Olli Keijonen

Tuulettimista ja lämmöistä

27 viestiä aiheessa

Moi! Puhaltelin tässä pölyjä koneestani ja tulin samalla ajatelleeksi koneen lämpöjä. Tarttis varmaan nimittäin tehdä jotain.

MBM5 ilmoittaa kotelon lämmöiksi 26 astetta mutta CPU:n (Athlon XP3200+) lämpötilaksi 62 astetta. Ati (R9800XT) ilmoittaa grafiikkaprosessorin lämpötilaksi 68 astetta. Millaisilla tuulettimilla näitä lämpötiloja laskisi? Auttaako toinen kotelotuuletin, joita minulla on nyt vain yksi. Katsoin verkkokaupasta että prosessori ja näytönohjain tuulettimiakin myydään erikseen, mutta ovatko ne tällaisen maallikon itse asennettavissa? Ei nimittäin viitsisi liikkeeseen viedä asennettavaksi tämmöisen asian takia.

Siinä kyssäriä alkuun, lisää kun keksin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilman rasitusta 62 astetta? :o

Tuo Radeonin lämpötila on ihan normaali, ellei jopa alhaisempi.

Ja kotelotuuletus näyttäisi olevan ihan hyvällä mallilla. Sillä et enää lämpöjä alemmas saa.

Edit: Tarkasta prosessorin kontakti siileen ja pii-/hopeatahnat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit: Tarkasta prosessorin kontakti siileen ja pii-/hopeatahnat.

Öö, tuo kohta on juuri se mistä en mitään tiedä. Mikä siili? Mikä tahna? Ei siinä ainakaan mitään näy tuulettimen alla kun sitä tänään putsasin. Kone on koottu Data-Infossa noin vuosi sitten että koneen kasaajalla pitäisi ammattitaitoa ainakin löytyä.

edit: kyllä ilman rasitusta, parin tunnin pelaamisen jälkeen MBM antaa lämpötilaksi noin 67 astetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja varma löytyykin ;D mutta aika uusein valmis paketit käytä joku ok halpa systemi... voisi tietysti väihtä siilin Silent breese II:sen tai vastava siili on onpaljom isomppi ja tehty kupari/aluminista joka johta lämpöä paremmin.. saisit varmasti prosesorin lämmöt alas niin vielassa koppassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tuo radeonin lämpö on tavallaan normaali. Se mukana tuleva siili on alimittanen, siitä johtuu korkeat lämmöt. Tilalle kun pistäisi melkein mitä tahansa järkevämpää, lämmöt saisi asettumaan.

Itse vaihdoin kolmannen osapuolen tekemän siilipantentin X800:n ja lämmöt tipahti tuolta lähemmäs 70 asteesta reiluun 50 asteeseen. Kustannus oli reilu 20 euroa. Sitten kun muistas mikä se siilihärdelli olikaan nimeltään.

Ainiin, ja tuo prossun lämpö selittyy tosiaan sillä että myyjä on pistänyt sinne halvimman mahdollisen siili/tuuletin-yhdistelmän. Siihenkin 20 euron investointi ja lämmöt tipahtaa takuulla. Tosin tuollanen 70 astetta ei ole vieää paniikin paikka, mutta jotain mitä kannattaisi saada alemmas.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itellä on prossun jäähdytyksestä huolehtimassa Zalmanin CNPS7000 AlCu. Prosessori on AXP2500@3200 ja lämmöt idlenä 42 ja rasituksessa max. 50. Toki kotelon tuuletuksellakin on vaikutusta asiaan.

Tuollaisen coolerin asentaminen on tehty helpoksi selkeillä ohjeilla. Täytyy vain toimia huolellisesti ja muistaa varata tarpeeksi aikaa operaatioon. Itekin vaihoin ekaa kertaa coolerin ja onnistuin siinä mielestäni ihan hyvin. Suosittelen tutustumaan noihin Zalmanin malleihin(erityisesti tähän 7000 sarjaan).

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=41&code=005

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten näkisin prossun/näyttiksen lämmöt? Tuo MBM ei tue emolevyäni.

Jesse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten näkisin prossun/näyttiksen lämmöt? Tuo MBM ei tue emolevyäni.

Jesse

Minä käytän MBProbea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kannattaa yrittää tuota prossutuulettimen vaihtoa? En ole ikinä sellaista tehnyt. Entäs kannattaako sitä näytönohjaimen tuuletinta ruveta säätämään? Lähinnä pelkään rikkovani paikkoja ja nämä eivät kuitenkaan niitä halvimpia ole nämä minun prossut ja näyttikset.

Selailin verkkokauppaa ja löysin tämmöisiä, mitäs mieltä olette?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4645

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4590

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4339

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin näytönohjaimelle kannattaa ottaa esim. jokin Arctic Coolingin VGA jäähdyttimistä

Ah, tämähän se oli mikä puotti miun atiaisen lämpöjä 20 astetta.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäähdyttimen hankkiminen ei tässä ole varmaankaan se vaikein puoli, mutta millaista on tuosta näytönohjaimesta sen vanhan jäähdyn irroitus? Entä prosessorijäähdytyksen?

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=11 tässä olisi varmaan sitten minun valintani.

edit: mistäs noita saisi Suomesta? Kun ei verkkokaupassa tuota mallia ollut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turha hommata mitään tollasta parin kympin räpsyä. Voi olla että hyöty on mitätön. Kymmpi tai kaks lisää niin saat kunnon jäähdytystä. Tsekkaa tämä: http://www.only4pro.com/

Niin ja tuo näytönohjaimen coolerin irroitus saattaa olla astetta haastellisempaa kuin prosessorin kohdalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

edit: mistäs noita saisi Suomesta? Kun ei verkkokaupassa tuota mallia ollut

Ainakin Jimm's PC Storesta näyttäisi saavan (http://www.jimmspc-store.fi/getpage.php?id=9&MainProdGroup=&SubProdGroup=9103). Lisäksi näyttäisi tuo tavallinen Arctic Cooling VGA Silencer (http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=41) sopivan sinun kortillesi ja muistaakseni juuri tuo oli se kehuttu malli (kaksi nopeusvaihtoehtoa tuulettimelle, puhaltaa ilman suoraan ulos kopasta ym.). Lisäksi näyttäisi ainakin tuolla Jimm'sissä olevan halvin noista.

EDIT: Ja prossulle vaikka tuo Zalman CNPS7700-CU tai joku muu 7000 -sarjalainen samasta kaupasta (http://www.jimmspc-store.fi/getpage.php?komponentit_fi&MainProdGroup=100&SubProdGroup=10071&MenuGroup=100). Tosin hintaahan on aika korkea noilla, mutta jäähdytysteho on sitten sen mukaista. Kannattaa myös varmistaa, että cooleri sopii varmasti sun prossulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Zalmanilta löytyy myös aika paljon jäähdytys sälää, ja omien kokemusten mukaan ovat laadukkaita tuotteita. Aika houkutteleva vaihtoehto olisi passiivinen jäähdytin näytönohjaimelle.

Toimii vielä Radeon 9600-sarjalaisten kanssa, kunhan kotelotuuletus on kohdallaan. Mutta 9800 tarvitseekin jo aputuuletinta, ja silti lämmöy huitelee helposti 60 asteen yläpuolella. Reilusti.

- J, been there, done that

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin minkälaisia kokemuksia on näytönohjaimen vanhan jäähdyttimen irroituksesta? Voiko se olla liian kova pala tämmöiselle tavalliselle tallaajalle? Entä toisiko lämpötilan lasku jotain oikeaa hyötyä esim. suorituskyvyn nousua prosessorille ja näytönohjaimelle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Radeoneissa mukana tuleva siili on kiinni parilla pienellä ruuvilla, joiden irrottaminen pudottaa koko jäähdytyshässäkän irti.

Ytimen päällä oleva tahna kannattaa siivotja HYVIN VAROVASTI ja ilman mitään hankaavia ainaita tai pumpulipuikkoa kovempia työkaluja. Puhdistusaineena olen käyttänys isopropanolia tai asetonia. Jälkimmäistä tosin kukaan ei suosittele, silti se on aina toiminu ihtellä ihan hyvin. Syynä on assetonin syövyttävät ominaisuudet.

Uusi jäähdytin sitten pistetään ohjeiden mukaan paikalleen. Jokainen malli kiinnitetään hiukan eri tavoin, joten kiinnitykseen ei voi antaa yleispäteviä ohjeina. Muuta kuin että pii tai hopeatahna, joka pistetään ytimen päälle. Sitä on oltava hyvin, hyvin ohut kerros. Ja vain sen itse ytimen päällä, ei missään muualla. Tuollainen passeli kerron on paksuudeltaan neljännesosamilli. Max.

Homma on siis loppuseltaan aikalailla helppo, kunhan huomio nuo pari juttua.

edit. Ainiin. Lämpötilan lasku Saattaa vähentää mysteerisiä kaatumusia ym. Mutta suurempi hyöty sillä on käyttöiän pidentymisenä. Liika lämpö lyhentää eri komponenttien käyttöikää.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleekos sitä tahnaa noiden jäähyjen mukana vai pitääkö sitä ostaa erikseen joku isompi puteli joka sitten unohtuu kaappiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleekos sitä tahnaa noiden jäähyjen mukana vai pitääkö sitä ostaa erikseen joku isompi puteli joka sitten unohtuu kaappiin?

Osassa coolereista on sellainen valmis tahna paikalla paikoillaan ja siitä otetaan sellainen suojateippi pois ennen asennusta.

Tahtaa myydään 5g ruiskuissa, peruspiitahna maksaa verkkokaupassa 3,5e ja hopeatahna 7,40e Itsellä on tuota Arctic Silveriä ja ei sitä mene yhteen asennukseen kuin muutamia tippoja eli 5g riittää useisiin asennuksiin...hopeatahna on johtavuudeltaan parempaa kuin piitahna.

Tosiaan, Jimm´s PC-Storella on aika hyvin valikoimaa tuulettimien suhteen. Ei muuta kuin soitto sinne, ne osaa auttaa varmasti.

Varmaan tarjoaa prosessorituulettimeksi Zalmannia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi monien tuuletin-siiliyhdistelmien mukana tulee tahnat valmiiksi. Näin on ollut kaikkien Zalmanin pakettien kanssa. Ja taisi tulla tuon Artikin mukanakin pieni putkilo.

Noh, jos loppuu, niin tuossa on 200 gramman putkilo piitahnaa...

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin minkälaisia kokemuksia on näytönohjaimen vanhan jäähdyttimen irroituksesta? Voiko se olla liian kova pala tämmöiselle tavalliselle tallaajalle? Entä toisiko lämpötilan lasku jotain oikeaa hyötyä esim. suorituskyvyn nousua prosessorille ja näytönohjaimelle?

On ne jotkut aika ihme himpuloita. Malttia ja ajatusta peliiin, voimalla ne ei ole tarkoitettu avattavaksi.

Näytönohjaimen grafiikkaprosessoria voi ajaa tehokkaammalla jäähdytyksellä hieman lujempaa ja ero voi olla havaittavakin. Sama prosessorilla, mutta siinä jujuna on, että hyötyä tulee vain, jos prosessorin saa niin paljon suuremmalle kellotaajuudelle, että väyläkertoimen pudotuksesta huolimatta minkään palikan nopeus ei laske. Käytännössä ylikellotuksessa rahanmeno on nopeushyötyyn nähden kohtuutonta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näytönohjaimen grafiikkaprosessoria voi ajaa tehokkaammalla jäähdytyksellä hieman lujempaa ja ero voi olla havaittavakin. Sama prosessorilla, mutta siinä jujuna on, että hyötyä tulee vain, jos prosessorin saa niin paljon suuremmalle kellotaajuudelle, että väyläkertoimen pudotuksesta huolimatta minkään palikan nopeus ei laske. Käytännössä ylikellotuksessa rahanmeno on nopeushyötyyn nähden kohtuutonta.

Olen taas kääntynyt hieman epäileväksi tämän koko tuuletinjutun kohdalla, että kannattaako lainkaan. Käyttöiän pidennyksestä ei varmaan ole paljoa hyötyä, edellisetkin vehkeet ovat kestäneet sen pari/muutaman vuoden mitä ovat käytössäni.

Tässä vielä tuo ATI:n overdrive näyttö.

[ Attachment removed / expired ]

Olen ruvennut ennemminkin miettimään, pitäisikö hankkia tuon FS:ää tökityttävän 3200+:n tilalle vaikka A64 prossu. Ainakin mitä minä olen kuullut muiden kokemuksia tulokset ovat erittäin näkyviä. Tämä 9800XT on kyllä aivan käypä näytönohjain vielä jonkun aikaa. Onko luultavaa että emolevyn ja prosessorin vaihdon jälkeen vielä sama kovalevy ja samat muistit käyvät uuteen? Muistien ja kovalevyn tiedot voin kaivaa jos sitä tarvitsee tietää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen taas kääntynyt hieman epäileväksi tämän koko tuuletinjutun kohdalla, että kannattaako lainkaan. Käyttöiän pidennyksestä ei varmaan ole paljoa hyötyä, edellisetkin vehkeet ovat kestäneet sen pari/muutaman vuoden mitä ovat käytössäni.

Tässä vielä tuo ATI:n overdrive näyttö.

Olen ruvennut ennemminkin miettimään, pitäisikö hankkia tuon FS:ää tökityttävän 3200+:n tilalle vaikka A64 prossu. Ainakin mitä minä olen kuullut muiden kokemuksia tulokset ovat erittäin näkyviä. Tämä 9800XT on kyllä aivan käypä näytönohjain vielä jonkun aikaa. Onko luultavaa että emolevyn ja prosessorin vaihdon jälkeen vielä sama kovalevy ja samat muistit käyvät uuteen? Muistien ja kovalevyn tiedot voin kaivaa jos sitä tarvitsee tietää.

Toi sun näyttis käy kyllä aika kuumana.Tässä on minulla pelisession jälkeen lämmöt,parhaimmillaan tuo cpu kiipeää sinne 600MHz pintaan!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään