Jouni Laukkanen

Harrasteilmailun asenneongelma?

63 viestiä aiheessa

kun tätä ketjualukee niin tuntuu siltäettätässähaetaabjotain suurtamassiivistamöyykyä jota sitten kutsutaan asenneongekmaksi  muttasitäeitaidasitten olla....vai onko?

Vaiyrittikö henttu ehkäsitätuollalausunollaettäjokaisen ilmailijan olisiharastettava itsekrtiikiäomassa toiminassaanja huomattavamahdolliset puutteetsitä kautta?

Kun tätä ketjua lukee, tuntuu, että välilyönnit ovat edelleen hukassa :thmbdn:

Käytä ennen lähetä-napin painallusta esikatselua ja lisää meidän kaikkien lukijoiden toivomuksesta välilyönnit mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaus käyttäjältä: Jouni Haimi - Tänään kello 19:24:50

kun tätä ketjualukee niin tuntuu siltäettätässähaetaabjotain suurtamassiivistamöyykyä jota sitten kutsutaan asenneongekmaksi  muttasitäeitaidasitten olla....vai onko?

Vaiyrittikö henttu ehkäsitätuollalausunollaettäjokaisen ilmailijan olisiharastettava itsekrtiikiäomassa toiminassaanja huomattavamahdolliset puutteetsitä kautta?

Laita mulle osoitteesi, niin mä lähetän tuon mun ylimääräisen USB-näppiksen....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanginjoen tapauksessa ei mikään oikeudenistunto, sakko tai takavarikko ole tehonnut touhun jatkuttua vuosikymmenien ajan.

No ei tietenkään ole tehonnut kun sakot ja n.s. "takavarikot" (menettänyt itsevuolemansa potkurin) ovat olleet pienemmät kuin minun vuodessa maksamani viranomaismaksut!

Kehotan sinuakin yrittämään muuttaa k.o. ilmatilan "asennetta" niin että se on kohdallaan - rangaistuksethan olette kieltäneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tietää, että jossain on asenneongelma?

• Kielletään koko ongelma
  • Oman erinomaisuuden toitotus, "me osataan tää"
  • Oman erilaisuuden korostaminen, "yleiset lainalaisuudet ei koske meidän toimintaa"
  • Kuppikuntien perustaminen, "ainakaan meidän ajajaostossa ei ole ongelmia, muilla ehkä"
  • Kielletään kaikki ulkoinen apu tai vaikutus, "te ette voi edes ymmärtää"
  • Valvonnan ja rangaistusten kieltäminen "ne vain pahentaisi ongelmaa"

Pätee moottoripyöräilijöihin (bomberit sun muut), n.s. "audikuskeihin" (muut ajavat alinopeutta) ja aivan ilmeisesti kaikkiin GA-ilmailijoihin, m.l. minä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tietää, että jossain on asenneongelma?

Niinpä. Miten asenteen voisi mitata tyhjentävästi. En usko, että asenneongelma on niin suuri, kuin näitä juttuja lukiessa tuntuu, mutta en väitä, etteikö jotain olisi tehtävä.

Kokemattomuus tai puutteellinen kyky nähdä, mihin joku toimenpide saattaa johtaa (vrt. Hauskat kotivideot) ei ole sama, kuin vammainen asenne. Toisaalta kokemusta ei saa, kuin lentämällä. Ehkäpä nuoret lentäjät tarvitsisivat tutoreita alkuvaiheessa lupakirjan saamisen jälkeen. Aloittaessani puskista lentämisen minulla oli onni lentää kokeneen kaverin ohjauksessa ja saada kokemusta ennen kuin hyvä onni loppui. Kerhotoiminnassa tutoroinnista olis sekin hyöty, että lentäjät tutustuisivat enemmän toisiinsa eivätkä vain tervehtisi toisen lähtiessä koneelta ja toisen tullessa.

Jari

ps. puskakentällekin voi laskun suorittaa joka kerta askelmerkkien mukaan, ettei se ole joka kerta uusi suuri seikkailu (tämä neuvo tuli raskaamman lupakirja haltijalta)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostain Tsaarin ajoilta meille on jäänyt perinne, että vain rankaisemalla saadaan mitään aikaan. Tehokkaammat keinot ovat olleet täysin tuntemattomia. Rankaiseminen ainoastaan pahentaa asenteita kun niiden parantamiskeinot taas perustuvat luottamukseen, yhteistyöhön, avustamiseen, jne.

Tarkoitin rangaistusten vähäisyydellä omassa viestissäni esim tilannetta, jossa noin 10000 tuntia lentänyt lennonopettaja tietoisesti rikkoo oppilas kyydisä lentosääntöjä sen sijaan, että laskeutuu lähimmälle lentopaikalle,  huolimatta siitä, että lennonjohto kertoo olosuhteet ja kertoo mielipiteensä, että olosuhteet eivät ole sääntöjen mukaiset. Jos tässä esimerkkitapauksessa vain nuhdellaan kirjeellä, että "älä tee toista kertaa" mielestäni "sanktio" on riittämätön suhteessä siihen,

että ollaan riskitasolla ylempänä kuin on hyvän ilmailutavan mukaisesti hyväksyttävää. Pointti on siis se "tietoisesti ja tarkoituksella". Silloin ei ole syynä tietojen tai taitojen puute tilanteeseen joutumiseen vaan väärä asenne. Valitettavasti tällaisia ilmailijoita on keskuudessamme useita. Kun ko. henkilöt antavat toiminnaallaan oppilaille mallia, ongelma siirtyy uudelle sukupolvelle.

Henttu todellakin tarkoittaa puheillaan, että jokaisen ilmailijan on parannettava asennetta ja ennen jokaista lentoa mietittävä onko lennon riskitaso omiin kykyihin, taitoihin, viretilaan, säähän, sääntöihin, välineisiin, koneeseen, matkustajiin, kuormaukseen jne. nähden hyväksyttävällä tasolla, eli lento voidaan suorittaa turvallisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Miten asenteen voisi mitata tyhjentävästi.

Keselytutkimuksella, so.  Ilmailuliiton "asennekone". Testin suoritettuasi saat arvosanan ilmailuasenteestasi ja liitto saa vertailuaineistoa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keselytutkimuksella, so.  Ilmailuliiton "asennekone". Testin suoritettuasi saat arvosanan ilmailuasenteestasi ja liitto saa vertailuaineistoa :)

Kannatan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaimolla on harrasteilmailuun liittyvä asenneongelma.

Ehdottelen lentokoneen ostoa, ja asenneongelma vain pahenee. Mitä pitäisi tehdä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottelen lentokoneen ostoa, ja asenneongelma vain pahenee. Mitä pitäisi tehdä?

Passittaa vaimo lupakirjakurssille

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaisi tuo lupakirja todella auttaa. Vaimollani ei ole lupakirjaa, mutta koneen sain osataa (pienen). Vävypojat olivat mielissään, " nythän mekin saadaan mitä vaan, kun appiukko sai lentsikan". 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun mä olin kurssilla, vaimo otti mulle henkivakuutuksen. Ja tuli kentän laidalle jännäämään.

Kuulemma paremmat mahkut kuin lottoomisessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun mä olin kurssilla, vaimo otti mulle henkivakuutuksen. Ja tuli kentän laidalle jännäämään.

Kuulemma paremmat mahkut kuin lottoomisessa...

Onhan toikin eräänlainen kimppalotto. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään