Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2014 Mulla on tommonen kuvan mukainen ohjauspyörä. Perimätiedon mukaan se on peräisin venäläisestä Tupolev SB-2 pommikoneesta, joka teki pakkolaskun sotien aikana Lauttasaaren edustalle jäälle. Suomalaiset olivat purkaneet konetta jäällä, ja silloiset pikkupojat korjasivat ratin parempaan talteen. SIH nro9 "Venäläiset pommittajat" kirjasta sivuilta 6 ja 7 löytyy kuvia SB 2:n ohjaamosta, ja niissä kuvissa ratti näyttää kyllä samankaltaiselta, mutta ei kuitenkaan samalta? Mistä löytyisi tietoa, että minkä koneen ohjauspyörä? Ja mistä lähden etsimään tietoja pudonneista ja/ tai pakkolaskun tehneistä venäläisistä pommikoneista? Että onko Lauttasaaren edustalle jäälle venäläinen pommikone tehnyt pakkolaskua? Ratin halkaisija n.44cm. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2014 Olisiko sitten DB-3:n ohjauspyörä? Muistaakseni se on myös jotakuinkin tuon näköinen... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2014 Tässä kuvassa DB-2 ohjauspyörä näyttää samalta kuin tuo sinun hallussasi oleva http://www.detektorweb.cz/images/stories/upload/2006/6544/obr6b.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2014 Tässä kuvassa DB-2 ohjauspyörä näyttää samalta kuin tuo sinun hallussasi oleva http://www.detektorweb.cz/images/stories/upload/2006/6544/obr6b.jpg Tuossa kuvassa näkyy samat knöölit tai knupit sarvien yläpäissä, kuin SIH9-kirjassa, mitä minun ratissa ei ole? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2014 Ei ole ainakaan SB-2:n, DB-3:n, Junkers W34:n... Tuo jalopuinen ratin kaari viittaa ennen sotia käytössä olleeseen tyyppiin. Hansoissa oli sellaisia ratteja, mutta ei tämä kuitenkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 25, 2014 Ju 52:n ratti muistuttaa puukehiteen hyvin paljon tuota kuvan rattia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 25, 2014 Junkers W34:ssä ja Junkers Ju 52:ssa on ratit tehty samasta muotista ja muistuttavat huomattavasti kuvan rattia. Yksityiskohdat kuitenkin paljastavat, ettei se ole näistä Junkers-tyypeistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2014 Palaan vielä tuohon keskustelun alkuun, että mistä löytyisi tietoa sotien aikana pudotetuista / pakkolaskun tehneistä venäläisten pommikoneista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 2, 2014 Olet jo tarkistanut apalin julkaisemat kirjani Red Stars osa 5 ja 7, missä 99 %: sti täydelliset NL-ilmavoimien tappioluettelot talvisodassa? (Osa 5 käsittää laivaston ilmavoimat, ja osa 7 ns. Puna-armeijan ilmavoimat.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 2, 2014 Kiitos CFG. Tätä tietoa justiin hain, että mitä kirjoja seuraavaksi pitää hankkia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2014 Vielä tarkennusta, onko Lauttasaaren edustalle jäälle pudonnut / pakkolaskun tehnyt joku Neuvostoliiton pommikone sotavuosina? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2014 "cockpit"-kuvia kun netistä selasin, niin ohjauspyörä voisi olla JU52:n? Espoonlahdelle sellainen on tehnyt pakkolaskun sotavuosina. Onko kellään tietoa, että mistä löytyis lisää tietoa, ilmeisesti saksalaisten koneesta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 "cockpit"-kuvia kun netistä selasin, niin ohjauspyörä voisi olla JU52:n? Espoonlahdelle sellainen on tehnyt pakkolaskun sotavuosina. Onko kellään tietoa, että mistä löytyis lisää tietoa, ilmeisesti saksalaisten koneesta? Varmaan tämä tapaus Espoossa pakkolaskun tehnyt Ju-52 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Muotoilu on tuon ajan peruskamaa. Samannäköisiä ratteja on ollut eri valmistajien koneissa, yksityiskohdista paljastuu erilaisuus. Junkers 52:n ratissa tulee kiinnitystapit puuosan läpi näkyville jokaisen kolmen rautahaarakkeen kohdalla. Lisäksi ratin puukaaren tausta on tehty aaltomaisella muotoilulla sormille sopivaksi. Näitä tunnisteitahan ei sinun ratissasi ole.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Myös sarjatuotannossa tapahtuu tyypillisesti tuotannon aikana pieniä muutoksia, joko ominaisuuksien tai rakennettavuuden parantamiseksi. Tämä korostuu erityisesti jos tuotanto on jaettu useampaan tehtaaseen. Jos esim Ju 52:tta on rakennettu yli 4000 kappaletta, niin en olisi lainkaan yllättynyt jos kaikissa ei ole täsmälleen samanlainen ratti. Yksittäisten vertailukappaleiden perusteella on siis hankalaa tehdä varmoja johtopäätöksiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Myös sarjatuotannossa tapahtuu tyypillisesti tuotannon aikana pieniä muutoksia, joko ominaisuuksien tai rakennettavuuden parantamiseksi. Tämä korostuu erityisesti jos tuotanto on jaettu useampaan tehtaaseen. Jos esim Ju 52:tta on rakennettu yli 4000 kappaletta, niin en olisi lainkaan yllättynyt jos kaikissa ei ole täsmälleen samanlainen ratti. Yksittäisten vertailukappaleiden perusteella on siis hankalaa tehdä varmoja johtopäätöksiä. Olen samaa mieltä asiasta. Nykyaikasimmissakin koneissa on paljon eroavaisuuksia saman mallin varusteissa, vrt. esim. Cessna ja Piperin ratit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Kyllä kyllä, onhan niitä ratteja kaikennäköisiä ja muotoisia. Tämä tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Kyllä kyllä, onhan niitä ratteja kaikennäköisiä ja muotoisia. Tämä tästä Tämäkö ei siis olekaan Ju 52:n ohjauspyörä?: http://ju-52.net/junkers-ju-52-cockpit/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Tarjoa sitä sitten Mikalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2014 Tämäkö ei siis olekaan Ju 52:n ohjauspyörä?: http://ju-52.net/junkers-ju-52-cockpit/'>http://ju-52.net/junkers-ju-52-cockpit/ Kun vielä löydät sellaisen, jossa on kolme pienaa Edit: entäs tuo pääsivulla http://ju-52.net/ oleva ohjaamokuva, eikös ainakin oikeanpuoleinen näytä aivan samanlaiselta, kuin Mikan ratti? Vasemmanpuoleisessa taas näyttäisi olevan joku nappi pienan kohdalla, onko se Raimon mainitsema kiinnitystappi vai joku kytkin ('autopilot disconnect'? ), vaikea sanoa, kun kummastakin ratista näkyy tuossa kuvassa vain yksi piena ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Kun vielä löydät sellaisen, jossa on kolme pienaa Sitä minä vaan, että Ju 52:n ratteja voi olla monensorttisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Tuo Mikan ratti näyttää vähän aneemiselta Ju 52:n ratiksi... http://justus.ownit.nu/flyg/radiofyrar/radio_Ju52/SFF_blidarkiv_Ju52_cockpit_med_pejll.jpg Göteborin lentonäytöksessä oli näytillä Ju52:n ohjaamo ala Ruotsi ja Sinsheimin ilmailumuseossa on näytillä melkein Ju52 eli Casa C-352. Sieltä näyttäs olevan myös peräisin Ju52-pääsivuston kuva. age ipsImage_thumbnailed" alt="ju_52_3m_casa.c-352l.jpg.8c434f148d8c61825ae7cca12b34f3af.jpg" /> Markku p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Sitä minä vaan, että Ju 52:n ratteja voi olla monensorttisia. Jouni, haistan epävarmuutta vastauksessasi ja kuvastasi. Pyydän, että kaivat lisää kuvia monensorttisista Junkers Ju 52/3m -ohjauspyöristä. Itse olen etsiskellyt erilaista sarjatuotannossa ollutta ohjauspyörää joka poikkeaisi puheena olevasta mallista. Vielä ei ole natsannut.. Jos ratti-malli on hyvä, miksi vaihtaa. Jo vuonna 1932 Aero Oy:lle tulleessa Junkersissa (OH-ALK "Sampo") oli antamieni "tunnisteiden" mukainen ohjauspyörä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Kun silmäilemme opusta "John Wegg, FINNAIR - The Art of Flying Since 1923" s.55 jossa on Sammon ohjaamokuva ja seuraavalla sivulla Kalevan vastaava huomaamme että Sammossa oli tuo "ruotsalaismallinen" yliheittoratti ja Kalevassa kaksoisohjaimet kuten tuossa Casassa. Ratti(t) kaikissa samanlaisen... Mutta mistä me nyt keksittäis mistä Mikan ratti on peräisin? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Göteborissa kuvaamani ohjaamo on Ju 52 SE-ADR "Södermanland"ta peräisi. Kone tuli Ruotsissa liikenteeseen v.1932 eli Sammon aikalainen. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 1 2 Seuraava Sivu 1 / 2 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 0
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Sitä minä vaan, että Ju 52:n ratteja voi olla monensorttisia. Jouni, haistan epävarmuutta vastauksessasi ja kuvastasi. Pyydän, että kaivat lisää kuvia monensorttisista Junkers Ju 52/3m -ohjauspyöristä. Itse olen etsiskellyt erilaista sarjatuotannossa ollutta ohjauspyörää joka poikkeaisi puheena olevasta mallista. Vielä ei ole natsannut.. Jos ratti-malli on hyvä, miksi vaihtaa. Jo vuonna 1932 Aero Oy:lle tulleessa Junkersissa (OH-ALK "Sampo") oli antamieni "tunnisteiden" mukainen ohjauspyörä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Kun silmäilemme opusta "John Wegg, FINNAIR - The Art of Flying Since 1923" s.55 jossa on Sammon ohjaamokuva ja seuraavalla sivulla Kalevan vastaava huomaamme että Sammossa oli tuo "ruotsalaismallinen" yliheittoratti ja Kalevassa kaksoisohjaimet kuten tuossa Casassa. Ratti(t) kaikissa samanlaisen... Mutta mistä me nyt keksittäis mistä Mikan ratti on peräisin? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Göteborissa kuvaamani ohjaamo on Ju 52 SE-ADR "Södermanland"ta peräisi. Kone tuli Ruotsissa liikenteeseen v.1932 eli Sammon aikalainen. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla