Pertti Kevätkylä

Tokio-Helsinki non-stop lento AY 915 5.5.1985

36 viestiä aiheessa

Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä 1/2013 on Ronny Rönnqvistin laaja artikkeli Finnairin Japanin reittien vaiheista. Artikkelissa käydään läpi mm. non-stop-reitin taustat yms.

 

Lehteä voi kysellä Ilmailumuseoyhdistykseltä osoitteella tilaukset@imy.fi Feeniksin vanhoista numeroista löytyy tietoa täältä: http://www.imy.fi/feeniks

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naritasta ostettiin kotiinviemisiksi kimonon näköisiä aamutakkeja koko suvun naisille ja miksei miehillekin.

 

Noita löytyy meiltäkin, nimeltään yukata, Japanissa niitä ovat käyttäneet perinteisesti sekä naiset että miehet väristä riippuen.

 

Minkälaisia mahtoi olla ateriat tuohon aikaan Tokion reitillä? Itselle jäänyt mieleen Finnairin NRT-HEL lento parin vuoden takaa, harvinaisen hyvät pöperöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon lennon aikana oli valittavina joitain ruokavaihtoehtoja. Juotavaa oli tarjolla koko lennon ajan, matkalipun hintaan, m.m. kuohuvaa, siitä on muistona pieni Tapio Wirkkalan design jäälasi.

Pertti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelman ratkaisemiseksi Finnairin tekniikka suunnitteli ja rakensi yhden koneen nelosruumaan (eli sinne takimmaiseen ruumaan) 9.000 kilon lisätankin.

Seppo 

 

Pieni tarkennus tähän lisätankkiasiaan: Muutos oli McDonnell Douglasin suunnittelema, ja asennus tapahtui Helsinki-Vantaalla yhteistyössä McDonnell Douglasin ja Finnairin tekniikan kanssa. Muutoksen oli oltava FAA:n hyväksymä, josta puolesta FAA ja McDonnell Douglas huolehtivat.

Lisäksi, koneen omisti Wells Fargo Bank, jonka vaatimuksena oli, että koneen oli oltava USA:n rekisterissä. Siksi se ei ollutkaan OH-LHC vaan N345HC. Finnair oli siis vuokrannut koneen mainitulta pankilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryhmämme lensi pohjoisnavan kautta mennentullen tällä non-stop lennolla Japaniin.  Tarjoilu toimi ja kapteenina taisi olla tässäkin säikessä esiintyneitä nimiä.  Kertoivat, milloin oltiin pohjoisnavan yllä. 

 

Koneessa oli useita japanilaisia jopa naisryhmiä, joihin yksi seurueemme jäsen tutustui sitten lähemmin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin lensin tuolla kympillä Helsingistä Tokioon ja takaisin. Joskus maaliskuussa 1987 kai. Minulla pitäisi olla ensimmäisen luokan ruokalista tuolta lennolta hyllyssä jossain, samoin kuin se "hopeansininen" todistus pohjoisnavan ylityksestä. Voisin skannata näkyville jos jotakuta kiinnostaa.

Saattaa löytyä lentäjien käyntikorttejakin, on niitä ainakin ollut. Tuli nimittäin istuttua ohjaamossa aika pitkiä pätkiä tuolla lennolla.

Sain myös eräänlaisen muiston Finnairin japanilaisilta työntekijöiltä Tokiossa. (Miten minusta tuntuu, että olen sen joskus tänne skannanutkin ihan siinäkin toivossa, että joku osaisi suomentaa sen. En kyllä muista enää. ;D

 

Samoin lensin Tokio - Osaka - Tokio lennon JAL 747 koneella. En tiedä tarkkaan mikä tyyppi se oli. Mukavaa oli se, että nousu ja lasku näytettiin isolta screeniltä. :)

 

Edit

Ai niin. Lento oli todellakin 13.5 tuntia, turkasen pitkä. Ja ensimmäisessä luokassa ei näytetty lasten piirrettyjä elokuvia. Olin hyvin pettynyt asiakas tuossa suhteessa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Pertti,

 

Mikko Uolan kirjasta Ylitse Maan Ja Veen 1924-1999 (Suomen Liikennelentäjäliito RY:n 50-vuotisjuhlajulkaisu) löytyy perästä Finnairin/Aeron liikennelentäjäluettelo. Tuosta luettelosta löytyy Iikka Olli, aloitusvuosi Finnairilla/Aerolla 1956.

 

Muita Olleja en löytänyt.

 

 

-Lauri

 

Moro,

 

Iikka Ilmo Pellervo Olli, s. 8. Tammikuuta 1935 Lappajärvellä. Lähde "Ilmojen halki I-II painettu 1974"

 

Seutulan kentälle rakennettiin Tokion kympille jatkopätkä kiitotien 04 alkupäähän. Muuten ei olisi täysillä kuormilla baana riittänyt. Vielä nykyäänkin silloin tällöin jotkut raskaat koneet talvisin liukkailla keleillä rullaa kiitotien alkuun kiitotietä pitkin ja ottaa kaikki metrit käyttöön. Parin vuoden sisällä rullaustietä jatketaan kiitotien alkuun saakka ja homma on helpompaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Kiitos, kapteeni Ollia koskevista tiedoista. Vielä kiitoradan pituudesta, ei varmaan Naritan radasta jäänyt "montaa metriä" jäljelle, siltä se ainakin tuntui. Koneen max. startti paino lisä kerosiinin kera oli varmaan melkoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään