Mikko Palosvirta

8.4.1970 FM-79

15 viestiä aiheessa

Wikistä löysin ainoastaan rivin: 8. huhtikuuta 1970 Fouga-Magister FM-79 törmäsi Jyväskylässä televisiomastoon. Molemmat lentäjät kuolivat.

 

Onko kenelläkään muuta infoa ko. onnettomuudesta?

 

Lähisukulaiseni kun operoi ko. mastossa vähän tuon onnettomuuden jälkeen, niin jäi kiinnostamaan mitä tuossa oikein oli takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Minulta löytyy onnettomuuden tutkintapöytäkirja (noin 200 sivua) kokonaisuudessaan kuvien kera.

 

No huhhuh :D Nyt tartteekin sitten miettiä seuraavaa siirtoa. Tuon kopiointi ja postitus kun maksaa euroja :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1945-1988 -kirjassa on kahden sivun pituinen kuvaus tapahtumasta, tiivistelmä siis tuosta raportista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1945-1988 -kirjassa on kahden sivun pituinen kuvaus tapahtumasta, tiivistelmä siis tuosta raportista.

 

Unohdin jo koko opuksen olemassaolon. Pitää käydä tutkimassa kirjaston hyllyjä, jos vaikka löytyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapausta sivuttiin foorumilla jo 10 vuotta sitten keskusteltaessa radiomajakoista.

En osaa linkittää tuohon , mutta laittakaa haku-toimintoon" Keljo masto ", niin löytyy.

Tuohon Jyväskylän Keljon mastoonhan törmättiin peräti kaksi kertaa. Toinen osuma vain harukseen.

Masto kesti pystyssä, kumma kyllä, mutta syöttökaapelit katkesivat, toistakymmentä vinosidettä katkesi ja paarteet taipuivat. Uhkarohkeat mastomiehet kursivat homman taljoilla kasaan. Sitä mastoa sitten vuosien varrella jouduttiin paikkailemaan ja lastoittamaan pariin kertaan. Lopulta koko tolppa uusittiin. Valitettavasti en nyt ehdi pitempään tätä selostamaan, mutta molemmista lentohaavereista on hyvät tutkimusselostukset. Kopioita ei ole minulla, mutta löytynee toisilta foorumilaisilta.

Maston paikkaus tuli tutuksi töitteni takia. Maston vauriot tutkittiin mm. VTTn toimesta, dokumentteja voi olla vielä jäljellä Digitassa.

Mastojen kolhiminen lentokoneella tai kopterilla ei ole ihan harvinaista, Suomessakin on muutama muu läheltä piti juttu.

Ja onhan sitä pilvenpiirtäjäänkin törmätty ihan vahingossa ( Empire state building )

Mm. Eurajoella mastomiesten havainnon mukaan Fouga-pari ujelsi kohti mastoa, ja toinen livahti yläharuksen alta.

Lieneekö sitten totta vai tarua ? Siviilikone taas koukki Fiskarsin mastoa kuvauslennolla . Niin, ja Turussa roikkui laskuvarjohyppääjä (base) pitkään haruksessa.

Olkaa varovaisia. En halua ketään lisää tilastoihin.

 

Terveisin Jorma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen Fougakirjasta:

"Porista Jyväskylään matalasuunnistuslennolle lähtenyt kone törmäsi Jyväskylän Keljon televisiomastoon tiheässä lumisateessa tuhoutuen täysin. Koneen ohjaaja luutnantti Nils Veijo ja opettaja vääpeli Tauno Jokisalo kuolivat välittömästi maahansyöksyssä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Masto kesti pystyssä, kumma kyllä, mutta syöttökaapelit katkesivat, toistakymmentä vinosidettä katkesi ja paarteet taipuivat. Uhkarohkeat mastomiehet kursivat homman taljoilla kasaan. Sitä mastoa sitten vuosien varrella jouduttiin paikkailemaan ja lastoittamaan pariin kertaan. Lopulta koko tolppa uusittiin.

 

Ja ennekuin masto parsittiin kasaan, niin siellä kävi pari mastomiestä maston huipussa rakentelemassa yhteyksiä että saatiin suora lähetys ulos. Jälkikäteen tuli huutia ettei kuulemma ois saanu...

 

Ja juuri tämän takia tapaus kiinnostaakin - mikäli tuo masto olisi nuo miehet vieneet mukanaan, niin mä en olisi häiriköimässä foorumia  ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, jos laitat yhteystietosi, voin antaa lisätietoja tuosta remontista. Tarinan mukaan katsojaväki oli vihainen, kun Peyton Place katkesi.Minun pitäisi periaatteessa tuntea tai tietää nuo silloiset masto- ja antennimiehet kaikki.

Antennien paikkausta junailleet kaverit on eläkkeellä ja hyvissä voimissa, sekä silloinen antenni-insinööri että työnjohtaja.  En enää muista, korjasiko aseman oma väki ensin FM-antennin syötöt tai asensi tilapäisen lähetysantennin vai tuliko Helsingin porukka paikalle. Fougan alumiinia oli pitkään muistona yhden sankarin työpöydällä. Dokumentteja olen hypistellyt ja tarinoita kuunnellut. Mastomiehillä tarinoita riitti ja riittää. Vähän niinkuin lentäjillä.

Itsellä on ollut kunnia tutustua kumpaankiin ammattiryhmään ja työskennellä molempien kanssa.

Terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tuossa tutkintapöytäkirjassa on mastosta paljon kuvia ja jonkin verran sen korjauksestakin.

FM-79:n ohjaamo-osa oli vielä eräällä pihalla 2000-luvun puolivälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Jyväskylän Keljon mastoonhan törmättiin peräti kaksi kertaa. Toinen osuma vain harukseen.

 

Jorman kertoma tapaus törmäyksestä Keljon radioaseman harusvaijeriin tapahtui lokakuussa 1965. Matkalennolla ollut Cessna F172 (OH-CSH) kompastui

ohi lentäessään harukseen, lentokoneelle ja yksin koneessa olleelle lentäjälle kävi hyvin huonosti.

 

Muistan lukeneeni juttua siitä että Keljon mastossa oli 339 kHz taajuudella varoitusmajakka. Cessnan romusta talteen otettu ADF oli ollut viritettynä

taajuudelle 340

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, jos laitat yhteystietosi, voin antaa lisätietoja tuosta remontista. Tarinan mukaan katsojaväki oli vihainen, kun Peyton Place katkesi.Minun pitäisi periaatteessa tuntea tai tietää nuo silloiset masto- ja antennimiehet kaikki.

Antennien paikkausta junailleet kaverit on eläkkeellä ja hyvissä voimissa, sekä silloinen antenni-insinööri että työnjohtaja.  En enää muista, korjasiko aseman oma väki ensin FM-antennin syötöt tai asensi tilapäisen lähetysantennin vai tuliko Helsingin porukka paikalle. Fougan alumiinia oli pitkään muistona yhden sankarin työpöydällä. Dokumentteja olen hypistellyt ja tarinoita kuunnellut. Mastomiehillä tarinoita riitti ja riittää. Vähän niinkuin lentäjillä.

Itsellä on ollut kunnia tutustua kumpaankiin ammattiryhmään ja työskennellä molempien kanssa.

Terv. Jorma

 

Oliko tuolloin tv:ssä aamulähetyksenä klo 0900 Peyton Place? En tiedä. Olin asennustöissä ( sähkö) Ronsuntaipaleentiellä Kolmisoppisen rannalla olevaan ..asuntolaan. Taisi olla 9:n kahvitunnin aikaan kun yläpuolella alkoi pörrätä saab safir. Kohta paikalla olivat myös poliisit. Matkaa mastolle tuosta paikasta vajaa kilometri. Työpäivämme päättyi tuohon ja jouduimme poistumaan paikalta. Onnettomuudesta kuulimme vasta tultuamme verstaalle joka sijaitsi nykyisen 9-tien ja siltakadun risteyksen kohdalla lutakossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuolloin tv:ssä aamulähetyksenä klo 0900 Peyton Place?

 

Off topiccina Peyton Place -sarja tuli keskiviikko -iltaisin. Onettomuuspäivä oli keskiviikko, ehkä ko. illan Peyton Place jäi näkemättä katsojilta tuolla alueella.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarista (9.4.1970): Keskiviikkoiltana Jyväskylän televisioasema ei voinut välittää televisiokuvaa edelleen, ts. ainakin osa Keski-Suomesta jäi vaille televisio-ohjelmaa. Kaapelin vaurioitumisen vuoksi oli pelättävissä, että lähettimet vaurioituvat myös, ja sen vuoksi lähetykset katkaistiin heti kun vauriot oli todettu.

 

Illalla Peyton Placen aikaan on katkaistu televisiolähetys.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään