Tomi Haapalahti

Onko Martiniiskonpalon ja jäkälänpään lentopaikoilla enään toimintaa?

10 viestiä aiheessa

Onko Martiniiskonpalon ja jäkälänpään lentopaikoilla enään toimintaa kun kerta nehän ei ole enään virallisia lentopaikkoja ja kiitoradatkin on karmeassa kunnossa. Jos näillä kentillä edes tapahtuu jotain niin voisiko joku kertoa mitä siellä tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Martiniiskonpalon ja jäkälänpään lentopaikoilla enään toimintaa kun kerta nehän ei ole enään virallisia lentopaikkoja ja kiitoradatkin on karmeassa kunnossa. Jos näillä kentillä edes tapahtuu jotain niin voisiko joku kertoa mitä siellä tapahtuu.

 

Kai siellä muutama poro viettää lounastaukoaan...  ;D

 

Vakavammin, mikä näiden lentopaikkojen tausta muuten on? En tiedä näistä muuta, kuin että nimet ovat tuttuja vuosien takaa jostain Flight Simulatorin lentokenttälistasta, ja mietin jo silloin miksi tuolla Lapin erämaassa jotain lentokenttiä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo lentopaikat liity tavalla tai toisella Lapin kultakuumeen huoltoon (lyhyemmät kävelymatkat valtauksille) ja vanhan ajan puskalentämiskulttuuriin.

Olettaisin, että pienellä "poronpapanoiden" potkimisella ja maanomistajan luvalla voi sopivalla lentsikalla voi edelleenkin pistäytyä noilla lentopaikoilla. Elleivät sitten ole kansallis-/luonnonpuistossa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo lentopaikat liity tavalla tai toisella Lapin kultakuumeen huoltoon (lyhyemmät kävelymatkat valtauksille) ja vanhan ajan puskalentämiskulttuuriin.

 

Kiitos, tämä käy järkeen! Itse en olisi osannut tällaista ajatellakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Martiniiskonpalon ja jäkälänpään lentopaikoilla enään toimintaa kun kerta nehän ei ole enään virallisia lentopaikkoja ja kiitoradatkin on karmeassa kunnossa. Jos näillä kentillä edes tapahtuu jotain niin voisiko joku kertoa mitä siellä tapahtuu.

Täältä löytyy nykyisin yhteystiedot ja valokuvia:

http://lentopaikat.fi/kotisivu/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo lentopaikat liity tavalla tai toisella Lapin kultakuumeen huoltoon (lyhyemmät kävelymatkat valtauksille) ja vanhan ajan puskalentämiskulttuuriin.

Olettaisin, että pienellä "poronpapanoiden" potkimisella ja maanomistajan luvalla voi sopivalla lentsikalla voi edelleenkin pistäytyä noilla lentopaikoilla. Elleivät sitten ole kansallis-/luonnonpuistossa?

 

 

"Perustaakseen kulku- ja huoltoyhteyksiään Lemmenjoen kultamiehet raivasivat ja tasoittivat ensin Jäkäläpään vuonna 1949 ja sitten vuonna 1950 Martiniiskonpalon tunturikentän pienkoneille käyttökelpoiseen kuntoon" (Jaakko Alakulppi: Lapin ilmailuhistoria osa 2)

 

Rovaniemeltä kotoisin ollut ilmailuhistorioitsija Jaakko Alakulppi on kirjoittanut ansiokkaasti kaksi erittäin kattavaa ja loistavaa kirjaa Lapin ilmailuhistoriasta. Osa 2:ssa on noista lennoista Jäkäläpäälle ja muille tunturikentille. Lemmenjoen kiivain kultakausi oli 1949-54. Myös tuon jälkeen lennettiin erilaisia huolto- ja kuljetuslentoja.

 

Lentäjinä 1950-luvun alussa olivat mm. Johan Lindström, Olavi Kaivantola, oululainen Tilauslento Oy Estama & Sutela, lentäjinä mm. Raimo Sallanko ja Erkki Jaakkola. Koneina olivat mm. Fairchildit.

 

Jäkäläpäälle rakennettiin posti- ja lennätinlaitoksen toimesta radioasema ja kenttärakennus keväällä 1951. Radioyhteys Ivalon lentokentälle saatiin toimimaan heinäkuussa 1951.

 

kuvat Jaakko Alakulpin kirjasta Lapin ilmailuhistoria osa 2.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäkäläpää ja Martiniiskonpalo lienevät ihan samassa kunnosssa kuin ennenkin.  Reunamerkit olivat ainakin joku vuosi sitten tallella, kuka ne olisi pois vienyt.  Itse en ole käynyt kentillä kymmeneen vuoteen, kun ponttoonikoneella ei viitsi laskeutua tunturiin, yli olen joskus lentänyt.

 

Mitään varsinaista kiitoratoja siellä ei ole ilmeisesti koskaan ollutkaan, vain reunamerkeillä merkityt tasaisemmat, laskeutumiseen sopivat alueet.  Kenttien pohja on tunturikanervikkoa, joka on varsin epätasainen.  Jos siellä haluaa käydä, alla on oltava mielellään hidas kannuspyöräkone (omalla vastuulla).

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martiniiskonpalo oli ihan hyvässä kunnossa ~20 vuotta sitten :thmbup: Koneena ilmeisesti OH-CKW.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman kerran on aikoinaan tullut tuonne tilauskyytillä mentyä. Se oli sitä aikaa kun Oulusta pääsi Ivaloon suoralla reittilennolla 2 muun matkustajan kanssa. Ivalossa 2-3 päivää kelien odottelua ja sitten pilviä väistellen Martiniiskonpalolle ::) Huipulla oli muuten joskus puhelinkoppi!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään