltu painerosta johtuen painumaan 'karmia' vasten ja niitä pitäisi avatessa ensin vetää sisäänpäin ja se taas ei käytännössä onnistu tuosta painerosta johtuen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys ihan mielenkiinnosta.

 

Pystyykö koneen oven avaamaan kesken lennon? Elokuvissahan niistä hypitään laskuvarjolla rahojen kanssa tai ilman tai sitten tönitään ulos ilman varjoa. Mutta miten käytännössä?

 

Onko ovissa jokin keskuslukitus lennon aikana? Huono juttu tietenkin hätätilanteissa. Tarvitaanko oven avaamiseen jokin avain? Muistelen joskus istuneeni siipien hätäuloskäyntien kohdalla lennon aikana ja silloin kabiinihenkilökunta ennen ja jälkeen nousun jotain avainta niissä vääntelivät. Avaimet kyllä jätettiin lennon ajaksi oven taskuun. Vai oliko niin, että ovet on suunniteltu painerosta johtuen painumaan 'karmia' vasten ja niitä pitäisi avatessa ensin vetää sisäänpäin ja se taas ei käytännössä onnistu tuosta painerosta johtuen.

Juurikin niin. Ovia käsittääkseni vedetään vähän sisäänpäin avattaessa ja vasta sitten käännetään/nostetaan ulos. Kun matkustamo on paineistettu, painuu ovi tiiviisti vasten karmeja. Tuo avaimen vääntely kuulostaa hieman siltä, että hätäliukumäet on "armattu". Lennon jälkeen liukumäet kytketään pois ennen ovien avaamista, muuten ne täyttyvät automaattisesti kun oven avaa. Tätä varten saattaa myös tulla kuulutus "cabin crew arm doors cross check".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ovet disarmataan laskun jälkeen. Käsikirjoissa  seisoo kotimaisella "Cabin crew, take your door positions, disarm your doors and cross-check." Ajatuksena siis tarkistaa ettei ole sattunut virheitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ovet disarmataan laskun jälkeen. Käsikirjoissa  seisoo kotimaisella "Cabin crew, take your door positions, disarm your doors and cross-check." Ajatuksena siis tarkistaa ettei ole sattunut virheitä.

Joo vähän taisin epäselvästi ertikuloida tuossa  :P Ovien sulkemisen jälkeen toki "arm doors" ja ennen ovien avaamista "disarm doors".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kabiinihenkilökunta ennen ja jälkeen nousun jotain avainta niissä vääntelivät. Avaimet kyllä jätettiin lennon ajaksi oven taskuun.

 

Tuskin on ollut avain, vaan on ollut varmistuspinni, jonka käytöllä on yksinkertaisesti estää tahaton kahvan kääntäminen ovesta (ei avauskahvan, vaan sen, jolla "armataan" liukumäet). Siitä ei just osunut kuvaa, mutta samanlaisia löytyy muualtakin koneesta: http://www.aerospecialties.com/images/detailed/3/A09003-2_Boeing_Bypass_Pin_Set_02.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään