Sami Launonen

Kauhavan sulkeminen ?

14 viestiä aiheessa

Hei,

 

Ymmärsinkö nyt oikein A 3 / 2014 ?

 

1. Tämä AIC sisältää etukäteistietoja Suomessa 13.11.2014

voimaan tulevasta ilmauudistuksesta ja sen vaikutuksista ilmailutiedotusjulkaisuihin

 

EFKA KAUHAVA

• CTR/TMA käytöstä poistaminen

• KAUHAVA MIL CTA käytöstä poistaminen

• VOR/DME KAU käytöstä poistaminen

• L RO ja L SUS käytöstä poistaminen

• ILS RWY 17 käytöstä poistaminen

• lentoaseman käytöstä poistaminen

 

:'(

 

Tämä siis https://ais.fi/ais/aica/A/A2014/EF_CIRC_2014_A_003_en.pdf

 

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Tarkoittanee siis lähinnä kunnossapidollisia juttuja yms. "lentoasemahommeleita", jotka silloin myös lopetetaan. Muuten Kauhavasta tullee (kait?) korpikenttä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Tarkoittanee siis lähinnä kunnossapidollisia juttuja yms. "lentoasemahommeleita", jotka silloin myös lopetetaan. Muuten Kauhavasta tullee (kait?) korpikenttä...

 

Kyllä me vielä hieman tosta jatketaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Siinä alkuosan tekstissä tuo on mainittu näillä sanoilla:

"Kauhavan lentopaikan (EFKA) käytöstä poistaminen"

 

Toivotaan tietysti että se on vain kirjoitusvirhe. Vai joko sinne on kaavoitettu tontteja... ;)

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Kauhava ei kuitenkaan sulkeudu  vielä 13.11, jolloin tuo AIP:n päivitys julkaistaan.

Hawkien isompi poismuutto Kauhavalta tapahtunee itsenäisyyspäivän aikoihin, ja eiköhän Kauhavallakin tarvita siihen saakka kaikenlaista lennonvarmistus- ja kunnossapitopalvelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Kauhava on myyty!

 

"Kauhavan lentosotakoulun kiinteistöt myytiin liike-elämässä kannuksensa hankkineelle pohjalaisyrittäjien ryhmälle. Ostajat eivät halua vielä kertoa tarkemmin alueen suunnitelmista, mutta he puhuvat kansainvälisestä liiketoiminnasta. Työpaikkoja alueelle luvataan kymmeniä."

 

http://yle.fi/uutiset/kauhavan_lentosotakoulun_kiinteistot_myytiin_pohjalaisyrittajille/7223261

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museovirasto esittää Kauhavan Lentosotakoulun rakennusperinnön suojelemista lailla.

Asiasta sovittiin neuvotteluissa, joissa museoviraston lisäksi olivat mukana Kauhavan kaupungin, maakuntaliiton ja ELY-keskuksen edustajat.

Museoviraston mukaan Lentosotakoulun alueella on merkittäviä näytteitä itsenäisen Suomen sotilasarkkitehtuurista.

 

YLE.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museovirasto esittää Kauhavan Lentosotakoulun rakennusperinnön suojelemista lailla.

Asiasta sovittiin neuvotteluissa, joissa museoviraston lisäksi olivat mukana Kauhavan kaupungin, maakuntaliiton ja ELY-keskuksen edustajat.

Museoviraston mukaan Lentosotakoulun alueella on merkittäviä näytteitä itsenäisen Suomen sotilasarkkitehtuurista.

 

YLE.fi

 

Lainaus samasta uutisesta:

 

Museovirasto: Suojelu ei uuden esteenä

 

Kauhavan Lentosotakoulun alueelle on suunniteltu uutta käyttöä. Museovirasto pitää alueen suojelua myönteisenä lähtökohtana myös tulevaisuuden ratkaisuille: monipuolinen rakennuskanta mahdollistaa moninaiset käytöt. Museovirasto pitää hyvänä, jos ilmailu jatkuisi alueella jollain tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavalle entisen lentosotakoulun alueelle rakennetaan kansainvälisen luokan kiihdytysrata ja -areena. Radan rakentamisesta ovat sopineet lentosotakoulun alueen omistava LSK Business Park Oy ja moottoriurheilutapahtumia järjestävä FHRA Marketing Oy.

Varttimailin rata tehdään lentokentän rullaustielle. Rullaustie parannetaan niin, että siinä ei ole minkäänlaista heittoa. Työt alkavat heti, kun lumet sulavat. Kiihdytysradan yhteyteen tehdään myös katsomotilat tuhansia ihmisiä varten. Investoinnit ajoittuvat kahdelle vuodelle.

Ensimmäiset kiihdytyskilpailut eli kiihdytysajon SM-kilpailujen kaksi viimeistä osakilpailua järjestetään Kauhavalla elokuun lopussa.Kesällä 2019 Kauhavalla järjestetään kansainväliset Nitro Nationals -kilpailut eli EM-sarjan osakilpailu.

https://yle.fi/uutiset/3-10137321

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
a316053467i0026_max1024x.jpg
 
a316053467i0031_max1024x.jpg
 
Kauhavan kentällä tosi toimintaa:thmbup:   Päivän Ilkka-Pohjalaisesta juttu.
 
 
KauhavaMia Kärkkäinen

Hämärän tultua ammattilentäjiksi opiskelevat nousevat koulutuslennolle Kauhavan kentältä.

Kevyet potkurikoneet pörräävät lähiaikoina Kauhavan yllä pimeällä. Syynä on se, että Suomen Ilmailuopiston ammattilentäjäksi opiskelevien yölentokurssi lennetään LSK Business Park oy:n lentokentältä.

Koulutus alkoi maanantai-iltana.

– Järjestämme koulutukseen liittyvää opetusta nyt ensimmäistä kertaa Kauhavalla, sanoo ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen .

Yleensä opisto toimii Porin kentällä, mutta se ei ole Siivosen mukaan tällä hetkellä avoinna siinä määrin, että koulutus onnistuisi siellä.

– Se on Finavian kenttä, joten emme voi mennä noin vain sytyttelemään valoja ja tekemään hyökkäystä lennonjohtotorniin, toimitusjohtaja sanoo hymyillen ja jatkaa Kauhavan kentästä.

– Se on sellainen vapaa agentti, se sopii meidän tarpeisiimme. Selvitimme sieltä etukäteen polttoainesaatavuudet ja muut oleelliset seikat, ja kaikki onnistuu. Kenttä on saanut kahdeksi vuodeksi luvan vastaanottaa hävittäjiä, joten se antaa hyvän pohjan tietenkin meidänkin toimintaamme, toimitusjohtaja perustelee kenttävalintaa.

Kenttä on opistolle tuttu muista syistä.

– Olimme aikoinaan mukana Kauhavalla Lentäjien Juhannuksissa, ja viime elokuussa meillä oli kalustoa esillä Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä, Siivonen mainitsee.

Opiston yölentokurssille osallistuu koko koulutusryhmä eli 25 oppilasta.

– Osa heistä lentää Kauhavalla koko viiden tunnin yölento-ohjelman, osa jatkaa viime keväänä Porissa aloittamiaan lentoja, päälennonopettaja Janne Pöykiö selvittää.

Koulutuksessa käytetään kaksipaikkaisia Cessna 152 -koneita sekä nelipaikkaisia Cessna 172 -koneita ja Diamond DA42 -koneita.

Kurssiin sisältyy matka- ja paikallislentoja ja laskukierrosharjoituksia.

– Kiertelemme pääosin Kauhavan yllä, mutta yksittäiset matkalennot suuntautuvat kauemmaksi, muille avoinna oleville kentille kuten Vaasaan, Pirkkalaan tai Ouluun, Pöykiö kertoo.

Koulutukseen kuuluu toiselle kentälle laskeutuminen, tankkaaminen ja lentäminen takaisin Kauhavalle.

Toiminta alkaa arki-iltaisin puoli yhdeksän maissa.

– Pyrimme hyödyntämään koko pimeän ajan eli lennämme aika lailla läpi yön. Koneiden äänet eivät ylitä autoliikenteen tavanomaista melutasoa, eli meistä ei pitäisi tulla häiriötä alueen asukkaille, Pöykiö lupaa.

Missä vaiheessa oppilaat siirtyvät suihkukoneen puikkoihin?

– Ammattilentäjän koulutus kestää kaksi vuotta. Loppupuolella opiskelijat harjoittelevat pienellä liikesuihkukoneella, Embraer Phenom 100:lla, Siivonen sanoo.

Valmistuneet tapaavat hakea töihin lentoyhtiöihin. Toimitusjohtajan mukaan suurin osa työllistyy Finnairille.

– Siellä ovat edessä perämieskurssi ja liikennekoneen tyyppikurssi. Sitten ammattilentäjät ovat valmiita perämiehiä työskentelemään matkustajakoneen nokalla.

Ammattilentäjän koulutus alkaa kahdesti vuodessa.

– Yleensä kurssiin osallistuu 20 henkeä, eli nyt on tavallista isompi ryhmä. Uskon kuitenkin, että ryhmäkoko pienenee koronatilanteen muuttaman työllisyystilanteen vuoksi, toimitusjohtaja arvelee.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään